handdator

Visa fullständig version : Kap Verde - risk för ebola??


youaremynig
2015-01-04, 13:13
Hejsan!

Jag har länge varit sugen på att sola och bada lite på Kap Verde, verkar otroligt härligt, så snacka dom ju om den i Knight and Day-filmen. Men helt på allvar, det ligger ju utanför Afrikas västkust, där vi bland annat hittar Sierra Leone. Är det helt riskfritt a la ebola att flyga dit om man vill semestra där i vår t.ex?

Obs. Jag är helt allvarlig, är inte så aktiv här längre men kom inte på någon annanstans jag skulle kunna fråga.

Tack på förhand!

hampfuz
2015-01-04, 13:22
Det har väl inte varit ett enda fall där hittills?

Men det är ju omöjligt att säga säkert. Allt kan hända.

J.V
2015-01-04, 13:34
Do it.

Jag var där en vecka för några år sedan, på Boa Vista. Byn jag bodde i var inte så mycket att hurra för, egentligen, verkligen minimal by med i princip bara en matbutik och två souvenirbutiker. Fanns en restaurang eller två men de kunde man bara luncha på, hotellets vakter släppte inte ut någon från området efter solen gått ner. Förstod jag det rätt hade inte ens byn rinnande vatten, förutom de båda hotellen. Resten av ön var däremot en fräsig upplevelse. Till stora delar obebodd och man fick åka på quadbike-safari för att bränna runt i sanddynerna. Stränderna var helt orörda och öde flera mil åt båda hållen.

Ingen aning om hur det ser ut nu för tiden men det lär vara en grym upplevelse i alla fall. Vill man göra annat än att vara på hotellområdet under kvällar bör man nog leta efter en annan ö, skulle jag tro.