handdator

Visa fullständig version : basövningar för att bygga? Räcker det?


anemon
2015-01-06, 13:32
Som sagt räcker det i grunden att köra basövningar för att bygga o bli stark o större? Eller behöver man köra ex flyes, hantelpressar mm för det?

joelaxelsson
2015-01-06, 13:34
Ja.

BisonLGcrew
2015-01-06, 14:08
yes

Bryggare
2015-01-06, 14:13
Det räcker.

mattilainen
2015-01-06, 14:17
skulle säga att det beror på. Vissa klarar sig säkert enbart med basövningar medan andra kan behöva använda extra övningar. Jag kör både och.

Jamerson
2015-01-06, 14:18
Ja, det är så du blir större.

Böj, bänk, mark, militärpress, stångrodd.

2-3 ggr i veckan, se till att öka vikt över tid = starkare = större.

Det som går att diskutera, sets, reps, progression, frekvens och eventuella isolationsövningar som du personligen behöver är detaljer som kan ge dej några extra procent i jakten på "det optimala". De första 80-90% består i att gå till gymmet och ta i.

Loke
2015-01-06, 14:36
Nej, jag tror inte det räcker.

Jamerson
2015-01-06, 14:45
Nej, jag tror inte det räcker.

Och där var vi igång.

Seedstream
2015-01-06, 14:47
Jag har fått för mig att att några komplement-övningar behövs. Beror väl på person och hur hårt man kör basövningarna.

Jamerson
2015-01-06, 14:50
Man kan ju vända på det och säga:

"Räcker det att köra benpress, benspark, legcurls, vadpress, chestflyes, hantelpressar, latsdrag, vajerroddar och isolationsövningar i maskiner för att bli större och starkare?"

Ja.

Är en kombination av 80% basövningar med skivstång och 20% av det ovan nämnda bättre?

Förmodligen.

Illustrerade mannen
2015-01-06, 14:50
Jag tror inte det räcker att köra verkligen BARA basövningar. Det kanske finns lite olika definitioner kring vilka övningar det är iofs, men om vi definierar vilka det verkligen är blir det lite lättare att svara på.
JAG tycker basövningarna är mark, böj och bänk! Resten är "lull-lull". Men många (de flesta?) lägger sannolikt in militärpress och stångrodd också.
Det "räcker", tycker jag, med
Lutande bänkpress
Knäböj
Marklyft
Chins (handflatorna från)
Shrugs
Stångcurl
Magövning (exemplevis dragonflags)
Kör ordentliga övningar - inget larv - kör ordentligt, strikt och effektivt, varva/blanda hög-och lågreps. Och plocka undan efter dig när du är klar!😜

Diomedea exulans
2015-01-06, 14:55
Jag tror att man måste köra en massa prehab (rotatorcuff och annat tråkigt) för att inte förr eller senare bli skadad.

Jorgen
2015-01-06, 15:09
Som sagt räcker det i grunden att köra basövningar för att bygga o bli stark o större? Eller behöver man köra ex flyes, hantelpressar mm för det?

Man kan bygga, bli stark och större av flyes och hantelpressar också. :)

Att endast snöa in på böj, bänk, mark tror inte jag är något som fungerar i längden. Inte med det målet jag har med min träning (bli större, starkare, hålla mig skadefri, orka träna livet ut, ha kul) i alla fall.
Förr eller senare så kommer man att skada sig och då kanske inte kunna köra en av dessa övningar, det betyder inte att man behöver stagnera i sin muskeltillväxt, eller styrkeökning, utan att man får hitta andra övningar som då funkar bättre. För det är bättre att köra flyes när man inte kan köra bänk, än att inte träna alls.
Så tror jag i alla fall.

delta_mats
2015-01-06, 15:14
Basövningar = flerledsövningar.

Jag tror de allra flesta behöver kasta in några isolationsövningar för att bygga en jämn fysik. Exempelvis bicepscurl, lårcurl, vadpressar, hantellyft åt sidan.
Sen finns det några till som jag tycker fyller sin funktion också även om dom inte är helt nödvändiga kanske.

Shqypnia
2015-01-06, 15:29
Jag tror basövningarna räcker för att öka i styrka och bygga muskler. Men de måste kompletteras med andra övningar om du vill skulptera kroppen som du önskar.

Ozziking
2015-01-06, 15:38
Jag tror att det kan behövas en del komplement för att på sikt bli starkare, för det kan nog stärka upp visa moment/tekniker i baslyften.

Loke
2015-01-06, 15:39
Man kan ju vända på det och säga:

"Räcker det att köra benpress, benspark, legcurls, vadpress, chestflyes, hantelpressar, latsdrag, vajerroddar och isolationsövningar i maskiner för att bli större och starkare?"

Ja.

Är en kombination av 80% basövningar med skivstång och 20% av det ovan nämnda bättre?

Förmodligen.

Fast om vi bara ska bli större och starkare överhuvudtaget så skulle de flesta klara sig med att gå på body pump.

BisonLGcrew
2015-01-06, 15:39
Jag tror basövningarna räcker för att öka i styrka och bygga muskler. Men de måste kompletteras med andra övningar om du vill skulptera kroppen som du önskar.

Vänd på det igen då. Finns det någon (skadefri) på detta forum som skulle få sämre resultat av att bara använda följande utrustning och köra 0-20 reps (förutsatt att personen tränar lika hårt)?

20-kg stång
viktskivor
plan bänk (ej vinklad)
böjrack

Nej? Maskiner och hantlar är i så fall för skadade/motverka skada uppstår, eller för nöjes skull. Ain't nuthing wrong with that either.

Määng
2015-01-06, 16:06
Jag tror basövningarna räcker för att öka i styrka och bygga muskler. Men de måste kompletteras med andra övningar om du vill skulptera kroppen som du önskar.

Mejsla fram detaljer med triceps kickbacks?

Ano1891
2015-01-06, 16:32
Jag tror att det kan behövas en del komplement för att på sikt bli starkare, för det kan nog stärka upp visa moment/tekniker i baslyften.

All styrketräning stärker väl upp i någon form vare sig det är curls, utfall eller vad man nu vill syssla med? Det heter ju styrketräning av en anledning..

Sen tror inte jag det är fördelaktigt att köra massa andra övningar om man vill bli stark i basövningar än just basövningar.

RobinEH
2015-01-06, 17:23
Basövningar = flerledsövningar.

Jag tror de allra flesta behöver kasta in några isolationsövningar för att bygga en jämn fysik. Exempelvis bicepscurl, lårcurl, vadpressar, hantellyft åt sidan.
Sen finns det några till som jag tycker fyller sin funktion också även om dom inte är helt nödvändiga kanske.

När blev vadpress inte en flerledsövning? Eller räknar du flerledsövningar som isolationsövningar?

Ozziking
2015-01-06, 17:27
All styrketräning stärker väl upp i någon form vare sig det är curls, utfall eller vad man nu vill syssla med? Det heter ju styrketräning av en anledning..

Sen tror inte jag det är fördelaktigt att köra massa andra övningar om man vill bli stark i basövningar än just basövningar.

Suck, ganska självklart är det inte? Men det jag tror är att komplement kan stärka lyften eller/och förbättre teknik i lyften. Det var poängen :)

Sen finns ju olika varianter av baslyften som också kan användas som "komplement".

Jamerson
2015-01-06, 17:48
Allt detta svammel om att "skulptera" och att "forma kroppen" är oftast en rätt patetisk ursäkt när man inte orkar köra basövningar. Sålänge du inte slitit som ett svin i 3-4 år med skivstänger och lagt på dej en avservärd mängd muskler så finns det ju inget att "skulptera" i. Som Arnold sa "you cant chisel a pebble" - du kan inte mejsla en småsten.

9 av 10 man ser på ett gym som utför en isolationsövning har ingen specifik kroppslig svaghet, hela deras kropp är en svaghet och de borde lägga tid och energi på det som ger dem mest, dvs tunga basövningar.

Att detta ska vara så svårt att förstå och omfamna i denna tidsålder är ett mysterium.

Tunga basövningar är det som gör dej stor och stark. Så JA, det räcker!

EDIT: Amerikansk fotboll borde vara ett bra exempel på sport där man måste vara stor och stark. Såhär ser ett typiskt NFL gym ut: http://gamedayr.com/sports/university-of-alabama-new-weight-room/
Runt 20 rack, inte lika många vajermaskiner.

