handdator

Visa fullständig version : Solarium förbjuds i Australien


Agitator
2014-12-31, 10:59
http://www.dn.se/nyheter/varlden/forbjudet-att-sola-i-australien/

Rätt vettigt!

Förutsätter dock att de som behöver det får recept för det.

Förbjudet att sola i Australien

Publicerad i dag 09:33

Stora delar av Australien förbjuder kommersiella solarier vid årsskiftet, som ett steg i att försöka bekämpa hudcancer. Därmed blir Australien det andra landet i världen, efter Brasilien, att förbjuda företag att erbjuda solariesolning.
Australien tillhör de länder med flest hudcancerfall i världen, och enligt landets största cancerorganisation kommer två av tre australier ha diagnostiserats med hudcancer innan de fyller 70. Förekomsten av hudcancer är två till tre gånger högre än i till exempel Kanada eller USA.

Australiska myndigheter och organisationer har länge försökt sprida kunskap till allmänheten om risken med att vistas för mycket i solen och uppmanar människor att alltid använda solkräm, solhatt och solglasögon.

TT-AFP

Akerhage
2014-12-31, 11:15
Har de inte tillräckligt med sol där? Kan ju förstå folk i sverige med 3 soltimmar om året att de vill sola ibland. Men i solsäkra länder känns det ju overkill

shok
2014-12-31, 11:30
Har de inte tillräckligt med sol där? Kan ju förstå folk i sverige med 3 soltimmar om året att de vill sola ibland. Men i solsäkra länder känns det ju overkill
Håller med. Varför skulle man ens sola solarium i Australien / Brasilien?

Exdiaq
2014-12-31, 11:33
Förbjud solen. Väldigt få får hudcancer. Profit.

Paperbasket
2014-12-31, 11:33
Håller med. Varför skulle man ens sola solarium i Australien / Brasilien?

För att ozonlagret är väldigt tunt vid exempelvis Australien och därför skulle det, enligt de australiensare jag pratade med, vara bättre att sola solarium än att utsätta sig för en dags solning vid stranden.

KangaBanga
2014-12-31, 11:35
Har de inte tillräckligt med sol där? Kan ju förstå folk i sverige med 3 soltimmar om året att de vill sola ibland. Men i solsäkra länder känns det ju overkill

Jobbar man mån-fre 9-5 och är upptagen med commitments på helgerna blir det inte så mycket sol som man kan tro, dessutom vänjer man sig vid varmare väder, från slutet av april-november blir det inget solande utomhus (i Sydney).

Edit: har knappt sett några solarium här dock medans spray tan ställen är vanligt

Sniggel
2014-12-31, 12:02
Relaterat

Förekomst av cancer:
http://www.cancerresearchuk.org/cancer-info/cancerstats/world/incidence/

Dödsfall relaterat till cancer:
http://www.cancerresearchuk.org/cancer-info/cancerstats/world/mortality/

Edit: protip - klicka på "melanoma" på den interaktiva kartan för att se förekomst och dödsfall över hela världen.

KangaBanga
2014-12-31, 12:06
En snubbe kom till jobbet med ett stort plåster på huvudet och någon frågade vad som hänt? Skin cancer, sen fixade de kaffe och ingen brydde sig om operationen

Vet inte hur det är i Sverige nu men om någon sa till mig att de har\hade hudcancer hade jag blivit lite chockad och frågat om de är okej blabla

Diomedea exulans
2014-12-31, 12:06
Har de inte tillräckligt med sol där? Kan ju förstå folk i sverige med 3 soltimmar om året att de vill sola ibland. Men i solsäkra länder känns det ju overkill

Det kan vara lite svalt även i Australien. Jag var i Sydney under deras vinter (dvs sommar i Sverige), och det var typ 10° ute. Inte så man vill lägga sig halvnaken på playan direkt.

Och ibland är det ju mulet eller regnar.

BobaFett
2014-12-31, 12:13
Relaterat

Edit: protip - klicka på "melanoma" på den interaktiva kartan för att se förekomst och dödsfall över hela världen.

Sverige är ganska högt representerat. Vaffan, vi har knappt sol här. Kan det vara ozonlagret eller är det att vi solar så mycket i solarier här? Eller att vi solar mycket utomlands :p

Diomedea exulans
2014-12-31, 12:17
Sverige är ganska högt representerat. Vaffan, vi har knappt sol här. Kan det vara ozonlagret eller är det att vi solar så mycket i solarier här? Eller att vi solar mycket utomlands :p

Vi är blekfisar som hinner tappa all brunhet på vintern och som ligger och trycker i solen mitt på dagen på sommarhalvåret. Gissar jag.

