handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som meckar i bilar


Sparven från Minsk
2015-01-01, 20:56
Detta får bli tråden för oss som meckar i bilar.

Jag är en nybörjare i detta men har fått blodad tand och vill lära mig mer. Inser framförallt vilken pengabesparing det kan bli, samt att det faktiskt är roligt at mecka, byta delar och fixa till bilen! :)

Tänkte att denna tråd kunde vara ett bollplank för oss som meckar i bilar, byta erfarenheter, tips och trixs.

Just i början tycker jag att det är svårt att veta vilka delar just min bil behöver, dvs vilka delar som passar min model/årgång.
Mekonomen och ab bildelar har visserligen en funktion där man kan skriva in sitt regnummer men den fungerar inte så klockrent.

Någon med tips på nybörjarsidor, böcker eller annat för den som inte är händig med meck men vill bli?

R Scarpa27
2015-01-01, 20:59
byggt mkt förr, men alla jaekla regler, skatter och höga priser på allt med motor har gjort mig mer ointresserad...

har även hunnit med att bygga en motorcykel...
lärt mig? halva släkten mekar...

R0B
2015-01-01, 21:00
Haynes manualer är alltid bra att ha, lämpligtvis över den bil som du ska pilla på ;)

Att våga ringa och fråga är ett ypperligt sätt att få veta vilka delar som passar din bil, dom som jobbar på aD bilder och liknande ställen är oftast väldigt tillmötesgående.

Bra grej du kan göra är att skaffa en skrotbil som du helt enkelt testar laga saker på eller bara plocka av och montera tillbaka prylar. Du får lite vana vid att lossa rostade skruva/bultar, lär dig ungefär hur saker sitter fast osv. Bilar är ju väldigt lika varandra liksom.

R Scarpa27
2015-01-01, 21:06
haha bosse bildoktor boken är faktist på allvar jaevligt bra också... riktigt bra och kul men endå seriös läsning... köpte boken på en loppmarknad för skoj skull och den var riktigt bra faktist med många knep...!

finns flertal och rekomenderar dem verkligen till dig som nybörjare... kommer vara perfekt.

http://image.bokus.com/images2/9789155261641_200

http://www.bokstugan.se/bokbilder/18228.jpg

http://image.bokus.com/images2/9789127356689_200

G_lund
2015-01-01, 23:05
Som R0B säger så är Haynes-böcker sjukt bra.

Säljs på biltema till de vanligaste bilmodellerna.
Där står tips på felsökningar, hur du byter en specifik del, svårighetsgrad och vilka verktyg du behöver.

Helt klart välinvesterade pengar.

http://www.mariestadstorget.se/img/a/medium/1419775395_0.jpg

saigon
2015-01-02, 00:29
Ställer mig i ledet ang Haynes-böckerna. Utan att ha meckat med motorer alls egentligen innan så bytte jag topplockspackning, kamrem, spännrullar och kamaxeln. Iofs bara på en äldre opel som har 8v motor, men ändå.

Sparven från Minsk
2015-01-02, 07:16
Haynes böcker har jag spanat in som smått, de ser lovande ut helt klart. I mars får jag tillgång till eget garage, att införskaffa en skruttbil för någon tusing att mecka i låter klokt också!

Kan skruva lite, men har noll koll på just bilar.

Bosse bildoktor böckerna såg också lovande ut haha, ska tradera dem! :)

Sparven från Minsk
2015-01-02, 07:17
Köpt en OBD II Bluetooth grej på kjell och kompani och testade på bilen (vw beetle -01) fann en felkod.

P0134 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank I Sensor 1).
Verkar vara något med luftmassemätaren, den som sitter först dvs vid luftfiltret. Har jag något att jobba emot :)

G_lund
2015-01-02, 07:30
Sitter det två luftmassemätare av samma modell på den?
Testa att byta plats på dem och se om du får en annan felkod isåfall :)

Kurash
2015-01-02, 07:36
OBD2 blev väl inte standard förrän 2002? Så kolla så att din bil verkligen använder just OBD2 så du inte lägger tid på en felaktig kod. Just OBD-läsare är annars en sjukt underskattad pryl. Ett billigt verktyg som alla borde ha hemma.

Jag kan inte heller något om bilar, men köpte en Alfa 156 2,5l v6. Har bytt nästan allt som går att byta med hjälp av en kompis. Bilforum och youtube kommer man långt med.

Sparven från Minsk
2015-01-02, 07:42
Sitter det två luftmassemätare av samma modell på den?
Testa att byta plats på dem och se om du får en annan felkod isåfall :)

Som jag har fattat det en vid luftfiltret som är just bank 1 sensor 1, sen en till undertill vid avgasröret typ, som mäter utluften. Gissar att denna heter bank 1 sensor 2 eller liknande.

OBD2 blev väl inte standard förrän 2002? Så kolla så att din bil verkligen använder just OBD2 så du inte lägger tid på en felaktig kod. Just OBD-läsare är annars en sjukt underskattad pryl. Ett billigt verktyg som alla borde ha hemma.

Jag kan inte heller något om bilar, men köpte en Alfa 156 2,5l v6. Har bytt nästan allt som går att byta med hjälp av en kompis. Bilforum och youtube kommer man långt med.

Tror de kom redan -99 på de flesta bilar. Min lilla -01 har det i alla fall, går at plugga in och läsa av. Tror det ska stämma i alla fall.

Håller med om forum, googlar runt för fult!

R0B
2015-01-02, 08:58
Agående luftmassemätaren så är det ofta att det bildats ett lager skit på den som gör att den får en felkod, elektronik rengöringssprej brukar lösa det, spruta på och låt torka av sig själv. Inget gnuggande.

Sparven från Minsk
2015-01-02, 09:45
Agående luftmassemätaren så är det ofta att det bildats ett lager skit på den som gör att den får en felkod, elektronik rengöringssprej brukar lösa det, spruta på och låt torka av sig själv. Inget gnuggande.

Okej :)
Måste väl skruvas lös först dock?

Såhär ser den ut om jag har fattat det rätt...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Caucho.jpg/250px-Caucho.jpg

Och den sitter här ungefär....
http://www.nordicaudi.com/php/files/701735-lmm.jpg

agazza
2015-01-02, 09:53
Det brukar var en tunn metalltråd i sensorn, den kan man väldigt försiktigt putsa med stålull eller liknande.

The Swedish Oak
2015-01-02, 10:10
Jag håller på o pilla en del med bilar, främst äldre Golf 1 -83 och golf 2 -91. Upplever att bäst info får man på märkesspecifika forum, gärna internationella med fler medlemmar o kunskap.

Låter trevligt med garage, vad har du för tankar om projektbil då?

R0B
2015-01-02, 13:39
Okej :)
Måste väl skruvas lös först dock?

Såhär ser den ut om jag har fattat det rätt...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/44/Caucho.jpg/250px-Caucho.jpg

Och den sitter här ungefär....
http://www.nordicaudi.com/php/files/701735-lmm.jpg


Dom två små torx skruvarna håller LMM på plats. Lossa dom så kan du dra ut den. Jag rekommenderar inte stålull, du vill inte pilla på metallen över huvud taget. Dom är lite känsliga. Spreja ordentligt och skaka låt torka. Den sitter efter luftfiltret så det är oftast bara en hinna på den som ska bort. Men funkar inte det så testa med stålull men jag gissar på att du behöver fixa en ny vid det laget.

ArnoldOnLehmä
2015-01-02, 16:23
Försöker samla kraft för att gå ut och byta bromsskivor+klossar och sen serva bilen. Utan garage förstås men om alla skruvar lossnar lätt så är det bara kul.

RageBob
2015-01-02, 16:36
Jag har skruvat en del med bilar, mest ofrivilligt för att spara cash. Service, bromsar, avgassystem ger jag mig på. Läser felkoder också med kinaprylar.

Har haft 36 bilar sedan jag fick körkort och mitt bästa råd är att cykla istället.

// mvh

R0B
2015-01-02, 17:55
Cykla är lite överskattat enligt mig, men jag förstår tanken. Det är kul att pilla med bilar så länge det inte är ett måste för att över huvud taget kunna ta sig till jobb osv. Så projektbilar går fint, men förövrigt hade jag helst varit utan bil.

Har ägt en del bilar med, orkar inte räkna efter men jag sålde 10-13 bilar under ett år. Det bara råkade trilla bilar åt mig från alla håll som jag kände kunde ge lite pengar, inga stora men ändå tillräckligt för att värt ansträngningen.

Det värsta är alla drägg som beter sig som att det vore en gammal raritet dom tittar på, och inte en skrothög som max håller fram tills nästa besiktning. "Du, det är en repa här, dåligt med luft i däcket också..."

Sparven från Minsk
2015-01-02, 18:18
Jag håller på o pilla en del med bilar, främst äldre Golf 1 -83 och golf 2 -91. Upplever att bäst info får man på märkesspecifika forum, gärna internationella med fler medlemmar o kunskap.

Låter trevligt med garage, vad har du för tankar om projektbil då?

Roligt :) Hm...ska se om jag kan finna något sådant forum.

Ja du, någon liten bil, äldre så den blir billig. Är lite inne på någon gammal saab kanske eller en vw polo eller golf. Lagom i pris och storlek att pilla i.

Dom två små torx skruvarna håller LMM på plats. Lossa dom så kan du dra ut den. Jag rekommenderar inte stålull, du vill inte pilla på metallen över huvud taget. Dom är lite känsliga. Spreja ordentligt och skaka låt torka. Den sitter efter luftfiltret så det är oftast bara en hinna på den som ska bort. Men funkar inte det så testa med stålull men jag gissar på att du behöver fixa en ny vid det laget.

Ska ge mig ut imorgon när det är ljust och se om jag kan få lös den, och hur den ser ut! Ska vara försiktig, stålull låter lite väl vasst i min smak.

BlötSnö
2015-01-02, 20:58
Väl timad tråd. Jag ska mest gnälla över mig själv och min bil till att börja med:
Skulle byta en trasig framlampa och belysning till registreringsskylten, då den skall besiktigas på måndag.
En snabb summering:
Åker till Mekonomen. Köper ny lampa. Tror det är fel lampa, då jag dragit ut den fungerande helljuslampan istället för halvljuset. Går in och byter. Får en ny helljuslampa och lämnar kvar den gamla för skrotning. Går ut. Inser mitt misstag. Försöker montera loss kåpan till halvljuset. Säkringsboxen sitter ivägen och måste skruvas loss. Inga verktyg med. Går bak och försöker byta registreringsskyltslampan. Kan ej få loss insatsen, då skylthållaren sitter ivägen och måste skruvas loss. Blir allmänt morrig och åker och tvättar bilen istället.
Har förut bytt baklampa. Detta görs genom att ett specielverktyg plockas fram från reservhjulhörnan, hela lampinsatsen skruvas loss och sedan isär för att komma åt lampan.

Jag gillar min lilla punto, men den är jäääääääääääääkligt irriterande ibland.

Återkommer efter semestern. Då skall det spacklas en parkeringsskada. Blev påbackad av en hyrbil från Statoil. Deras försäkring täckte. Reparationen skulle gå på ungefär dubbelt så mycket som bilen är värd. Jag fick ut bilens värde i kontanter för att åtgärda skadan själv. Numera ägare av gratis bil med andra ord. :d

Arf Pingvin
2015-01-03, 14:22
Jag hatar att mecka i bilar. Det är det sämsta.

Jockefoten
2015-01-03, 14:23
Testade att byta bromsklossar på min bil en gång, det blev massa delar över när jag var klar. ^^

Sparven från Minsk
2015-01-03, 16:41
Jag hatar att mecka i bilar. Det är det sämsta.