Ano1891
2015-01-06, 17:49
Suck, ganska självklart är det inte? Men det jag tror är att komplement kan stärka lyften eller/och förbättre teknik i lyften. Det var poängen :)

Sen finns ju olika varianter av baslyften som också kan användas som "komplement".

Ge exempel då?

Diomedea exulans
2015-01-06, 17:51
Ge exempel då?

Smalbänk som kompliment till bänkpress, frontböj som komplement till knäböj.

Allt detta svammel om att "skulptera" och att "forma kroppen" är oftast en rätt patetisk ursäkt när man inte orkar köra basövningar. Sålänge du inte slitit som ett svin i 3-4 år med skivstänger och lagt på dej en avservärd mängd muskler så finns det ju inget att "skulptera" i. Som Arnold sa "you cant chisel a pebble" - du kan inte mejsla en småsten.


Fast det här finns det ju ingen logik i heller. Att skulptera saker handlar i det här fallet inte om att hacka bort saker (som med stenar, stora eller små), utan om att bygga på saker. Exempel: Om axlarna är hyfsat stora men mellersta deltoiderna släpar, så satsar man på att försöka bygga mellandeltoiderna i snabbare takt än resten av axlarna.

Och eftersom övningar som bygger mellandeltioiderna för en redan erfaren byggare självklart också bygger mellandeltoiderna för en total nybörjare, så kan även nybörjaren köra på med "finlirsövningar från början. Istället för att militärpressa kan han t ex hantellyft framåt, åt sidan och bakåt, samt tricepspress.

arthax
2015-01-06, 18:06
Jag hoppas att det räcker, för jag kan inte förmå mig själv att träna annat än basövningar (läs böj, bänk, press, mark och varianter därom, samt chins och rodd). Jag får panik över blotta tanken på att sätta mig i en benspark eller tricepssträck över huvudet. Håller på att lära mig uppskatta bålträning (viktad planka, windmill, sidebend och ryggresningar) eftersom jag fått för mig att det är bra.

Diomedea exulans
2015-01-06, 18:10
Jag hoppas att det räcker, för jag kan inte förmå mig själv att träna annat än basövningar (läs böj, bänk, press, mark och varianter därom, samt chins och rodd). Jag får panik över blotta tanken på att sätta mig i en benspark eller tricepssträck över huvudet.

Det låter inte så sunt. Får man fråga vad det beror på?

Jamerson
2015-01-06, 18:14
Smalbänk som kompliment till bänkpress, frontböj som komplement till knäböj.



Fast det här finns det ju ingen logik i heller. Att skulptera saker handlar i det här fallet inte om att hacka bort saker (som med stenar, stora eller små), utan om att bygga på saker. Exempel: Om axlarna är hyfsat stora men mellersta deltoiderna släpar, så satsar man på att försöka bygga mellandeltoiderna i snabbare takt än resten av axlarna.

Och eftersom övningar som bygger mellandeltioiderna för en redan erfaren byggare självklart också bygger mellandeltoiderna för en total nybörjare, så kan även nybörjaren köra på med "finlirsövningar från början. Istället för att militärpressa kan han t ex hantellyft framåt, åt sidan och bakåt, samt tricepspress.

Du missar min poäng. Jag tex tar 170kg i böj, 110kg i bänk och 190kg i marklyft. Jag är pinsamt svag då jag väger 105kg. Jag skulle aldrig komma på tanken att börja bedöma min fysik eller styrka utifrån vad som släpar eller behöver bli bättre. ALLT måste ju bli bättre. Det är bara att greppa stången och gnugga på!

BisonLGcrew
2015-01-06, 18:17
Du missar min poäng. Jag tex tar 170kg i böj, 110kg i bänk och 190kg i marklyft. Jag är pinsamt svag då jag väger 105kg. Jag skulle aldrig komma på tanken att börja bedöma min fysik eller styrka utifrån vad som släpar eller behöver bli bättre. ALLT måste ju bli bättre. Det är bara att greppa stången och gnugga på!

GREPPA STÅNG :hbang:

anemon
2015-01-06, 18:18
oj, det va mycket olika svar och olika tänk här :)
Lite off just detta, men hur dåligt och så är det att hamna i fail i bas övningar? Fick en fail idag vid bänken, trodde jag hade den men halvvägs så sa det stopp :(

arthax
2015-01-06, 18:19
Det låter inte så sunt. Får man fråga vad det beror på?

Vad mer specifikt menar du?



Vad det beror på är svårt att säga. Jag har inga träningsmässiga (eller tävlingsmässiga) ambitioner, mer än att få en stark kropp och ha roligt på vägen dit. Jag pluggar till socionom och jurist parallellt, så most bang for the buck i träningen är viktigt för att få alla bitar i livet att passa in. Jag har helt enkelt inte tid att skulptera min kropp, dessutom låter det vidrigt tråkigt :)
Försöker löpträna och styrketräna tre pass vardera i veckan, men verkligheten ligger nog närmare 2 av varje.

Beholder
2015-01-06, 18:22
Du kommer otroligt långt på bänk böj och mark plus olika varianter av dom lyften. Kan du träna säkert en livstid med.

I2815
2015-01-06, 18:23
Att skulptera kroppen är inget att tänka på det första året (åren) av seriös träning. Man kan märka av asymmetriska skillnader ganska tidigt dock eftersom vissa helt enkelt har lättare få större armar, större rygg, större ben osv. Då kan man jobba mer med isolationsövningar, om målet är att även bygga en estetisk fysik ihop med den "stora och starka". Basövningar, inräknat pull-ups och press över huvudet, räcker gott och väl för att bli stor och stark. Därmed så ser jag inte problemet i att lägga till isolationsövningar.


"9 av 10 man ser på ett gym som utför en isolationsövning har ingen specifik kroppslig svaghet, hela deras kropp är en svaghet och de borde lägga tid och energi på det som ger dem mest, dvs tunga basövningar."

Och vissa borde fokusera på sitt eget arbete och inte bry sig om vad andra gör i gymmet. De är där och de tränar och det är mer än vad vi kan säga om majoriteten av befolkningen i en värld där övervikt räknas som en epidemi. Om jag, som tonåring, står och kör bicepscurl i en kabelmaskin och någon kom fram till mig och sa att jag skulle ge fan i det och att jag skulle köra 5/3/1 eller knäböj tre dagar i veckan eftersom "hela min kropp är en svaghet" så skulle jag nog byta gym eller inte träna alls.

När jag boxades som mest tränade jag väldigt lite ben i förhållande till överkroppen. Mina ben såg säkert för små ut när jag stod och körde sidolyft i 20-30 reps-set. Det fanns en anledning till det då. Alla tränar inte för att bli så stora och starka så möjligt, vissa har en helt annan målsättning. Döm inte hunden efter håren.

Ska vi hårddra det är det viktigare att folk börjar träna än att de ska köra tunga basövningar och medan det må vara sant och riktigt att basövningar är "optimalt" så är den här jakten på det optimala något som tenderar till elitism. Elitism utesluter människor och gymkulturen tjänar inget på den.

Nu citerade jag Jameson men det är inget personligt angrepp utan ett generellt eftersom den attityd som speglas i just det inlägget (och kanske inte alls är representativt för hur hen är generellt) märks av ganska tydligt på utpräglade lyftarforum som detta.

Ursäkta om detta är för OT, folk får säga till isf. så ska jag tänka en extra gång nästa gång jag kör ett "rant".

Diomedea exulans
2015-01-06, 18:24
Vad mer specifikt menar du?


Du verkade nästan ha ångest av att träna isolationsövningar, tyckte det lät lite extremt bara. :)

arthax
2015-01-06, 18:27
Du verkade nästan ha ångest av att träna isolationsövningar, tyckte det lät lite extremt bara. :)

Nja, typ! Istället för att hantelcurla och latsdra så kör jag pull-ups (handflator mot mig). Bang for the buck! :) Sen om det förra alternativet leder till mer gainzz är helt ovidkommande.

Jamerson
2015-01-06, 18:55
Att skulptera kroppen är inget att tänka på det första året (åren) av seriös träning. Man kan märka av asymmetriska skillnader ganska tidigt dock eftersom vissa helt enkelt har lättare få större armar, större rygg, större ben osv. Då kan man jobba mer med isolationsövningar, om målet är att även bygga en estetisk fysik ihop med den "stora och starka". Basövningar, inräknat pull-ups och press över huvudet, räcker gott och väl för att bli stor och stark. Därmed så ser jag inte problemet i att lägga till isolationsövningar.



