handdator

Visa fullständig version : Vilka framgångsrika atleter hade ägt i andra sporter om de satsat?


Blaine
2015-01-07, 03:50
Det finns många freaks of nature ute i sportvärlden. De har hittat sin sport. Men vad hade hänt om de satsat på en annan sport?

Vilka framgångsrika och toppklassade atleter tror du hade lyckats minst lika bra eller tillräckligt bra i andra sporter om de hade satsat på dem från början?

Hade Gretzky varit bra i innebandy?
Mika Kohonen i hockey?
Kasparov i Go?
Michael Johnson i NFL?
Tom Brady som pitcher i baseball?
Karelin i tyngdlyftning?
Jordan i volleyball?
Zlatan i basket?
Gunde Svan i långdistanslöpning?

Spekulera!

High1ander
2015-01-07, 05:41
Spontant så tänker jag nog att Karolina Klüft hade kunnat vara bra i längdhopp...

Jag tror nog det mesta handlar om den mentala biten i sporter som Hockey, Fotboll, etc. där det inte finns direkta krav på att vara perfekt form (dvs. "lång" för basket, "kort/lätt" för jockey, etc.). Dvs. jag tror de som blivit bäst haft den mentala förmågan att "orka/vilja" träna hela tiden, så visst, Gretzky skulle kunnat vara bra i innebandy.

Latissimus Dorsi
2015-01-07, 05:52
Bale i 100m :)

*Flash*
2015-01-07, 05:56
Klüft har tävlat i enbart längdhopp (och tresteg), hon var inte/blev inte alls lika bra i det.
Däremot om hon från början av sin karriär hade satsat på det hade hon säkert kunnat bli riktigt bra men är tveksam till om hon hade dominerat i det som hon gjorde i mångkamp.

exor
2015-01-07, 06:22
Helt övertyad om att Karelin hade blivit tungviktsmästare i MMA (UFC). Fristilsbrottare har presterat mycket bra i UFC genom åren med många titelhållare. Då har dessa inte ens vart 1/5 så bra brottare som Karelin.. Hans bra placeringar i WSM skvallrar om att han säkerligen háde kunnat ta hem en 1 plats där med om han satsat på det istället för brottningen.

High1ander
2015-01-07, 06:34
Klüft har tävlat i enbart längdhopp (och tresteg), hon var inte/blev inte alls lika bra i det.
Däremot om hon från början av sin karriär hade satsat på det hade hon säkert kunnat bli riktigt bra men är tveksam till om hon hade dominerat i det som hon gjorde i mångkamp.

Jag skämta just om Klyftan, hon faila ju (sett till hur grym hon var sjukamp). Men där så kan jag tänka mig att motivationen försvann (därför hon la ner sjukamp?) och kroppen börja säga ifrån. Plus att längdhopp känns mer som "genetik" då det kräver enorm explosivitet, men t.ex. sjukamp så ska man vara mer "mångsidig" (även om "bra genetik" är att föredra där också).

Yes
2015-01-07, 07:43
Karelin v. Tyson i MMA hade varit nåt att se.

galtasar
2015-01-07, 08:09
Bra fråga, Foppa i golf kanske? han är väl rätt vass på det.

Kolla in Bo Jackson annars för er som inte har koll, spelade både i NFL och MLB.

Fordon
2015-01-07, 08:28
Jorge Lorenzo kan betydligt mer än att bara köra tvåhjuling. Han kan köra nästan lika bra :)

Two-time MotoGP world champion Jorge Lorenzo took a class win on his Ferrari GT debut in the Gulf 12 Hours, despite crashing out late on.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/117144

AeternusRex
2015-01-07, 08:43
Såg ett program om just detta dock var det riktat generellt mot vissa saker. T.ex är det många som lirar jänkarfotboll som lätt hade kunnat ta medaljer i 100m sprint likaså basketlirare som skulle ha kunnat komma långt i höjdhopp.

J-o Waldner har ju annars ett magiskt bollsinne och hade nog lätt kunnat äga i andra sporter med.

ES99
2015-01-07, 09:46
Tror Cristiano Ronaldo hade varit en jävel på handboll. Troligen basket också!
Eller ibrahimovic hade nog inte heller varit så dålig i handboll också,..