För att du är sämst, eller för att du helt enkelt inte gillar att mecka i bilar?

Testade att byta bromsklossar på min bil en gång, det blev massa delar över när jag var klar. ^^

Hm, det känns som ett avancerat projekt. Men det brukar bli en hel del delar över efter monteringen av någon random Ikea möbel med, och de håller ju oftast ihop ganska bra :D

xps93
2015-01-03, 16:49
Testade att byta bromsklossar på min bil en gång, det blev massa delar över när jag var klar. ^^

cOxHV6QfJkg

Vid 6min
:d

Arf Pingvin
2015-01-03, 17:10
För att jag har jobbat med det.

R Scarpa27
2015-01-03, 19:56
på tal om wv och audi så är luftmassemätarna känsliga.
använd aldrig öppet filter!!!!
sköt 2 st LMM på min förra audi, sen kastade jag det öppna filtret i soporna :D

Sparven från Minsk
2015-01-03, 20:13
Jag hatar att mecka i bilar. Det är det sämsta.

på tal om wv och audi så är luftmassemätarna känsliga.
använd aldrig öppet filter!!!!
sköt 2 st LMM på min förra audi, sen kastade jag det öppna filtret i soporna :D

Då måste jag fråga vad som menas med öppet filter?

G_lund
2015-01-03, 20:31
Då måste jag fråga vad som menas med öppet filter?

Ett luftfilter som har bättre flöde än orginal (men på bekostnad av att det inte renar luften lika bra)
Detta för att det anses "tufft" och ger i alla fall teoretiskt en effekt ökning på en hästkraft eller två då luften får ett lättare flöde in till motorn.
Ger även ett högre insugsljud.

R Scarpa27
2015-01-03, 20:41
Ett luftfilter som har bättre flöde än orginal (men på bekostnad av att det inte renar luften lika bra)
Detta för att det anses "tufft" och ger i alla fall teoretiskt en effekt ökning på en hästkraft eller två då luften får ett lättare flöde in till motorn.
Ger även ett högre insugsljud.

var därför jag hade det pga insugsljudet och dumpen lät mer :D haha...
never more open airflow... hade endå avskärmning, men just audi bilar e riktigt känsliga :D

riktigt tunna djävla trådar i en lmm :D man fattar ju att de är känsliga, fick köra i ca 40 km/h på motorväg hem när den pajade ena gången... i 5 mil haha...

Yes
2015-01-03, 21:24
Testade att byta bromsklossar på min bil en gång, det blev massa delar över när jag var klar. ^^
Um... typ två av fyra bultar eller?

R Scarpa27
2015-01-03, 21:26
bara fått mig en funderare...
Tråden för oss som meckar i bilar - jag har alltid sagt(( mekar med bilar)) kanske mitt uttryck som är galet..

R Scarpa27
2015-01-03, 21:27
Um... typ två av fyra bultar eller?

eller så fick han över de gamla klossorna och de nya... :laugh:

Sparven från Minsk
2015-01-03, 21:38
bara fått mig en funderare...
Tråden för oss som meckar i bilar - jag har alltid sagt(( mekar med bilar)) kanske mitt uttryck som är galet..

Meckar är en böjningsform av mecka.

Mecka (källa wikipedia)

"(vardagligt) reparera bilar och liknande teknisk utrustning; allmänt om att pyssla med något"

KalleBalik
2015-01-03, 21:58
Meckar är en böjningsform av mecka.

Mecka (källa wikipedia)

"(vardagligt) reparera bilar och liknande teknisk utrustning; allmänt om att pyssla med något"

Han syftade nog på att man brukar säga mecka med bilar, inte mecka i bilar.

Sparven från Minsk
2015-01-03, 22:05
Han syftade nog på att man brukar säga mecka med bilar, inte mecka i bilar.

Ops, trött och läste för snabbt.

Well i och med, bägge fungera nog :D

Jockefoten
2015-01-03, 22:33
Um... typ två av fyra bultar eller?

Nej, massa småsaker som jag fortfarande inte vet vad det är. Åkte ifrån Växjö till Kiruna (typ 170 mil) dagen efter och det höll i alla fall. Tror dock inte bilen klarade bromstestet i besiktningen året efter, men då lät jag en verkstad byta klossarna.

arjeplogarn
2015-01-03, 22:39
Jag jobbar som tungmekaniker och jag är helt ointresserad av att skruva hemma. Hemma har man oftast sämre verktyg och dåliga arbetsställningar. Jag ställer mig inte direkt och byter kamrem utomhus i blåst med en hylsnyckelsats och pannlampa.
Nu under vintern jobbar jag lite med tyska biltestare och med tanke på hur omfattande deras test- och utvecklingsarbete är så skulle jag dra mig för att göra modifieringar på bilen.

Angående verbproblematiken: Ni har fel. "Meka" är rätt uttryck.

Sparven från Minsk
2015-01-04, 09:13
Angående verbproblematiken: Ni har fel. "Meka" är rätt uttryck.

Svenska akademins ordlista håller inte med:

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Meka eller mecka, men i vardagsmun säger man mecka.

kalle_kula
2015-01-04, 10:04
Bra initiativ! Jag har i vuxna dagar själv fått lära mig att göra de enklare grejerna på bilen t.ex: byta olja och filter, tändstift, bromsbyten, stötdämpare m.m. Man sparar ju helt klart en del pengar men man förlorar tid. Å andra sidan har det varit ganska kul att få lära sig någonting nytt.

Jag är ju fortfarande nybörjare men jag kan tipsa om att skaffa en bra garagedomkraft med långt skaft samt pallbockar!

Sparven från Minsk
2015-01-04, 11:45
Bra initiativ! Jag har i vuxna dagar själv fått lära mig att göra de enklare grejerna på bilen t.ex: byta olja och filter, tändstift, bromsbyten, stötdämpare m.m. Man sparar ju helt klart en del pengar men man förlorar tid. Å andra sidan har det varit ganska kul att få lära sig någonting nytt.

Jag är ju fortfarande nybörjare men jag kan tipsa om att skaffa en bra garagedomkraft med långt skaft samt pallbockar!

Roligt att du gillade det :)

Tändstift kanske jag skulle klara, olja vette tusan haha!
Ja det är ju det, roligt att lära sig något, klara sig själv samt sparar pengar!

Tips på bra pallbockar samt domkraft?

kalle_kula
2015-01-04, 12:05
Pallbockarna har jag fått men jag köpte domkraft från Biltema för en tusenlapp.
Finns ju ännu billigare att köpa men de är så små. Duger ju iofs fint till att byta hjul och liknande.

Edit: Olja och filter är lätt att lära sig att byta. Det brukar jag fixa i en gör det själv-hall.

R0B
2015-01-04, 13:07
Köp en höglyftande domkraft, minst 800mm, inte kul att hålla på med dom där små grejerna som lyfter typ 200mm. Har du dessutom ett kjolpaket eller en sänkt bil så vill du ha en lågprofils domkraft. Lite dyrare än vanliga men så kommer du åt ordentligt.

Min Mustang är i princip original i exteriören men det är bara att glömma använda en liten domkraft, kan knappt byta hjul med hjälp av en sån, ännu mindre byte olja.

Tändstift är lurigare än oljebyte, på ovan nämnda bil sitter det från fabrik tvådelade tändstift, det är enormt klurigt att få loss dom utan att knäcka dom, och det vill man verkligen inte göra.

Saxn
2015-01-04, 14:16
Jag jobbar som tungmekaniker och jag är helt ointresserad av att skruva hemma. Hemma har man oftast sämre verktyg och dåliga arbetsställningar. Jag ställer mig inte direkt och byter kamrem utomhus i blåst med en hylsnyckelsats och pannlampa.
Nu under vintern jobbar jag lite med tyska biltestare och med tanke på hur omfattande deras test- och utvecklingsarbete är så skulle jag dra mig för att göra modifieringar på bilen.

Angående verbproblematiken: Ni har fel. "Meka" är rätt uttryck.

Jag jobbar med fordon också, & jag håller med dig.
Man har schysstare verktyg & skönare arbetsmiljö på jobbet, så när man skall skruva hemma blir det inte samma glädje i skruvandet.
Planen jag har tänkt ett tag på är att lägga x antal kronor på verktyg varje månad. Efter något år sitter man där med riktigt fina verktyg.

kalle_kula
2015-01-04, 14:39
En annan sak jag lärt mig är att muttrar och skruvar kan sitta fast hårt.. *gah!*

Rostlösare dagen innan mekandet kan vara en bra idé..
Andra knep är att knacka/slå på det som ska loss innan man börjar skruva. Går också att banka på hylsor som är en storlek för liten på skruvar eller muttrar som är halvt sönderdragna.
En annan sista utväg kan vara att slå loss med huggmejsel :D
Ibland önskar jag att jag kunde konsten att svetsa :)

Saxn
2015-01-04, 14:49
Nej, massa småsaker som jag fortfarande inte vet vad det är. Åkte ifrån Växjö till Kiruna (typ 170 mil) dagen efter och det höll i alla fall. Tror dock inte bilen klarade bromstestet i besiktningen året efter, men då lät jag en verkstad byta klossarna.

Jag kom & tänka på en grej nu när du skrev att du hade pillat med dina bromsar.

En god vän berättade att han hade varit i Tyskland med en VW Carvelle. Där hade något skett, vad minns jag ej, så han var tvungen att byta bromsbeläggen.
Han hade dock riktigt svårt att få tag i belägg till bilen då det tydligen var olagligt för privatpersoner att göra arbeten med bilens bromsar. Han är dock en gammal mekaniker som hållit på i flera år, så han lyckades väl få ett par sålda till sig.

Försökt hitta info om detta på nätet men inte lyckats vidare bra. Någon annan som har hört, läst eller till & med hittat en källa om detta?
Det enda jag finner på Google är folk som är förbannade över de höga priser vi har här i Sverige på reservdelar:smash:


Undrar även vad ni skulle tycka om detta. Dvs att det är olagligt för privatpersoner att göra arbeten på bilens bromsar. Hiss eller diss?

Arf Pingvin
2015-01-04, 14:54
Det är helt värdelöst att skruva i bilar. Man klarar sig inte utan induktionsvärmare och press. Lägg ner. Lämna in bilen. Det är inte värt sin psykiska hälsa.

Sådeså:-)

Olegh
2015-01-04, 14:55
Diss. I slutändan måste ju föraren kunna gå i god för bilens trafiksäkerhet oavsett vem som har skruvat på bromsarna.

R0B
2015-01-04, 16:10
Det är helt värdelöst att skruva i bilar. Man klarar sig inte utan induktionsvärmare och press. Lägg ner. Lämna in bilen. Det är inte värt sin psykiska hälsa.

Sådeså:-)

Gassvets ;), Lite överdrivet med induktionsvärmare för hemma garaget känns det som. Så jävligt brukar det inte vara. Press är trevligt dock. Men det kanske är lite mer nödvändigt när man jobbar som tungmekaniker kan jag tro.

ArnoldOnLehmä
2015-01-04, 16:54
Jahaa höger bromsskiva var nästan för lätt att byta så jag förstod väl att vänstern skulle jävlas. Efter att först dragit bromskolvhållar skruvarna åt fel håll och slintit så det sprutade blod från knogarna så trodde jag att jag fick loss skiten men icke, jag hade rundat skruven så nu får jag aldrig loss den. Dock så monterade jag tillbaks med nya klossar och tyckte inte bilen skakade när jag bromsade. Byta olja och filter gick ju lätt förutom att det var drygt att hälla i olja från en 10 liters dunk.