Och vissa borde fokusera på sitt eget arbete och inte bry sig om vad andra gör i gymmet. De är där och de tränar och det är mer än vad vi kan säga om majoriteten av befolkningen i en värld där övervikt räknas som en epidemi. Om jag, som tonåring, står och kör bicepscurl i en kabelmaskin och någon kom fram till mig och sa att jag skulle ge fan i det och att jag skulle köra 5/3/1 eller knäböj tre dagar i veckan eftersom "hela min kropp är en svaghet" så skulle jag nog byta gym eller inte träna alls.

När jag boxades som mest tränade jag väldigt lite ben i förhållande till överkroppen. Mina ben såg säkert för små ut när jag stod och körde sidolyft i 20-30 reps-set. Det fanns en anledning till det då. Alla tränar inte för att bli så stora och starka så möjligt, vissa har en helt annan målsättning. Döm inte hunden efter håren.

Ska vi hårddra det är det viktigare att folk börjar träna än att de ska köra tunga basövningar och medan det må vara sant och riktigt att basövningar är "optimalt" så är den här jakten på det optimala något som tenderar till elitism. Elitism utesluter människor och gymkulturen tjänar inget på den.

Nu citerade jag Jameson men det är inget personligt angrepp utan ett generellt eftersom den attityd som speglas i just det inlägget (och kanske inte alls är representativt för hur hen är generellt) märks av ganska tydligt på utpräglade lyftarforum som detta.

Ursäkta om detta är för OT, folk får säga till isf. så ska jag tänka en extra gång nästa gång jag kör ett "rant".

Väldigt bra inlägg. Jag har ett eget gym så jag skiter helt i vad andra gör. Och att träna sportspecifikt är en helt annan sak än att träna för "att bli stor och stark". Och defenitift svårare.

Elitistiskt och utpräglat lyftarforum eller ej så vidhåller jag att de allra flesta får bästa resultat om de baserar sin träning på skivstångsträning. Med vissa sportspecifika undantag.

Ozziking
2015-01-06, 19:11
Ge exempel då?

Frontböj
Boxböj
Pausböj
"grunda" böj
Sakteböj
smalbänk
Bänk till kloss
Pausbänk
Saktebänk
Upphöjda mark
Kronlyft
Marklyft med brett grepp
Pausmark
osv osv osv

I2815
2015-01-06, 19:12
Väldigt bra inlägg. Jag har ett eget gym så jag skiter helt i vad andra gör. Och att träna sportspecifikt är en helt annan sak än att träna för "att bli stor och stark". Och defenitift svårare.

Elitistiskt och utpräglat lyftarforum eller ej så vidhåller jag att de allra flesta får bästa resultat om de baserar sin träning på skivstångsträning. Med vissa sportspecifika undantag.

Ja, jag har också tränat hemma i ett år eftersom gymmedlemskap och medlemskap i en sportklubb inte gick ihop under den tiden. Hoppas på en ändring nu, köper ett nytt kort imorgon eller i övermorgon, beroende på hur länge jag blir kvar på jobbet.

Du har, så vitt jag "vet", helt rätt i ditt påstående. Skivstänger och basövningar enbart med målsättning styrka och storlek är optimalt. För att använda ett ord jag egentligen avskyr i dessa sammanhang, heh.

z_bumbi
2015-01-06, 19:20
Skivstänger och basövningar enbart med målsättning styrka och storlek är optimalt.

Det här är övningarna från mitt senaste "komma igång med styrkelyft"-upplägg. (övningar som är med flera gånger är från olika dagar)
Bänk
Mark
Böj
Latsdrag/chins
Sidolyft
Utrullningar
Mark
Klossbänk
Utfall
Flyes i CC m bänk
Ryggresningar
Situps
Bänk
Böj
Kabelrodd
Lårcurl/finnen
Frenchpress/Pushdowns med rep
Bicepscurls
Sidoplankan

Utöver det ingår två komplex och träning av rotatorcuffar varje pass.

Vilka övningar tycker du jag bör ta bort för att få det optimalt? Motivera gärna varje övning.

anvihl
2015-01-06, 19:26
Det här är övningarna från mitt senaste "komma igång med styrkelyft"-upplägg. (övningar som är med flera gånger är från olika dagar)
Bänk
Mark
Böj
Latsdrag/Chins
Sidolyft-Militärpress
Utrullningar
Mark
Klossbänk
Utfall
Flyes i CC m bänk- Dips
Ryggresningar
Situps
Bänk
Böj
Kabelrodd-Stångrodd
Lårcurl/finnen
(Frenchpress/Pushdowns med rep
Bicepscurls)
Sidoplankan

Utöver det ingår två komplex och träning av rotatorcuffar varje pass.

Vilka övningar tycker du jag bör ta bort för att få det optimalt? Motivera gärna varje övning.

Byt ut övningarna mot de fetstilta så har du ett program med enbart stång och kroppsviktsövningar exluderat armträningen om det nu var målet enligt föregående skribenter.

Wormzie
2015-01-06, 19:26
Ja det räcker för att bli stor och stark.

z_bumbi
2015-01-06, 19:59
Byt ut övningarna mot de fetstilta så har du ett program med enbart stång och kroppsviktsövningar exluderat armträningen om det nu var målet enligt föregående skribenter.

Ingen av förslagen fyller samma funktion och de gör dessutom att programmet inte går att genomföra för den tänkta målgruppen.

Diomedea exulans
2015-01-06, 20:04
Byt ut övningarna mot de fetstilta så har du ett program med enbart stång och kroppsviktsövningar exluderat armträningen om det nu var målet enligt föregående skribenter.

Chins är för tunga för nybörjare.
Sidolyft är för mellandeltoiderna, militärpress involverar för mycket frontdeltoider och triceps.
Flyes är för brösmusklerna, dips involverar för mycket frontdeltoider och triceps.
Kabelrodd kräver mindre vighet i baksida lår än stångrodd.
Finnen är för tung för nybörjare.

Aliaas
2015-01-06, 20:38
Allt detta svammel om att "skulptera" och att "forma kroppen" är oftast en rätt patetisk ursäkt när man inte orkar köra basövningar. Sålänge du inte slitit som ett svin i 3-4 år med skivstänger och lagt på dej en avservärd mängd muskler så finns det ju inget att "skulptera" i. Som Arnold sa "you cant chisel a pebble" - du kan inte mejsla en småsten.

9 av 10 man ser på ett gym som utför en isolationsövning har ingen specifik kroppslig svaghet, hela deras kropp är en svaghet och de borde lägga tid och energi på det som ger dem mest, dvs tunga basövningar.

Att detta ska vara så svårt att förstå och omfamna i denna tidsålder är ett mysterium.

Tunga basövningar är det som gör dej stor och stark. Så JA, det räcker!

EDIT: Amerikansk fotboll borde vara ett bra exempel på sport där man måste vara stor och stark. Såhär ser ett typiskt NFL gym ut: http://gamedayr.com/sports/university-of-alabama-new-weight-room/
Runt 20 rack, inte lika många vajermaskiner.
Men isånnafall ser du vadpress, bicepscurl, shrugs och wrist-curls som basövningar?

Om inte så blir det jävligt svårt/omöjligt att utveckla bra vader, biceps, traps och underarmar.

Aliaas
2015-01-06, 20:43
oj, det va mycket olika svar och olika tänk här :)
Lite off just detta, men hur dåligt och så är det att hamna i fail i bas övningar? Fick en fail idag vid bänken, trodde jag hade den men halvvägs så sa det stopp :(
Vadå dåligt?

Att inte klara ett till rep menar ju bara att du nått failure, vilket främjer muskelanpassning och därmed också muskelbyggning. Menar inte att det är optimalt att altid gå till fail. Men klarar man av det psykiskt och återhämtningsmässigt är failure bara positivt.

Att lära nybörjare art vara rädda för failure är ju bara idiotiskt.

exevision
2015-01-06, 20:44
Men isånnafall ser du vadpress, bicepscurl, shrugs och wrist-curls som basövningar?

Om inte så blir det jävligt svårt/omöjligt att utveckla bra vader, biceps, traps och underarmar.

Shrugs är mycket överskattat. Dock något nybörjare ofta pysslar med utan att veta bättre. Behövs verkligen inte för att bygga traps.