Ajemän
2015-01-07, 09:51
De riktiga freaksen kan ju lyckas med alla sporter, bortsett från sporterna där specifika förutsättningar är ett måste, t ex en viss längd för höjdhopp.

När en atlet alstras i sin ungdom, t ex om någon dominerar wrestlingscenen i high school så kommer fotbollslag, lacrosslag, hockey etc och ber de signa kontrakt utan att de har någon erfarenhet av sporten alls...

ARMSTARK
2015-01-07, 09:56
Bruce Lee i gymnastik, speciellt ringar, bygelhäst o liknande.

4623
2015-01-07, 10:02
De riktiga freaksen kan ju lyckas med alla sporter, bortsett från sporterna där specifika förutsättningar är ett måste, t ex en viss längd för höjdhopp.


Denna dvärgen har ett OS-guld i höjdhopp.
http://www.edu.linkoping.se/birgitta/dtr1210/uppgifter/exempel/stefan_holm.jpg

AeternusRex
2015-01-07, 10:08
Denna dvärgen har ett OS-guld i höjdhopp.
http://www.edu.linkoping.se/birgitta/dtr1210/uppgifter/exempel/stefan_holm.jpg



Hahaha! Dvärg å dvärg ;) jag vidhåller att det är hans stora huvud i förhållande till kroppen som agerat motvikt.

Minimjölk
2015-01-07, 10:51
Denna dvärgen har ett OS-guld i höjdhopp.
http://www.edu.linkoping.se/birgitta/dtr1210/uppgifter/exempel/stefan_holm.jpg

Sjuk bild som symboliserar prestationen som elitidrottsmän genomför.

Jag tycker det är svårt att svara på hur olika idrottsmän/kvinnor skulle kunna prestera i andra idrotter. Vi har ju bland annat från friidrotten sett både lyckade och misslyckade byten mellan grenar och då snackar vi ändå hyfsat liknande grenar. Att istället gå från bordtennis till Tyngdlyftning ger ju troligtvis ingen fördel alls.

Man måste nog dela upp elitidrottarens prestation i flera underkategorier för att sedan avgöra hur mycket av dessa som krävs inom andra idrotter.

Ett förslag från min sida är:

Kroppens proportioner/storlek/lemlängd etc.
Styrka
Explosivitet
Spänst
Kondition
Koncentrationsuthållighet
Smidighet
kroppskontroll
Bollkontroll
Spelöverblick
taktisk förmåga
ta in instruktioner
Träna rätt efter sin egen förmåga
Skadeobenägenhet
jävlarannama
tävlingsinstinkt
konkurenshantering
träningsvilja
rätt kontakter/möjlighet att välja rätt förening etc.
Att lyckas ta rätt beslut i sin karriär
Grenspecifik talang
mm mm

Det blir för mig rätt uppenbart att det inom vissa idrotter krävs nästan samtliga av ovan för att lyckas medan det inom andra snävare idrotter faller ifrån vissa aspekter.

Tar vi en kille som Zlatan som nämndes ovan så var han framgångsrik inom andra idrotter än fotboll och har under egentligen hela sin karriär visat att han uppfyller så gott som alla punkter ovan. jag är tämligen säker på att han med dessa förutsättningar kunnat bli minst Sverigeelit inom mer eller mindre alla bollidrotter utan racket/klubba etc.

Ingemar Stenmark är ett annat exempel på någon som troligtvis lyckats i andra idrotter.

Talang i all ära men det som alltid genomsyras av de idrottare som når den absoluta toppen är deras nötande av teknik och kärleken till sporten.

Zlatan bar alltid omkring på en fotboll.
Gunde och Ingemar tävlade i allt och åkte mycket skidor sedan tidig ålder.
Björn Borg nötte upp kvarterts garageportar.
J-O har tränat betydligt mer och hårdare än vad vissa verkar vilja få det till på Flashbacks forum.

Alla dessa ovan hade säkerligen hade genom sin glöd kunnat lyckas med mycket annat inom elitidrott. Sedan finns det ju även fall där någon lyckats hitta sin talang inom något område och trots att de inte satsat allt vad de kunde ändå nått ganska långt. Tror dock sällan att dessa skulle ha en chans i andra idrotter.