TheOne1994
2015-01-04, 17:16
har mani inte "känslan" av att mekka ska man inte göra det. Enklar grejor klara nog dom flesta. Men att ge sig på mer avancerade saker ska man inte som amatör. Det sitter i genenrna om du kan mekka eller inte.

// flerfaldig SM mästare i Road Racing

Saxn
2015-01-04, 17:38
har mani inte "känslan" av att mekka ska man inte göra det. Enklar grejor klara nog dom flesta. Men att ge sig på mer avancerade saker ska man inte som amatör. Det sitter i genenrna om du kan mekka eller inte.

// flerfaldig SM mästare i Road Racing

När det är något som jag inte gjort tidigare eller inte fattar, så brukar jag köra med att försöka tänka logiskt.
Läser man instruktioner samt tänker innan man gör något så klarar man av det mesta, men det kräver ju rätt utrustning givetvis om det är avancerade saker som kräver sådant.

BlötSnö
2015-01-04, 17:59
Meckades handbroms idag. Den har hängt sig upprepade gånger och idag hängde den sig och vägrade lossa de sista 10-15%. Lite olämpligt med tanke på att besiktning var inbokad imorgon.
Åkte hem till föräldrarna och hissade upp den och försökte smörja upp och hacka/skaka/bråka lite i största allmänhet för att få fart på den, men ingenting hjälpte. Antog att den sista biten av wiren behöver bytas och eventuellt gå igenom bromsen.
Glömde dock fästa tillbaka wiren på sin ordinarie plats innan jag monterade på däcket, men eftersom bilen inte ska användas på ett tag från och med denna vecka tänkte jag låta det bero tills jag kommer hem från semestern.
Läste dock någonstans att någon hade motionerat igång det hela genom bromsa hårt och aggressivt upprepade gånger, så vid transport från föräldrarna var det kraftiga accelerationer (så pass kraftigt det går med 60hk :d) och hårda inbromsningar. ABS är obefintlig, så det gäller att bromsa precis så mycket att hjulen inte låser sig. Till detta en handbromswire som sitter löst under och ligger och slår (avrostar sig själv och fördelar smörjmedel kanske).
Väl hemma så verkade den väldigt medgörlig. Har parkerat den med växel i och hjulen vridna in mot kanten. Den får stå till imorgon, så får vi se om den ruskat liv i sig.

timoat
2015-01-04, 18:09
Klart privatpersoner inte ska få meka med bromsarna och andra "stora" arbeten som medför risker för medbilisters liv. Lika lite som att man ska låta amatörer installera annat än en stickkontakt.

Jag lägger alltid i växel, aldrig handbroms när jag parkerar.

BlötSnö
2015-01-04, 18:14
Klart privatpersoner inte ska få meka med bromsarna och andra "stora" arbeten som medför risker för medbilisters liv. Lika lite som att man ska låta amatörer installera annat än en stickkontakt.

Jag lägger alltid i växel, aldrig handbroms när jag parkerar.

Använder du aldrig handbroms? Potential att rosta fast/fastna på andra vis känns ju rätt påtagligt om man inte motionerar den med jämna mellanrum och då blir det ju bara i kurvor på vintern.

Fartman
2015-01-05, 01:08
Använder du aldrig handbroms? Potential att rosta fast/fastna på andra vis känns ju rätt påtagligt om man inte motionerar den med jämna mellanrum och då blir det ju bara i kurvor på vintern.

Har man en gång varit med om att handbromsen frusit fast så är man lite mindre benägen att vilja använda den. ;)

I övrigt är min åsikt om att skruva i bilen att det suger. Det känns dock givande när man väl löst ett problem själv och "sparat pengar" och jag sätter en hel del stolthet i att kunna fixa iaf enklare problem med bilen och när jag var student så hade man heller inte alltid något val. Men nu på senare år när jag har jobb så känns det som att den tid det tar för mig att lösa ett problem själv oftast inte är värt det. Typ ofta kan det förstöra en hel helg plus lite ytterligare tid i planering, inköp osv. Sen är det ju fan alltid så att något som ska vara enkelt blir fördjävligt för att något rostat ihop eller liknande. Så nu lämnar jag in om det inte är lätt och går att göra utan att ha tillgång till garage med lyft osv. Bara en sån sak att man tex mitt i jobbet inser att man behöver en ny del som man inte räknat med kan ju ställa till det, typ behöva vänta till på måndag och sen behöva skjuts eller cykla till butiken för att köpa den där jävla delen (som kanske inte ens finns inne!) är ju gärna nått man betalar sig ur.

Känner ofta att jag skulle kunna klara av mycket olika repjobb bara jag hade tillgång till ett riktigt bra garage och alla verktyg samt bara kunde låta bilen stå och vänta tills jag har tid och lust men som det är idag så vill man ju ha bilen rullande omgående vilket leder till noga övervägning innan jag ger mig på att meka.

Sparven från Minsk
2015-01-05, 09:06
Jag använder endast handbromsen om det inte är för kallt ute, risk att den fryser annars. Parkering i uppförsbacke, då åker handbromsen i, inte annars.

shut teh face
2015-01-05, 09:24
Jag har bytt positionslykta (parkeringsljus?) på båda bilar, jag är väldigt stolt över det. :) I övrigt har jag inte försökt mig på något annat. Varje gång jag försöker brukar jag ta sönder något, spelar ingen roll vad det gäller, cykel, dator, bil.

Men det lämnar ett stort hål i plånboken att lämna in två bilar på diverse service och reparationer då och då. :(

Sparven från Minsk
2015-01-05, 09:29
Men det lämnar ett stort hål i plånboken att lämna in två bilar på diverse service och reparationer då och då. :(

En stor anledning till att jag vill lära mig sakerna själv.
En lista på sådant jag vill kunna:


Byta däck
byta olja
byta tändstift
byta lampor
byta olje och lyftfilter
Fixa div småsaker


Vad jag skulle dra mig för är tex bromsar som känns avancerat och rent av farligt om det blir fel.

Olegh
2015-01-05, 09:37
Bromsar är ju lite extra knöligt just eftersom det är utsatta komponenter. Det blir smutsigt, ärgar och bultar rostar fast. Har man en nyare bil som sköts minutiöst så är det såklart ett mindre problem. Sen har vi luftningen av bromsarna. Det vettefan om du ens kan göra det själv själv och jag sätter en femma på att det är minst tre gånger smidigare med rätt verktyg/utrustning.

agazza
2015-01-05, 10:08
En stor anledning till att jag vill lära mig sakerna själv.
En lista på sådant jag vill kunna:


Byta däck
byta olja
byta tändstift
byta lampor
byta olje och lyftfilter
Fixa div småsaker


Vad jag skulle dra mig för är tex bromsar som känns avancerat och rent av farligt om det blir fel.

allt utom oljefiltret är jobb du kan göra själv på under en halvtimme med verktyg från clas ohlsson för typ 300kr, betalar du folk för att göra allt det där åt dig?

Vad har du för månadskostnad på bilen? Är inte du väktare eller liknande?

idag får du fan åka på clas ohlsson

kalle_kula
2015-01-05, 10:23
En stor anledning till att jag vill lära mig sakerna själv.
En lista på sådant jag vill kunna:


Byta däck
byta olja
byta tändstift
byta lampor
byta olje och lyftfilter
Fixa div småsaker


Vad jag skulle dra mig för är tex bromsar som känns avancerat och rent av farligt om det blir fel.


Man kan prova youtube också! Här är en video på byte av olja och filter på en new beetle :)

https://www.youtube.com/watch?v=Bg1KFy6Ulcc

Theander
2015-01-05, 10:38
Lufta bromsar kan man göra själv om man köper en
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/

Eller om man är två personer. Fast känner man sig osäker så kanske man skall hålla sig borta ifrån bromsarna de har ju en rätt viktig funktion. Annars så tycker jag inte det brukar vara så svårt om man inte har en bil med handbroms i oken då är det ett mindre helvete.

Sparven från Minsk
2015-01-05, 11:12
allt utom oljefiltret är jobb du kan göra själv på under en halvtimme med verktyg från clas ohlsson för typ 300kr, betalar du folk för att göra allt det där åt dig?

Vad har du för månadskostnad på bilen? Är inte du väktare eller liknande?

idag får du fan åka på clas ohlsson

Jo jag är ju medveten om det, men kan man inte så kan man inte. Tummen i handen men vill ju åtgärda det, och därav tråden :)

Jag lämnar alltid in bilen för allt som skall göras, allt på listan dvs.
Hm bra fråga:

Försäkring 156 kr/månad.
Årsskatt runt 1000 kr.
Bensin en tank per månad, 55 liter typ.

Nja, jobbar som utredare på tullkrim.

agazza
2015-01-05, 11:12
Byta skivor eller bromsklossar tycker jag folk kan ge sig på, men lufta bromsar osv bör man inte göra ifall man inte vet vad man håller på med, där kan man tappa bromsverkan.

Att montera nya klossar osv kan jag inte se att man kan göra fel, det passar bara på ett sätt.

Så länge man monterar rätt klossar, funktionstesta alltid innan man ger sig ut i trafiken

Sparven från Minsk
2015-01-05, 11:12
Man kan prova youtube också! Här är en video på byte av olja och filter på en new beetle :)

https://www.youtube.com/watch?v=Bg1KFy6Ulcc

Oh tack ska kolla in den :D

agazza
2015-01-05, 11:14
Jo jag är ju medveten om det, men kan man inte så kan man inte. Tummen i handen men vill ju åtgärda det, och därav tråden :)

Jag lämnar alltid in bilen för allt som skall göras, allt på listan dvs.
Hm bra fråga:

Försäkring 156 kr/månad.
Årsskatt runt 1000 kr.
Bensin en tank per månad, 55 liter typ.

Nja, jobbar som utredare på tullkrim.

Du måste börja prova, både hjul och bromsar byter du bara med hylsnycklar, möjligtvis att du behöver en skruvmejsel för bromsarna, men det är två tre moment som sparar dig många hundralappar.

byta olja och filter sparar du säkert 1000kr på att göra det själv men det kan vara lite problem med spilloljan osv ifall du bor i en större stad, då detta måste hanteras rätt, men det är som sagt något som tar dig lite längre tid första gången, men efter du gjort det en gång kan du göra alla dina arbetsförslag på några minuter så jag rekommenderar starkt att du provar nästa gång något skall göras, bara du har backup så du inte blir ståendes någonstans som ett frågetecken

Sparven från Minsk
2015-01-05, 21:03
Du måste börja prova, både hjul och bromsar byter du bara med hylsnycklar, möjligtvis att du behöver en skruvmejsel för bromsarna, men det är två tre moment som sparar dig många hundralappar.

byta olja och filter sparar du säkert 1000kr på att göra det själv men det kan vara lite problem med spilloljan osv ifall du bor i en större stad, då detta måste hanteras rätt, men det är som sagt något som tar dig lite längre tid första gången, men efter du gjort det en gång kan du göra alla dina arbetsförslag på några minuter så jag rekommenderar starkt att du provar nästa gång något skall göras, bara du har backup så du inte blir ståendes någonstans som ett frågetecken

Ska införskaffa verktygen som behövs från Biltema under en period. I mars flyttar jag till hus med garage, då ska jag ta tag i skruvandet ordentligt.

Tösen ska skaffa pendlarbil för några tusenlappar så blir säkert en del skruvande i den för att piffa till och ordna.

Arf Pingvin
2015-01-06, 08:49
Byta skivor eller bromsklossar tycker jag folk kan ge sig på, men lufta bromsar osv bör man inte göra ifall man inte vet vad man håller på med, där kan man tappa bromsverkan.