Aliaas
2015-01-06, 20:49
Shrugs är mycket överskattat. Dock något nybörjare ofta pysslar med utan att veta bättre. Behövs verkligen inte för att bygga traps.
Självklart finns bra ersättningar som kanske ger lika bra/bättre traps utveckling dessa är dock enligt mig svårare att utföra som nybörjare samt inte heller inom kategorin basövningar precis.
Facepulls, latsdrag bakom nacke, press-bakom nacke, höga-roddar etc..

Vad skulle du då anse vara ett perfekt substitut?

exevision
2015-01-06, 20:51
Självklart finns bra ersättningar som kanske ger lika bra/bättre traps utveckling dessa är dock enligt mig svårare att utföra som nybörjare samt inte heller inom kategorin basövningar precis.
Facepulls, latsdrag bakom nacke, press-bakom nacke, höga-roddar etc..

Vad skulle du då anse vara ett perfekt substitut?

Marklyft och militärpressar.

Matsa
2015-01-06, 21:12
Marklyft och militärpressar.

Your miles may vary. Traps har aldrig varit en av mina bättre muskler trots att jag har tränat en hel del marklyft och pressar över huvudet. Det senaste året eller så har jag medvetet kört mer roddvarianter etc som tar på traps och fått bättre utveckling än åratal av markande.

Tillägg: Trapsen har vuxit något bättre när jag har kört många reps i marklyft men fortfarande inte lika bra som det senaste året.

Sheogorath
2015-01-06, 21:27
Fulroddar och shrugs är bra skit om man behöver slabba på mer massa på trapsen. Som med allting annat är det en fråga om genetik.

pezrulezhaakon
2015-01-06, 21:27
Basövningar är inte något magiskt med. De tränar kroppen på det sättet som övningarna erbjuder.
Har man andra mål, så finns det bättre övningsval.

Att säga att basövningar täcker alla behov, är som att säga att en automatisk biltvätt ger ett bättre resultat, även på insidan än en handtvätt, vaxning, klädseltvätt, vinylglans osv..

Det finns såååå mycket mer i träningsvärden än basövningar.

whuddafuks
2015-01-06, 21:30
Du kommer otroligt långt på bänk böj och mark plus olika varianter av dom lyften. Kan du träna säkert en livstid med.

Jag tror inte att man blir särkilt snygg av att enbart köra dessa tre övingar. Sen är det dumt att enbart träna tre rörelser, skador av obalanser kommer ju sannolikt att uppstå

cero
2015-01-06, 22:26
Du kommer otroligt långt på bänk böj och mark plus olika varianter av dom lyften. Kan du träna säkert en livstid med.

Kul med små, framåtroterade axlar.

Bänk/böj/m.press/rodd/mark däremot. Och ett par assistansövningar om det börjar gå trögt.

RobinEH
2015-01-06, 22:28
Men isånnafall ser du vadpress, bicepscurl, shrugs och wrist-curls som basövningar?

Om inte så blir det jävligt svårt/omöjligt att utveckla bra vader, biceps, traps och underarmar.

:laugh:

Dessutom skulle man ju kunna kalla vadpress för en basövning eftersom det är en flerledsövning (såvida din maskin inte har ett fancy roterande fotstöd).

4623
2015-01-06, 22:45
Så vad bör jag komplettera med?

Kör idag:
Bänk
Mark
Böj
Stångrodd
T-Bar
Chins
Sned hantelpress
Vadpress
Kabelcrunches

pezrulezhaakon
2015-01-06, 22:56
Så vad bör jag komplettera med?

Kör idag:
Bänk
Mark
Böj
Stångrodd
T-Bar
Chins
Sned hantelpress
Vadpress
Kabelcrunches

Vad vill du förbättra?

4623
2015-01-06, 23:01
Vad vill du förbättra?

Jag vill bli stark i bänk, mark och böj. Men vill inte att det ska bli "obalans". Till exempel överdrivet framåt roterade axlar. Så kanske borde lägga in någon isolationsövning för baksida axlar?

pezrulezhaakon
2015-01-06, 23:10
Jag vill bli stark i bänk, mark och böj. Men vill inte att det ska bli "obalans". Till exempel överdrivet framåt roterade axlar. Så kanske borde lägga in någon isolationsövning för baksida axlar?

Det är svårt att veta vad du bör välja när jag inte sett dig. Om du undviker obalans eller inte beror på mer än endast övningsvalet.
Framåtroterade axlar får man inte/åtgärdas inte endast med övningar.

Tex kanske det inte är nödvändigt med både stångrodd och T-bar. Kabelrodd kan vara ett bättre val.

4623
2015-01-06, 23:14
Det är svårt att veta vad du bör välja när jag inte sett dig. Om du undviker obalans eller inte beror på mer än endast övningsvalet.
Framåtroterade axlar får man inte/åtgärdas inte endast med övningar.

Tex kanske det inte är nödvändigt med både stångrodd och T-bar. Kabelrodd kan vara ett bättre val.

Jag kör det på olika pass för variation. Kabelrodd har jag aldrig varit riktigt bekväm med.

Men om vi säger såhär. Det jag är mest orolig för är att baksida axlar, sida axlar samt baksida lår inte får tillräckligt med träning. Jag vill inte gärna köra dessa specifikt då jag tycker övningarna är tråkiga.

pezrulezhaakon
2015-01-06, 23:20
Jag kör det på olika pass för variation. Kabelrodd har jag aldrig varit riktigt bekväm med.

Men om vi säger såhär. Det jag är mest orolig för är att baksida axlar, sida axlar samt baksida lår inte får tillräckligt med träning. Jag vill inte gärna köra dessa specifikt då jag tycker övningarna är tråkiga.

Kanske behöver en korrekt genomgång av kabelrodd om den inte känns bra..

För baksida lår kan du ju köra raka mark eller ryggresningar.
Om bakre delta inte släpar så behöver du ju inte extra träning där.

Om du tycker övningar är tråkiga är väl för att de inte känns så som du önskar?

delta_mats
2015-01-07, 00:18
När blev vadpress inte en flerledsövning? Eller räknar du flerledsövningar som isolationsövningar?

Nåväl. Gastrocnemius fäster just ovanför knäleden. Dock böjer du inte flera leder vid vadpress. Du tränar bara vaden. Gastrocnemius och Soleus. Soleus som man för övrigt bäst tränar med sittande vadpress. Orka haka upp sig på detaljer :)

monsa123
2015-01-07, 01:00
Ja det räcker absolut. Har under mina 5 år prioriterat basövningar och lagt väldigt mycket krut på det. Efter nåt år på gymmet körde jag ett upplägg i ett par månader med endast Bänk, Militär, Böj, Mark, Skivstångsrodd, Chins, Dips och Skivstångscurl.

RobinEH
2015-01-07, 07:49
Nåväl. Gastrocnemius fäster just ovanför knäleden. Dock böjer du inte flera leder vid vadpress. Du tränar bara vaden. Gastrocnemius och Soleus. Soleus som man för övrigt bäst tränar med sittande vadpress. Orka haka upp sig på detaljer :)

Saknar du tår? ;)

Sheogorath
2015-01-07, 08:18
:D

Man får rörelse även i subtalar-leden, i alla lederna kring mellanfotsbenen osv. Det här med "enledsrörelser" får man ta lite med en nypa salt. ;)

Wormzie
2015-01-07, 10:31
Om jag minns rätt så körde martin berkhan i stort sett enbart bänk, böj, militärpress, rodd, mark, chins, tricepsextensioner och vadpress. Har ju ingen aning om det stämmer eller inte men nåt lär det väl ligga i det.

http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2010/04/martin.bmp

delta_mats
2015-01-07, 10:42
Saknar du tår? ;)

De hör till detaljerna :)

exevision
2015-01-07, 11:49
Abstract

The aim of this study was to examine the effect of adding single-joint (SJ) exercises to a multi-joint (MJ) exercise resistance-training program on upper body muscle size and strength. Twenty-nine untrained young men participated in a 10-week training session. They were randomly divided in 2 groups: the MJ group performed only MJ exercises (lat pulldown and bench press); the MJ+SJ group performed the same MJ exercises plus SJ exercises (lat pulldown, bench press, elbow flexion, and elbow extension). Before and after the training period, the muscle thickness (MT) of the elbow flexors was measured with ultrasound, and peak torque (PT) was measured with an isokinetic dynamometer. There was a significant (p < 0.05) increase in MT (6.5% for MJ and 7.04% for MJ+SJ) and PT (10.40% for MJ and 12.85% for MJ+SJ) in both groups, but there were no between-group differences. Therefore, this study showed that the inclusion of SJ exercises in a MJ exercise training program resulted in no additional benefits in terms of muscle size or strength gains in untrained young men

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23537028/

XXXL
2015-01-07, 11:56
Om jag minns rätt så körde martin berkhan i stort sett enbart bänk, böj, militärpress, rodd, mark, chins, tricepsextensioner och vadpress. Har ju ingen aning om det stämmer eller inte men nåt lär det väl ligga i det.

http://articles.elitefts.com/wp-content/uploads/2010/04/martin.bmp

Och sen är han ju å andra sidan inte särskilt grov utan bara bra deffad. Inga 50 cm armar där direkt.