Utan att dra några förhastade slutsatser tycker jag mig kunna se en viss tendens när man följer program likt Mästarnas mästare och Superstars mm.

Vad har majoriteten av de som lyckas bra/dåligt i dessa program gemensamt?

Macroman
2015-01-07, 12:54
Tror Cristiano Ronaldo hade varit en jävel på handboll. Troligen basket också!

Givetvis för liten för båda sporterna.

4623
2015-01-07, 13:07
Givetvis för liten för båda sporterna.

Mycket fokusering vid längd här.

Ännu en dvärg
http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_496162/cf_69225/vranjes.jpg

Macroman
2015-01-07, 13:22
Mycket fokusering vid längd här.

Ännu en dvärg
http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_496162/cf_69225/vranjes.jpg

Outliers.

Thelvino
2015-01-07, 13:28
Såg ett program om just detta dock var det riktat generellt mot vissa saker. T.ex är det många som lirar jänkarfotboll som lätt hade kunnat ta medaljer i 100m sprint likaså basketlirare som skulle ha kunnat komma långt i höjdhopp.


Lätt är nog att överdriva. Många har ju tränat både fotboll och sprint under high school så det är ju inte så att det har varit outforskad terräng för dem. Men det är intressant hur am. fotbollsspelarna är snabbare än 100 meters löparna på 40y dash. Alltså hur träningen ger så olika effekt.

Justin Gatlin sprang på 4.45 och 4.42 när han var på try out 2008. I NFL Combine för 2008 så var det 31 st som sprang snabbare än vad han gjorde (21st året innan).

Manta
2015-01-07, 13:33
Outliers.

Och vad är Ronaldo isf?

Latrommi
2015-01-07, 13:41
Ronaldo är 185cm lång, ingen jätte men inte direkt dvärgkort i handbollssammanhang. Vranjes var under 170cm

illiaca
2015-01-07, 14:43
Fredrik Ljungberg ska ju tydligen vara riktigt riktigt snabb, hade kanske blivit en bra sprinter??

Och på tal om riktiga sprinters så finns det nog en del av dom som hade kunnat ställa sig på scen om de enbart satsat på gymmet

Rikard Jansson
2015-01-07, 14:45
Mike Tyson i MMA. Ali i valfri konditionssport.

StarkaUlf
2015-01-07, 14:50
Walcott som sprinter.

Macroman
2015-01-07, 15:07
Lätt är nog att överdriva. Många har ju tränat både fotboll och sprint under high school så det är ju inte så att det har varit outforskad terräng för dem. Men det är intressant hur am. fotbollsspelarna är snabbare än 100 meters löparna på 40y dash. Alltså hur träningen ger så olika effekt.

Justin Gatlin sprang på 4.45 och 4.42 när han var på try out 2008. I NFL Combine för 2008 så var det 31 st som sprang snabbare än vad han gjorde (21st året innan).

Det var väldigt överraskande att det var så många som var bättre!

Och vad är Ronaldo isf?

Ronaldo är 185cm lång, ingen jätte men inte direkt dvärgkort i handbollssammanhang. Vranjes var under 170cm

Jo, men jag tror inte Ronaldo hade "ägt" i en så fysiskt sport som handboll där han dessutom är "undersized". "Ägt" på samma sätt som han gör i den större sporten fotboll alltså. Vranjes "ägde" ju inte i handboll även om han givetvis var väldigt bra.

Latrommi
2015-01-07, 15:19
Det var väldigt överraskande att det var så många som var bättre!





Jo, men jag tror inte Ronaldo hade "ägt" i en så fysiskt sport som handboll där han dessutom är "undersized". "Ägt" på samma sätt som han gör i den större sporten fotboll alltså. Vranjes "ägde" ju inte i handboll även om han givetvis var väldigt bra.

Du har nog rätt i att han hade aldrig blivit guldbollskandidat i handboll eller vad nu motsvarigheten är. Däremot skulle jag kunna tänka mig att han skulle kunna bli en spelare på landslagsnivå men allt är ju givetvis bara spekulationer :) Han skulle nog ha större möjligheter längdmässigt i basket, 185cm är inget direkt hinder då det är runt där de allra bästa PGs ligger.

