handdator

Visa fullständig version : Tumlöst eller inte, lowbar knäböj.


exevision
2015-01-04, 11:02
Har alltid böjt med tumlöst grepp. Men vad är för och nackdelar med tumlöst respektive tummen runt stången? Lowbar är stångplaceringen.

Wibba
2015-01-04, 11:36
Lägger man stången långt ner kan det vara skönt att lägga stången längre ner i handen och då måste man i regel hålla tumlöst. Prova själv och känn efter,

Old Nick
2015-01-04, 11:39
Håller du tumlöst är du tvungen att låta stången vila på ryggen. Med ett stadigt grepp runt stången är det lättare att låta en större del av vikten hamna i händerna vilket kan vara slitsamt för handlederna.

Wibba
2015-01-04, 11:52
Håller du tumlöst är du tvungen att låta stången vila på ryggen. Med ett stadigt grepp runt stången är det lättare att låta en större del av vikten hamna i händerna vilket kan vara slitsamt för handlederna.

Nej

Thornblom
2015-01-04, 12:23
Nej

Men för armbågsleden.

VoDaresVins
2015-01-04, 20:45
För egen del; tummen runt = obekvämt, tumlöst = bekvämt.

exevision
2015-01-04, 21:12
För egen del; tummen runt = obekvämt, tumlöst = bekvämt.

Så tycker även jag.

smeander
2015-01-05, 09:15
Däremot får man bättre tryck i ryggen vilket förbättrar skuldrornas position och den generella hållningen om man håller tumgrepp och kramar stången.

Jag brukar köra tumgrepp vid 1-4rep och tumlöst vid lättare.

Ajemän
2015-01-05, 09:19
Däremot får man bättre tryck i ryggen vilket förbättrar skuldrornas position och den generella hållningen om man håller tumgrepp och kramar stången.

Jag brukar köra tumgrepp vid 1-4rep och tumlöst vid lättare.


Ja du har en poäng där, det är lättare att armbågarna far bak och att man tappar formen på övre rygg om man inte håller tumgrepp

exevision
2015-01-05, 09:34
Däremot får man bättre tryck i ryggen vilket förbättrar skuldrornas position och den generella hållningen om man håller tumgrepp och kramar stången.

Jag brukar köra tumgrepp vid 1-4rep och tumlöst vid lättare.

Fast samtidigt så kan du hålla smalare med tumlöst = bättre hållining i bröstrygg.

Määng
2015-01-05, 10:00
Fast samtidigt så kan du hålla smalare med tumlöst = bättre hållining i bröstrygg.

Brukar hålla smalt och tumlöst när jag kör böj. Några timmar efter att jag gjort det igår så fick jag brutalt ont i ena axeln och idag kan jag inte använda armen ovanför huvudet, axeln är även väldigt mycket försvagad i vissa lägen och minskad rörlighet. Kommer inte göra så i fortsättningen.

tlk
2015-01-05, 10:33
Fast samtidigt så kan du hålla smalare med tumlöst = bättre hållining i bröstrygg.

Det här förstår jag inte riktigt. Håller jag brett eller smalt, tumlöst, med tumme... bröstrygg och överarmar är i princip identiska. Bara underarmarna som har lite annan vinkel typ.

exevision
2015-01-05, 11:18
Hmm. Läste Kåres artikel om knäböj igen. Då jag håller tumlöst så försöker jag handflatan ovan stången för att inte få vikten i händerna. Kåre menade tydligen att man skulle ha stången i handflatan trots tumlöst?

Jag rekommenderar att du håller tumlöst, dvs håller alla fingrar på samma sida om stången, men stången ska ligga mothandflatan. Du kan hålla smalare så, och du minskar dessutom trycket på handleder och armbågar med lägre skaderisk som följd.

exevision
2015-01-08, 11:35
Hur mycket av vikten är okej att få i händerna, oavsett grepp? Eller bör man eftersträva att allt ska hamna på ryggen?

exevision
2015-01-09, 20:28
Hur mycket av vikten är okej att få i händerna, oavsett grepp? Eller bör man eftersträva att allt ska hamna på ryggen?

Bump

exevision
2015-09-30, 16:50
Vi bumpar denna tråd lite ;)