Diomedea exulans
2015-01-07, 11:58
Om jag minns rätt så körde martin berkhan i stort sett enbart bänk, böj, militärpress, rodd, mark, chins, tricepsextensioner och vadpress. Har ju ingen aning om det stämmer eller inte men nåt lär det väl ligga i det.


Jag har till och med för mig att han bara körde de ovan fetmarkerade.

Loke
2015-01-07, 12:27
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23537028/

Otränade människor i 10 veckor. Det är alltså bara ytterligare stöd för att nybörjare får resultat av nästan vad som hellst som inte är stillasittande.

spoon
2015-01-07, 12:30
Jag vill bli stark i bänk, mark och böj. Men vill inte att det ska bli "obalans". Till exempel överdrivet framåt roterade axlar. Så kanske borde lägga in någon isolationsövning för baksida axlar?

Sälrodd och facepulls till exempel.

Wormzie
2015-01-07, 13:20
Och sen är han ju å andra sidan inte särskilt grov utan bara bra deffad. Inga 50 cm armar där direkt.

Du är uppenbarligen inte riktigt införstådd på vad man kan åstadkomma genom styrketräning utan att ta steroider.

XXXL
2015-01-07, 13:25
Du är uppenbarligen inte riktigt införstådd på vad man kan åstadkomma genom styrketräning utan att ta steroider.

Jag säger bara att Martin ser ut på ett speciellt sätt för att han har tränat och ätit som han har gjort, jag tycker inte hans fysik är tillräckligt bra säljargument mot att bara köra basövningar.

Jämför med Langster exempelvis. Vissa övningar bygger kött...

Wormzie
2015-01-07, 14:11
Jag säger bara att Martin ser ut på ett speciellt sätt för att han har tränat och ätit som han har gjort, jag tycker inte hans fysik är tillräckligt bra säljargument mot att bara köra basövningar.

Jämför med Langster exempelvis. Vissa övningar bygger kött...

Hur skulle han sett ut om han kört mer isolationsövningar tänker du? Säger inte att det bästa är att bara träna basövningar, jag säger bara att det funkar för att bli stor. Hur menar du med att vissa övningar bygger kött? Vilka övningar tror du langster har haft mest nytta av?

Diomedea exulans
2015-01-07, 14:14
Jämför med Langster exempelvis. Vissa övningar bygger kött...

Du tror inte Langsters gigantiskhet jämfört med andra som tränat lika mycket beror främst på gener?

Har för mig han skrev i någon annan tråd att han alltid haft magrutor, även innan han började träna. Låter som ett tecken på ett bra utgångsläge.

XXXL
2015-01-07, 14:17
Martins gener är det absolut inget fel på det syns ju klart och tydligt.

Hur skulle han sett ut om han kört mer isolationsövningar tänker du? Säger inte att det bästa är att bara träna basövningar, jag säger bara att det funkar för att bli stor. Hur menar du med att vissa övningar bygger kött? Vilka övningar tror du langster har haft mest nytta av?

Det funkar för att bli vältränad, stor är något annat. För det behöver du variation och träna "allt".

Wormzie
2015-01-07, 14:22
Martins gener är det absolut inget fel på det syns ju klart och tydligt.



Det funkar för att bli vältränad, stor är något annat. För det behöver du variation och träna "allt".

Så kontentan är att han skulle varit större om han kört mer isolationsövningar istället för basövningar? Vad går då för dig gränsen mellan vältränad och stor? Tror martin är runt 185cm, möjligen längre och väger runt 85kg på cirka 6-8%bf.. det är betydligt mer än "vältränad" i min bok.

Det är alltså variationen som bygger "kött"? Är det inget man kan variera med olika repsintervaller t.ex. utan endast via övningsval?

XXXL
2015-01-07, 14:38
Olika övningar bygger givetvis olika delar på kroppen, delar på kroppen som du behöver utveckla för att du ska få en komplett fysik.

Varför tror du annars byggare kör annorlunda övningar än lyftare?

I2815
2015-01-07, 15:21
Vilka övningar tycker du jag bör ta bort för att få det optimalt? Motivera gärna varje övning.

Får skylla mig själv för att jag använder ord som "optimalt", slår tillbaka varje gång. Förr eller senare. Jag menar att vill man få stora triceps föredrar jag bänkpress i volym, då med tät fattning, istället för pushdowns med rep, om målsättningen bara är de flytande begreppen "storlek" och "styrka". Därmed inte sagt att jag inte tycker att bänkpress, pushdowns eller ens kickbacks inte har sin plats i ett träningsprogram. Jag har kört mycket isolationsövningar när jag boxades som mest eftersom det kändes mycket skonsammare. Samma förutsättningar kan gälla de som lyfter tungt. Har personligen aldrig gillat att köra bänkpress med tät fatttning efter vanlig bänkpress, som exempel. Uttryckte mig dåligt, my bad.

Wormzie
2015-01-07, 15:31
Olika övningar bygger givetvis olika delar på kroppen, delar på kroppen som du behöver utveckla för att du ska få en komplett fysik.

Varför tror du annars byggare kör annorlunda övningar än lyftare?

Men om man täcker in muskelgrupperna genom basövningar bör man rimligtvis träna hela kroppen eller? På vilket sätt har Berkhan inte en komplett fysik t.ex.?

whuddafuks
2015-01-07, 16:32
Jag har till och med för mig att han bara körde de ovan fetmarkerade.

Har svårt att se att bänkpress skulle ge så pass stora sidaxlar

Diomedea exulans
2015-01-07, 16:53
Har svårt att se att bänkpress skulle ge så pass stora sidaxlar

Bänkpress plus chins. Jag tror att tanken är att båda dessa stimulerar sidoaxlarna lite.

pezrulezhaakon
2015-01-07, 16:59
Bänkpress plus chins. Jag tror att tanken är att båda dessa stimulerar sidoaxlarna lite.

Nä. Sidodeltan är inte nämnvärt inkopplad i bänkpress, och ännu mindre i chins.

DatLolo
2015-01-07, 17:14
Men om man täcker in muskelgrupperna genom basövningar bör man rimligtvis träna hela kroppen eller? På vilket sätt har Berkhan inte en komplett fysik t.ex.?

Hur kan du veta ifall han enbart kört basövningar??

Ta: Dina fråga beror på olika faktorer.

4623
2015-01-07, 18:50
Sälrodd och facepulls till exempel.

Jo jag har koll på övningar, jag har kört dessa muskelgrupper tidigare. Jag är bara inte sugen på att köra då jag spenderar nog med tid på gymmet. Frågan är om jag borde köra det.

ska nog testa lägga in facepulls och sidolyft 6 set vardera i veckan. Då är det bara baksida lår kvar. Men det är jag inte alls sugen på. Räcker det inte med knäböj och marklyft? :Virro

Jamerson
2015-01-07, 18:55
Men isånnafall ser du vadpress, bicepscurl, shrugs och wrist-curls som basövningar?

Om inte så blir det jävligt svårt/omöjligt att utveckla bra vader, biceps, traps och underarmar.

Traps och underarmar får du av marklyft och stångrodd, oroa dej inte.

Om du gör dina böj, mark och stångroddar under 3-4 år så kommer du har bra vader, om inte, gör några vadpressar.

Alla gör bicepscurls så vad är det att ta upp? ;)

Diomedea exulans
2015-01-07, 18:57
Alla gör bicepscurls så vad är det att ta upp? ;)

Jag slipper dem gärna om jag kan. :P

Aliaas
2015-01-07, 19:02
Traps och underarmar får du av marklyft och stångrodd, oroa dej inte.

Om du gör dina böj, mark och stångroddar under 3-4 år så kommer du har bra vader, om inte, gör några vadpressar.

Alla gör bicepscurls så vad är det att ta upp? ;)
Man får inte bra vader av mark och rodd punkt. Om man får är man ett genetiskt freak enligt mig.