Macroman
2015-01-07, 15:33
Du har nog rätt i att han hade aldrig blivit guldbollskandidat i handboll eller vad nu motsvarigheten är. Däremot skulle jag kunna tänka mig att han skulle kunna bli en spelare på landslagsnivå men allt är ju givetvis bara spekulationer :) Han skulle nog ha större möjligheter längdmässigt i basket, 185cm är inget direkt hinder då det är runt där de allra bästa PGs ligger.

Ja men det tror jag absolut också. Landslagsnivå inga problem.

Är PGs verkligen så korta? Var inte Michael Jordan pointguard? Han var ju typ 1.98. Tror inte Ronaldo hade "ägt" som PG i basket heller iofs. Landslagsnivå visst inga problem antagligen.

redbrigade
2015-01-07, 15:41
Ja men det tror jag absolut också. Landslagsnivå inga problem.

Är PGs verkligen så korta? Var inte Michael Jordan pointguard? Han var ju typ 1.98. Tror inte Ronaldo hade "ägt" som PG i basket heller iofs. Landslagsnivå visst inga problem antagligen.

Jordan var inte point guard. Av någon anledning verkar dom upplevas som korta, t ex upplever jag Rose som kort ut men han är ändå 191cm... Chris Paul däremot är bara 183cm, finns säkert fler exempel då jag inte är så insatt i sporten.

Latrommi
2015-01-07, 15:45
Ja men det tror jag absolut också. Landslagsnivå inga problem.

Är PGs verkligen så korta? Var inte Michael Jordan pointguard? Han var ju typ 1.98. Tror inte Ronaldo hade "ägt" som PG i basket heller iofs. Landslagsnivå visst inga problem antagligen.

Jordan var shooting guard men visst även de flesta pgs är över 185cm, dock är 185cm en helt ok längd i sig. I basket är räckvidden med armarna mer intressant än självaste längden.

Jordan, Bryant, James hade nog varit helt ok på handboll :D

Macroman
2015-01-07, 15:45
Jordan var inte point guard. Av någon anledning verkar dom upplevas som korta, t ex upplever jag Rose som kort ut men han är ändå 191cm... Chris Paul däremot är bara 183cm, finns säkert fler exempel då jag inte är så insatt i sporten.

Ja, jag googlade och såg att han var shooting guard alt. small forward. :) Längden på point guards i NBA varierar från 1,83 till 1,93 med ett snitt på 1,90. 1,90 ser ju kort ut om de runt omkring är 2,00-2,10.

Såg f.ö Staffan Olsson på stan häromveckan. Sjukt lång! 2,00 typ.

Blaine
2015-01-07, 16:08
Nadal i badminton?
Valfri kinesisk bordtennisspelare i tennis?
Babe Ruth som quarterback?
Yuri "Lord of the Rings" van Gelder i klättring?
Kenyaner i längdskidåkning?
Giro d'Italia-cyklister i marathonlöpning?

4623
2015-01-07, 16:09
Tror nog du underskattar skillnaden mellan olika racketsporter :)

Blaine
2015-01-07, 16:12
Tror nog du underskattar skillnaden mellan olika racketsporter :)

Ja, det är stor skillnad mellan tennis och bordtennis, men hade ändå varit intressant att se hur omställningen hade blivit. Vissa likheter finns trots allt, kanske mer mellan tennis och badminton än tennis och bordtennis.

StarkaUlf
2015-01-07, 16:26
Jordan i Baseball. Om han hade valt det istället för basket så hade han nog blivit betydligt bättre än vad han var. Det är inte så bara och bara att kliva in, som 31-åring, och tävla med dom absolut bästa inom en sport, som han gjorde.

http://www.bleachernation.com/2013/02/18/michael-jordans-baseball-career-is-the-most-impressive-thing-he-ever-did/

Macroman
2015-01-07, 16:29
Ja, det är stor skillnad mellan tennis och bordtennis, men hade ändå varit intressant att se hur omställningen hade blivit. Vissa likheter finns trots allt, kanske mer mellan tennis och badminton än tennis och bordtennis.

Squash och tennis är mest likt skulle jag säga.