Att montera nya klossar osv kan jag inte se att man kan göra fel, det passar bara på ett sätt.

Så länge man monterar rätt klossar, funktionstesta alltid innan man ger sig ut i trafiken

Fasar man inte av kanten på nya belägg och har kvar en sliten skiva så kommer man få svampig bromsverkan. Försöker man få tillbaks kolven i bromsoken bak och inte vet hur handbromsen fungerar så kan man förstöra oken helt.

ARMSTARK
2015-01-12, 10:41
Jag körde min Volvo XC90 när den plötsligt stannade och vägrade starta igen. Ett felmeddelande "Motorprestanda nedsatt" dök upp i displayen. Jag hade rätt dåligt med bensin så för säkerhets skull fyllde jag på bensin från reservdunken. Stendöd.
Googlade på felet och fick en massa förslag på dyra reparationer. Flera föreslog att ta bort minuspolen på batteriet för att nollställa databoxen. Testade detta och se och häpna, felmeddelandet försvann och bilen startade på en gång.
Nu återstår frågan; Kan jag lita på bilen? Man vill ju inte bli stående i snöstormen.

Ignatius72
2015-01-12, 10:53
Byta skivor eller bromsklossar tycker jag folk kan ge sig på, men lufta bromsar osv bör man inte göra ifall man inte vet vad man håller på med, där kan man tappa bromsverkan.

Att montera nya klossar osv kan jag inte se att man kan göra fel, det passar bara på ett sätt.

Så länge man monterar rätt klossar, funktionstesta alltid innan man ger sig ut i trafiken

Varför skulle man? Ju lättare jobb det är desto billigare är det att låta någon göra det. Det tar en firma 20 minuter att göra.

Andromeda
2015-01-12, 11:09
Ska införskaffa verktygen som behövs från Biltema under en period. I mars flyttar jag till hus med garage, då ska jag ta tag i skruvandet ordentligt.

Tösen ska skaffa pendlarbil för några tusenlappar så blir säkert en del skruvande i den för att piffa till och ordna.

Ett tips så länge är Gör det Själv-hallen på närmaste OK-mack! Ok, kanske inte till bromsbyte eller något annat man kanske inte får ihop, men till oljebyte i alla fall :)
Dom brukar ha ett halvfat med stor uppsamlingstratt du ställer under bilen för att ta emot den gamla olja, och du behöver inte bry dig om miljöavfallet själv. Det brukar kosta 2 kr/minut, tar ju max en halvtimme att byta olja, + att du kan köpa oljan för högst halva priset på nätet. Märkesverkstaden tar nästan 2000 spänn för att byta olja på min bil.

agazza
2015-01-12, 18:14
Underjordiska garaget vid Bromma blocks är alltid tomt och uppvärmt. Det finns någon tvätt service där nere också. Kung för däckbyte

sent from my one+

R0B
2015-01-12, 23:23
Jag körde min Volvo XC90 när den plötsligt stannade och vägrade starta igen. Ett felmeddelande "Motorprestanda nedsatt" dök upp i displayen. Jag hade rätt dåligt med bensin så för säkerhets skull fyllde jag på bensin från reservdunken. Stendöd.
Googlade på felet och fick en massa förslag på dyra reparationer. Flera föreslog att ta bort minuspolen på batteriet för att nollställa databoxen. Testade detta och se och häpna, felmeddelandet försvann och bilen startade på en gång.
Nu återstår frågan; Kan jag lita på bilen? Man vill ju inte bli stående i snöstormen.

Det kan vara en mängd olika saker. Investera i en felkodsläsare och ha i bilen, smidigt att kunna nolla koderna så man kommer hem åtminstone och för reparationer.

Du kan köra bilen men det är troligt att det händer igen, kan vara luftmassamätare, kamaxelgivare, slang som brustit osv.

Åk in till en verkstad och få koderna lästa är en bra början :)

Fartman
2015-01-13, 00:39
En stor anledning till att jag vill lära mig sakerna själv.
En lista på sådant jag vill kunna:


Byta däck
byta olja
byta tändstift
byta lampor
byta olje och lyftfilter
Fixa div småsaker


Vad jag skulle dra mig för är tex bromsar som känns avancerat och rent av farligt om det blir fel.

Skaffa en Haynes-bok för just din bilmodell så finns garanterat allt det där beskrivet hur du gör. :)

Sparven från Minsk
2015-01-13, 07:36
Skaffa en Haynes-bok för just din bilmodell så finns garanterat allt det där beskrivet hur du gör. :)

Det skall jag definitivt göra :)

delta_mats
2015-01-13, 09:57
Behöver få loss två torx t40 plus. De sitter stenhårt så vanlig mejsel funkar ej. Måste även ha förlängare för att komma åt. Litet spärrskaft blir också för klent att dra med.

Vad behöver jag för grejer?

rooz
2015-01-13, 10:04
Behöver få loss två torx t40 plus. De sitter stenhårt så vanlig mejsel funkar ej. Måste även ha förlängare för att komma åt. Litet spärrskaft blir också för klent att dra med.

Vad behöver jag för grejer?

5-56, och mindre rör till spärrskaftet?

delta_mats
2015-01-13, 10:08
Mjo får väl se om jag hittar ett lämpligt rör.

agazza
2015-01-13, 11:10
Behöver få loss två torx t40 plus. De sitter stenhårt så vanlig mejsel funkar ej. Måste även ha förlängare för att komma åt. Litet spärrskaft blir också för klent att dra med.

Vad behöver jag för grejer?

Torxhylsa, ingen förlängning ifall det får plats, ordentligt spärrskaft, förlängare med rör.

Dra på rostlösare först och slå med hammare platt på skallen ett par gånger, rätt ordentligt.

Dra inte av något

delta_mats
2015-01-13, 11:30
Torxhylsa, ingen förlängning ifall det får plats, ordentligt spärrskaft, förlängare med rör.

Dra på rostlösare först och slå med hammare platt på skallen ett par gånger, rätt ordentligt.

Dra inte av något

Verkar inte helt enkelt att hitta en t40 plus hylsa.

Mental
2015-01-13, 11:47
Hur pass besvärligt är det att byta hjullager? Skiljer det sig åt mellan bilar? Reservdelen är ju billig så det vore smidigt om man kunde göra det själv utan några större förkunskaper. För det är något som rasat på mina olika fordon vid olika tillfällen.

agazza
2015-01-13, 11:50
Verkar inte helt enkelt att hitta en t40 plus hylsa.

Du borde isf köpa en, speciellt ifall den sitter hårt för du vill inte dra sönder den

Hur pass besvärligt är det att byta hjullager? Skiljer det sig åt mellan bilar? Reservdelen är ju billig så det vore smidigt om man kunde göra det själv utan några större förkunskaper. För det är något som rasat på mina olika fordon vid olika tillfällen.

B4EW_cJrzIE

agazza
2015-01-13, 11:54
Hittar ingen bättre tråd men jag är så jävla sugen på att bygga ett bandkitt till en enduro


http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/20/031e354fdbf4acedddf6837e9e35b884.jpg

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&p=572330&viewfull=1#post572330

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&page=76

Någon som känner någon som har byggt något liknande?

delta_mats
2015-01-13, 12:02
Just torx plus verkar riktigt svårt att hitta, ännu värre om man vill ha hylsor. Hittar ingen återförsäljare.

agazza
2015-01-13, 12:20
Just torx plus verkar riktigt svårt att hitta, ännu värre om man vill ha hylsor. Hittar ingen återförsäljare.

Elfa

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-186-06&toc=0&q=torx+t40

Eller clas ohlsson

Det här kitet har bitshållare och en t40

http://www.clasohlson.com/se/Hylsnyckelsats-1-4%22-Bahco/40-7842

agazza
2015-01-13, 12:30
EDIT: såg att det var torx plus du letade, återkommer

EDIT2: är det detta du letar?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-186-17&toc=0

Bits bör hursom finnas hos Elfa

TheOne1994
2015-01-13, 17:17
Hur pass besvärligt är det att byta hjullager? Skiljer det sig åt mellan bilar? Reservdelen är ju billig så det vore smidigt om man kunde göra det själv utan några större förkunskaper. För det är något som rasat på mina olika fordon vid olika tillfällen.

helt olika från bil til bil. Vad kör du för kärra ?

Arf Pingvin
2015-01-13, 17:48
Hittar ingen bättre tråd men jag är så jävla sugen på att bygga ett bandkitt till en enduro


http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/20/031e354fdbf4acedddf6837e9e35b884.jpg

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&p=572330&viewfull=1#post572330

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&page=76

Någon som känner någon som har byggt något liknande?
Brorsan ska bygga en. Tror han har skaffat kitet. Hojen har han redan och bygger en buss(skåpbil) att köra runt den i.

Arf Pingvin
2015-01-13, 17:53
Hur pass besvärligt är det att byta hjullager? Skiljer det sig åt mellan bilar? Reservdelen är ju billig så det vore smidigt om man kunde göra det själv utan några större förkunskaper. För det är något som rasat på mina olika fordon vid olika tillfällen.
Jag skulle inte börja utan tillgång till press.

Yes
2015-01-13, 18:39
Jag skulle inte börja utan tillgång till press.
Press?

Jag skulle se det som en övning i anger management. Bromsdelarna har en tendens att sitta grönjävligt hårt vilket kan driva den lugnaste person till vansinne.

rooz
2015-01-13, 19:43
Hittar ingen bättre tråd men jag är så jävla sugen på att bygga ett bandkitt till en enduro


http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/20/031e354fdbf4acedddf6837e9e35b884.jpg

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&p=572330&viewfull=1#post572330

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=52246&page=76

Någon som känner någon som har byggt något liknande?

Kolla med "Håkke". Han är den enda jag vet som byggt något som funkar ordentligt.

Dock verkar det som de flesta känner att det behövs 500cc (och gärna en turbo eller BB-kit för att longtrack-kiten ska vara optimala)

Men i deras FB-grupp torde du hitta bra info & bilder.

agazza
2015-01-13, 20:33
Kolla med "Håkke". Han är den enda jag vet som byggt något som funkar ordentligt.

Dock verkar det som de flesta känner att det behövs 500cc (och gärna en turbo eller BB-kit för att longtrack-kiten ska vara optimala)

Men i deras FB-grupp torde du hitta bra info & bilder.

Jo jag har redan reggat mig, postat och tiggt hjälp med produktion :D

Mjo, beroende på vart man ska köra, de där killarna verkar vara mest i fjällen och luleå. Jag bor lite längre ned och jag har en bekant som vill göra sig av med sin Wr450F, Men den kanske är lite i klenaste laget också, blev sugen på en kopia på hans ktm 500 men jag vill ha enduro så jag kan köra den på sommaren också efter vägen.

Uppehåller du dig fortfarande i sthlm eller? Du verkar ha bra koll på allt som har med vintersport att göra, vilket känns mysko :D

TheOne1994
2015-01-13, 21:01
Jag skulle inte börja utan tillgång till press.

finns att köpa både som du får pressa själv och färdiga "hubbs".

Köper man hubbar så är jobbet inte så jvl svårt. Har man inte makvana ska man ge fan i det....

rooz
2015-01-13, 21:56
Jo jag har redan reggat mig, postat och tiggt hjälp med produktion :D

Mjo, beroende på vart man ska köra, de där killarna verkar vara mest i fjällen och luleå. Jag bor lite längre ned och jag har en bekant som vill göra sig av med sin Wr450F, Men den kanske är lite i klenaste laget också, blev sugen på en kopia på hans ktm 500 men jag vill ha enduro så jag kan köra den på sommaren också efter vägen.

