handdator

Visa fullständig version : Hur har ditt 2014 varit?


Minimjölk
2014-12-30, 12:39
Snart dags för ett nytt år och jag undrar hur ert gånga år varit.
För egen del har året inte alls varit så bra som det skulle kunna vara, speciellt inte ekonomiskt. Både jag och min partner har jobbat betydligt mer och hårdare på våra jobb vilket iofs kanske är positivt för våra arbetsgivare men vi har trots detta båda belönats med lönesänkningar vilket minskat vår inkomst med ca 20k netto per månad. Detta i ett läge när vi båda lägger in minst 60h per vecka och i topparna nästan 100h per vecka. Arbetsmängden under det kommande året kommer vara lika stor och betalningen ännu mindre (-25%), dessutom mer skatt på detta.

Vi har även ställt in ett antal semestrar pga jobbet och på den lilla lediga tid jag har orkar jag inte ta tag i de saker som jag borde vilket gör att skuldbördan ökar mot främst barnen.

Det mest anmärkningsvärda är dock att samtliga investeringar jag gjort gått käpprätt åt fanders. Detta i ett läge när börsen nått ATH. Bara under det gånga året har jag tappat mer än dubbelt så mycket som jag lyckats tjäna ihop under de tidigare 15 årens sparande och investeringar. Under årets senare månader har jag nästan dagligen tappat en månadslön om dagen vilket känns väldigt motiverande när jag samtidigt jobbar hårt för att få ihop pengar till mitt sparande/investerande...

Träningen ligger till följd av allting ovan helt i stiltje. Från att lyfta 160kg i Bänkpress klarar jag idag med nöd och näppe 10 armhävningar. Jag får dock vara glad över att jag är frisk och kry i övrigt och att de flesta jag känner överlevt året.

Listan kan fortsätta men för egen del hoppas jag verkligen att 2015 har mer att erbjuda för mig än detta året som nog varit mitt sämsta under 2000-talet vad det gäller tid, ork och ekonomi.

Ursäkta den tråkiga trådstarten men jag behövde skriva av mig och hoppas att andra kan skriva om att deras år varit bättre så att jag kommer ha något att glädjas åt. Mot ett bättre 2015!

Rikard Jansson
2014-12-30, 12:42
Fått jobb med en för mig väldigt bra lön, lagom timmar och dessutom flextid, träffat nya vänner, hittat ett spel som jag gillar mer än något annat tidigare spel, ökat som ett djur i gymmet, och har kvar och älskar min flickvän minst lika mycket som tidigare. Vore fel att klaga!

jaosef
2014-12-30, 12:44
2014 har varit ett kanonår!
Min sista tenta är skriven efter 5 års universitetsstudier, mitt långsiktiga mål på 150kg bänkpress är uppnått och hade den bästa sommaren hittills.

Nu kan det bara bli sämre :D

Olegh
2014-12-30, 12:45
I år har jag blivit färdig med min utbildning och börjat jobba. Ett helt ok jobb som passar mig och mina förmågor bra.

I övrigt är det status quo. Livet går inte framåt på något annat plan och jag lyckas inte uppbåda ork att kravla framåt/uppåt.

PureWhey
2014-12-30, 12:48
Inget speciellt, enda ok är väl att jag hittat en utbildning jag tror jag kommer slutföra... Med det har det även kommit lite nya polare. Utöver det har det varit lika tråkigt som alla andra år, ja jag är bitter.

Akerhage
2014-12-30, 12:49
Tjejen lämnade mig, jag firade min 30års-dag ensam och julafton ensam, nu även (om jag inte hittar hundvakt) nyår ensam. Fick ingen lönehöjning så nu tjänar jag minst på hela företaget trots jag gör bra mycket mer än andra.

Kan väl säga jag ser fram emot 2015 ;)

Hanse
2014-12-30, 13:21
Ett av mina bästa år någonsin!
Tävlingsdebuterade i bb med för mig godkännt resultat (ingen finalplats men heller inte sist) vilket var en häftig upplevelse.
Att vara i sitt livs bästa form är speciellt.

