handdator

Visa fullständig version : Triceps med bröst eller rygg?


Seedstream
2014-12-30, 13:43
Hej, så jag undrade kort och gott vilka muskler ni brukar köra i samband med varandra och varför. Personligen brukar jag köra rygg + biceps, och bröst + triceps. Brukar köra den större gruppen först och sen avsluta med armarna så man tömmer musklen riktigt bra.

Mvh

SirreASDF
2014-12-30, 14:09
Det är nog det vanligaste då roddarna för rygg även stimulerar biceps och pressarna för bröst stimulerar triceps..

Lite beroende på hur schemat ser ut i övrigt kan man ju köra tvärt om, om man vill stimulera triceps lite lätt flera ggr i veckan. Det blir väl en fråga en återhämtning i sådana fall.

Commando1980
2014-12-30, 16:49
Hej, så jag undrade kort och gott vilka muskler ni brukar köra i samband med varandra och varför. Personligen brukar jag köra rygg + biceps, och bröst + triceps. Brukar köra den större gruppen först och sen avsluta med armarna så man tömmer musklen riktigt bra.

Mvh

Om jag multisplittar så kör jag hellre rygg + triceps, bröst + biceps och/eller egen armdag. Anledningen är att jag vill köra musklerna när de är (relativt) fräscha annars tappar man ju en stor poäng med multisplittandet.

Men det beror också på hur hela träningsveckan ser ut.

Seedstream
2014-12-30, 16:52
Om du kör biceps och triceps 2 dagar i veckan varav dom ena passen hamnar på kroppsdagar om jag får uttrycka mig så, skulle du göra som jag kör eller som du kör?

Diomedea exulans
2014-12-30, 16:56
Om jag multisplittar så kör jag hellre rygg + triceps, bröst + biceps och/eller egen armdag. Anledningen är att jag vill köra musklerna när de är (relativt) fräscha annars tappar man ju en stor poäng med multisplittandet.

Men det beror också på hur hela träningsveckan ser ut.

Var kör du axlar?

Commando1980
2014-12-30, 17:00
Om du kör biceps och triceps 2 dagar i veckan varav dom ena passen hamnar på kroppsdagar om jag får uttrycka mig så, skulle du göra som jag kör eller som du kör?

Generellt sett så skulle jag inte köra bröst+ triceps, rygg + biceps såvida jag inte också kör en separat armdag (detta vid multisplittande, det blir annorlunda om man kör helkropp etc). Och då blir det lättare pumpträning för triceps och biceps då de tränas med bröst resp rygg. På armdagen blir det något tyngre träning med högre volym.

Commando1980
2014-12-30, 17:05
Var kör du axlar?

Finns många olika sätt att splitta och det är också avhängigt hur många dagar man rullar en split på. Rullar jag t ex en split över 5 dagar så föredrar jag att träna dem med bröst. Annars blir axlarna snabbt slitna och påverkar då negativt bröstträningen.

Seedstream
2014-12-30, 19:21
För tillfället kör jag (letar efter vettigt schema så kom gärna med tips):
Måndag: Bröst + triceps + underarmar
Tisdag: Rygg + Biceps
Onsdag: Bröst + mage
Torsdag: Ben + vader
Fredag: Bröst + axlar + traps

Jag har kört såhär i 3 veckor nu, och har då även kört biceps på onsdagen, och triceps på torsdagen.

PureWhey
2014-12-30, 19:39
Om jag multisplittar så kör jag hellre rygg + triceps, bröst + biceps och/eller egen armdag. Anledningen är att jag vill köra musklerna när de är (relativt) fräscha annars tappar man ju en stor poäng med multisplittandet.

Men det beror också på hur hela träningsveckan ser ut.

Varför skulle det spela någon roll, t.ex. vet biceps inte om du har 30 eller 40kg på skivstången. Att du tröttar ut biceps i samband med ryggträningen bör därför inte vara något negativt, eller? Du behöver kanske köra lite lättare vikter.

E: Det positiva isf är väl att biceps arbetar på både rygg och bröstdagen i sådana fall.

Commando1980
2014-12-30, 20:30
Varför skulle det spela någon roll, t.ex. vet biceps inte om du har 30 eller 40kg på skivstången. Att du tröttar ut biceps i samband med ryggträningen bör därför inte vara något negativt, eller? Du behöver kanske köra lite lättare vikter.

E: Det positiva isf är väl att biceps arbetar på både rygg och bröstdagen i sådana fall.

Jo, det vet biceps om. Musklerna känner av vilka belastningar de jobbar mot. Och just en del av fördelarna med multisplit är att man har möjlighet att träna musklerna när de är fräscha samt med högre belastningar. Generellt sett är det också så att det som tränas först får störst träningseffekt. Detta bör man utnyttja då man lägger upp en split.

Därmed inte sagt att det är fel att köra rygg+biceps osv. Det beror som sagt också på hur övriga veckan ser ut och där ingår över hur många dagar man rullar en split.

PureWhey
2014-12-30, 20:31
Jo, det vet biceps om. Musklerna känner av vilka belastningar de jobbar mot. Och just en del av fördelarna med multisplit är att man har möjlighet att träna musklerna när de är fräscha samt med högre belastningar. Generellt sett är det också så att det som tränas först får störst träningseffekt. Detta bör man utnyttja då man lägger upp en split.