Uppehåller du dig fortfarande i sthlm eller? Du verkar ha bra koll på allt som har med vintersport att göra, vilket känns mysko :D

Om du känner dig rik (Men jag vet att du är snål:d) så finns ju Timbersled-kit. Och ett short-trackkit på en 450 borde räcka gott för att leka runt. Då slipper du många problem. Dock går ett sådant loss på nästan 54.000 inkl fitkit.

Jag har familj i lappland, så ibland är det flanellskjorta, grov-snus och 2-takts olja i kok-kaffet..

agazza
2015-01-13, 22:09
Om du känner dig rik (Men jag vet att du är snål:d) så finns ju Timbersled-kit. Och ett short-trackkit på en 450 borde räcka gott för att leka runt. Då slipper du många problem. Dock går ett sådant loss på nästan 54.000 inkl fitkit.

Jag har familj i lappland, så ibland är det flanellskjorta, grov-snus och 2-takts olja i kok-kaffet..


Ja jag vet, jag hade kunnat motivera 15, gått med på att det blev för dyrt att bygga, men inte över 20k, men jag tror fan deras hemmabygge är bättre än timbersledvarianten.

vi får se vart jag kan komma på andra forumet, grejen är att jag tror man kan tjata till sig ett kitt, eller stora delar av ett, ifall man gruppköper



Jag förstod ne! Det har alltid funnits en slags aura kring dig som utstrålar tallkottar och medfödd tvåtaktskärlek!

agazza
2015-01-14, 12:12
Varför skulle man? Ju lättare jobb det är desto billigare är det att låta någon göra det. Det tar en firma 20 minuter att göra.

och kostar 1200kr


hur många arbetstimmar måste du göra för att få in 1200kr netto?

agazza
2015-01-15, 09:15
Brorsan ska bygga en. Tror han har skaffat kitet. Hojen har han redan och bygger en buss(skåpbil) att köra runt den i.

Har han köpt det riktiga kommersiella kittet eller försöker han ge sig på den svenska kopian?

jag har ordnat verkstad och andra intresserade nu så vi kanske ska försöka bygga till kawasaki.

Jag tänkte att vi ska vi bygga två satser är det lika bra att jag köper en likadan hoj som den andra killen redan har

Arf Pingvin
2015-01-15, 14:05
Jag får återkomma om det.

Arf Pingvin
2015-01-22, 21:49
Kitet byggs här i stan av en kille som tillverkar allt från grunden. Mattan är en vanlig matta som man skär ner bredden på. Han kör själv med 380, hade kört mot någon 500 med turbo me amerika-kit och det skulle vara jämförbart (nåja). Brorsan har en 450 tror jag. Konverteringen är klar om ett par veckor kanske. Det blir intressant.

Sparven från Minsk
2015-01-23, 06:35
Måste ut i helgen och pilla på luftmassemätaren. Bilen drar för mycket soppa och blir en del avgaser. Felkoder pekar på den med....jobbigt!

agazza
2015-01-23, 08:59
Kitet byggs här i stan av en kille som tillverkar allt från grunden. Mattan är en vanlig matta som man skär ner bredden på. Han kör själv med 380, hade kört mot någon 500 med turbo me amerika-kit och det skulle vara jämförbart (nåja). Brorsan har en 450 tror jag. Konverteringen är klar om ett par veckor kanske. Det blir intressant.

Jag har diskuterat lite kort med snubben på andra forumet, han är rätt flitig. han har gjort en del modifieringar igen så jag håller på samlar ihop alla hans .dwg filer så ska jag försöka göra en DIY med sammanställning på alla filer osv, det är lite rörigt på forumet deras.

Men jag har fått tag i garage och en till intresserad så vi ska bygga två bandkitt samtidigt.

Känns jävligt härligt att få hålla på med lite verktyg igen efter alla år fast i en lägenhet faktiskt.

Uppdatering kommer väl om någon månad

Fredrik S
2015-01-23, 11:35
Hur pass besvärligt är det att byta hjullager? Skiljer det sig åt mellan bilar? Reservdelen är ju billig så det vore smidigt om man kunde göra det själv utan några större förkunskaper. För det är något som rasat på mina olika fordon vid olika tillfällen.

Ja det skiljer sig åt beroende på om det är på drivhjul eller inte, samt hur gammal bilen är. Generellt sett är det mer jobb på drivhjul samt mer jobb på nyare bilar än på äldre. På äldre bilar kommer det dock uppstå problem med att saker är sönderrostade/fastrostade.

Om vi pratar hjullager fram på en framhjulsdriven bil, hemma på garageinfarten, utan tillgång till press så skulle jag avråda från att ge dig på detta o du inte är en riktigt erfaren hemmamekaniker.

På en äldre bil så är det för stor risk att du stöter på något som kommer att gå sönder när du skall ha isär det och på en nyare bil så är det helt enkelt ett för stort jobb. Dessutom är det som tidigare påpekats enormt tålamodsprövande att avlägsna det gamla lagret från navet utan tillgång till press.

Jag har bytt två framhjulslager på framhjulsdrivna bilar hemma på garageinfarten utan press det senaste halvåret och det var ingen lek trots att jag är en före detta yrkesmekaniker och har skruvat på olika fordon så länge jag kan minnas.

Arf Pingvin
2015-01-24, 03:38
Jag hatar att mecka, det är det sämsta! Speciellt i Audi

Så vad har jag gjort ikväll och in på natten


Upp på en lyft, annars rör man inte en skruv
http://s24.postimg.org/g5vtgeomd/kamrem_audi_b8_001.jpg
Bort med massa skit
http://s24.postimg.org/ex7xurwo5/kamrem_audi_b8_002.jpg
Bort med oljefilter och låter den rinna av medans man förbereder resten
http://s24.postimg.org/qdecstaud/kamrem_audi_b8_003.jpg
Massa prylar, perkele
http://s24.postimg.org/t67kcub6t/kamrem_audi_b8_004.jpg
Här nånstans finns en dold skruvjävel, hata
http://s24.postimg.org/at6z2a0px/kamrem_audi_b8_005.jpg

Vad ska det här va bra för...

Arf Pingvin
2015-01-24, 03:47
Inte ett jävla någe ska det visa sig. Man behöver ta bort plasten och fronten på alla audi... utom de nya FÖR SATAN!
http://s24.postimg.org/4ofgoy8md/kamrem_audi_b8_006.jpg
Men den ser ju rå ut sådär iaf..
http://s24.postimg.org/phhvdd15x/kamrem_audi_b8_007.jpg
Vars fan är markeringen?! tur det finns specialverktyg. Helvete vad lite plats
http://s24.postimg.org/5x3cal0kl/kamrem_audi_b8_008.jpg
Jaja bort med allt jox, multirem, spännrullar, kamrem och... vattenpumpen som jag petar på, trångt! Tror ni inte jag såg fel markering och har således ej nollat motorn, MEN FÖR HELVETE! Det här tar tid att reda ut...
http://s24.postimg.org/sab2xe1id/kamrem_audi_b8_009.jpg
Två sprintar en låser kamdrev, en högtryckspumpen, utan dessa blir man olycklig på riktigt
http://s24.postimg.org/xoex21xk5/kamrem_audi_b8_010.jpg

Arf Pingvin
2015-01-24, 03:58
Kaos på arbetsbänken, kaos i hjärnan, börjar bli mosig
http://s24.postimg.org/6dojx0obp/kamrem_audi_b8_011.jpg
Utan en del specialverktyg är det ingen idé att ens börja, lång nyckel till remspännare, specialgrej som man spänner upp remskivor med, låsverktyg till vevaxel VAG och sprintar till kam/pumpar, specialmonterad 12-kantbits (eltejp på 10ans nykcel) för det är ultradumt konstruerade löprullar
http://s24.postimg.org/cg18kmj39/kamrem_audi_b8_012.jpg
Hah! den går ju, måste fylla mer kylarvätska
http://s24.postimg.org/3mac3iw4l/kamrem_audi_b8_013.jpg
Såhär ser det ut i HeynesPRO med beskrivningar, man behöver bara ett regnummer, här en Audi B8 med 2.0 TDI CAGA är motorkoden
http://s24.postimg.org/9ohyu0kkl/kamrem_audi_b8_014.jpg
Såhär kan en utskrift se ut från AutodataOnline sen är det tre sidor med steg för stegbeskrivningar för dessa Audi
http://s24.postimg.org/3ou7qczs5/kamrem_audi_b8_015.jpg

Så nu har jag totalt uppskrapade armar och är trött och arg, det är bara skit med bilar!

Gjorde 18000 milaservice, bytte de flesta filter, kamrem, multirem, vattenpump, alla rullar men sket i en spännare för den sitter ultrajävladumt monterad, blir så förbannad *grrrr*

De som gör det här frivilligt till vardags borde psykundersökas.

BlötSnö
2015-01-24, 05:12
Det där hade jag aldrig pallat. Inte en chans.

Sparven från Minsk
2015-01-24, 07:41
Dam Arf! Ser ut som om du ska bygga en rymdraket eller något! Jag som inte ens kan få lös tösens radio ur hennes bil!

agazza
2015-01-24, 12:55
Byta kamrem är ju alltid Najs :D vadå inte behöver loss med fronten längre?

sent from my one+

R0B
2015-01-24, 13:32
Fy och usch vad mycket jobb, har aldrig uppskattat att jobba med tyska fordon, porsche, bmw, audi, alldeles för trångt. Fast det är likadant med franska iofs.
Bättre med amerikanskt vad det gäller arbetsutrymme. Kan nästan sätta sig mellan motorn och kylaren på dom nyare mustangerna t.ex :)

Arf Pingvin
2015-01-24, 13:52
Jag tog bort plasten, men sen stannade jag där. Lät balken och kylare vara kvar. Normalt så skjuter man fram hela kylarpaketet ca 10 cm på audi på lämpliga pinnar som man skruvar i bulthålen som håller hela paketet. Slösade alltså bara grymt med tid på fronten i onödan. Det är trångt men inte jättemycket värre än vanliga bilar där kamaxeln oftast sitter åt sidan. Tar man bara bort plast ovanför motorn, under motorn och hakar lös styrdonet till fläkten så kommer man åt resten... om man formar hand'n som en lit'n pil.

Arf Pingvin
2015-02-17, 21:53
http://i58.tinypic.com/2rh7fdl.jpg

http://i61.tinypic.com/dn1tz9.jpg

Kanske de sämsta bilderna i världshistorien men mobilkameran är repig och motljus... såatteh. Det här kitet använder svingen + en dämpare i boggien som är av hans egen konstruktion, skidan är en vanlig arctic cat med egen breddare. Aluminium på sidorna, plast över mattan och stål i boggiekonstruktionen. Bromsen sitter väl lite halvdåligt till där bredvid drivrullen, det isar och möjligen utsatt för slag. Motorcykeln har fått en slags slungkoppling eller hur det funkar så även med växel i om man stannar så går motorn. 20 kg lättare än timbersleds kit enligt utsago.

Sparven från Minsk
2015-02-18, 06:42
Nu pajade ena lampan till regplåten också!

En annan fråga:

Min sambos bil har ett problem. Häger framfälj blir varm efter lite körning, förstår att det är bromsen som ligger på. Var in på en verkstad och de konstaterade detta och smörjde upp bromsoken. Den blir mindre varm nu men problemet är dock kvar, ju längre jag kör desto varmare blir det.

Smörja upp igen eller vad är alternativen?

Arf Pingvin
2015-02-18, 06:58
Vadå smörjde upp bromsoken? Varför kärvar det?

