handdator

Visa fullständig version : Jag svettas inte på gymmet


Dillyz
2015-01-04, 21:05
Hej, har ett litet dilemma, nämligen att jag svettas väldigt lite när jag gymmar.

Har börjat oroa mig lite och funderar kring om jag verkligen bränner mina kalorier ändå? Räcker det att jag lyfter vikter och äter nyttigt så bränner jag?

eller måste jag stå på löpbandet tills jag är genomblöt för att kunna bränna?

Mvh en nybörjare :P

Zkewl
2015-01-04, 22:09
Hej, har ett litet dilemma, nämligen att jag svettas väldigt lite när jag gymmar.

Har börjat oroa mig lite och funderar kring om jag verkligen bränner mina kalorier ändå? Räcker det att jag lyfter vikter och äter nyttigt så bränner jag?

eller måste jag stå på löpbandet tills jag är genomblöt för att kunna bränna?

Mvh en nybörjare :P

Klart som fan att du bränner kalorier endå. Du kanske inte svettas mycket eftersom du kör i lågt tempo? Ta på dig varma kläder om du vill svettas?

Ozziking
2015-01-04, 22:11
Hej, har ett litet dilemma, nämligen att jag svettas väldigt lite när jag gymmar.

Har börjat oroa mig lite och funderar kring om jag verkligen bränner mina kalorier ändå? Räcker det att jag lyfter vikter och äter nyttigt så bränner jag?

eller måste jag stå på löpbandet tills jag är genomblöt för att kunna bränna?

Mvh en nybörjare :P

Svettning är en process som sker för att kroppen inte ska bli överhettad. Bara för att du inte svettas betyder det inte att kroppen inte bränner energi, då skulle alla vara smällfeta vid det här laget. logiskt tänkande! ;)

Ps. Du skulle nog inte svettas mer av att "stå" på löpbandet, det krävs rörelse eller hög temperatur :d

kör på!

Diomedea exulans
2015-01-04, 22:15
Inget att oroa sig för.

Shqypnia
2015-01-04, 22:19
Maxa på marklyft så ska vi se om du svettas eller inte..

TABBYz
2015-01-04, 23:08
Maxa på marklyft så ska vi se om du svettas eller inte..

:cool::cool::cool::cool:

Agitator
2015-01-04, 23:10
Maxar alltid i marklyft/hantlar/knäböj/latsdrag/chins/Push press/Liggande triceps med mera.

Får knappt en svettpärla i pannan, inte ens under sommaren när det är som varmast på gymmet med dålig ventilation, visst kan det bli en lätt hinna fukt ibland på grund av dålig vent. Aldrig förstått folk som vill svettas under sina pass.

Däremot så förstår jag varför många i vissa perioder gömmer sig helt i hoodies och långbyxor samt kör med 2-3 tröjor under hoodien. Allt för att inte visa hur plaskblöta de är av lite lätt träning. Medans vi andra tränar i enkla tunna kläder.

King Grub
2015-01-04, 23:10
Svettas aldrig en droppe av styrketräning, oavsett intensitet eller tempo, om det inte är högsommar och fel på luftkonditioneringen.

Diomedea exulans
2015-01-04, 23:19
Mig sprutar det svett ur när jag styrketränar, även om jag vilar 5 minuter mellan seten.

Matsa
2015-01-04, 23:34
Däremot så förstår jag varför många i vissa perioder gömmer sig helt i hoodies och långbyxor samt kör med 2-3 tröjor under hoodien. Allt för att inte visa hur plaskblöta de är av lite lätt träning. Medans vi andra tränar i enkla tunna kläder.

Varför skulle man vilja gömma det? Det säger väl ändå inte speciellt mycket om någonting?

Skoen
2015-01-04, 23:36
Mig sprutar det svett ur när jag styrketränar, även om jag vilar 5 minuter mellan seten.


Samma här, får hela tiden torka ansiktet för att inte få det i ögonen. Är en del som glor också för att jag vattnar överallt. Men inget att göra åt det, eller?

Diomedea exulans
2015-01-04, 23:39
Samma här, får hela tiden torka ansiktet för att inte få det i ögonen. Är en del som glor också för att jag vattnar överallt. Men inget att göra åt det, eller?