Jamerson
2015-01-07, 19:11
Man får inte bra vader av mark och rodd punkt. Om man får är man ett genetiskt freak enligt mig.

Ok, men jag antar att du inte tror man får bra lats av knäböj och marklyft heller? *hug*

Fredrik A
2015-01-07, 19:14
När blev vadpress inte en flerledsövning? Eller räknar du flerledsövningar som isolationsövningar?

Soft, då ska jag börja räkna både isolerade biceps- och tricepsövningar som basövningar också! ;)

whuddafuks
2015-01-07, 19:19
Ok, men jag antar att du inte tror man får bra lats av knäböj och marklyft heller? *hug*

Du tror det alltså? Vill gärna höra en förklaring. Att alla får för sig att marklyft är en primär ryggövning tycker jag låter konstigt då ryggen bara arbetar statiskt. Det är inte ryggen som gör lyftet, utan det är din höft. Men jag kan köpa att den statiska träningen faktiskt kanske tränar lats till en viss del (dock så SKA man köra roddar o chins/latsdrag för att faktiskt få bra och fina lats). Men att påstå att knäböjar byggar lats är ju otroligt fånigt. Det är väl bara rippetoe som påstår och han är ju den största böj-onaneraren som finns. Testa att bara köra böj och mark så ska kommer du se ut som en t-rex.

RobinEH
2015-01-07, 19:39
Soft, då ska jag börja räkna både isolerade biceps- och tricepsövningar som basövningar också! ;)

Om du nu tränar dem på sådant sätt. Personligen brukar jag kalla det dålig form snarare än basövning.

Fredrik A
2015-01-07, 20:05
Om du nu tränar dem på sådant sätt. Personligen brukar jag kalla det dålig form snarare än basövning.

T.ex. sittande bakåtlutade hantelcurls och french press kommer båda två att definitivt verka över både axelled och armbågsled.

Det här är dock en ickediskussion och ska man definiera ovanstående övningar som flerledsövningar av dessa anledningar och t.ex. vadpress som flerledsövning enbart för att den gastrocnemius fäster ovanför knäled och för att tårna passivt dorsalflekteras blir det snart svårt att hitta övningar som enbart verkar över en led över huvud taget.

Dock tror jag att kunskap i stil med denna är vital för att "skupltera" kroppen till perfektion som det skrivs om i tråden.

Jamerson
2015-01-07, 20:09
Du tror det alltså? Vill gärna höra en förklaring. Att alla får för sig att marklyft är en primär ryggövning tycker jag låter konstigt då ryggen bara arbetar statiskt. Det är inte ryggen som gör lyftet, utan det är din höft. Men jag kan köpa att den statiska träningen faktiskt kanske tränar lats till en viss del (dock så SKA man köra roddar o chins/latsdrag för att faktiskt få bra och fina lats). Men att påstå att knäböjar byggar lats är ju otroligt fånigt. Det är väl bara rippetoe som påstår och han är ju den största böj-onaneraren som finns. Testa att bara köra böj och mark så ska kommer du se ut som en t-rex.

De flesta förstår säkert att latsen inte är en dominant muskel i en knäböj, men de som har kört ett böjpass kan säkert vittna om att man känner att latsen har fått jobba. Det är den övergripande påverkan på kroppens alla muskler som gör basövningar med skivstång så effektiva. Även om du inte böjer med latsen så är de väldigt aktiva i en knäböj, som stabilisator av ryggen. I ett marklyft så är det latsen som drar stången in mot kroppen. Så om du kombinerar knäböj, marklyft och stångrodd eller chins så kommer du få bra lats och kan lämna plats i vajermaskinerna åt de mindre informerade.

Aliaas
2015-01-07, 20:23
Ok, men jag antar att du inte tror man får bra lats av knäböj och marklyft heller? *hug*
BRA lats får du inte av knäböj nej.

whuddafuks
2015-01-07, 20:57
De flesta förstår säkert att latsen inte är en dominant muskel i en knäböj, men de som har kört ett böjpass kan säkert vittna om att man känner att latsen har fått jobba. Det är den övergripande påverkan på kroppens alla muskler som gör basövningar med skivstång så effektiva. Även om du inte böjer med latsen så är de väldigt aktiva i en knäböj, som stabilisator av ryggen. I ett marklyft så är det latsen som drar stången in mot kroppen. Så om du kombinerar knäböj, marklyft och stångrodd eller chins så kommer du få bra lats och kan lämna plats i vajermaskinerna åt de mindre informerade.

Ja, och om man kombinerar situps med curls så får man kommer man få bra biceps, så situps är bra för biceps! :) Det är klart att ryggövingarna ger lats, jag snackar om att man eeenbart skulle köra mark och knäböj.

Och ger stabilitetsträning så värst mycket massa då? Att köra den där övingen när man sitter mot en vägg med benen böjda 90 grader är ju enbart stabilisering, och känns oerhört. Men att säga att den bygger bra ben är väl att ta i?

Jamerson
2015-01-07, 21:08
Många verkar tro att kroppen bryr sej om vilken muskel du har tänkt träna i en viss övning. Att kroppen är med på att du kör knäböj för dina ben och därför inte kommer stärka upp eller göra några andra muskler större en de som sitter på benen. Eller att du gör chins och latsdrag för ryggen och därför bortser från att biceps och underarmar (om man nu inte har sådana där remmar jag sett folk krånglar med) blir stimulerade.

I en basövning blir kroppen tvingad att jobba som en enhet och kommer därför stärka upp allt som behövs för att bli starkare i denna rörelse. Den skiter fullständigt i att du inte tror att latsen tränas i en knäböj. Tycker den att latsen behöver bli större så kommer den göra dem större.

Sheogorath
2015-01-07, 21:08
T.ex. sittande bakåtlutade hantelcurls och french press kommer båda två att definitivt verka över både axelled och armbågsled.

Det här är dock en ickediskussion och ska man definiera ovanstående övningar som flerledsövningar av dessa anledningar och t.ex. vadpress som flerledsövning enbart för att den gastrocnemius fäster ovanför knäled och för att tårna passivt dorsalflekteras blir det snart svårt att hitta övningar som enbart verkar över en led över huvud taget.

Dock tror jag att kunskap i stil med denna är vital för att "skupltera" kroppen till perfektion som det skrivs om i tråden.

Det tror inte jag med tanke på vilka ägghuvuden som finns på pallplats runt om i världen. Dessa herrar och damer tränar en massa olika övningar men knappast för att de har djuplodande anatomisk kunskap. :)

Padde
2015-01-07, 21:14
Jag personligen blir starkare i bänk om jag byter ut denna övning mot flyes och hantel pressar. Tror det är viktigt att trivas med det man gör på gymmet

Jag uppskattar bas övningar då dom ger en mest men skulle alldrig bara göra samma övningar dag ut o dag in.. skulle inte vara skoj längre då. Men för att ge svar på frågan ja det räcker säkert med bas övningar

whuddafuks
2015-01-07, 21:17
Många verkar tro att kroppen bryr sej om vilken muskel du har tänkt träna i en viss övning. Att kroppen är med på att du kör knäböj för dina ben och därför inte kommer stärka upp eller göra några andra muskler större en de som sitter på benen. Eller att du gör chins och latsdrag för ryggen och därför bortser från att biceps och underarmar (om man nu inte har sådana där remmar jag sett folk krånglar med) blir stimulerade.

I en basövning blir kroppen tvingad att jobba som en enhet och kommer därför stärka upp allt som behövs för att bli starkare i denna rörelse. Den skiter fullständigt i att du inte tror att latsen tränas i en knäböj. Tycker den att latsen behöver bli större så kommer den göra dem större.

Jag vet att kroppen inte bryr sig vad jag tror/vill träna. Men bara för att en muskel aktiveras genom att t.ex. stabilisera så behöver det inte betyda att den tränas bra för det. Svara gärna på min andra fråga - "Och ger stabilitetsträning så värst mycket massa då? Att köra den där övingen när man sitter mot en vägg med benen böjda 90 grader är ju enbart stabilisering, och känns oerhört. Men att säga att den bygger bra ben är väl att ta i?"

