handdator

Visa fullständig version : Hjälp med Upplägg inför sommaren


RobertJohansson
2015-01-06, 14:36
Tjena jag tänkte göra såhär att jag kör Stronglifts nu i 3 månader för att öka min styrka. Jag bänkar 40kg just nu så det är inte mycket muskler. Sedan efter de månaderna hoppas jag ha ökat lite.
Tänkte då deffa eftersom jag har rätt mycket fett på kroppen. Med ett underskott på 1000 kalorier.
Vad tycker ni att jag ska köra under deffen, fortsätta med stronglifts eller köra volymträning?
Så som jag uppfattat det bygger stronglifts knappt volym.

Seedstream
2015-01-06, 14:49
Jag har aldrig deffat så du kanske vill ha en lite pålitligare källa, men om du byter schema för att du deffar kommer du att förlora en hel del styrka då du byter upp dig och ligger på ett underskott. Planerar du att forsätta köra för styrka bör du fortsätta med det under deff också.

GulligaGurkan
2015-01-06, 15:11
Kör på samma schema om det funkat hittills, ingen anledning att byta. Ska du verkligen deffa om du inte har så mycket muskler att deffa fram?

RobertJohansson
2015-01-07, 02:40
Kör på samma schema om det funkat hittills, ingen anledning att byta. Ska du verkligen deffa om du inte har så mycket muskler att deffa fram?

Känner ju att det kommer se bättre ut än kärlekshandtag och chipstuttar? Eller försvinner detta med musklerna tro? alltid varit väldigt otränad och
Bänkade stången när jag började.

Vill byta program för att jag stannade i just bänk.

JSE
2015-01-07, 06:03
Hur lång är du och hur mycket väger du?
Jag började med starting strenght och kaloribalans och det har gett mig bra resultat, både styrke och utseendemässigt.

GulligaGurkan
2015-01-07, 09:26
Känner ju att det kommer se bättre ut än kärlekshandtag och chipstuttar? Eller försvinner detta med musklerna tro? alltid varit väldigt otränad och
Bänkade stången när jag började.

Vill byta program för att jag stannade i just bänk.

Jag skulle nog kört vidare på samma schema på kaloribalans som JSE säger. Eller ett litet underskott kanske, om du är ny med träning så kan du bygga på det ändå. Mycket protein, hårda pass, bra sömn och bra mat i övrigt

AeternusRex
2015-01-07, 09:41
Jag knatade in i gymmet 56 kg tung och körde 10 kilo i bänk. Varenda gram muskler har ofta varit ett aber för mig. Se oönskat fett som framtida muskler. Om du äter vettigt och tränar bra så löser sig det där med lite tid.

Ajemän
2015-01-07, 09:42
Hur lång är du och hur mkt väger du?

RobertJohansson
2015-01-08, 00:51
Hur lång är du och hur mycket väger du?
Jag började med starting strenght och kaloribalans och det har gett mig bra resultat, både styrke och utseendemässigt.


Jag väger 78 kg och är 180 cm lång.
Hur vägde du när du började då? För börjar tro att jag bara skulle bli tjockare. Berätta gärna mer för behöver verkligen hjälp, är rätt kluven.

RobertJohansson
2015-01-08, 00:54
Vill ju helst ligga på underskott och se allt fett försvinna, för just nu känns det som ingen skillnad har skett under min gymtid

RobertJohansson
2015-01-08, 16:14
Hur lång är du och hur mkt väger du?

Väger 78kg och är 180cm lång.

JSE
2015-01-08, 19:21
Jag startade på 72kg, längd ca 179. Det var inga muskler att prata om då. Lyfte väl 40 i bänken kanske, samma i böj. Jag började räkna kalorier och försökte hålla mig på balans. Bytte ut all skräpmat mot vettigare husman etc. Efter ca 10 månader nu väger jag in på 74kg. Ser dock väldigt stor skillnad på armar, bröst och ben typ. Syns att man har byggt lite..

Styrkeökningarna är jag också nöjd med. 80 bänk, 100 böj och 130 mark. Det är inte mycket, men det är en stor ökning för mig. Hoppas det kan ge dig lite inspiration!

JSE
2015-01-08, 19:22
Glömde säga att magen försvunnit också ;)

RobertJohansson
2015-01-08, 21:05
Glömde säga att magen försvunnit också ;)

Har du några synpunkter för eller mot mellan Starting strength och stronglifts?

Jag har inte så mycket fett på magen, utan mycket på kärlekshandtagen och nästan chipstuttar som en riktigt överviktig man. Är det bara genetiskt vart fettet lägger sig eller? Kanske svår fråga men hoppas någon kan ge svar :)

GulligaGurkan
2015-01-08, 21:44
Har du några synpunkter för eller mot mellan Starting strength och stronglifts?

Jag har inte så mycket fett på magen, utan mycket på kärlekshandtagen och nästan chipstuttar som en riktigt överviktig man. Är det bara genetiskt vart fettet lägger sig eller? Kanske svår fråga men hoppas någon kan ge svar :)

Var det sker störst fettansamling är genetiskt. Vissa får på ryggen, själv får jag på brösten och magen. Tjejer har ju sina bröst att fylla, plus höfter och lår. Även det genetiskt.

Vad gäller stronglifts och starting strength kan jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att stronglifts ofta är 5x5 medan SS är 3x5 i många övningar. Gör nog ingen superskillnad vilket av dem du väljer :)

JSE
2015-01-08, 22:11
Har du några synpunkter för eller mot mellan Starting strength och stronglifts?

Jag har inte så mycket fett på magen, utan mycket på kärlekshandtagen och nästan chipstuttar som en riktigt överviktig man. Är det bara genetiskt vart fettet lägger sig eller? Kanske svår fråga men hoppas någon kan ge svar :)

Gurkan tog andra frågan, och jag håller med. Det är genetiken som avgör.

Starting strenght och stronglitfs är ju i princip samma grej. Den ena är 5x5 och den andra 5x3. Säkert någon enstaka övning som skiljer också. Jag kan bara säga att jag gillade principen med många basövningar. Planerad progression är nog viktigt i början också.

RobertJohansson
2015-01-08, 23:33
Gurkan tog andra frågan, och jag håller med. Det är genetiken som avgör.

Starting strenght och stronglitfs är ju i princip samma grej. Den ena är 5x5 och den andra 5x3. Säkert någon enstaka övning som skiljer också. Jag kan bara säga att jag gillade principen med många basövningar. Planerad progression är nog viktigt i början också.



Var det sker störst fettansamling är genetiskt. Vissa får på ryggen, själv får jag på brösten och magen. Tjejer har ju sina bröst att fylla, plus höfter och lår. Även det genetiskt.



Vad gäller stronglifts och starting strength kan jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att stronglifts ofta är 5x5 medan SS är 3x5 i många övningar. Gör nog ingen superskillnad vilket av dem du väljer :)


Tack så mycket båda två! Nu kör vi

GulligaGurkan
2015-01-08, 23:35
Tack så mycket båda två! Nu kör vi

Lycka till! :)

Gnistan
2015-01-09, 18:35
Jag väger 78 kg och är 180 cm lång.
Hur vägde du när du började då? För börjar tro att jag bara skulle bli tjockare. Berätta gärna mer för behöver verkligen hjälp, är rätt kluven.

En gång i tiden då jag började min karriär inom lyftningen började jag på en kroppsvikt av 76 kg.
Körde hårt med träningen och drog ned på storleken på portionerna lite. Ramlade rätt snabbt ned till klass 67.5. Så det enda jag gjorde var mindre portioner samt mer träning.