Inte vad jag vet.

Beemel
2015-01-05, 01:57
Jag sällar mig till klubben som svettas (mycket).
Dock förstår jag inte tanken på att någon skulle vilja "gömma" det? Är det något ställe det är ok att svettas på så är det väl ett gym?!?

smeander
2015-01-05, 09:11
Svettning är en process som sker för att kroppen inte ska bli överhettad. Bara för att du inte svettas betyder det inte att kroppen inte bränner energi, då skulle alla vara smällfeta vid det här laget. logiskt tänkande! ;)

Ps. Du skulle nog inte svettas mer av att "stå" på löpbandet, det krävs rörelse eller hög temperatur :d

kör på!

Räcker det inte med att stå på det? Då har jag gjort fel... :D

Ta på dig varmare kläder eller träna intensivare.

Diomedea exulans
2015-01-05, 10:51
Jag sällar mig till klubben som svettas (mycket).
Dock förstår jag inte tanken på att någon skulle vilja "gömma" det? Är det något ställe det är ok att svettas på så är det väl ett gym?!?

+1. Det är en annan sak om man försöker undvika att svetta ner saker, det kan jag förstå.

Ozziking
2015-01-05, 11:04
Jag gillar att svettas, brukar därför försöka ha en hoodie på mig iaf. Men den går av ganska fort ibland.. :P

Srednq
2015-01-05, 18:13
jag såg en kille i mjukisbyxor och hoodie med huvan uppe på ett spiningintervallpass. undrar om han gillar att svettas. han gick iaf ut och fyllde vattenflaskan två ggr

Ano1891
2015-01-05, 18:31
Kör med dubbla tshirtar, annars hade jag fått gå o torka överallt. Svettas som en iiiiidiot

Diomedea exulans
2015-01-05, 18:34
Det är jobbigt att vara en sån som svettas mycket, för jag måste alltid byta kläder efter att jag t ex promenerat till affären.

Ano1891
2015-01-05, 18:37
Det är jobbigt att vara en sån som svettas mycket, för jag måste alltid byta kläder efter att jag t ex promenerat till affären.

Hyperhidros?

Xtronal
2015-01-05, 18:40
Hej, har ett litet dilemma, nämligen att jag svettas väldigt lite när jag gymmar.

Har börjat oroa mig lite och funderar kring om jag verkligen bränner mina kalorier ändå? Räcker det att jag lyfter vikter och äter nyttigt så bränner jag?

eller måste jag stå på löpbandet tills jag är genomblöt för att kunna bränna?

Mvh en nybörjare :P

Jag svettas bara på sommaren när det är kvavt och varmt inne på gymmet.. annars svettas jag aldrig i princip, även om jag maxar och tränar på tungt.

Vid cardio svettas jag dock.

Diomedea exulans
2015-01-05, 18:41
Hyperhidros?

Never hörd of it.

Shqypnia
2015-01-05, 18:44
Kör med dubbla tshirtar, annars hade jag fått gå o torka överallt. Svettas som en iiiiidiot

Varje gång jag ska köra nån maskin efter någon och hen börjar torka så säger jag skitsamma detta är ett gym, man ska svettas!

Ano1891
2015-01-05, 18:49
Never hörd of it.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperhidros

Knowledge is powaaah

Ano1891
2015-01-05, 18:50
Varje gång jag ska köra nån maskin efter någon och hen börjar torka så säger jag skitsamma detta är ett gym, man ska svettas!

Haha jag hör dig, håller med, men vi snackar pölar av svett alltså!

vicarious
2015-05-23, 09:28
Vad är det egentligen som gör att vissa svettas mer än andra? Genetiskt betingat?

Är det en myt att vältränade personer har lättare för att svettas då kroppen blivit bättre på att kyla ned sig? Jag anser mig inte själv vara särskilt vältränad.

Jag svettas väldigt mycket över hela kroppen. Efter ett spinningpass är min tröja helt genomblöt medan andra knappt är fuktiga i pannan. Istället blir dessa personer oftast väldigt röda och varma i huden, framförallt ansiktet. Kan det vara så att de svettas mer på ställen där det inte syns, d vs underliv, armhålor m.m där svettkörtlarna sitter?