Sniggel
2014-12-31, 12:19
Sverige är ganska högt representerat. Vaffan, vi har knappt sol här. Kan det vara ozonlagret eller är det att vi solar så mycket i solarier här? Eller att vi solar mycket utomlands :p

Jag misstänker att vår ljusare hud är en delkomponent. Vi är inte byggda för att tåla lika mycket exponering. Med modern teknologi (solsemester och solarium) kan vi söka upp det vi längtar efter och kanske även bygger upp en "fetisch" för (när vi får tillfälle så överdriver vi). Det kunde vi inte under tiden vi utvecklade ljusare hy, och därför fick vi ljusare hy. För det behövdes (större d-vitaminupptag) men ändå säkert (skyddet mot strålskador) eftersom vi aldrig utsattes för annat än svag exponering.

Sniggel
2014-12-31, 12:31
edit:

Det finns ju många andra cancerformer som är mycket mer sannolika att få, men självklart bör man ju ta hudcancer på allvar oavsett. Förbud av solarie kan jag tycka är lite löjligt. Ffa om det hade skett här i Sverige. Det kan finnas nytta med att sola lagom med solarie. Att de flesta inte solar lagom ska inte alla straffas för. Ett förbud mot solarium hindrar dessutom inte folk från att sola för mycket för deras eget bästa.

Det bygger på att folk omyndigförklaras (det är långt ifrån första gången). Man värderar en populations hälsa högre än individens frihet (jag är beredd att tro att det har positiva effekter på hälsan på populationsnivå). Vilket jag kan förstå, men jag håller uppenbarligen inte med om den prioriteringen alltid.

BobaFett
2014-12-31, 12:32
Jag misstänker att vår ljusare hud är en delkomponent. Vi är inte byggda för att tåla lika mycket exponering. Med modern teknologi (solsemester och solarium) kan vi söka upp det vi längtar efter och kanske även bygger upp en "fetisch" för (när vi får tillfälle så överdriver vi). Det kunde vi inte under tiden vi utvecklade ljusare hy, och därför fick vi ljusare hy. För det behövdes (större d-vitaminupptag) men ändå säkert (skyddet mot strålskador) eftersom vi aldrig utsattes för annat än svag exponering.

Det låter vettigt. Det måste vara säkrare för mig som har rötter kring medelhavet.

PureWhey
2014-12-31, 13:30
Denna moralpanik... Sätt 18-årsgräns på skiten och låt vuxna människor utsätta sig för förhöjd cancerrisk ifall man vill.

E: Skatten solarier bör antagligen höjas rejält isf.

cero
2014-12-31, 13:54
Håller med. Varför skulle man ens sola solarium i Australien / Brasilien?

Varför skulle man ens sola solarium öht? :D

jenni
2015-01-01, 19:00
Borde man i te förbjuda tobak isf

PureWhey
2015-01-01, 20:54
Borde man i te förbjuda tobak isf


Jo, men då blir fler folk sura och så kan vi ju inte ha det...
Höj skatten istället, som vi i Sverige gör. Det ska vara dyrt att kosta samhället.

E: Vill klargöra att jag tycker allt ska vara lagligt som enbart skadar dig själv.

R Scarpa27
2015-01-01, 21:02
ja, jag tycker lokalerna som solarium har borde bli något vetigare, man blir ju inte grönare av att sola endå.

dock är jag lite rädd för att mer och mer förbud kommer... snart kommer det vara förbjudet att gå utamför dörren kl 10:00 tkr folk ska få välja lite vad dom själv vill göra, istället för att förbjuda allt...blir mer och mer styrda och uppiskade som hundar...

cero
2015-01-01, 21:38
Borde man i te förbjuda tobak isf

Uppenbarligen finns det inget starkt väljarstöd för det, och därför förbjuds det inte.

jenni
2015-01-01, 23:17
Jo, men då blir fler folk sura och så kan vi ju inte ha det...
Höj skatten istället, som vi i Sverige gör. Det ska vara dyrt att kosta samhället.

E: Vill klargöra att jag tycker allt ska vara lagligt som enbart skadar dig själv.
Precis, det som är lite annorlunda med tobaken är att den skadar även andra om de utsätts för röken
Uppenbarligen finns det inget starkt väljarstöd för det, och därför förbjuds det inte.

Tror du att det skulle förbjudas om det hade starkare stöd? Tror staten inte vågar risker de intäkterna tobakshandeln ger

Latissimus Dorsi
2015-01-01, 23:27
Förbjud solen. Väldigt få får hudcancer. Profit.

Så jävla töntig kommentar. Är det att "människor ska få göra vad de vill"?

cero
2015-01-01, 23:37
Tror du att det skulle förbjudas om det hade starkare stöd? Tror staten inte vågar risker de intäkterna tobakshandeln ger

Givetvis, vi lever i en demokrati. Det är snarare så att partierna inte vågar lägga fram förslaget att förbjuda tobaken och alkohol för då tar det hus i helvete.