Normalt så brukar det rosta kring ok och bromskloss så att klossen inte löper fritt med anliggning och värmeutveckling som följd. Då får man slipa. Men det kan också vara själva kolven i bromsoket som går tungt, är gummidamasken skadad? Har det börjat rosta på själva kolven? Har man tagit isär oket, polerat upp kolven, bytt packningar och gummi med en repsats? Repa bilar på det sättet gjorde man med gamla 240 eller dieselmersan.

Mest troligt slutar det med att man byter ok om det är en nyare bil.

Sparven från Minsk
2015-02-18, 07:04
Vadå smörjde upp bromsoken? Varför kärvar det?

Normalt så brukar det rosta kring ok och bromskloss så att klossen inte löper fritt med anliggning och värmeutveckling som följd. Då får man slipa. Men det kan också vara själva kolven i bromsoket som går tungt, är gummidamasken skadad? Har det börjat rosta på själva kolven? Har man tagit isär oket, polerat upp kolven, bytt packningar och gummi med en repsats? Repa bilar på det sättet gjorde man med gamla 240 eller dieselmersan.

Mest troligt slutar det med att man byter ok om det är en nyare bil.

Ja varför det kärvar vet jag inte alls haha!
Damasken är inte skadads så vitt jag vet. Inget av ovanstående är gjort. Bilen är -01:a så relativt ny. Kan tilläggas att bromsskivorna var väldigt tunna så dags att byta dem med.

agazza
2015-02-18, 07:21
http://i58.tinypic.com/2rh7fdl.jpg

[IMG]http://i61.tinypic.com/dn1tz9.jpg[/IG]

Kanske de sämsta bilderna i världshistorien men mobilkameran är repig och motljus... såatteh. Det här kitet använder svingen + en dämpare i boggien som är av hans egen konstruktion, skidan är en vanlig arctic cat med egen breddare. Aluminium på sidorna, plast över mattan och stål i boggiekonstruktionen. Bromsen sitter väl lite halvdåligt till där bredvid drivrullen, det isar och möjligen utsatt för slag. Motorcykeln har fått en slags slungkoppling eller hur det funkar så även med växel i om man stannar så går motorn. 20 kg lättare än timbersleds kit enligt utsago.

Dom blir ju det när man använder sig av den där modellen. Han kör säkert med rekluse koppling, det verkar vanligt, men kostar en del och jag är snål :) men vi får se hur det blir, kommer inte igång och kan köra denna vinter ändå


Jag har försökt resonera med de flesta som bygger men alla hejjar på sitt eget lag och ingen kan föra en saklig diskussion om vad de tycker är för och nackdelar med olika varianter.

Men pga att byggkostnaderna blev så pass höga så vissa bekanta inte ville vara med längre så kan det hända att det kommer gå över på en lösning som i princip bara är en lätt modifierad skoterboggie, med egen tillverkad bandtunnel och drivning, likt denna. Det slänger man ihop på en arbetsvecka för 1/5 av kostnaden ungefär. Men vi får se

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfa1/v/t1.0-9/10427351_933899946644065_6016195611644654369_n.jpg ?oh=25d98224839692c82375735a931e1d36&oe=5548D8C3&__gda__=1430881013_68b80aae879afa391940d42661922b3 2

TheOne1994
2015-02-18, 08:21
Ja varför det kärvar vet jag inte alls haha!
Damasken är inte skadads så vitt jag vet. Inget av ovanstående är gjort. Bilen är -01:a så relativt ny. Kan tilläggas att bromsskivorna var väldigt tunna så dags att byta dem med.

det kan kärva på glidbultarna eller där själva klossen "ligger an.
Sen kan kolven sitt fast , stopp i en bromsslang. Oljan går på ena hållet men ej på andra..på så vis blir det anliggande broms. Vanligt på lastbilar med tryckluftsbromsar. Slangen går sönder "Invärtse" och det blir en gummikula som vandrar fram och tillbaka.

greger3
2015-02-19, 00:26
Hur viktig är den där metallbygeln som sitter fast på bromsoket om ni förstår vad jag menar. Har nämligen tappat en sån såg jag :)

TheOne1994
2015-02-19, 07:14
Hur viktig är den där metallbygeln som sitter fast på bromsoket om ni förstår vad jag menar. Har nämligen tappat en sån såg jag :)

Vilken bilmodell är det ? Klart tillverkarna inte sätter på något i onödan :)

kalle_kula
2015-02-19, 08:41
Hur viktig är den där metallbygeln som sitter fast på bromsoket om ni förstår vad jag menar. Har nämligen tappat en sån såg jag :)

Du menar väl inte typ den del som är högst upp på den här bilden? :Virro
http://rejsa.nu/im/_garage/1348-new_2006-09-07-img_0882.jpg



Eller är det som en liten bygel i tunn metall som sitter/ska sitta framför själva kolven på oket?

greger3
2015-02-19, 13:52
De till höger på bilden: http://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_121136_big.jpg
Är till en bmw :)

Fredszky
2015-02-19, 13:58
Till någon förståsigpåare:

Jag har haft lite hög tom gång på min tahoe 98.
Så rengorde jag gasspjället (tror det heter så), den runda cirkeln som öppnar sig och släpper in bränsle/luft till motorn när man gasar, den var svart och full av kolrester på motorsidan. Sen dess har tomgången gått från 900 varv/min till 650 varv/min. Och värmen i bilen har blivit tokigt varm, det går inte att hålla handen över luftutblåset i kupén mer än ett par sekunder innan man bränner sig. Awesome tycker jag, men jag hoppas inte motorn kommer skära eller något annat snart. Min motortempvisare (eller sensorn snarare) är kaputt tror jag eftersom den aldrig går varmare än 1/4 på visaren. Bytte termostat för en månad sen. Men kan rengöringen av gasspjället ha med värmen att göra? För direkt efter har det varit inferno-mode när man kör fullt ös på värmen/fläkten.

Ska kolla kylarvätskan sen.

Manta
2015-03-31, 08:02
Kära motorkunniga, jag hade bilen servad för 2 veckor sedan. Nu läker den olja, dvs det blir oljefläckar där den står, vilket jag märkte först idag (kanske har det synts tidigare, jag vet inte). Detta har aldrig hänt under de ~8 månaderna vi har ägt bilen. När jag kollar oljenivån så verkar den vara väldigt hög. Vad bör jag göra? Bilen är en Mazda 3 2009.

delta_mats
2015-03-31, 08:14
Beror med största sannolikhet på 3 saker.
Antingen har den som servat bilen drällt olja vid påfyllning och detta sipprar nu fram. Eller så läcker den vid oljefiltret om detta byttes. Eller så läcker den vid oljepluggen, inte helt ovanligt om man inte byter packningen vilket man ska göra varje gång man tar lös pluggen.

R Scarpa27
2015-03-31, 08:22
Beror med största sannolikhet på 3 saker.
Antingen har den som servat bilen drällt olja vid påfyllning och detta sipprar nu fram. Eller så läcker den vid oljefiltret om detta byttes. Eller så läcker den vid oljepluggen, inte helt ovanligt om man inte byter packningen vilket man ska göra varje gång man tar lös pluggen.

Det där är ett misstag många (amatörer) gör.
*gah!*

Arf Pingvin
2015-03-31, 08:37
Vad menar du med väldigt hög oljenivå? Om nivån är _väldigt_ hög så blir det för högt tryck i motorn och du trycker packningarna -> oljeläckage. Är nivån inom strecken på stickan?

Överfyll aldrig.

Manta
2015-03-31, 09:25
http://i59.tinypic.com/286qu0n.jpg

Oljenivån är ungefär där pilen pekar, kanske lite lägre.

Det var som sagt inte jag som gjorde det, utan det gjordes när bilen blev servad. Hur kollar jag packningarna, och/eller utesluter andra alternativ? Eller bör jag helt enkelt ringa verkstaden och be dem fixa det de ställt till med?

TheOne1994
2015-03-31, 09:35
http://i59.tinypic.com/286qu0n.jpg

Oljenivån är ungefär där pilen pekar, kanske lite lägre.

Det var som sagt inte jag som gjorde det, utan det gjordes när bilen blev servad. Hur kollar jag packningarna, och/eller utesluter andra alternativ? Eller bör jag helt enkelt ringa verkstaden och be dem fixa det de ställt till med?

fixa detta med verkstaden !

som andra skriver blir vevhustryck osv för högt och packningar / packboxar kan ta skada. Amatörer är vad det är , helt otroligt att inte "ens" fylla på rätt mäng olja.

Arf Pingvin
2015-03-31, 09:57
De har överfyllt lite helt enkelt. Behöver inte vara nån fara på taket. Men man måste väl försöka se var oljan kommer ifrån. Kan vara så enkelt som lite spill, pluggen, filtret. Men man skulle behöva få ut lite olja så nivån är rätt - mellan strecken.

Om en bil har enligt spec 4 liters oljekapacitet så fyller man kanske 3.5, 3.7 max sen kollar man stickan. Verkstan tar betalt efter listan och tjänar en slant :)

BlötSnö
2015-04-10, 10:43
Aaaah, fasen också.
Motorn på min lilla Punto läcker för mycket olja för att besiktningen ska kunna se mellan fingrarna. Är det någon som har någon koll på eventuella oljetillsatser som kan tänkas täta/expandera packningar? Jag har sett det nämnas här och där, men inte hittat något mer utförligt.
Det handlar om packningen vid vevaxeln tydligen och om motorn måste lyftas ur är det i princip lika dyrt att sälja den som reservdelsbil och köpa en ny i bättre skick.

agazza
2015-04-10, 11:49
Aaaah, fasen också.
Motorn på min lilla Punto läcker för mycket olja för att besiktningen ska kunna se mellan fingrarna. Är det någon som har någon koll på eventuella oljetillsatser som kan tänkas täta/expandera packningar? Jag har sett det nämnas här och där, men inte hittat något mer utförligt.
Det handlar om packningen vid vevaxeln tydligen och om motorn måste lyftas ur är det i princip lika dyrt att sälja den som reservdelsbil och köpa en ny i bättre skick.

Kör en underredes tvätt en halvtimme innan du ska besikta och stäng av bilen medan du väntar på besiktning, sedan ifall du bor i sthlm kan du besikta i Akalla vid seb kontoret, då tror jag säkert det går igenom

BlötSnö
2015-04-11, 21:45
Kör en underredes tvätt en halvtimme innan du ska besikta och stäng av bilen medan du väntar på besiktning, sedan ifall du bor i sthlm kan du besikta i Akalla vid seb kontoret, då tror jag säkert det går igenom

Det har rostat ett mindre hål i oljetråget, så det blir nog svårt att dölja, men jag ska försöka med den där tätningstillsatsen och om den fungerar så får jag helt enkelt ta av oljetråget och få det svetsat.
Den hänger på en skör tråd, min lilla bil.

Arf Pingvin
2015-04-11, 21:58
Köp tråg på en skrot och gör ett oljebyte samtidigt. Orka börja svetsa.

BlötSnö
2015-04-11, 22:43
Köp tråg på en skrot och gör ett oljebyte samtidigt. Orka börja svetsa.

Det är ju just det som är problemet. En liten utgift här och en där.

