handdator

Visa fullständig version : Vilket sportarmband?


Rizza
2015-01-03, 13:46
Hej! Jag tänkte ge konditionsträning en chans och tänkte då ta hjälp av ett sportarmband för att göra det roligare genom att se hur man presterar över tid och så.

Har kikat lite på nätet men det är en hel djungel med olika modeller och vet inte vilken man ska välja?
Har ingen pulsmätare? Skulle vara coolt om det fanns ett sportarmband som kunde säga hur pulsen och säger ifall man måste gå ner i tempo eller upp utefter intervall eller vad man nu kör.

Någon som har erfarenheter av sportarmband?

Beemel
2015-01-03, 14:34
De armband jag testat har varit mer eller mindre värdelösa. Dyra stegräknare.
Jag skulle 11 gånger av 10 rekommendera en GPS-klocka med tillhörande pulsband. Bra mycket mer användbart och i lin mening lika "kul".
Jag använder min när jag löptränar och när jag promenerar med tjejen. Har använt den på gymmet några gånger och en gång hade jag på mog den när jag sov för att kolla hur pulsen låg under natten.

Kort sagt jag älskar den. Armbanden somjag har provat har bara varit skit.
Priset på en billig GPS-klocka är inte särskilt högt heller. Jag gav 800 för min Garmin 210.

Rizza
2015-01-04, 01:14
Hittade Garmin Vivosmart för 1300kr(fyndvara, bruten förpackning) hos netonnet.

http://www.netonnet.se/art/personvard/halsa-och-avkoppling/sportarmband/garmin-vivosmarthrmsmall/209967.4832/

Har ännu inte testat pulsmätarn men annars verkar det bra :)

Beemel
2015-01-04, 08:04
Hittade Garmin Vivosmart för 1300kr(fyndvara, bruten förpackning) hos netonnet.

http://www.netonnet.se/art/personvard/halsa-och-avkoppling/sportarmband/garmin-vivosmarthrmsmall/209967.4832/

Har ännu inte testat pulsmätarn men annars verkar det bra :)

Vivosmart har inte GPS-funktion? Och är därmed återigen en glorifierad stegräknare. Den tenderar även att överdriva sträckan man rört sig ganska rejält ibland så illa som 20%.
Armbandet gör ingenting som en vanlig smartphobe inte klarar av själv idag.

Pulsmätaren är oprecis och funkar ganska dåligt att använda under ansträngning.

Kort sagt nöjer man sig med att få hyfsat oprecisa uppskattningar på sin träning så duger den säkert jättebra. Men vill man ha något som visar lite mer realistiska siffror så är den bara skit. Förvisso bara min åsikt. Men alla som är något sånär seriösa med sin träning blir troligen ganska besvikna på vivofit.
Den är perfekt för medelsvensson som bara vill motivera sig till att gå några kilometer till i veckan för att ha något att skryta med i fikarummet ;-)

Men för 1300 plus kan man få bättre saker för sin konditionsträning.

Rizza
2015-01-04, 14:31
Vivosmart har inte GPS-funktion? Och är därmed återigen en glorifierad stegräknare. Den tenderar även att överdriva sträckan man rört sig ganska rejält ibland så illa som 20%.
Armbandet gör ingenting som en vanlig smartphobe inte klarar av själv idag.

Pulsmätaren är oprecis och funkar ganska dåligt att använda under ansträngning.

Kort sagt nöjer man sig med att få hyfsat oprecisa uppskattningar på sin träning så duger den säkert jättebra. Men vill man ha något som visar lite mer realistiska siffror så är den bara skit. Förvisso bara min åsikt. Men alla som är något sånär seriösa med sin träning blir troligen ganska besvikna på vivofit.
Den är perfekt för medelsvensson som bara vill motivera sig till att gå några kilometer till i veckan för att ha något att skryta med i fikarummet ;-)

Men för 1300 plus kan man få bättre saker för sin konditionsträning.

Helt rätt, tänkte mer att ´mobilen skulle sköta gps-delen.
Smidigt med att kunna se allt i mobilen.
Tittade även på garmin 210, bra pris men går ej att synka mot mobilen, endast dator annars hade den varit ett självklart val.

Beemel
2015-01-04, 15:20
Helt rätt, tänkte mer att ´mobilen skulle sköta gps-delen.
Smidigt med att kunna se allt i mobilen.
Tittade även på garmin 210, bra pris men går ej att synka mot mobilen, endast dator annars hade den varit ett självklart val.

Nej det är lite drygt att man måste koppla den via kabel till en dator. Finns ju dock varianter med inbyggd wifi.

Rizza
2015-01-04, 15:44
Nej det är lite drygt att man måste koppla den via kabel till en dator. Finns ju dock varianter med inbyggd wifi.

Dock rätt så mkt dyrare :/ Ska gå igenom massa modeller, lite synd att personal i butiker inte kan ett smack om produkterna de säljer.

Varken elgiganten, mediamarkt eller netonnet har kunnat hjälpa mig

Beemel
2015-01-04, 16:09
Dock rätt så mkt dyrare :/ Ska gå igenom massa modeller, lite synd att personal i butiker inte kan ett smack om produkterna de säljer.

Varken elgiganten, mediamarkt eller netonnet har kunnat hjälpa mig

Stämmer bra. Jag läste recensioner på olika löparsidor innan jag valde. Köpte min på mediamarkt under mellandagsrean för två år sen. Var tvungen att testa säljarna genom att ställa lite frågor. De kunde verkligen inte ett skit. Vad jag än påstod eller frågade så blev svaret "aa men det tror jag..."