Eller har jag helt enkelt väldigt dålig kondition :D

Seedstream
2015-05-23, 14:57
Vad är det egentligen som gör att vissa svettas mer än andra? Genetiskt betingat?

Är det en myt att vältränade personer har lättare för att svettas då kroppen blivit bättre på att kyla ned sig? Jag anser mig inte själv vara särskilt vältränad.

Jag svettas väldigt mycket över hela kroppen. Efter ett spinningpass är min tröja helt genomblöt medan andra knappt är fuktiga i pannan. Istället blir dessa personer oftast väldigt röda och varma i huden, framförallt ansiktet. Kan det vara så att de svettas mer på ställen där det inte syns, d vs underliv, armhålor m.m där svettkörtlarna sitter?

Eller har jag helt enkelt väldigt dålig kondition :D

Det är nog gener. Kai Greene går alltid runt och är blöt av svett typ, därav hoodien. Har aldrig hört att någon annan person i den storleken har det problemet.

Själv svettas jag mycket mer nu än när jag körde lite tyngre och mindre intensivt. Finns nog flera faktorer men en lär ju vara gener.

Wipflash
2015-05-23, 15:19
kan väl vara tecken på rubbad ämnesomsättning om inte annat? ifall man har deffat för hårt

svenbanan
2015-05-23, 16:10
Vad är det egentligen som gör att vissa svettas mer än andra? Genetiskt betingat?

Är det en myt att vältränade personer har lättare för att svettas då kroppen blivit bättre på att kyla ned sig? Jag anser mig inte själv vara särskilt vältränad.


Halvmyt...

Som jag fattat det är en av effekterna av träning att man få lättare att svettas (för att kyla ner sig effektivare). Dvs om jag är otränad krävs det mer för att jag ska börja svettas. Dock kan ju du ha lättare att svettas även om du är otränad. Tror de individuella skillnaderna spelar större roll då man snackar svettförmåga än många andra adaptioner man får av träning, så det är nog väldigt vanskligt att tro att någon som svettas lättare är bättre tränad än någon som svettas mindre. Någon med bra bänkpressgener kan lyfta 90kg första gången de testar, medans andra behöver träna flera år för att nå dit. Men generellt sett så är det nog ändå de som tränar mest/bäst som också lyfter mest.

martin89ek
2015-05-23, 16:57
Läcker som ett såll på alla pass utom Bröst/axlar/underarmar/mage dagen.

Agitator
2015-05-23, 17:40
Sedan har vi ju dom som tar steroider på gymmen. Har extremt många på mitt gym som svettas kopiöst mycket iom sitt steroidbruk. Därav hoodies mitt i sommaren eller bästa perioden osv.

Självklart preppar inte alla som svettas, vissa har oturen att helt enkelt svettas mycket. Men det är uppenbart att vissa steroider gör så man svettas extremt mycket.

Ser man hela tiden året runt på mitt gym iaf. Och med tanke på hur vanligt steroider är på gymmen så är det inget konstigt att man ser massvis med folk som blöter ner överallt.

Hade en arbetskollega som jag tränade med för många år sedan. Han kunde svettas otroligt mycket, men det var när vi satt på cykel som uppvärmning 30 minuter och han pushade som om det vore triahtlon uttagning. Lyfta var aldrig intressant för killen dessvärre, men på cykeln kunde det forsa om honom så det blev typ plaskblött på golvet. Så vissa har ju tyvär den egenskapen att svettas ordentligt vid lite högre ansträning.

Köttis
2015-05-23, 17:41
Vad är det egentligen som gör att vissa svettas mer än andra? Genetiskt betingat?

Är det en myt att vältränade personer har lättare för att svettas då kroppen blivit bättre på att kyla ned sig? Jag anser mig inte själv vara särskilt vältränad.

Jag svettas väldigt mycket över hela kroppen. Efter ett spinningpass är min tröja helt genomblöt medan andra knappt är fuktiga i pannan. Istället blir dessa personer oftast väldigt röda och varma i huden, framförallt ansiktet. Kan det vara så att de svettas mer på ställen där det inte syns, d vs underliv, armhålor m.m där svettkörtlarna sitter?

