handdator

Visa fullständig version : Ny TV till anhörig - tips?


Exdiaq
2015-01-01, 15:17
Lovat att hjälpa en av mina äldre anhöriga att hitta ny TV. Jag har knappt använt TV på ett antal år så har inte koll på bra modeller.

Det som efterfrågas är en platt TV, 32-40 tum (sittavstånd 3-4m). Ska endast användas för att för att titta just på TV. Medelhög upplösning duger gott. Då hen är pensionär och inte badar i pengar tycker jag att hållbarhet och kanske beprövad modell det viktigaste. Inköpspris måste inte vara i billigaste spannet.

Tips? :)

Masterpan
2015-01-01, 15:37
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=m=s202405519

Dar har du en del modeller som uppfyller dina kriterier.

Olegh
2015-01-01, 16:33
Med den kravspecifikationen är det smartast att gå till närmaste ellada och bara ta den som ser minst dålig ut av de absolut billigaste modellerna. Ingen platt-tv fixar en vanlig analog tv-signal särskilt bra och även om vi pratar om marksänd digital-tv så är källmaterialet mediokert som bäst.

Till råga på allt så innebär en billigare tv mindre lull lull och onödiga, förvirrande extrafunktioner.

Det vore svårt att välja "fel" även om man försökte. Bäst tror jag det skulle vara om ni kunde göra sällskap till en riktig affär. Du får liksom agera skydd mot försäljare som försöker luras. Att gå från tjock-tv till platt dito med en taskig analog signal så är det många som upplever att bilden rent av blir sämre. På så sätt kan man undvika en otrevlig överraskning när teven redan är köpt.Går det inte att göra en gemensam sak av det hela så kan man nästan ta en på måfå. Med öppet köp så är det ju lugnt.

Exdiaq
2015-01-01, 16:51
OK, tack!

Kör på parabol och har rätt bra mottagning. Tror nästan att det är ett HD-paket från leverantören också.

svenbanan
2015-01-01, 17:00
Köp inte GRUNDIG. Morsan och farsan köpte en sådan. Det tar 30s (eller mer) från att man slår på den tills man har bild. Otroligt irriterande.