handdator

Visa fullständig version : Dela med er av motivationstips!


Ogdoo
2015-01-05, 19:35
Ja nu är det dags för en massa nya nyårslöften. Hur många gånger har inte jag och andra sagt; vid det nya året då ska jag verkligen gå in helhjärtat för träningen och sköta kosten! Sedan går tiden och man tycker att det går bra ett par veckor, och innan man vet ordet av det så trappar man ner allting mer och mer.

Nu är det så att jag har verkligen vad som krävs för att nå mina mål med min kropp och hälsa, det har vi (nästan) alla. Men jag ställer mig frågande till vad det är som gör det hela så svårt? Måste det kännas jobbigt?

Det som jag just nu kämpar hårt med är b la att ställa om min dygnsrytm. Att kunna ställa klockan på 06.00 och verkligen gå upp då utan att intala mig att det är en timma kvar tills att jag behöver gå upp. Sängen är varm och det är kallt ute, hjärnan brukar alltid vinna detta slaget och jag känner mig så usel efteråt. Tips här?

Att undvika onyttig mat (icke kvalitativa kalorier) är också något som till synes är något enkelt. Men när man precis är i fasen att bryta sina dåliga vanor så är det så oerhört lätt att få återfall. Hur kan man pränta in i skallen att allt onyttigt man äter tar en bara ett steg tillbaka från sitt mål? För min del så sköter jag mig otroligt bra på jobbet där jag fastar fram till 10 på morgonen och sedan bara äter lätt mat och frukt. Där jag förlorar är hemma, allra helst efter träning då det inte finns någon energi till att laga riktigt kvalitativ mat och sedan kunna känna att det är nog. Tips här?

Träningen som är minst lika viktig som sömnen och kosten att sköta. Återigen, har man för lite energi till en följd av dåliga kostvanor/dåligt sömnrutin så drabbas träningen negativt och man befinner sig i en ond spiral. Där självförtroende och trötthet leder dig längre ner i mörkret. Att kunna hitta den där energin man brukar ha efter ett träningspass, hur får man tag i den innan? Hur lyckas ni att göra era pass så effektiva som möjligt, trots att det känns som att ni inte har energin när det egentligen bara sitter i pannbenet? Tips här på motivation?

Jag vet inte om jag är ensam, men 2014's höstmörker har verkligen slagit hårt och jag har länge intalat mig själv att jag ska ta tag i allt det här. Vecka efter vecka, och jag inser att oavsett att jag har verktygen för att uppfölja mina önskemål, så är det något som håller tillbaka mig. Som en osynlig kraft. Och detta är inte enbart när det gäller träningen, det handlar om allt i livet. Allt man känner man vill göra, spela musik, lära sig laga mat, läsa språk, allting blir drabbat och man slutar oftast med att komma fram till att man inte åstakommer någonting med sitt liv även att varje dag är man medveten om detta och att man har vad som krävs för att åstadkomma det man vill till hands.

Skulle vara jättetacksam ifall det finns några som befinner sig/befunnit sig i min sits och kan ge mig några bra tips för att plocka upp allting och hitta motivationen och drivkraften att göra det jag innerst inne vill uppnå och se till att resan dit alltid är meningsfull och rolig.

Om inte, lycka till alla där ute! Oavsett ska jag göra mitt bästa och inte ge upp för tidigt till den här överväldigande känslan av apati.

Fru_Flisa
2015-01-05, 21:48
Du beskriver det som att du har motivation och alltså inte behöver motivationstips utan råd gällande kosten. Du orkar inte laga mat efter träning. Fundera vad som är (1.) lättlagat istället, komplicera inte. (2.) Laga mat i förväg alt matlådor på helgen för hela veckan.

Chans att du får mer ork och energi om du får i dig bra mat och då löser sig det där andra.

Ogdoo
2015-01-05, 22:19
Du beskriver det som att du har motivation och alltså inte behöver motivationstips utan råd gällande kosten. Du orkar inte laga mat efter träning. Fundera vad som är (1.) lättlagat istället, komplicera inte. (2.) Laga mat i förväg alt matlådor på helgen för hela veckan.

Chans att du får mer ork och energi om du får i dig bra mat och då löser sig det där andra.