I en hantelcurl får trapezius och levator scapulaa ensamt spabilisera. Det måste inte betyda att de kommer att växa av detta. Att de kommer bli bra på att stabilisera axel/skuldras position i övningen är väl sant, men det är just att de ska växa av det som jag tvivlar på. Hänger du med vad jag menar?

pezrulezhaakon
2015-01-07, 23:51
Många verkar tro att kroppen bryr sej om vilken muskel du har tänkt träna i en viss övning. Att kroppen är med på att du kör knäböj för dina ben och därför inte kommer stärka upp eller göra några andra muskler större en de som sitter på benen. Eller att du gör chins och latsdrag för ryggen och därför bortser från att biceps och underarmar (om man nu inte har sådana där remmar jag sett folk krånglar med) blir stimulerade.

I en basövning blir kroppen tvingad att jobba som en enhet och kommer därför stärka upp allt som behövs för att bli starkare i denna rörelse. Den skiter fullständigt i att du inte tror att latsen tränas i en knäböj. Tycker den att latsen behöver bli större så kommer den göra dem större.

Därför så blir en stående bicepscurl en basövning..

Fredrik A
2015-01-08, 08:43
Det tror inte jag med tanke på vilka ägghuvuden som finns på pallplats runt om i världen. Dessa herrar och damer tränar en massa olika övningar men knappast för att de har djuplodande anatomisk kunskap. :)

Deras coacher kanske har? Jag är förvisso inte ett dugg insatt i pallplaceringar runt om i världen. Ben Pakulski verkar kunnig men han är väl å andra sidan ej särskilt framgångsrik...

Sheogorath
2015-01-08, 09:37
Deras coacher kanske har? Jag är förvisso inte ett dugg insatt i pallplaceringar runt om i världen. Ben Pakulski verkar kunnig men han är väl å andra sidan ej särskilt framgångsrik...

Det krävs verkligen inte mycket kunskap för att få en komplett fysik menar jag. "It's not rocket science" passar sällan så bra som när det kommer till muskelbygge. De genetiska förutsättningarna (i bemärkelsen hur snygg kroppen är och hur bra den svarar på träning, samt droger om vi pratar högre nivå) är A och O.

Att träna igenom kroppen frekvent, träna mer av det som laggar efter, äta tillräckligt mycket och hålla sig skadefri (där genetik och droger ännu en gång är fantastiskt viktigt) är långt mycket viktigare än kunskap om vilken tricepsövning som aktiverar långa huvudet bäst eller dylikt.

Wormzie
2015-01-08, 10:36
Deras coacher kanske har? Jag är förvisso inte ett dugg insatt i pallplaceringar runt om i världen. Ben Pakulski verkar kunnig men han är väl å andra sidan ej särskilt framgångsrik...

Tror fortfarande det finns en betydligt större del broscience än vetenskapligt baserad kunskap inom byggarvärlden även på toppnivå. På den nivån kanske broscience är mer värdefullt dock.. speciellt med tanke på alla extra-tillskott och grejer som förändrar förutsättningarna :)

smeander
2015-01-08, 10:57
Gör det inte mer komplicerat än vad det är. Alla moment som stimulerar tillväxt är bra för att bygga, det som avgör resultatet är den signal du sänder till kroppen. Den signalen är ett resultat från din träning och oberoende av vilka övningar du väljer.

Anders The Peak
2015-01-08, 12:14
Gör det inte mer komplicerat än vad det är. Alla moment som stimulerar tillväxt är bra för att bygga, det som avgör resultatet är den signal du sänder till kroppen. Den signalen är ett resultat från din träning och oberoende av vilka övningar du väljer.

Det är så sant men tyvärr räcker det inte att angripa en muskel i en vinkel(Basövning/ compound exercises ) om man eftersträvar en optimal muskeltillväxt.

pezrulezhaakon
2015-01-08, 14:02
Det är så sant men tyvärr räcker det inte att angripa en muskel i en vinkel(Basövning/ compound exercises ) om man eftersträvar en optimal muskeltillväxt.

Sanning med en nypa salt...

smeander
2015-01-08, 14:27
Det är så sant men tyvärr räcker det inte att angripa en muskel i en vinkel(Basövning/ compound exercises ) om man eftersträvar en optimal muskeltillväxt.


Du kan pricka från många vinklar med basövningar. Min poäng var att det inte spelar någon roll vilken övning du väljer om resultatet av övningen inte resulterar en signal för uppbyggnad.


Skickat från ishallen

Dennis012345
2015-01-08, 20:42
Sanning med en nypa salt...

På vilken nivå pratar vi om nu? Hobbybyggare, efter ca 2-3 års träning?

Hansie
2015-01-08, 20:55
Väldigt bra inlägg. Jag har ett eget gym så jag skiter helt i vad andra gör. Och att träna sportspecifikt är en helt annan sak än att träna för "att bli stor och stark". Och defenitift svårare.

Elitistiskt och utpräglat lyftarforum eller ej så vidhåller jag att de allra flesta får bästa resultat om de baserar sin träning på skivstångsträning. Med vissa sportspecifika undantag.

Men på din ton låter det som att ALLT annat än basövningar är helt värdelöst, vilket inte är sant. Självklart ska träningspasset fokuseras på basövningar och byggas kring dem för att nå bästa resultat, men för den sakens skull är det inte nödvändigtvis bortkastad tid att lägga till en eller två isolationsövningar per pass.

pezrulezhaakon
2015-01-08, 21:27
På vilken nivå pratar vi om nu? Hobbybyggare, efter ca 2-3 års träning?

Oavsett hur många hundra års träningserfarenhet man har, så måste inte den enskilda muskeln ha en massa olika träningsvinklar för att växa optimalt.

Olika träningsvinklar betonar i de flesta fall bara de aktiva musklerna för rörelseplanet olika mycket.
Det är skillnad på att träna en enskild muskel/muskelgrupp optimalt för något syfte, och att stirra sig blind på hur mycket total belastning de aktiva musklerna lyckas flytta genom deras samarbete.

Starvation
2015-01-08, 21:46
Går säkert bygga bra kropp med basövningar. Men det blir nog bättre om man kör blandat.

anemon
2015-01-08, 22:35
Hur mycket är för mycket träning när det kommer till ben?
Om man böjer varannan dag där man främst böjer 3-6 reps tyngre vikter o sedan några lättare 8-10 reps ca 15 set varje gång plus lite curls o spark o raka mark, kommer det leda till nått dåligt/negativt o ge en dålig effekt o slita mer än det bygger?
Som sagt är detta för mkt?
Om man varannat pass skippar curls o sparka mm för benen men kör böjen, skulle det va bättre?

Aliaas
2015-01-08, 22:39
Hur mycket är för mycket träning när det kommer till ben?
Om man böjer varannan dag där man främst böjer 3-6 reps tyngre vikter o sedan några lättare 8-10 reps ca 15 set varje gång plus lite curls o spark o raka mark, kommer det leda till nått dåligt/negativt o ge en dålig effekt o slita mer än det bygger?
Som sagt är detta för mkt?
Om man varannat pass skippar curls o sparka mm för benen men kör böjen, skulle det va bättre?
Omöjligt att säga. Om du ökar i styrka och volym med högre frekvens och volym är det att föredra.

Om du inte utan står still och känner dig svagare så får du dra ner.

anemon
2015-01-08, 22:58
ok så om man ökar reps/vikter med denna frekvens så är det bara att körapå vare sig det skulle vara böj elle bänk?

Aliaas
2015-01-08, 23:11
ok så om man ökar reps/vikter med denna frekvens så är det bara att körapå vare sig det skulle vara böj elle bänk?
Självklart.

anemon
2015-01-08, 23:32
Ok.
Därför jag frågar att jag kör böj varannan dag nämligen, dels för det är rolig o skön övning o för jag vill öka i benen styrkemässigt och vill bli större kring benen,.
försöker alltid öka vikt eller 1 rep när jag kör mina så kallade tunga set 4-6 försöker jag då ligga på och minst 5 set upp emot 7-8 set , sen brukar jag köra på lite som jag känner typ lättare m paus , högre reps , långsamt tempo upp o ner mm , och vill inte slita ut benen eller göra träningen till nått negativt ☺

RobinEH
2015-01-10, 11:13
T.ex. sittande bakåtlutade hantelcurls och french press kommer båda två att definitivt verka över både axelled och armbågsled.

Det här är dock en ickediskussion och ska man definiera ovanstående övningar som flerledsövningar av dessa anledningar och t.ex. vadpress som flerledsövning enbart för att den gastrocnemius fäster ovanför knäled och för att tårna passivt dorsalflekteras blir det snart svårt att hitta övningar som enbart verkar över en led över huvud taget.

Dock tror jag att kunskap i stil med denna är vital för att "skupltera" kroppen till perfektion som det skrivs om i tråden.