Jag gör en längre förklaring för den som orkar läsa:

Bilen är en Fiat Punto från 2001 med 14600 mil på mätaren.
Styrservot dog för 4 år sedan, men den har gått igenom ändå.
Det finns en del kosmetiska skador på bilen, varav en större höger bak efter att en Statoillastbil backade på den. För detta fick jag 7000:- av försäkringsbolaget i vintras. Bilen i sig hade då i besiktigat skick ett uppskattat värde på kanske 5-6 000:-, delvis på grund av att kamremsbytet är i princip aktuellt nu.
Jag kan få en bekant att laga den på verkstad på deras hobbykvällar.
Det som behöver åtgärdas då är:
Svetsa tråget. Eventuellt byta packning på en gång.
Byta oljepackning till vevaxeln, vilket kan vara mer eller mindre komplicerat.
Byta kamrem.
Reservdelar kostar kanske 2000-2500:-. Till det skall jag förmodligen pröjsa den bekante (alltså inte nära polare. Snarare polares polare) upp mot 2000:- för att utföra jobbet. Det är vad jag tycker är skäligt, då det enligt honom eventuellt involverade diverse tyngre ingrepp för att komma åt allt.
Eller...
Så säljer jag bilen som reservdelsbil för 1000-1500:- på tre trötta gamla sommardäck och reservdäcket, säljer de någorlunda fräscha sommar - och vinterdäcken för 2-3000:- sammanlagt och och eftersom jag i princip sparat 4500:- på att inte reparera den gamla bilen, så läggs de pengarna ihop med försäljningspengarna.
Då har jag någonstans mellan 7500-9000:- i bilfonden.
Lägger jag till säg 5-6000:- kronor så kan jag få en motsvarande bil i bättre skick som har gått i runda slängar 5000 mil mindre.
Eller så köper jag den bil jag egentligen vill ha. En Fiat 500. Helst vit.

Eller så fungerar tätningstillsatsen. Då åker tråget av och svetsas av en annan polare. Sedan fortsätter jag att köra den ett år till och hoppas att kamremmen inte går av. Eller så byts den efter sommaren, när jag eventuellt har utrymme och verktyg att försöka göra det själv.

Någon åsikt?

Arf Pingvin
2015-04-12, 00:34
Skit i remmen. Den kan hålla massa år till. Bara få bort synlig olja och chansa på besiktningen. Enklare att byta än att svetsa rostig plåt...

Sparven från Minsk
2015-04-12, 15:37
Är mitt i ett däckbyte och byter till sommardäck på tjejens bil (renault clio -00).
Allt går bra tills jag kommer till höger backdäck. När jag ska skruva tillbaka däcken så går skruvarna lite trögt tills de nästan är inne, då lättar det och börjar bara snurra.
Bultarna ser bra ut, och har även testat att byta dem, men 3 av 4 bultar bara snurrar längst in, går alltså inte att dra åt alls.

Vad är felet? Gängorna kassa? Vad tusan ska man göra nu liksom!!

Jpn
2015-04-12, 15:49
Tycker det låter som att du har dragit sönder gängorna när du drog in bultarna och det gick trögt redan från början. Förmodligen "snedgängat" in dem.

Edit: Har du tur kanske det går att få lös dem ifall du använder en muttermaskin så du får rejält snurr på dem när du ska dra lös dem, annars är det väl borra ut dem och gänga om och skaffa nya hjulbultar?

Edit2: Läste lite snabbt och slarvigt först. Då vette tusan vad felet kan vara om det inte är uppenbart gängpaj på bilen/muttrarna.

kalle_kula
2015-04-12, 18:46
Är mitt i ett däckbyte och byter till sommardäck på tjejens bil (renault clio -00).
Allt går bra tills jag kommer till höger backdäck. När jag ska skruva tillbaka däcken så går skruvarna lite trögt tills de nästan är inne, då lättar det och börjar bara snurra.
Bultarna ser bra ut, och har även testat att byta dem, men 3 av 4 bultar bara snurrar längst in, går alltså inte att dra åt alls.

Vad är felet? Gängorna kassa? Vad tusan ska man göra nu liksom!!

För att förtydliga.. Det är alltså i tre "hål" som bultarna bara snurrar? Oavsett vilka bultar som du provar där..

Har du provat att skruva i bultarna utan att ha hjulet på? Då kanske du enklare kan se lite vad som händer egentligen...

Sparven från Minsk
2015-04-12, 19:52
För att förtydliga.. Det är alltså i tre "hål" som bultarna bara snurrar? Oavsett vilka bultar som du provar där..

Har du provat att skruva i bultarna utan att ha hjulet på? Då kanske du enklare kan se lite vad som händer egentligen...

Ja precis det är 3 hål som bultarna snurrar i, oavsett om det är nya eller gamla bultar.

Japp, har haft av hjulet och skruvat i dem hela vägen i botten, de snurrar då med. Känns som att godset i "bromstrumman" har kassa gängor. Ska ringa mekaniker imorgon och fråga om det kan vara så, och vad det kan kosta att byta denna...suck bara skit med denna bilen från start!

Arf Pingvin
2015-04-12, 20:26
Bara byta nav. Kanske enklast att köpa hjullager komplett med nav och byta samtidigt.

Frisk
2015-04-14, 07:36
Helicoil liknande
http://streetmec.com/351/videos/fixat-ny-ganga-till-hjulbult-med-ganginsats-av-helicoil-typ/

Arf Pingvin
2015-04-14, 08:29
Tre trasiga gängor. Jag tror man sparar tid och pengar på ett nav. Men press behöver man nog ha tillgång till. Annars ska man inte försöka själv.

BlötSnö
2015-04-14, 09:53
Skit i remmen. Den kan hålla massa år till. Bara få bort synlig olja och chansa på besiktningen. Enklare att byta än att svetsa rostig plåt...

Jo, om tillsatsen jag hällde i motorn igår tätar enligt förhoppnings så blir det ett nytt tråg.

http://i62.tinypic.com/oansc0.jpg

3-4 dagar ska det verka innan det eventuellt ger effekt på min vevaxelsoljepackning.
Det blir till att köra ett varv runt kvarteret några gånger idag och imorgon och sedan använda en halv lite avfettning på motorn för att få bort det gamla och se om det kommer nytt.

The Swedish Oak
2015-04-14, 11:09
Bara byta nav. Kanske enklast att köpa hjullager komplett med nav och byta samtidigt.

Tror inte det behövs bytas något nav, är ju gängorna i bromstrumman som verkar kassa. Borde räcka med att byta trumman till en begagnad med hela gängor. Men hjullager kanske man kan passa på o pressa i den nya trumman.

Alternativt köpa en gängtapp och rensa gängorna först o se om bultarna biter. Kan även vara värt o kolla så bultarna som sitter i har rätt stigning.

Arf Pingvin
2015-04-14, 13:00
Ja det är ju sant. Är kanske lager direkt i trumman på den där?

TheOne1994
2015-04-14, 13:04
Ja det är ju sant. Är kanske lager direkt i trumman på den där?

felskrivit av mig, bortse från detta.

Blaine
2015-04-14, 16:13
Min bil har stått utan batterikraft någon vecka, och i dag satte jag igång den med startkablar. Den startade som alltid enkelt, men skillnaden var att gasen låg i botten; den gick på högvarv i princip, och när jag provade att åka lite så åkte den helt enkelt av sig själv.

Vad kan ha hänt? Gaspedalen känns slapp/lös, men går ändå att gasa ned för ytterligare kraft; nästan så att kraften blir mer normal när man faktiskt använder gaspedalen än när den får stå och trycka på själv.

Är löjligt okunnig inom detta, men vad kan tänkas behöva åtgärdas?

kalle_kula
2015-04-14, 21:44
Min bil har stått utan batterikraft någon vecka, och i dag satte jag igång den med startkablar. Den startade som alltid enkelt, men skillnaden var att gasen låg i botten; den gick på högvarv i princip, och när jag provade att åka lite så åkte den helt enkelt av sig själv.

Vad kan ha hänt? Gaspedalen känns slapp/lös, men går ändå att gasa ned för ytterligare kraft; nästan så att kraften blir mer normal när man faktiskt använder gaspedalen än när den får stå och trycka på själv.

Är löjligt okunnig inom detta, men vad kan tänkas behöva åtgärdas?

Det är inte säkert att det har att göra med att bilen varit strömlös...

Vad har du för bil? Är det en något äldre modell så är det ju en gasvajer och rörliga delar som kan kärva litegrann. På min gamla Merca fastnade mekanismen på ganska kraftig gas, men det var lätt åtgärdat med lite uppsmörjning. Kolla i motorutrymmet om du kan hitta gasvajern..

Sparven från Minsk
2015-04-15, 07:11
Ja det är ju sant. Är kanske lager direkt i trumman på den där?

Tror inte det behövs bytas något nav, är ju gängorna i bromstrumman som verkar kassa. Borde räcka med att byta trumman till en begagnad med hela gängor. Men hjullager kanske man kan passa på o pressa i den nya trumman.

Alternativt köpa en gängtapp och rensa gängorna först o se om bultarna biter. Kan även vara värt o kolla så bultarna som sitter i har rätt stigning.

Konstaterat att gängorna var kassa, orsak kan vara att bilen körts en tid med kass drivaxel som skapat vibrationer i hela bilen och gängorna fått sig en törn av detta.

Oavsett problem så är ny bromstrumma beställd, fann en för 600 kr. Ska få hjälp av tjejens pappa att byta denna på hemmaplan.
Problem nummer två var nu att en lampa i bilen varit på så den är strömlös haha! Bara bekymmer!

Blaine
2015-04-15, 11:34
Det är inte säkert att det har att göra med att bilen varit strömlös...

Vad har du för bil? Är det en något äldre modell så är det ju en gasvajer och rörliga delar som kan kärva litegrann. På min gamla Merca fastnade mekanismen på ganska kraftig gas, men det var lätt åtgärdat med lite uppsmörjning. Kolla i motorutrymmet om du kan hitta gasvajern..

Nej, jag tror inte det har med strömlösheten att göra, blev bara förvånad att gaspedalen var väck nu när jag väckte liv i bilen, för den har inte strulat inte. Men det är säkert som du säger, någon mekanism som säkert behöver rättas till eller sitter löst.

Det är en Renault Clio från -01, så den har ett par år på nacken. Jag är som sagt usel på bilar, så vet inte riktigt var jag ska leta eller vad söka efter. :) Det svåra är också att ta bilen till en verkstad, då jag måste ladda om batteriet på nytt, men det är svårt att ladda det genom att köra då gaspedalen som sagt är skum. Lite moment 22.

ARMSTARK
2015-04-17, 08:34
Mina strålkastare är slitna/mjölkiga i glaset, fick tips av någon "polera med (någonting) så blir de som nya". Nu minns jag inte vad det var, nån som har bra tips?

BlötSnö
2015-04-17, 09:28
Mina strålkastare är slitna/mjölkiga i glaset, fick tips av någon "polera med (någonting) så blir de som nya". Nu minns jag inte vad det var, nån som har bra tips?

Det första jag kommer på som brukar dyka upp med jämna mellanrum är tandkräm. Om det sedan är en urban legend eller faktiskt fungerar kan jag inte svara på, men google alternativt youtube borde kunna svara på det.

Sparven från Minsk
2015-04-19, 06:29
Kan glatt meddela alla att bromstrumman på tösens renault clio blev bytt igår. Fick tag i en för 600 kr. Tösens pappa lånade verktyg och vi bytte hela klabbet på 30 min. Nu sitter däcket där det ska :)

Ska se om jag orkar ta bilder på den gamla, visa hur kassa gängorna var! Borde kanske ha tagit bilder, step by step på hela processen och lagt upp...lätt att vara efterklok :)

BlötSnö
2015-04-19, 07:12
Ja, lägg upp lite bilder på den. Det vore intressant.

