handdator

Visa fullständig version : Hur kan jag bränna mitt fett?


Seedstream
2015-01-06, 21:39
Hej, jag är 17 år. Jag bor hemma så jag lagar inte min egen mat eller har något direkt påverkan på det aspektet. Jag vill deffa bort mitt fett (har en del).
Jag har tränat ett år, så jag har ingen lust att förlora den massan jag har. Men jag är inte säker på om det finns något konkret sett att bränna då jag inte lagar och då har svårt att mäta och räkna. Så här ser mitt "kostschema" ut:


Morgon: Ett dryg matsked Kvarg (m. smak, går inte att äta annars) + 1 dl havregrynsgröt

Lunch: Brukar äta i skolan där vi har buffé-liknande, så har även där svårt att mäta och välja, men brukar finnas salladsbord, kolhydrat + protein eller gryta eller så

Middag: Brukar ej finnas sallad, och som sagt svårt att välja.


Brukar träna efter lunch eller om det går ett tag imellan tar jag lite malto.
Dricker whey efter träning.

Hur skulle jag kunna bränna fett smart i detta fall? Försöka äta mer protein och mindre kolhydrater allmänt? Och borde jag utesluta något från mitt nuvarande schema eller lägga till något?

Kan komma med bilder om någon behöver lite perspektiv
Mvh

R Scarpa27
2015-01-06, 21:40
bränna fett och behålla massa? = tillräckligt med protein och underskott.

lägg inte av med någon kost gör det enkelt ist.. räkna, periodisk fasta, mättande kolhydrater ex. wokgrönsaker, brocolli, potatis osv osv... i ren princip kan du ju egentligen äta det mesta handlar ju om underskott/hunger & mättnad.

Ozziking
2015-01-06, 21:42
Kolla in Deffguiden i Diet-delen av forumet! Annars så är scarpas råd en sammanfattning av det hela.
Glöm inte styrketräningen dock.

Seedstream
2015-01-06, 22:09
Skulle kanske har varit like klarare i min frågeställning.
Är det möjligt att deffa då jag inte kan påverka vilken mat jag får, jag kan liksom inte ställa mig och börja laga wok vid familje-middagen.

Skulle det räcka med att mäta kolhydratsintaget, eller bara ta allmänt lite och försöka få i mig så mycket protein som möjligt?
Tack för svar.

King Grub
2015-01-06, 22:22
Äter du mindre energi än du gör av med går du ner i vikt och förlorar fett, oavsett vilken mat det handlar om. Ett högt proteinintag + styrketräning eliminerar eller minimerar eventuella muskelförluster.

Seedstream
2015-01-06, 22:23
Äter du mindre energi än du gör av med går du ner i vikt och förlorar fett, oavsett vilken mat det handlar om. Ett högt proteinintag + styrketräning eliminerar eller minimerar eventuella muskelförluster.

Så svar ja, jag tackar för svar. Borde jag dricka mer proteinshake eller mindre under denna period? Dricker 1 efter träning i dagsläget.

Märkte även att jag skrev i fel ämne så om admin vill flytta är det lugnt.

King Grub
2015-01-06, 22:25
"Proteinshakes" är vanligt mjölkprotein och gör inget annat än samma mängd protein från vanlig mat. Täcker du av någon anledning inte proteinbehovet från kosten, lägg till proteinpulver om du vill. Får du redan tillräckligt med protein från maten behöver du inte proteinpulver, även om du kan ersätta matprotein med proteinpulver (och tvärtom) precis som du vill, oavsett mål med träningen.

R Scarpa27
2015-01-06, 22:27
Så svar ja, jag tackar för svar. Borde jag dricka mer proteinshake eller mindre under denna period? Dricker 1 efter träning i dagsläget.

Märkte även att jag skrev i fel ämne så om admin vill flytta är det lugnt.

se bara till att få i dig tillräcklig m protein och självklart fetter och vitaminer osv.. sen är det kalorierna som avgör..

du kan enkelt äta dig mätt med rätt metoder som jag skrev en bit ovan.

Seedstream
2015-01-06, 22:29
Okej tackar för hjälpen. Tänkte bara kort höra om hur mycket konditionsträning som är vettigt, och även när. Kör för tillfället styrketräning 6 dagar i veckan, och försöker alltid köra det så tidigt som möjligt, direkt efter skolan eller när jag går upp på morgonen.
Räcker en powerwalk på kvällen, och i såfall hur ofta och hur länge?

Mvh, och ursäkta att jag spammar lite så här på kvällskvisten.