Eller har jag helt enkelt väldigt dålig kondition :D

Är väl rimligt att kroppen blir bättre på att reglera temperaturen om den behöver göra det ofta. Om det innebär att man är vältränad finns det en annan tråd. Jag anser även att det är rimligt att gener har större betydelse för hur mycket man svettas än detta.

vicarious
2015-05-23, 18:25
Sedan har vi ju dom som tar steroider på gymmen. Har extremt många på mitt gym som svettas kopiöst mycket iom sitt steroidbruk. Därav hoodies mitt i sommaren eller bästa perioden osv.

Självklart preppar inte alla som svettas, vissa har oturen att helt enkelt svettas mycket. Men det är uppenbart att vissa steroider gör så man svettas extremt mycket.

Ser man hela tiden året runt på mitt gym iaf. Och med tanke på hur vanligt steroider är på gymmen så är det inget konstigt att man ser massvis med folk som blöter ner överallt.



Så nu kommer alla tro att jag tar steroider :D Antar att det i mitt fall bara är en kombination av anlag för att svettas ymnigt och dålig kondition.

missL
2015-05-23, 18:47
Jag svettas knappt annars. Brukar typ alltid frysa. Men när jag tränar har jag stora fläckar på tjocktröjorna där bak. Förutom ibland om jag kört nåt lugnt pass.

Agitator
2015-05-23, 19:13
Så nu kommer alla tro att jag tar steroider :D Antar att det i mitt fall bara är en kombination av anlag för att svettas ymnigt och dålig kondition.

Tar du steroider så mixtrar du väldigt mycket med hormonerna och höjer testot med några hundratals/tusentals procent. Inte konstigt då att svetten bryter ut för vissa med linne och silverhantlar i händerna när de kör lätta reps som uppvärmning i en väl ventilerad lokal.

Googlar man på det och läser lite runt preparaten osv och vad folk säger om sina biverkningar så är svettningar väldigt vanligt. Många skriver om hur de vaknar mitt i natten med helt blöta kuddar osv.

svenbanan
2015-05-23, 19:25
Sedan har vi ju dom som tar steroider på gymmen. Har extremt många på mitt gym som svettas kopiöst mycket iom sitt steroidbruk. Därav hoodies mitt i sommaren eller bästa perioden osv.

Självklart preppar inte alla som svettas, vissa har oturen att helt enkelt svettas mycket. Men det är uppenbart att vissa steroider gör så man svettas extremt mycket.

Ser man hela tiden året runt på mitt gym iaf. Och med tanke på hur vanligt steroider är på gymmen så är det inget konstigt att man ser massvis med folk som blöter ner överallt.

Hade en arbetskollega som jag tränade med för många år sedan. Han kunde svettas otroligt mycket, men det var när vi satt på cykel som uppvärmning 30 minuter och han pushade som om det vore triahtlon uttagning. Lyfta var aldrig intressant för killen dessvärre, men på cykeln kunde det forsa om honom så det blev typ plaskblött på golvet. Så vissa har ju tyvär den egenskapen att svettas ordentligt vid lite högre ansträning.

Låter som om du har lite issues med "svettningsfobi". Själv svettas jag ofta rätt mycket då jag tränar. Har dock aldrig upplevt att det skulle vara nåt negativt, som du verkar tycka det är.

Dock svettas jag inte jättemycket vid just styrketräning, eftersom det ju är en hel del vila inblandat då man hinner coola ner sig. Kör man nåt crossfitliknande eller nåt skivstångskomplex blir det ju gärna rätt blött iofs.

Agitator
2015-05-24, 01:01
Låter som om du har lite issues med "svettningsfobi". Själv svettas jag ofta rätt mycket då jag tränar. Har dock aldrig upplevt att det skulle vara nåt negativt, som du verkar tycka det är.

Dock svettas jag inte jättemycket vid just styrketräning, eftersom det ju är en hel del vila inblandat då man hinner coola ner sig. Kör man nåt crossfitliknande eller nåt skivstångskomplex blir det ju gärna rätt blött iofs.

Nejdå, så länge folk torkar efter sig med de sprayflaskor och papper som finns i lokalerna när de tränar har jag inga problem alls med att de svettas. Svettas är naturligt för kroppen.

Med det sagt så svettas vissa killar på steroider extremt mycket av naturliga förklaringar.