handdator

Visa fullständig version : Strunta i att lägga till salt i mat för en mer deffad look?


NICKXXXXXX
2015-01-04, 20:17
Jag pratade med någon på gymmet jag går på häromdagen om träning och kost och han sa att han sket i att lägga till salt i maten eftersom att det binder vätska. Jag tyckte själv att det lät rimligt och gjorde som jag alltid gör när någon kommer med ett påstående - googla. Jag hittade dock inget relevant och skapar därför denna tråd. Vad är er åsikt kring detta? Tror ni att det är ett bra sett att se mer deffad ut?

R Scarpa27
2015-01-04, 20:25
snarare viktigt med salt.
Lagom mängd är bra och ger många positiva egenskaper.

Sverker
2015-01-04, 20:33
Ska du upp på scen för att tävla är det viktigt. Med extremt lite underhudsfett har salt en klar effekt på utseendet. I normalfallet ingen alls.

NICKXXXXXX
2015-01-04, 20:40
snarare viktigt med salt.
Lagom mängd är bra och ger många positiva egenskaper.
Vad är lagom mängd dock? Jag lagar alltid storkok för hela veckan och häller bara i kryddor utan att väga.

Ska du upp på scen för att tävla är det viktigt. Med extremt lite underhudsfett har salt en klar effekt på utseendet. I normalfallet ingen alls.

Jag vill ha en deffad look men kommer aldrig att tävla dock!

Magnus N
2015-01-04, 20:46
Vad är lagom mängd dock? Jag lagar alltid storkok för hela veckan och häller bara i kryddor utan att väga.


http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Rad-om-salt/

NICKXXXXXX
2015-01-04, 21:00
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Rad-om-salt/

Tack

R Scarpa27
2015-01-04, 21:09
Vad är lagom mängd dock? Jag lagar alltid storkok för hela veckan och häller bara i kryddor utan att väga.



Jag vill ha en deffad look men kommer aldrig att tävla dock!

saltar och kryddar maten gör nog många på fri hand :)...

du bör absolut inte utesluta salt iaf enligt min mening.

King Grub
2015-01-04, 22:48
Jag vill ha en deffad look men kommer aldrig att tävla dock!

Du måste i alla fall vara i tävlingsform för att saltmanipulering skall ha någon visuell effekt. Och även då är det något som lika gärna kan sluta med motsatta resultat - man ser sämre ut - om man inte vet vad man gör.

NICKXXXXXX
2015-01-04, 23:38
Du måste i alla fall vara i tävlingsform för att saltmanipulering skall ha någon visuell effekt. Och även då är det något som lika gärna kan sluta med motsatta resultat - man ser sämre ut - om man inte vet vad man gör.

Så med andra ord kan jag lika gärna fortsätta med kryddor som innehåller salt då!

cero
2015-01-05, 18:24
Så med andra ord kan jag lika gärna fortsätta med kryddor som innehåller salt då!

Ja, använd dock hellre jodberikat salt. Och det finns massvis med färdiga produkter där det redan finns tillsatt salt, t ex: bröd, mejeri, chark, kött, ketchup, senap, färdiga såser, kaviar osv. Allt som smakar gott med andra ord. :D

NICKXXXXXX
2015-01-05, 23:11
Ja, använd dock hellre jodberikat salt. Och det finns massvis med färdiga produkter där det redan finns tillsatt salt, t ex: bröd, mejeri, chark, kött, ketchup, senap, färdiga såser, kaviar osv. Allt som smakar gott med andra ord. :D

Jag tillsätter aldrig salt i sig dock utan i form av t.ex. allroundkrydda!

arogen
2015-01-05, 23:15
Ja, använd dock hellre jodberikat salt. Och det finns massvis med färdiga produkter där det redan finns tillsatt salt, t ex: bröd, mejeri, chark, kött, ketchup, senap, färdiga såser, kaviar osv. Allt som smakar gott med andra ord. :D

Precis! :D jävlar vad salt jag äter, men skitsamma haha. Bröd, kycklingspett, dressingar, coleslaw, smör, ost, leverpastej, kaviar och grymt med popcorn :D men man ska ju leva och njuta också :D

Datyd
2015-01-06, 21:17
Salt binder vätska om personen i fråga äter oregelbunden mängd salt, äter man konstant väldigt lite salt kommer man påverkas mycket av att äta mycket salt en dag och detsamma gäller det motsatta scenariot.

arogen
2015-01-06, 21:39
Salt binder vätska om personen i fråga äter oregelbunden mängd salt, äter man konstant väldigt lite salt kommer man påverkas mycket av att äta mycket salt en dag och detsamma gäller det motsatta scenariot.

Precis. Eftersom jag käkar mycket salt kan det skilja en hel del i vikt om jag någon/några dagar inte gör det. Känns som jag har mindre ork på gymmet då också.

NICKXXXXXX
2015-01-07, 03:35
Salt binder vätska om personen i fråga äter oregelbunden mängd salt, äter man konstant väldigt lite salt kommer man påverkas mycket av att äta mycket salt en dag och detsamma gäller det motsatta scenariot.

Jag lagar ju mat bara en gång per vecka iofs. Slänger bara i kryddor utan att tänka he

Gober
2015-01-07, 20:37
Detaljnivåer till max.