R Scarpa27
2015-01-06, 22:30
Okej tackar för hjälpen. Tänkte bara kort höra om hur mycket konditionsträning som är vettigt, och även när. Kör för tillfället styrketräning 6 dagar i veckan, och försöker alltid köra det så tidigt som möjligt, direkt efter skolan eller när jag går upp på morgonen.
Räcker en powerwalk på kvällen, och i såfall hur ofta och hur länge?

Mvh, och ursäkta att jag spammar lite så här på kvällskvisten.

cardio=du kan äta något extra mer ...alltså inget underverk då även träning skapar hunger...
sen får du ju kondition såklart :D

får man fråga vad din vikt och längd är?

Seedstream
2015-01-06, 22:54
17 år, 171cm och 71 kilo, kan ta bild om du vill.

Ranchi
2015-01-06, 23:15
Min rekommendation är att du läser på lite om hur viktminskning/deff går till för att förstå principen hur det funkar. Finns många bra trådar här på kolo, annars kan du använda google.

4623
2015-01-06, 23:20
"Proteinshakes" är vanligt mjölkprotein och gör inget annat än samma mängd protein från vanlig mat. Täcker du av någon anledning inte proteinbehovet från kosten, lägg till proteinpulver om du vill. Får du redan tillräckligt med protein från maten behöver du inte proteinpulver, även om du kan ersätta matprotein med proteinpulver (och tvärtom) precis som du vill, oavsett mål med träningen.

Vad är det senaste angående mängden protein som behövs per kg kroppsvikt? Fortfarande 1,6-2g?

Sheogorath
2015-01-06, 23:24
Vad är det senaste angående mängden protein som behövs per kg kroppsvikt? Fortfarande 1,6-2g?

Det är tillräckliga mängder under viktuppgångsperioder för att maximera muskeluppbyggnaden. Det skadar knappast att lägga sig ännu högre om du ska deffa.

Seedstream
2015-01-06, 23:41
I dagsläget ska jag få i mig ca. 140 gram protein, hur mycket borde jag få i mig om jag ska deffa? Fortfarande 140 eller borde jag höja det? Har fått för mig att man i deff får i sig en större del av dagsintaget genom protein

Barnes
2015-01-07, 08:18
I dagsläget ska jag få i mig ca. 140 gram protein, hur mycket borde jag få i mig om jag ska deffa? Fortfarande 140 eller borde jag höja det? Har fått för mig att man i deff får i sig en större del av dagsintaget genom protein

Du har svårt att mäta kcal men ändå koll på att du får i dig ca 140g protein?
Låter inte troligt.

Om du inte har koll på vad du stoppar i dig kcal mässigt men vill gå ned i vikt så är mitt tips att välja bort lite av det som inehåller mer kolhydrater och fett än protein.
Gör en liten justering och håll koll på vågen samt spegeln.
Låt det gå några veckor och justera igen vid behov.
Om du skulle få i dig 125 eller 165g protein kommer inte märkas.

AeternusRex
2015-01-07, 08:36
Sikta på 2 g protein pet kilokroppsvikt. Du lär ju växa naturligt fortfarande så mer skadar knappast. Jag käkar nästan likadant i bulk och deff jag trollar bara med storleken på målen jag äter och växlar in något annorlunda komponenter men mycket är det inte. Du får rya med din morsa och tvinga med dom i hälsotänket!

Seedstream
2015-01-07, 14:16
Körde så i sommras att jag helt enkelt drog ner på kolhydraterna lite random. Gick ner kring 5 kilo utan att förlora massa. Men jag kände att jag kanske borde köra lite mer strukturerat. Jaja, jag börjar med det när jag flyttar hemifrån.

johnnie434
2015-01-07, 17:00
17 år, 171cm och 71 kilo, kan ta bild om du vill.

171 cm och 71 kg, då kan du inte ha så värst mycket fett ? om du nu inte har väldigt lite muskelmassa

jag är 174 väger 73 kg, jag har inte speciellt mycket fett på kroppen

Xead
2015-01-07, 18:00
171 cm och 71 kg, då kan du inte ha så värst mycket fett ? om du nu inte har väldigt lite muskelmassa

jag är 174 väger 73 kg, jag har inte speciellt mycket fett på kroppen

Han kan nog ha en hel del fett att jobba bort. Har en polare på 1.80 som precis börjat lyfta och väger runt 70 pannor och är minst 10 kg ifrån att vara rippad, dvs. lite muskelmassa, mycket fett.

Seedstream
2015-01-08, 22:21
Jag har ju kört ett år vilket inte är så mycket men jag har ju en del massa, även om jag har en hel del fett också.