Tack för tipsen. Det där med storkok har jag aldrig testat, men det verkar spara oerhört mycket tid, måste testas! Sedan blir det sällan komplicerad mat pga mina låga kunskaper ;).

Däremot vad det gäller motivation så visst, jag vet vad jag vill och hur jag ska göra för att komma dit. Men jag som person har så svårt att pusha mig själv, att ha den där inre rösten som hela tiden driver på. Jag brukar komma på allt jag borde gjort när det är för sent, tar nya tag och på något sätt så ser nästa dag likadan ut. Det är inte så alltid, men jag ser ett tydligt mönster som jag kämpar med att försöka bryta.

Jag antar att det handlar om ren och skär diciplin, är det rätt ord för det jag saknar och då inte motivation? Var finns det att köpa? :smash:

Deadandlivin
2015-01-06, 00:59
- Kom till fund över att du skulle kunna investera tid på dig själv och börja arbeta mot en bättre fysik.
- Bli inspirerad av någonting som får dig att vilja träna. T.ex. bodybuilding eller Men's Physique fysiker eller något liknande. Ett långsiktigt mål att "sträva efter".
- Efter några månader börjar det bli mer markanta skillnader på din kropp, motivation går upp.

Nånstans här brukar det tappa för många. Ifall man inte har moroten, d.v.s. aspirationen att kanske se ut som Zyzz, Jay Cutler eller Rich froning et.c. så är det många som bara lägger ner.
Ha långsiktiga mål, d.v.s. en målfysik. Visserligen kommer du aldrig kunna se ut exakt så, men du kan alltid göra ditt bästa för att komma så nära som möjligt.
Alltid bra med lite kortsiktiga mål också. Att kliva in på gymmet med tanken: "Om 5 år, då jävlar..." kan vara ett smärtsamt mål.
Exempel på kortsiktiga mål är olika periodiseringar, t.ex. att ta sig igenom en kort deff eller bulkcykel, en målvikt(Kan vara farligt ifall man inte vet vad man pysslar med) eller att lyckas flytta på en riktigt mäktig vikt framöver som inte är alldeles för långt borta.
Är väl här nånstans det börjar på riktigt: Antingen kommer träningen trappas ner långsamt och bli obefintlig, eller så blir man motiverad och kommer aldrig missa en gymtid.
Bra tips till att behålla motivationen:
- Skaffa en gympartner, någon som du kan stämma gymdater med varje gång.
- Ha ett schema du följer när du gymmar. Spring inte omkring på gymmet utan en plan, kommer resultera i dålig träning.
- Träna smart, inte som en dåre. Du är ute efter att stimulera muskler, se till att övningar tar på de ställen där tanken är att de ska ta.

Ifall du lyckas hålla kvar i motivationen vid det här laget.. några månader in är du antagligen redo att avancera din träning och dina förmågor och börja flytta på tunga prylar lite mer seriöst.

Angående din kost. Vad är det du vill uppnå? Vill du bygga muskler eller vill du förlora fettmassa? Vart du får dina kalorier ifrån spelar inte så jättemycket roll ifall du inte är orolig över hälsan. Det viktiga är snarare hur mycket kalorier det är i den mat du konsumerar.

Dygna en helg, lägg dig kl 7 på kvällen den dagen du dygnar.
Förmodligen kommer du vakna upp pick som en vårfågel klockan ~6 på morgonen.
Stanna uppe och gå inte och lägg dig på förmiddagen när du börjar bli trött.
När klockan närmar sig efter 10 kommer det kännas overkligt att vara uppe längre och du kommer svimma så fort du lägger dig i sängen. Sedan vaknar du automatiskt igen klockan ~6.. Fungerar för mig när jag ska ställa om efter sommaren.

Shqypnia
2015-01-06, 10:58
Motivation är inget vi får utan något vi har inom oss. Men visst är det så att vi (ibland) behöver extern hjälp för att få fram lågan.
Utav personliga erfarenheter så får jag störst motivation av resultat. Det gäller viktmässigt, utseendemässigt men också de ökningar jag får på gymmet.
Jag tror också mycket på att man inte ska gå för hårt ut oavsett hur erfaren man är. Varje startdeff-tråd på Kolo handlar om minimal & tråkig mat samtidigt som träningen består av massiv cardio. Missförstå mig inte, det är inget fel på cardio men en deff kommer vara under några veckor/månader och eventuellt så kommer man ha svårt att gå ner/alternativt nå en platå. Det är då man kan minska sitt intag lite mer eller slänga in ett cardio pass nånstans.

