handdator

Visa fullständig version : Vilka tider och i samband med vad ska dessa tas??


Anvendarnamn
2015-01-06, 20:37
Hejsan jag har massor med kosttilskott och skulle vilja ha lite råd:

f Känns som att det är onödigt ta allt på en gång


Mängden är ingen fara eftersom vi får välja olika produkter via jobbet också som bonus och gå har jag ibland valt att välja kosttillskott: vitaminer och mineral, och har snart samlat på mig en livsförbrukning :)men jag undrar bara när och vilken mängden ni tycker jag ska ta dessa, per dag har jag dessa:

Samtliga är enskilda tabletter:

Multivitamin
6 stycken Omega 3 tabletter (svaga)
D-vitamin 2000IU
2 Magnesium citrat 120mg
1 Kalcium citrat
1 B-Komplex
B-8 vitamin (för optinoja, ;P ni som förstår)
B12 1mg
C-vitamin brus

Otroligt tacksam för massa svar och hjälp! Jag älskar att läsa kommentarer ! Och jag önskar alla användare glad gott nytt år, hoppas 2015 blir bäst för alla er medlemmar och forumet!

hampfuz
2015-01-07, 00:48
Det är förmodligen sämre för din hälsa att ta alla tillskotten tillsammans än vad det är att inte ta dem alls.

Anvendarnamn
2015-01-07, 00:59
Det är förmodligen sämre för din hälsa att ta alla tillskotten tillsammans än vad det är att inte ta dem alls.

Wow ingen morot för dig, du lyckades inte ens identifiera det fet stilta.

Fortsätt du med monsantos mat, felix färdigrätt och dina gmo morötter får vi se när din kropp kollapsar pga näringsbrist elektrolyt imbalans och neurotransmittor frisättning defekter, spelar kanske ingen roll för sig lite ssri och aspartam så är du tillbaka på gymmet igen..

Hursomhelst.

Det jag främst skulle vilja höra hur er syn är på Kalcium / Magnesium / D vit hur ni skulle spritt ut dessa under dagen då dessa 3 har stark koppling mellan varandra. Med vänliga hälsningar.

Senilstudent
2015-01-07, 02:31
Wow ingen morot för dig, du lyckades inte ens identifiera det fet stilta.

Fortsätt du med monsantos mat, felix färdigrätt och dina gmo morötter får vi se när din kropp kollapsar pga näringsbrist elektrolyt imbalans och neurotransmittor frisättning defekter, spelar kanske ingen roll för sig lite ssri och aspartam så är du tillbaka på gymmet igen..

Hursomhelst.

Det jag främst skulle vilja höra hur er syn är på Kalcium / Magnesium / D vit hur ni skulle spritt ut dessa under dagen då dessa 3 har stark koppling mellan varandra. Med vänliga hälsningar.

Hahahaha bästa jag har läst på länge :D

z_bumbi
2015-01-07, 10:38
Om du inte äter fet fisk tre till fyra gånger i veckan så kör lite omega-3

D-vitamin är möjligt att det är en fördel, i alla fall på vintern, men det beror på hur ditt liv ser ut i övrigt. Mängd avgörs självklart av hur livet ser ut.

Har du brister på resten så kolla över din kost rejält och/eller sök läkare.

Anvendarnamn
2015-01-07, 14:01
Om du inte äter fet fisk tre till fyra gånger i veckan så kör lite omega-3

D-vitamin är möjligt att det är en fördel, i alla fall på vintern, men det beror på hur ditt liv ser ut i övrigt. Mängd avgörs självklart av hur livet ser ut.

Har du brister på resten så kolla över din kost rejält och/eller sök läkare.

Jodå som du säger så D-vitamin är ett mirakelhormon som väldigt underskattat speciellt när man bor i sverige under vintern.

B-vitaminerna och magnesiumetet (knappt 100%dagsdosen som du ser 2x120mg) tar jag för förebyggande syfte under vintern för stress och mörkret.

Den högdoserade b12 tas 1 gång varannan vecka.

Har du förövrig några åsikter att dela med dig när det gäller förhållandet kal/mag och d-vit för kal upptag osv.

tlk
2015-01-07, 14:21
D-vitamin är iaf marknadsfört som ett mirakelhormon. Mycket grundat på epidemologiska studier. När man sen väl kommit till att göra RCT så kommer det inte i närheten av vad som utlovats.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4212570
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24248184

hampfuz
2015-01-07, 14:26
Fortsätt du med monsantos mat, felix färdigrätt och dina gmo morötter får vi se när din kropp kollapsar pga näringsbrist elektrolyt imbalans och neurotransmittor frisättning defekter, spelar kanske ingen roll för sig lite ssri och aspartam så är du tillbaka på gymmet igen..
:D

Spännande att vara mot GMO samtidigt som man proppar i sig syntetiska kosttillskott.

Anvendarnamn
2015-01-07, 15:18
:D

Spännande att vara mot GMO samtidigt som man proppar i sig syntetiska kosttillskott.

Håller med, spännande :)

Men jag förstår de som tänker på de sättet....

z_bumbi
2015-01-07, 17:34
Jodå som du säger så D-vitamin är ett mirakelhormon

Nej det är det inte.

Anvendarnamn
2015-01-07, 18:33
Nej det är det inte.

Inte bokstavligt, men jo det är det vännen det vet vi båda. Notera att jag inte syftar på tabletter utan till hormonets viktiga roll i kroppen som helhet.

Sverker
2015-01-07, 18:36
Det jag främst skulle vilja höra hur er syn är på Kalcium / Magnesium / D vit hur ni skulle spritt ut dessa under dagen då dessa 3 har stark koppling mellan varandra. Med vänliga hälsningar.

Mängden kalcium och magnesium motsvarar ca en liter mjölk. Drick din mjölk till frukost, mellanmål och innan läggdags.

D-vitamin verkar inte akut. Utnyttja solen och ät fisk flera gånger i veckan.




Notera att mjölken också fixar vit-B12.

tlk
2015-01-07, 19:02
Om definitionen på ett "mirkalehormon" är att hormonet har en viktig roll i kroppen som helhet.. då är plötsligt alla hormon mirakelhormon. För att inte tala om alla mirakelvitaminer och mirakelmineraler.

Bossebäver
2015-01-07, 20:15
Om definitionen på ett "mirkalehormon" är att hormonet har en viktig roll i kroppen som helhet.. då är plötsligt alla hormon mirakelhormon. För att inte tala om alla mirakelvitaminer och mirakelmineraler.

Insulin går från utskälld och missförstådd till ett mirakelhormon, då utebliven produktion skulle kunna leda till döden på en eftermiddag, hyfsad utveckling en tisdagskväll måste jag säga.