Legaliseringen av cannabis i bl a Colorado har ju visat sig vara väldigt positivt för ekonomin, men inte legaliseras det i Sverige för det. Här är det ju känt som dödsdrogen #1.

cero
2015-01-01, 23:41
Så jävla töntig kommentar. Är det att "människor ska få göra vad de vill"?

Tja, ska man få äta chark och rött kött? Ska man få sitta stilla mycket? Ska man få vara tjock? Ska man få åka motorcykel? Ska man få tävla i boxning? Ska man få bruka droger?

jenni
2015-01-01, 23:45
Givetvis, vi lever i en demokrati. Det är snarare så att partierna inte vågar lägga fram förslaget att förbjuda tobaken och alkohol för då tar det hus i helvete.

Legaliseringen av cannabis i bl a Colorado har ju visat sig vara väldigt positivt för ekonomin, men inte legaliseras det i Sverige för det. Här är det ju känt som dödsdrogen #1.

Precis, tror de t.o.m skulle motarbeta förslaget.

Haha, så löjligt egentligen, cannabis har visat sig ha goda medicinska egenskaper, men nä det är som du säger total förbud.
Däremot låter staten läkare skriva ut massa BS psykopharmica som har fler biverkningar än verkan

cero
2015-01-01, 23:49
Precis, tror de t.o.m skulle motarbeta förslaget.

Var lite otydlig. Det jag menade var att vi väljare hade protesterat kraftigt genom bojkottning.

jenni
2015-01-01, 23:50
Var lite otydlig. Det jag menade var att vi väljare hade protesterat kraftigt genom bojkottning.

Bojkott? Hur skulle de göra då, hungerstrejka?

cero
2015-01-01, 23:51
Bojkott? Hur skulle de göra då, hungerstrejka?

Rösta på ett annat parti? Om t ex Moderaterna hade velat förbjuda alkohol så hade det varit hejdå med deras plats som Sveriges näst största parti.

jenni
2015-01-01, 23:55
Rösta på ett annat parti? Om t ex Moderaterna hade velat förbjuda alkohol så hade det varit hejdå med deras plats som Sveriges näst största parti.

Jag tror inte det har med folket att göra iaf, tror det är ekonomin som styr helt

cero
2015-01-01, 23:57
Jag tror inte det har med folket att göra iaf, tror det är ekonomin som styr helt

:confused:

Tror du vi lever i en diktatur där politiker kan göra vad de vill? Våra lagar motsvarar ju opinionen. Folk tycker om alkohol och tobak (lagligt), och avskyr cannabis (olagligt). Bägge hade bidragit / bidrar till ekonomin.

jenni
2015-01-01, 23:59
:confused:

Tror du vi lever i en diktatur där politiker kan göra vad de vill? Våra lagar motsvarar ju opinionen. Folk tycker om alkohol och tobak (lagligt), och avskyr cannabis (olagligt). Bägge hade bidragit till ekonomin.

Nej, men jag tror att staten behöver tobakshandeln och att de skulle göra allt de kunde för att motarbeta ett förbud


Jag menar förstår du vilka intäktsförluster det skulle bli

Loke
2015-01-02, 12:59
Nej, men jag tror att staten behöver tobakshandeln och att de skulle göra allt de kunde för att motarbeta ett förbud


Jag menar förstår du vilka intäktsförluster det skulle bli

Det handlar om 10 miljarder. Visst, det är en del, men du kan ju jämföra med ränteavdraget på bostadslån. Det är 30 miljarder som staten betalar ut, trots att expertisen i princip är överens om att det är dåligt för ekonomin. Om budgeten var viktigare än att vinna val så skulle det försvunnit redan.

jenni
2015-01-02, 16:01
Det handlar om 10 miljarder. Visst, det är en del, men du kan ju jämföra med ränteavdraget på bostadslån. Det är 30 miljarder som staten betalar ut, trots att expertisen i princip är överens om att det är dåligt för ekonomin. Om budgeten var viktigare än att vinna val så skulle det försvunnit redan.

Men det ör ju en inkomst, ränteavdrag är en utgift

jenni
2015-01-02, 16:04
Btw: de nya solarium med D-vitamin? De påstås även vara mindre/ofarliga för huden
Är det möjligt att det stämmer? De kan ju inte promota en så kontrollerad apparat om det är en lögn eller?

filmjölk
2015-01-02, 16:10
Intressant med hetsen mot hur farligt solande är. Brist på sol är rätt farligt det med, spec. om du är svart eller brun.

Diomedea exulans
2015-01-02, 16:11
Borde man i te förbjuda tobak isf

Jo.