Annars handlar det som med allt annat i livet: Jobba hårt för det du verkligen vill ha!

Ogdoo
2015-01-06, 14:41
- Kom till fund över att du skulle kunna investera tid på dig själv och börja arbeta mot en bättre fysik.
- Bli inspirerad av någonting som får dig att vilja träna. T.ex. bodybuilding eller Men's Physique fysiker eller något liknande. Ett långsiktigt mål att "sträva efter".
- Efter några månader börjar det bli mer markanta skillnader på din kropp, motivation går upp.

Nånstans här brukar det tappa för många. Ifall man inte har moroten, d.v.s. aspirationen att kanske se ut som Zyzz, Jay Cutler eller Rich froning et.c. så är det många som bara lägger ner.
Ha långsiktiga mål, d.v.s. en målfysik. Visserligen kommer du aldrig kunna se ut exakt så, men du kan alltid göra ditt bästa för att komma så nära som möjligt.
Alltid bra med lite kortsiktiga mål också. Att kliva in på gymmet med tanken: "Om 5 år, då jävlar..." kan vara ett smärtsamt mål.
Exempel på kortsiktiga mål är olika periodiseringar, t.ex. att ta sig igenom en kort deff eller bulkcykel, en målvikt(Kan vara farligt ifall man inte vet vad man pysslar med) eller att lyckas flytta på en riktigt mäktig vikt framöver som inte är alldeles för långt borta.
Är väl här nånstans det börjar på riktigt: Antingen kommer träningen trappas ner långsamt och bli obefintlig, eller så blir man motiverad och kommer aldrig missa en gymtid.
Bra tips till att behålla motivationen:
- Skaffa en gympartner, någon som du kan stämma gymdater med varje gång.
- Ha ett schema du följer när du gymmar. Spring inte omkring på gymmet utan en plan, kommer resultera i dålig träning.
- Träna smart, inte som en dåre. Du är ute efter att stimulera muskler, se till att övningar tar på de ställen där tanken är att de ska ta.

Ifall du lyckas hålla kvar i motivationen vid det här laget.. några månader in är du antagligen redo att avancera din träning och dina förmågor och börja flytta på tunga prylar lite mer seriöst.

Angående din kost. Vad är det du vill uppnå? Vill du bygga muskler eller vill du förlora fettmassa? Vart du får dina kalorier ifrån spelar inte så jättemycket roll ifall du inte är orolig över hälsan. Det viktiga är snarare hur mycket kalorier det är i den mat du konsumerar.

Dygna en helg, lägg dig kl 7 på kvällen den dagen du dygnar.
Förmodligen kommer du vakna upp pick som en vårfågel klockan ~6 på morgonen.
Stanna uppe och gå inte och lägg dig på förmiddagen när du börjar bli trött.
När klockan närmar sig efter 10 kommer det kännas overkligt att vara uppe längre och du kommer svimma så fort du lägger dig i sängen. Sedan vaknar du automatiskt igen klockan ~6.. Fungerar för mig när jag ska ställa om efter sommaren.

Tack så mycket.
Angående gymmet så har jag en gympartner och det är jag oerhört tacksam för. Det är oftast han som pushar mig och vi hjälper båda varandra när det behövs. Det jag känner är att jag behöver träna mer smart som du säger, och mer planerat. Jag tror att jag kommer lyckas med detta genom att återuppta min gymdagbok och hela tiden öka lite om det går nästa gång samma muskel tränas.

Angående min kost, först och främst är jag inne på att förlora underhudsfett. Det får gärna kosta mig lite muskler för jag är inte jättefixerad på att ha mycket muskelmassa. Det kan komma när jag nått en fettprocent jag är nöjd med.

Jag vet vad jag kan äta för att variera min kost och att få i mig allt jag behöver pga att jag har gjort det här i ganska många år förut. Men det svåra är som sagt att bli helt diciplinerad på att motstå att äta utanför det jag verkligen bara behöver. Ett tag så var jag stenhård på detta och jag kände att sötsuget försvann efter minst en veckas helt avstånd, jag måste bara ta mig förbi den flaskhalsen.