TheOne1994
2015-04-19, 08:45
Mina strålkastare är slitna/mjölkiga i glaset, fick tips av någon "polera med (någonting) så blir de som nya". Nu minns jag inte vad det var, nån som har bra tips?

jag gjorde det på min BMW. Dock med rubbing och därefter vanligt vax. Dom Blir som nya :)

Du måste slipa dom först med våtsandpapper, 1000 sedan 2000. Därefter är det bara att polera. Sist lite vax.

https://www.youtube.com/results?search_query=polish+headlights

BlötSnö
2015-04-20, 21:42
Jag plockade bort en av skruvarna från oljetråget för att mäta storleken på den, då det tydligen finns två tjocklekar på skruv till mitt oljetråg (eller jag antar att de syftade på skruvarnas gängbredd. 6 och 8mm finns.)
Den skruv som jag plockade ur och mätte var under 5mm bred. Hur fasen ska jag tolka detta?

TheOne1994
2015-04-21, 06:51
Jag plockade bort en av skruvarna från oljetråget för att mäta storleken på den, då det tydligen finns två tjocklekar på skruv till mitt oljetråg (eller jag antar att de syftade på skruvarnas gängbredd. 6 och 8mm finns.)
Den skruv som jag plockade ur och mätte var under 5mm bred. Hur fasen ska jag tolka detta?

mätade du verkligen rätt ? i gängen ( spåret ) eller "utanpå" ? Visst det kan finnas 5 mm men är ovanligt !

greger3
2015-04-30, 07:37
Någon med erfarenhet av skeva fälgar?
Går det att klara sig med balansering eller är det riktining som gäller?

agazza
2015-04-30, 09:49
Någon med erfarenhet av skeva fälgar?
Går det att klara sig med balansering eller är det riktining som gäller?
Prisbild på fälgen? Köp en ny

greger3
2015-04-30, 10:21
Prisbild på fälgen? Köp en ny
Precis köpt begagnat för 5000, mer än en fälg som är skev dock.

BlötSnö
2015-04-30, 14:01
mätade du verkligen rätt ? i gängen ( spåret ) eller "utanpå" ? Visst det kan finnas 5 mm men är ovanligt !

Jepp, det gjorde jag.

Har fått tag på rätt tråg nu. Skulle skruva loss det idag. 1.5h senare sitter det fortfarande saker ivägen. Får fortsätta imorgon.

Rabi
2015-05-19, 10:26
Sorry om det är fel tråd, men tänkte fråga hur det ligger till om man vill spela musik i bilen från mobilen.

Bilen jag har är en Volkswagen Passat 2.0 TFSI från 2006, och det finns inget AUX-uttag. Finns någon bluetooth-symbol i bilen, men jag antar att den bara är för telefonsamtal.

Vad är smidigast att göra, byta ut hela originalstereon, eller kan man lösa det på annat sätt?

BlötSnö
2015-05-19, 15:06
Sorry om det är fel tråd, men tänkte fråga hur det ligger till om man vill spela musik i bilen från mobilen.

Bilen jag har är en Volkswagen Passat 2.0 TFSI från 2006, och det finns inget AUX-uttag. Finns någon bluetooth-symbol i bilen, men jag antar att den bara är för telefonsamtal.

Vad är smidigast att göra, byta ut hela originalstereon, eller kan man lösa det på annat sätt?

Sök på Google efter "fm-sändare mobil" så hittar du det du söker.
Billig och smidig lösning.

Heh, jag har spammat den här tråden rätt bra ser det ut som.
Ingen annan som har problem med sin bil? Mina löste sig efter ekvationen Tid + Våld + 5-56 = Saxess.

mrmister
2015-05-19, 16:47
FM sändare är värdelösa , Aux skall man ha.

BlötSnö
2015-05-19, 17:07
FM sändare är värdelösa , Aux skall man ha.

Du får gärna utveckla.

Ajemän
2015-05-19, 17:11
Du får gärna utveckla.

Jag har provat fm-sändare och det har varit dålig ljudkvalitet, missljud, tappar kontakten etc.

Jag hade bytt stereon om det inte är hutlöst dyrt, då hade jag köpt en lite dyrare fm-sändare och provat.

mrmister
2015-05-19, 17:54
Jag har provat fm-sändare och det har varit dålig ljudkvalitet, missljud, tappar kontakten etc.

Jag hade bytt stereon om det inte är hutlöst dyrt, då hade jag köpt en lite dyrare fm-sändare och provat.

+1 hade tänkt skriva det men skriver på mobilen o hatar det. Blivit riktigt frustrerad på min FM sändare skulle byta ut till Aux eller köra med mp3 om du har usb uttag.

BlötSnö
2015-05-19, 18:20
Jag har provat fm-sändare och det har varit dålig ljudkvalitet, missljud, tappar kontakten etc.

Jag hade bytt stereon om det inte är hutlöst dyrt, då hade jag köpt en lite dyrare fm-sändare och provat.
Åfasen. Jag har haft få men goda erfarenheter. Jaja, lycka till med att hitta en lösning.

+1 hade tänkt skriva det men skriver på mobilen o hatar det. Blivit riktigt frustrerad på min FM sändare skulle byta ut till Aux eller köra med mp3 om du har usb uttag.

Jag sympatiserar med frustrationen över att skriva på en mobil. *grr*

agazza
2015-05-19, 20:09
Störningar och dålig ljudkvalitet på FM sändare. Vissa stereos stödjer blåtandsöverföring.

Vilken bil gällde det?

BlötSnö
2015-05-31, 09:29
Meh, är det ingen annan som håller på och skruvar?
Idag skall det bytas trumbromsbelägg bak. Räknar med att det är lite lurigare än skivbromsbelägg, men tack vare youtube och diverse forum så har man iallafall ett hum om vad som komma skall.

petersson
2015-05-31, 09:36
Meh, är det ingen annan som håller på och skruvar?
Idag skall det bytas trumbromsbelägg bak. Räknar med att det är lite lurigare än skivbromsbelägg, men tack vare youtube och diverse forum så har man iallafall ett hum om vad som komma skall.


Haha, de flesta här på forumet verkar ju bara köra nya bilar..

Jag mekar lite med min 740 ibland, mest för att spara lite pengar och för att det är lite roligt också. Bytte backarna till handbromsen i höstas, det är väl lite liknande som det du ska göra. Krävdes lite envishet för att pilla dit de sista fjädrarna :)

DudX
2015-05-31, 10:34
Peugeot partner 2008.

Låg som fan fram men inte dåliga stötdämpare eller fjädrar.

Med motorplasten monterad är det ca 70-90mm frigång under motor. Funkar inte så bra i Norge med sina pissvägar....

Kan man om möjligt montera 4x4 variantens dämpare och fjäderben fram?

BlötSnö
2015-06-03, 09:35
Haha, de flesta här på forumet verkar ju bara köra nya bilar..

Jag mekar lite med min 740 ibland, mest för att spara lite pengar och för att det är lite roligt också. Bytte backarna till handbromsen i höstas, det är väl lite liknande som det du ska göra. Krävdes lite envishet för att pilla dit de sista fjädrarna :)

Jo, det är samma här. Roligt och ekonomiskt.
Lite tråkigt när beläggen är bytta och klara och allt är nästan klart och plötsligt så står man med halva hjullagret i handen och en drös kulor rullar ut på golvet.
Nåja, hellre att det hände nu än att det skär senare.

Arf Pingvin
2015-09-15, 02:42
Nån som vet om man i en Volvo 855 ~1994 med AC kan ta bort AC-pumpen och köra på multiremmen från modellen utan AC? Havererad AC-pump gav en trasig rem och ACn funkade inte innan så ingen idé börja kasta pengar på den.

hahavaffan
2015-09-15, 07:04
Nån som vet om man i en Volvo 855 ~1994 med AC kan ta bort AC-pumpen och köra på multiremmen från modellen utan AC? Havererad AC-pump gav en trasig rem och ACn funkade inte innan så ingen idé börja kasta pengar på den.Ser dragningen ut så här?
http://i.imgur.com/bvsCgpz.png

Då verkar det ju gå. Det verkar även finnas andra 5:or där det dock inte går, eftersom att generatorn då snurrar åt fel håll (typ här (http://forumbilder.se/images/7e2201085655Pe509.jpg)).

Arf Pingvin
2015-09-15, 11:26
Nu körde svärmor iväg sin bil från min gård (laddat batteriet så den ska klara någon mil) till en verkstad så jag behöver inte bekymra mig längre, men tack för hjälpen. Hann aldrig gå och kika exakt hur dragningen var.

Raschmus
2015-09-16, 07:57
Är jubelåsna idiot på bilar, ber därför om ett snabbt och enkelt svar;

Tjejen lämnade ljusen påslagna till sin Golf under en veckas tid. Jag fick (efter en kvart) ordning på startkablar och fick igång aset. Rullade 85km därefter innan jag stängde av bilen igen. Därefter startar den inte.

Kan det vara att batteriet inte orkade laddas upp av det? Skall jag fixa en bilbatteriladdare(?) och låta den stå över natten eller vad anser ni (förutom att dra käringen i örat för att hon lämnade lyktorna påslagna)?

Arf Pingvin
2015-09-16, 09:13
Testa med en batteriladdare över natten. Helst en ctek med recond-läge.

Raschmus
2015-09-16, 10:16
Testa med en batteriladdare över natten. Helst en ctek med recond-läge.

Tack! Blir att ringa några kompisar och låna den första som nappar.

Sparven från Minsk
2016-02-04, 07:12
Inne på service med min lilla bubbla igår och tro fan att de hittade en helvetes massa fel, eller saker som är på väg att gå snett!

Bromsar fram och bak rost samt 2 mm slityta kvar.
Damask vänster fram sprucken.
Toplockspackning eller vad den hette trasig eller sprucken.
Någon slang till styrservon som läckte.
Någon upphängning undertill vid avgassystemen som var löst.
Felkod P1176 felaktiga lambdavärden.

Tror allt som allt skulle gå på 22.000 hos vw verkstad! Sjuka priser!

Har tummen mitt i handen så törs och kan inte byta något själv heller. Vad bör jag prioritera? Någon som känner vettig verkstad i Hbg eller omnejd?

Starke75an
2016-02-04, 07:27
Topplocks packningen och bromsarna.

Sparven från Minsk
2016-02-04, 07:45
Topplocks packningen och bromsarna.

Okej. Misstänker att bromsklossar går att köra på biltema eller mekonomen eller liknande. Är de svåra att byta på en vw bubbla mån tro?
Kanske kan tigga mig till hjälp av sambons bror som är meckig....men endast om han reder ut det vill säga.

Fan googlade på mekonomen...vad är det som ens ska bytas!?

Bromsskiva, bromsok, bromsbeläggsats?
Besiktningen sa att det var rost och slitytan som var cirka 2mm....vad skall då bytas?

freaq
2016-02-04, 07:59
Okej. Misstänker att bromsklossar går att köra på biltema eller mekonomen eller liknande. Är de svåra att byta på en vw bubbla mån tro?
Kanske kan tigga mig till hjälp av sambons bror som är meckig....men endast om han reder ut det vill säga.

Fan googlade på mekonomen...vad är det som ens ska bytas!?

Bromsskiva, bromsok, bromsbeläggsats?
Besiktningen sa att det var rost och slitytan som var cirka 2mm....vad skall då bytas?

bromsklotsarna/bromsbeläggssats
https://www.google.se/search?q=bromskloss&biw=1536&bih=884&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiJtIXsw93KAhXLEiwKHSa_D8kQ_AUIBigB#imgr c=7NtkwEMyYGCqSM%3A

Det är den mörka ytan som slits ut .
Besiktningen sa inget om upphängningen? Främe, mittre eller bakre upphängning? det är inte så svårt att byta heller. Det är en liten metallring som röret går igenom/hänger på. Kostar ingenting om du gör det själv.

Mental
2016-02-04, 09:05
Topplockspackning är ett helvete att byta, hela motorjäveln måste rivas.