handdator

Visa fullständig version : 8 veckors deff, behö


Odinviking
2015-01-07, 03:16
Tjena, har tränat i cirka två år och blivit ganska stor och vill nu köra en deff. Jag deffade lite förra året med mindre lyckat resultat vilket förmodligen berodde på att jag var för ivrig och hade för lite muskler egentligen för att det ens skulle vara lönt att deffa!

Jag har gått upp en del kilo i fett också tyvärr har blivit ganska mycket skräpmat och annan skit i sommar och nu har det varit jul o fan vet allt, så gick kanske upp 3-4 onödiga kilon från sommaren tills nu i fett :(


Jag är just nu mellan jobb som man säger, så blir bara gym och sen gör jag inte så mycket mer utan jag sitter mest vid datorn(JAG vet! Detta är inte bra och är en anledning att jag gått upp en del fett i vikt också)


Hur som helst Jag är 1.88Cm lång och väger 87KG och tänkte gå på kanske 800-1000 kcal underskott inte bestämt mig än. Så har några frågor som jag skulle behöva svar på.



Funderar på att bara käka kött och sallad bara och annan proteinrik mat när det bjuds på det(inte jag som står för maten, så kan tyvärr inte påverka allt för mycket!) Tror ni detta funkar? Jag ska försöka få i mig mycket protein genom det iallafall.


-Borde jag sluta med gainer? Då det säkert är 60-70% kolhydrater där och det kan väl förstöra deffen lite eller vad tror ni?


-Deffen blir nog 8 veckor blir det för länge med 800-1000 kcal underskott eller någon annan som gjort detta och vet?


-Är motionsträning ett måste eller räcker det med underskott och gymmande? Funderar på om man ska ut o jogga några dagar i veckan, även om det är kcal underskottet som räknas ju.


Tror ni denna deffen kommer funka? Är det möjligt att tappa mer än 10 kilo under dessa 8 veckor?


Kommer kanske ha 1-3 ätardagar högst under dessa 8 veckor och kanske en dag då jag dricker ist för ätardag. Borde väl vara Okej?



Aja skulle vara jätte tacksam för tips dessutom om ni vet något jag borde göra.

freestylah
2015-01-07, 13:06
Sitter i exakt samma position som du. Fast 187cm lång och 83kg. Ska påbörja min deff 1/2 tänkte jag.

Personligen så skiter jag i cardio då jag hatar det, ska deffa under en 12 veckors period och ligga på 500kcal underskott ungefär, bara du ligger på underskott som sagt så kommer du bli mer definierad. Byt ut gainern mot rent proteinpulver istället? Har funkat bra för mig.

Ska följa tråden då det blir min första deff och behöver lite tips :)

Mickee
2015-01-07, 14:23
Om en hobby-deffare får säga sitt så skulle jag nog göra såhär:

- Ät varierad kost. Inte bara kött och sallad.
Detta kommer ge dig mer fett och kolhydrater i kosten och förhoppningsvis resultera i bättre prestation i gymmet och bättre välmående. Du får också en hållbarare diet och framförallt så blir det mindre risk att "krascha" ner i all "skitmat" direkt efter dieten.

- Rör på dig mer.
Eftersom du mestadels sitter stilla vid datorn så är din förbränning troligtvis inte speciellt hög. Och då blir det jobbigare om man ska dra ner 800-1000 kcal på bara käket. Bättre (imo) att slänga åtminstone en promenad eller HIIT-pass. Speciellt om du är "mellan två jobb" och har gott om tid.

- Skippa gainern
Helt personlig åsikt från min sida. Jag prioriterar fast föda framför dryck under diet.

10 kilo på 8 veckor med ditt upplägget, nja?
800-1000 kcal underskott + 1-3 ätardagar får jag inte riktigt ihop till en viktminskning på över 10 kg.
Om du skippar ätardagarna och ligger inne på en jävla massa vätska så kanske du förlorat 10 kg på vågen efter 8 veckor, men troligtvis inte.

vicarious
2015-01-07, 15:54
Det räcker med underskott men om du är arbetssökande och har mycket ledig tid så kan du ju alltid röra på dig lite extra.

Skippa gainer, dålig mättnad per kalori. Att bara äta protein är onödigt, det är en dyr energikälla. Se till att få i dig 2-3g protein/kg kroppsvikt och dag.

Beemel
2015-01-07, 21:38
Gainer under viktminskning känns synnerligen märkligt.

Odinviking
2015-01-19, 01:42
Gainer under viktminskning känns synnerligen märkligt.

Menade självklart rent proteinpulver, mitt fel.

Odinviking
2015-01-19, 01:45
Tack för alla svaren! Jag är ledsen för den sena response men jag kommer hålla tråden uppdaterad då jag börjar deffa nu på Tisdag och kommer hålla på I 8 veckor!

Jag kommer att skippa proteinpulvret och bara försöka få i mig så mycket protein som möjligt, Sallad kommer också spela en stor del då det matter bra.


Kommer gå på -800 kcal per dag ungefär. Utan varken godis läsk eller någon form av dålig mat! Kanske blir 1-2 drick dagar på dessa 8 veckorna!


Funderar på att gå ut och jogga 2 dagar i veckan också samtidigt som jag bara gymmar 2 dagar istället för 3 dagar nu under deffen vad tror ni om det?


Lär jag förlora allt för mycket muskler om jag äter mycket mindre och vissa dagar inte får i mig "tillräckligt" med kcal alls? Är dessa tapp synbart eller kommer det tillbaka när jag deffat klart och gymmat ett tag?



Snart dags nu!