Angående sömnen där, det var en intressant idé. Jag ska försöka testa detta.
Men jag har ett problem där jag nästan aldrig känner mig utvilad hur mycket sömn jag än får. Inatt sov jag 12h utan något alarm ställt, och det var riktigt svårt att gå upp även då, för jag kände mig verkligen inte pigg.
När jag jobbar så känner jag mig alltid trött på morgonen, men har nästan alltid svårt att somna.
Men det skadar inte att prova din metod :) önskar att jag återigen kan uppleva känslan av att lägga sig trött och somna nästan direkt för att vakna upp och inte känna att man behöver snooza 4 ggr för att ens hasa sig ur sängen.

Ogdoo
2015-01-06, 14:47
Motivation är inget vi får utan något vi har inom oss. Men visst är det så att vi (ibland) behöver extern hjälp för att få fram lågan.
Utav personliga erfarenheter så får jag störst motivation av resultat. Det gäller viktmässigt, utseendemässigt men också de ökningar jag får på gymmet.
Jag tror också mycket på att man inte ska gå för hårt ut oavsett hur erfaren man är. Varje startdeff-tråd på Kolo handlar om minimal & tråkig mat samtidigt som träningen består av massiv cardio. Missförstå mig inte, det är inget fel på cardio men en deff kommer vara under några veckor/månader och eventuellt så kommer man ha svårt att gå ner/alternativt nå en platå. Det är då man kan minska sitt intag lite mer eller slänga in ett cardio pass nånstans.

Annars handlar det som med allt annat i livet: Jobba hårt för det du verkligen vill ha!

Det ligger mycket i det du säger, även från personlig erfarenhet. De gånger jag misslyckats är när jag gått för hårt in på. Man klarar inte en sådan drastisk omställning en längre period. Man måste våga ta baby-steps för att nå en hållbar lösning om man inte är fenomenal i sitt diciplin. Jag vet folk som lyckas bara för att de ger sig fan på att lyckas och inget kan stoppa dem.

Jag är hellre den som börjar lite lugnt, men ändå sätter tydliga gränser och sätter till nog med resurser för att kunna nå mitt mål långsiktigt. Det som är svårt här är att resultaten oftast kommer längre inpå och motivationen börjar dala pga att man vill se resultat för tidigt.

Ett tydligt exempel på detta är de första dagarna av en deff, då man sköter allt perfekt tycker man att det är en enorm ansträngning för man har inte riktigt hunnit göra det till en rutin. Alla val man gör måste man tänka igenom, alla frestelser att äta något onyttigt måste man aktivt försvara sig emot. Och då känner man att man varit duktig ett par dagar och förväntar sig att ha synliga resultat i spegeln eller på vågen, men verkligheten funkar ju inte så.

Idealet borde ju vara att vara nöjd med att ändra sin livsstil, att det i sig skulle ge en den motivationen man söker. Att sedan att kroppen ändras är en produkt av det hela som man nöjer sig med, men inte enbart använder som primär orsak till motivation eller slutmål.

Shqypnia
2015-01-06, 15:14
"Idealet borde ju vara att vara nöjd med att ändra sin livstil".

Du pricka helt jävla rätt. Man måste se det som en livstil och då är inte extrema och snabba förändringar kloka. Man får vara beredd på att motivationen kommer svika en i perioder men så länge du gör det du älskar så är det bara att köra på. Jag vet inte om dig men när jag är på semester i hemlandet och icke tränar så kan jag sexdrömma om att vara hemma i regniga Sverige och bänka 150kg..

Ogdoo
2015-01-12, 20:27
Ville bara göra en liten uppdatering och ungefär nu en vecka in så måste jag säga att jag tog till vara på de tipsen jag fick och inspirirade mig själv.

Motivationen och disciplinen var mycket lättare att hitta än vad jag hade föreställt mig. Men det mesta sitter ju i pannbenet, vilken typ av föreställning man än har osv.

Tror att detta kommer gå vägen, jag ser till att sätta upp delmål och även belöningar för att se till att jag klarar mig hela vägen utan att stupa, och jag kör inte på som en tok nu i början heller utan insåg att det är sundare att starta mjukt och se målen långsiktiga och få en hållbar livsstil på köpet :)

Återigen tack för alla som hjälpte till och lycka till med det ni själva just nu håller på att jobba på :)