Därmed inte sagt att det är fel att köra rygg+biceps osv. Det beror som sagt också på hur övriga veckan ser ut och där ingår över hur många dagar man rullar en split.


Hur skiljer biceps på 30 kontra 40kg på stången?

Gpajpen
2014-12-30, 20:31
Varför skulle det spela någon roll, t.ex. vet biceps inte om du har 30 eller 40kg på skivstången. Att du tröttar ut biceps i samband med ryggträningen bör därför inte vara något negativt, eller? Du behöver kanske köra lite lättare vikter.

E: Det positiva isf är väl att biceps arbetar på både rygg och bröstdagen i sådana fall.

Att du tröttat ut biceps i samband med ryggträningen kan visst vara negativt, för din ryggträning. Även för din "koll" (om man vill ha det) på hur bicepsträningen går, om du klarar mer eller mindre i given övning med givet utförande är tillräckligt osäkert i sig självt (beroende på dagsform fokus mat sömn etc) att då blanda in "hm undra om jag tappade formen i rodden lite för mycket" i ekvationen också kan bli en extra (oönskad) variabel.

Om det stämmer med påståendet "Biceps vet inte om du har 30 eller 40kg på stången" kan vi då likagärna föruttrötta alla muskelgrupper och tillhörande övningar och få lika bra resultat?

PureWhey
2014-12-30, 20:33
Antagligen, i muskelbyggningssyfte. Annars kan ni gärna förklara hur en muskel vet hur många kilo som sitter på stången :-)

Gpajpen
2014-12-30, 20:40
Antagligen, i muskelbyggningssyfte. Annars kan ni gärna förklara hur en muskel vet hur många kilo som sitter på stången :-)
Kan man tänka sig att ett visst antal kg belastar mer än ett annat antal kg oberoende av hur jobbigt det känns? Tänker mig rent matematiskt nu t.ex 50kg x 10 reps = 500kg jämfört med 40kg x 10 = 400kg (i identiskt utförande). Det spelar ingen roll om det mäts i kg, pounds, eller en fiktiv enhet på totalt muskelarbete (joule?). Tänker mig att generellt gäller ju större pojkar desto större vikter kan dom hantera.

PureWhey
2014-12-30, 20:42
Kan man tänka sig att ett visst antal kg belastar mer än ett annat antal kg oberoende av hur jobbigt det känns? Tänker mig rent matematiskt nu t.ex 50kg x 10 reps = 500kg jämfört med 40kg x 10 = 400kg (i identiskt utförande). Det spelar ingen roll om det mäts i kg, pounds, eller en fiktiv enhet på totalt muskelarbete (joule?). Tänker mig att generellt gäller ju större pojkar desto större vikter kan dom hantera.


Nja, då kan man likställa 5x200 med 100x10.

E: Kanske missuppfattade nu.

Commando1980
2014-12-30, 20:45
Ja, det kan jag. I detalj, om jag skulle vilja det. Men inte för att någon grälsjuk forummedlem efterfrågar det. Därmed inte sagt att man måste jobba med repsmaxvikter för att stimulera muskeltillväxt. Det har jag aldrig påstått heller. Du blandar ihop korten. Du kanske också missade TS första inlägg där han efterfrågade hur andra gör. Vilket var det jag svarade på. Dvs hur jag gör.

Beemel
2014-12-30, 20:45
Kan man tänka sig att ett visst antal kg belastar mer än ett annat antal kg oberoende av hur jobbigt det känns? Tänker mig rent matematiskt nu t.ex 50kg x 10 reps = 500kg jämfört med 40kg x 10 = 400kg (i identiskt utförande). Det spelar ingen roll om det mäts i kg, pounds, eller en fiktiv enhet på totalt muskelarbete (joule?). Tänker mig att generellt gäller ju större pojkar desto större vikter kan dom hantera.

Matematiskt är 20 på 20kg samma som 2 på 200kg ;-)

Gpajpen
2014-12-30, 20:47
Matematiskt är 20 på 20kg samma som 2 på 200kg ;-)

Ja jo fast menar ju på samma repsantal.

PureWhey
2014-12-30, 20:50
Ja jo fast menar ju på samma repsantal.


Kollar man på ett enskilt set är det väl relevant att se det så.

Okej Commando.

NickeSthlm
2014-12-30, 20:56
För tillfället kör jag (letar efter vettigt schema så kom gärna med tips):
Måndag: Bröst + triceps + underarmar
Tisdag: Rygg + Biceps
Onsdag: Bröst + mage
Torsdag: Ben + vader
Fredag: Bröst + axlar + traps

Jag har kört såhär i 3 veckor nu, och har då även kört biceps på onsdagen, och triceps på torsdagen.
Varför kör du bröst 3 gånger i veckan och alla andra muskelgrupper endast 1 gång?

Googla upp vilket annat schema som helst (nästan)..

Ska du köra 5 dagar i veckan så finns en oändlig skörd av program med 5-dagssplit. Bara att söka här eller googla.