Latrommi
2015-01-07, 16:58
Jordan i Baseball. Om han hade valt det istället för basket så hade han nog blivit betydligt bättre än vad han var. Det är inte så bara och bara att kliva in, som 31-åring, och tävla med dom absolut bästa inom en sport, som han gjorde.

http://www.bleachernation.com/2013/02/18/michael-jordans-baseball-career-is-the-most-impressive-thing-he-ever-did/
Bättre absolut men han spelade inte med de bästa. Han spelade i farmarligan och var inte bland de bättre där.

Matsa
2015-01-07, 17:03
Karelin i tyngdlyftning?


Karelin hade säkert blivit mycket duktig i nästan vilken valfri kraftsport som helst men tyngdlyftning hade inte varit mitt förstaval för honom. Visserligen är han så stark och rörlig att han säkert hade kunnat komma långt men jag tror att han saknar proportionerna för den riktiga toppen. De flesta kastidrotter tror jag däremot han skulle kunnat bli riktigt bra på.

StarkaUlf
2015-01-07, 17:04
Bättre absolut men han spelade inte med de bästa. Han spelade i farmarligan och var inte bland de bättre där.

Det är sant. En träningsmatch med White sox, sedan en säsong i farmarligan. Det är trots allt ingen barnlek det heller.

Jag tror absolut att han hade kunnat hävda sig i MLB om han hade satsat på det istället för basket.

Latrommi
2015-01-07, 17:07
Det är sant. En träningsmatch med White sox, sedan en säsong i farmarligan. Det är trots allt ingen barnlek det heller.

Jag tror absolut att han hade kunnat hävda sig i MLB om han hade satsat på det istället för basket.
Nej det är det inte men det var samma ägare i Bulls/white sox så hade han inte haft Jordan som namn hade han nog inte spelat där ens :)

Tror inte baseball är ett bra exempel eftersom det är en så speciell sport med väldigt små marginaler.

StarkaUlf
2015-01-07, 17:09
Nej det är det inte men det var samma ägare i Bulls/white sox så hade han inte haft Jordan som namn hade han nog inte spelat där ens :)

Tror inte baseball är ett bra exempel eftersom det är en så speciell sport med väldigt små marginaler.

Hehe ja, nog var det mycket pga hans namn som han fick chansen :D

Nä. Skulle kunna tänka mig att han hade varit en grym, t.ex, wide receiver i NFL. Snabb, atletisk och förmodligen rätt så bra på att fånga en sådan boll också ;)

Men det är samtidigt svårt att säga för alla atleter. Jag vet flera som kan vara rätt så duktig i EN bollsport, men helt rutten i dom andra.

Själv har jag väldigt lätt för att utföra typ alla bollsporter, även amerikansk fotboll. Basket, innebandy, tennis, badminton, pingis lika så. Men jag valde fotboll :)

En del får en "talang" att vara duktig på mycket, medans en del får en talang att vara riktigt duktig i en och samma sport. Förmodligen för att dom bara utövar den under hela sitt liv.

Latrommi
2015-01-07, 17:37
Jag tror att om man bara har OK fysisk förmåga och koordination så kan man bli rätt bra i många sporter, speciellt lagsporter, genom spelförståelse och att förstå hur sporten fungerar. Om det inte är väldigt tekniska moment så kommer man nog långt med hjärnan. För att bli bäst i världen är kraven mycket större på fysik och specialmoment såklart.

StarkaUlf
2015-01-07, 17:54
Jag tror att om man bara har OK fysisk förmåga och koordination så kan man bli rätt bra i många sporter, speciellt lagsporter, genom spelförståelse och att förstå hur sporten fungerar. Om det inte är väldigt tekniska moment så kommer man nog långt med hjärnan. För att bli bäst i världen är kraven mycket större på fysik och specialmoment såklart.

:thumbup:

Viktor_Balck
2015-01-07, 18:29
Det är sant. En träningsmatch med White sox, sedan en säsong i farmarligan. Det är trots allt ingen barnlek det heller.

Jag tror absolut att han hade kunnat hävda sig i MLB om han hade satsat på det istället för basket.

Han gjorde ju ett ordentligt försök iaf, man kan se det i dokumentären "jordan rides the bus" från espn. Men är nog inte så jättelätt att byta sport sådär, så han gick tillbaka till basketen och spelade hem tre titlar till Chicago Bulls istället. :)

lB5O9w1XM0c