handdator

Visa fullständig version : Ny tid, ny strid -träningsprogram för en fd lallare.


AxelR83
2015-01-03, 13:29
Tjena!

Jag har tidigare gått till gymmet då och då men har nästan alltid haft uppehåll på flera veckor/månader mellan gångerna och aldrig tagit det helt seriöst.

Nu är det i alla fall dags att ändra på det..Kom igång helt ok under senhösten och kom upp lite i vikterna men märkte att jag ofta hade en ursäkt för att inte träna, allt från träningsvärk till att känna av nån fantomsmärta i benet eller dylikt. Jag insåg därför att jag med min lata natur behöver ett strikt program att följa för att inte skippa träningsdagar.

Jag inledde för drygt två veckor sedan (16:e dec) därför Stronglifts 5x5. Det har hittills rullat på bra, gjort alla övningar tidigare förutom knäböj. Det är också den jag haft mest problem med att få in tekniken pga ovana och givetvis stelhet/ovig men tycker att den fungerar hyfsat nu efter rörlighetsträning och stretch. Just det, jag kör också sittande kabelrodd istället för skivstångsrodd då jag har en tendens att få ont i ländryggen och inte ville belasta den ytterligare med knäböj och marklyft i schemat (stupid?).

Jag är förövrigt en man på 31 år, jag väger 90 kg och är 190 cm lång. En hel del av dessa är dock fett. Var för 1,5 år sen nere på 73 kg men såg rätt mager ut, röven försvann helt osv...

Mått:
Bröst: 101 cm
Midja (övelappande naveln): 95 cm
Överarm (spänd): 38,5 cm
Röv: 104 cm
Lår (spänd): 64,5 cm
Vad: 40 cm
Tidigare 5rm (vikter jag tog innan SL ca 3 v sen, inte nödvändigtvis max) stats:

Knäböj: -
Bänkpress: 60 kg, 5x5
Marklyft: 90 kg, 5x5
Militärpress: 35 kg, 5x5
Kabelrodd: 62,5 kg 5x5

Jag startade Stronglifts enligt:
Knäböj: 20 kg
Bänkpress: 37,5 kg
Marklyft: 40 kg
Militärpress: 22,5 kg
Kabelrodd: 40 kg

Senaste pass- 2/1 2015:
Knäböj:35 kg 5x5
Bänkpress: 45 kg 5x5
Kabelrodd: 47,5 kg 5x5

Jag funderar på om jag antingen borde äta på energibalans/strax över för att bygga lite mer eller om ni anser att det är smartare att ligga på ca -500 kcal /dag för att samtidigt tappa lite fett inför sommarn..? Svårt att bestämma mig här och lägger därför upp bilder på Herkulesfysiken, tar gärna emot kommentarer!