Jag hittade ingen allmän definition av en flerledsövning när jag googlade runt. Så det är helt enkelt min egna definition. Att en muskel fäster efter minst två leder gör inte att övningen blir en flerledsövning om den muskeln aktiveras. Således struntar jag fullständigt i att gastrocnemius fäster ovan knäleden eller att biceps fäster ovan axelleden. Vid vadpress, stående som sittande, så sker det en signifikant rörelse i fotleden såväl som i MTP-leden därav den lodräta förflyttningen av kroppen/vadbenet (såvida du inte är en jävel på att stå på tå). Således är övningen en flerledsövning även om du tycker att det är jobbigt.

NickeSthlm
2015-01-10, 11:53
Jag hittade ingen allmän definition av en flerledsövning när jag googlade runt. Så det är helt enkelt min egna definition. Att en muskel fäster efter minst två leder gör inte att övningen blir en flerledsövning om den muskeln aktiveras. Således struntar jag fullständigt i att gastrocnemius fäster ovan knäleden eller att biceps fäster ovan axelleden. Vid vadpress, stående som sittande, så sker det en signifikant rörelse i fotleden såväl som i MTP-leden därav den lodräta förflyttningen av kroppen/vadbenet (såvida du inte är en jävel på att stå på tå). Således är övningen en flerledsövning även om du tycker att det är jobbigt.
Att du orkar.
Vadpress räknas som en isolationsövning. Punkt!

Gällande hur långt man kommer med endast basövningar (här räknar väl de flesta in mark, knäböj, bänk, militärpress och rodd eller chins) så är väl svaret att du självklart kan bygga bra och länge med endast dessa men att du till slut lär vilja och behöva inkludera både flerledsövningar och isolationsövningar.

BisonLGcrew
2015-01-10, 12:00
Att du orkar.
Vadpress räknas som en isolationsövning. Punkt!

Gällande hur långt man kommer med endast basövningar (här räknar väl de flesta in mark, knäböj, bänk, militärpress och rodd eller chins) så är väl svaret att du självklart kan bygga bra och länge med endast dessa men att du till slut lär vilja och behöva inkludera både flerledsövningar och isolationsövningar.

Min ärliga uppfattning är att det som kanske inte tränas helt optimalt av bänk/böj/mark/mpress/rodd/chins är biceps och lite triceps. Men resten låter jävligt opti.

RobinEH
2015-01-10, 12:06
Att du orkar.
Vadpress räknas som en isolationsövning. Punkt...

Ja, målet är att isolera soleus och gastrocnemius. Det är fortfarande en flerledsövning. Det var delta_mats som skrev "Basövningar = flerledsövningar". Mycket möjligt att jag övertolkade och satte likhetstecken mellan flerledsövning och basövning. Då kan vi sluta kalla det för en basövning :)

Fredrik A
2015-01-10, 13:39
Jag hittade ingen allmän definition av en flerledsövning när jag googlade runt. Så det är helt enkelt min egna definition. Att en muskel fäster efter minst två leder gör inte att övningen blir en flerledsövning om den muskeln aktiveras. Således struntar jag fullständigt i att gastrocnemius fäster ovan knäleden eller att biceps fäster ovan axelleden. Vid vadpress, stående som sittande, så sker det en signifikant rörelse i fotleden såväl som i MTP-leden därav den lodräta förflyttningen av kroppen/vadbenet (såvida du inte är en jävel på att stå på tå). Således är övningen en flerledsövning även om du tycker att det är jobbigt.

Förstår förstås vad du menar. Dock bör hantelcurls ändå vara en flerledsövning enligt din definition med tanke på supinationen som utförs under rörelsen.

Wormzie
2015-01-10, 14:32
Min ärliga uppfattning är att det som kanske inte tränas helt optimalt av bänk/böj/mark/mpress/rodd/chins är biceps och lite triceps. Men resten låter jävligt opti.

Beror säkert på gener. Berkhans biceps t.ex. är ju världsklass från att i princip enbart köra chins. Han slänger in lite tricepsextensioner upptill basövningarna istället.

Brad Schoenfeld om bicepsaktivitet isolations vs ryggövningar: (hoppa till typ 3:24)
http://youtu.be/aY-nEcCLBdE?t=3m24s

aY-nEcCLBdE?t=3m24

XXXL
2015-01-10, 14:54
Du är helt ute och cyklar om du på riktigt tror att han bara kört chins och basövningar för att bygga sin fysik, det är samma sak med RobbanColeman och hans TuT/Lightweight träning.

Det är egentligen samma sak med alla som har tränat i 10-15 år och avverkat en rad olika program, ingen vet egentligen vad det var som funkade eller varför.

5DLfJwsduvw

Och även om han nu inte curlat alls mycket i sina dagar så kan han ha exceptionella förutsättningar för att bygga biceps, som svara på minsta möjliga motstånd.

tlk
2015-01-10, 15:51
Förstår förstås vad du menar. Dock bör hantelcurls ändå vara en flerledsövning enligt din definition med tanke på supinationen som utförs under rörelsen.

Bicepcurls är definitivt en flerledsövning. Biceps går över två leder.

Wormzie
2015-01-10, 15:52
Du är helt ute och cyklar om du på riktigt tror att han bara kört chins och basövningar för att bygga sin fysik, det är samma sak med RobbanColeman och hans TuT/Lightweight träning.

Det är egentligen samma sak med alla som har tränat i 10-15 år och avverkat en rad olika program, ingen vet egentligen vad det var som funkade eller varför.

5DLfJwsduvw

Och även om han nu inte curlat alls mycket i sina dagar så kan han ha exceptionella förutsättningar för att bygga biceps, som svara på minsta möjliga motstånd.

Den videon skrev han ju att det var typ första gången han körde curls på 4 år eller liknande. Precis som jag skrev så är det därför han fokuserat mer på tricepsextensioner än att lägga till bicepsövningar. Det enda jag försöker förmedla är att basövningar räcker för att bygga stora muskler. Jag säger inte att det är optimalt eller bättre än att köra basövningar och isolationsövningar, men det FUNKAR. Du verkar däremot tro att det finns vissa övningar som bygger kött på ett annat sätt och jag vill väldigt gärna höra vad du baserar det på.

Wormzie
2015-01-10, 15:54
Bicepcurls är definitivt en flerledsövning. Biceps går över två leder.

Är liggande lårcurl en flerledsövning bara för att hamstrings går över fler leder? Arbetet utförs ju framför allt över en led därmed kallar man det isolationsövning eller single-joint movement.

Sheogorath
2015-01-10, 15:58
Är liggande lårcurl en flerledsövning bara för att hamstrings går över fler leder? Arbetet utförs ju framför allt över en led därmed kallar man det isolationsövning eller single-joint movement.

:thumbup:

HerrCarlsson
2015-01-10, 16:53
Du är helt ute och cyklar om du på riktigt tror att han bara kört chins och basövningar för att bygga sin fysik, det är samma sak med RobbanColeman och hans TuT/Lightweight träning.

Det är egentligen samma sak med alla som har tränat i 10-15 år och avverkat en rad olika program, ingen vet egentligen vad det var som funkade eller varför.



Då måste man ju verkligen vara sämst i världen på att analysera sin träning?

Fredrik A
2015-01-10, 16:58
Bicepcurls är definitivt en flerledsövning. Biceps går över två leder.

Om du också ska hoppa in i diskussionen kan du ju läsa tidigare inlägg först.

cero
2015-01-10, 17:02
Då måste man ju verkligen vara sämst i världen på att analysera sin träning?

Nej, mycket styrs av gener.

Fredrik A
2015-01-10, 17:05
Det krävs verkligen inte mycket kunskap för att få en komplett fysik menar jag. "It's not rocket science" passar sällan så bra som när det kommer till muskelbygge. De genetiska förutsättningarna (i bemärkelsen hur snygg kroppen är och hur bra den svarar på träning, samt droger om vi pratar högre nivå) är A och O.

Att träna igenom kroppen frekvent, träna mer av det som laggar efter, äta tillräckligt mycket och hålla sig skadefri (där genetik och droger ännu en gång är fantastiskt viktigt) är långt mycket viktigare än kunskap om vilken tricepsövning som aktiverar långa huvudet bäst eller dylikt.

Okej då, du har förstås rätt. Men jag vill så gärna fortsätta tycka (obs. tycka≠tro) att allt i Arnolds bibel är absoluta sanningar.