handdator

Visa fullständig version : övertränad? ? vad göra?


anemon
2015-01-04, 21:20
Tjena
Tror jag övertränat då jag haft några symtom som tyder på det.
Vad ska/kan man göra för att bli bra igen? Räcker 1 dags vila o bra med sömn o mat eller krävs d mer?
Tar emot alla tips jag kan få

Emilioz
2015-01-04, 21:24
Vila tills du känner dig bra igen, lyssna på kroppen;)

Loke
2015-01-04, 21:57
Beror på vad du menar. Är du bara nertränad så är det inte säkert att du vill göra något åt det alls. Det är liksom en effekt av ordentlig träning.

Är du ordentligt övertränad så räcker varken en dag eller en vecka.

Shqypnia
2015-01-04, 22:21
Vilka är symptomen? Vila 1-3 dagar och kör igen.

anemon
2015-01-04, 23:17
Symtom : trött o sliten, orkeslös på gymmet, tappat styrka, o nu idag konstant hungrig trots dag framför datorn +2 promenader på 30 min, stressig o uppblåst/gasig/konstig mage o känns som kroppen äter upp sig själv ibland? ?

Aliaas
2015-01-04, 23:29
Symtom : trött o sliten, orkeslös på gymmet, tappat styrka, o nu idag konstant hungrig trots dag framför datorn +2 promenader på 30 min, stressig o uppblåst/gasig/konstig mage o känns som kroppen äter upp sig själv ibland? ?
Hur mkt ligger du på kalori mässigt per dag? Vad har du ätit idag tillexempel?

Sover du ordentligt? Hur ofta tränar du? Hur tungt/hur ofta till fail?

spoon
2015-01-04, 23:53
Kör färre pass i veckan på lite lättare vikter. Ät bra och sov bra. Gör detta tills formen kommer tillbaka. Tror dock inte att du är övertränad, det krävs mycket för att bli det.

Thornblom
2015-01-05, 00:31
Du är inte övertränad. Att vara övertränad är ett extremt tillstånd som har lika mycket psykiska symptom som fysiska.

Däremot tror jag att du bör kolla över dina kost och sömnvanor.

DieErste
2015-01-05, 00:34
har du nån depression just nu eller så? Om nervsystemet är alutkört brukar det väl påverka psyket med?

smeander
2015-01-05, 09:09
Tror inte att du är övertränad, det är svårt för motionärer att bli övertränade. Du är snarare undernärd vilket resulterar i dåliga resultat på gymmet, trötthet och hunger.

Ozziking
2015-01-05, 11:07
Tror du behöver äta lite mer samt ta lite vilodagar. :)

anemon
2015-01-05, 17:54
Tror inte att du är övertränad, det är svårt för motionärer att bli övertränade. Du är snarare undernärd vilket resulterar i dåliga resultat på gymmet, trötthet och hunger.

Tack för du säger det!!!
Har tagit vila senaste dagarna och försöker äta mer, dock ingen aning vad/hur mkt jag äter i kcal mm? Kanske får börja räkna lite igen då??
Nån som kan tipsa hur mkt och vad mm inom kosten?? :)
verkligen dags att ta tag i allt nu för ig, men har gått upp ivikt och ökat i styrka tills ca 1 v sen.........

Aliaas
2015-01-05, 18:05
Tack för du säger det!!!
Har tagit vila senaste dagarna och försöker äta mer, dock ingen aning vad/hur mkt jag äter i kcal mm? Kanske får börja räkna lite igen då??
Nån som kan tipsa hur mkt och vad mm inom kosten?? :)
verkligen dags att ta tag i allt nu för ig, men har gått upp ivikt och ökat i styrka tills ca 1 v sen.........

vad har du ätit idag?

Shqypnia
2015-01-05, 18:46
Strunta i promenaderna. Åtminstone minska. Det kan vara så att du stressar kroppen med mkt gym, pw och möjligtvis dålig sömn i kombination med ett aktivt (stressad?) liv.

Ozziking
2015-01-05, 18:56
Tack för du säger det!!!

Har tagit vila senaste dagarna och försöker äta mer, dock ingen aning vad/hur mkt jag äter i kcal mm? Kanske får börja räkna lite igen då??

Nån som kan tipsa hur mkt och vad mm inom kosten?? :)

verkligen dags att ta tag i allt nu för ig, men har gått upp ivikt och ökat i styrka tills ca 1 v sen.........


Börja ät mer av vanlig mat eller lägg till 2-3 mackor + en frukt utöver det du äter eller så, utvärdera & öka vidare. :)

Räknande tar mer energi bara, its not worth it

Shqypnia
2015-01-05, 19:00
Räknande tar mer energi bara, its not worth it

Ja du bränner hela 0.5 kcal per dag..

Ozziking
2015-01-05, 19:15
Ja du bränner hela 0.5 kcal per dag..


Det var inte så jag menade, det vet nog du också. För en med halvdana hjärnspöken så tar det mer psykiskt än man tror.

Shqypnia
2015-01-05, 19:25
Det var inte så jag menade, det vet nog du också. För en med halvdana hjärnspöken så tar det mer psykiskt än man tror.

Ja jag förstår dig väl. Tycker dock inte du ska avråda någon då det fungerar mkt väl för en del (för mig) och inte alls för andra. Testa sig fram är det bästa.

Peace

Ozziking
2015-01-05, 20:53
Ja jag förstår dig väl. Tycker dock inte du ska avråda någon då det fungerar mkt väl för en del (för mig) och inte alls för andra. Testa sig fram är det bästa.

Peace

Jo det är sant. Men har haft lite små kontakt med Anemon utanför kolo också, så det är lite opti-tänk som behövs jobbas bort enligt min uppfattning.
Men sure, bara det inte är negativt för individen. Annars är jag också helt för macro-räkning. :)

anemon
2015-01-05, 21:08
Tips på hur man ska lägga/tänka om macrosen då? Tänkte köra några dagar med att räkna och se och öka och äta mer !

Aliaas
2015-01-05, 22:42
Tips på hur man ska lägga/tänka om macrosen då? Tänkte köra några dagar med att räkna och se och öka och äta mer !
Vadå tips?

Ät bra och mycket, få i dig nog med protein (typ 1.5xkv) och käka vad du känner för resten.

Återigen vad har du ätit idag?

Shqypnia
2015-01-05, 23:18
Fokus på protein; minst 2g per kg. Reden tkr jag personligen om att ligga högt på kolhydrater. Många brukar dock rekommendera max 1g fett per kg. Läs deffguiden. I slutändan kan du din kropp bäst.

Aliaas
2015-01-05, 23:40
Fokus på protein; minst 2g per kg. Reden tkr jag personligen om att ligga högt på kolhydrater. Många brukar dock rekommendera max 1g fett per kg. Läs deffguiden. I slutändan kan du din kropp bäst.
Det är ju deff-upplägg vilket inte är relevant för TS. Sen är det inte max utan MINST 1g fett per kg/kv..

Shqypnia
2015-01-05, 23:41
Det är ju deff-upplägg vilket inte är relevant för TS. Sen är det inte max utan MINST 1g fett per kg/kv..


Jag jag verkligen blandat ihop forum delarna! My bad!

Pretorian
2015-01-06, 08:48
Vila några dagar och ät rejält med mat så du inte är hungrig längre.

AeternusRex
2015-01-06, 08:56
Låter mer som en lätt stress eller sömnbrist reaktion. Med möjlig fel kosthållning. Överträning skulle jag nästan jämställa med utbrändhet och då hade du inte suttit här och kucklat.