Ett utmärkt år när det gäller jobb och ekonomi med.

shut teh face
2014-12-30, 13:52
Familjen har haft ett bra år, vi fick tillökning innan sommar och vår äldsta dotter är fyra, det är underbart att se henne växa upp

Jobbet har inte varit någon höjdare, trivs bra men tidigare år har jag älskat mitt jobb så mycket att jag velat vara där dygnet runt, motivationen tryter och jag tror jag gick in i väggen eller något förra året (500-600h övertid förra året), ändå sen dess har det varit nedförsbacke. Jag ska vara föräldraledig nu med minsta i 8,5 månader så vi får se hur det känns efter sommaren

Ekonomiskt har varit hemskt, frugan företag går inte så bra och vi har inte sparat så mycket som jag hade önskat, snarare kört bufferten i botten på grund av bilarna

Träningen har gått riktigt suveränt!

Så, 2 av 4 är bra, jag tänker inte gnälla innan det är botten på allt. :)

Chrbo
2014-12-30, 14:03
Ett strålande år. Jag har en alldeles underbar sambo, min familj mår bra, den ekoomiska biten går bra och min träning går framåt.

Det negativa är dock att jag inte har rest någonting för nöjes skull samt att valet inte gick som jag önskade.

Dreas
2014-12-30, 14:34
Det har varit ett bra år. Har kommit in i att bo i hus. Börjat spela golf och tyckte det var kul. Träningen har gått sisådär. Bra första halvåret sen rakt åt skogen.

Har gått riktigt bra för både mig och sambon på jobbet. Jag har haft mycket att göra och sambon har blivit befordrad. Har inget att klaga på med 2014. Mer än möjligen att SSAB har gått ner kraftigt....

The_RobRoy
2014-12-30, 20:48
Bra trådstart Minimjölk! Kul att höra vad andra människor värdesätter och hur människors liv tagit olika vändningar.

Efter 3 riktiga topp-år där 2011 är svårslaget blev 2014 lite mer blandat för min del, ömsom vin ömsom vatten.

Året började med att firas in i Sverige och sedan raskt tillbaka till Hongkong där jag bodde. Sedan åkte jag till Kambodia med min kompis och upplevde Angkor Wat. Det var den första extremt fattiga platsen jag besökt, en helt annan nivå än Thailand eller de delar av Filippinerna/Indonesien som jag besökt. Minnena runt den fattigdom och de människor man träffade blev nog det starkaste jag tog med mig ifrån resan, imponerades inte lika mycket av ruinerna i djungeln även om det var lite coolt också. Sen åkte jag hem och gjorde snart därefter slut med min tjej sen 2 år tillbaka. Jättejobbigt och jag mådde skit i flera månader, då jag fortfarande älskade henne, men tillslut var jag tvungen att säga stopp när vi gjorde varandra olyckliga så ofta. Grät mycket i början.

Våren flöt fram, jag jobbade heltid och pluggade på helger och kvällar när jag inte var ute och festade. Skulle i juni skriva sista tentan av 3 för en finansutbildning kallad CFA. Innan det gjorde jag en till resa till Malaysia i Kota Kinabalu, det var kanske den häftigaste resan under mina 3 år i Asien. Den blev en så skön mix av allt: bra hotell, häftiga paradis-öar med snorkling som man enkelt tog sig ut till och den bergsvandring vi gjorde upp till toppen av Mt Kinabalu på 4200m höjd. Allt på en vecka!

Åter hemma i Hongkong igen gav tillslut mitt jobbsökande resultat. Jag hade bestämt mig att stanna permanent i Hongkong om inget riktigt bra jobb dök upp i Sverige. Blev erbjuden ett kanonjobb inom risk management på JP Morgan i Hongkong. Just när jag fått erbjudandet ringer en gammal chef i Sverige upp mig och erbjuder mig ett ännu bättre jobb som portföljförvaltare, men i Stockholm - teh irony! och vilka kval, vilket skulle jag välja? Vilket land vill jag bo i? Hur vill jag att min framtida karriär ska se ut? Vad är viktigast för mig? *gah!* Mitt i allt dehär ska jag koncentrera mig på min sista tenta också, där jag redan ligger efter för att jag lipat i två månader om mitt ex istället för att plugga.

Jag bestämmer mig tillslut för att lämna Hongkong och ta jobbet i Stockholm, av en slump samma vecka när jag är ute och festar träffar jag en ovanligt intressant tjej. Vi ses några gånger och sen måste jag åka till Sverige och för-jobba lite på min nya tjänst under sommaren. Får uppleva en fantastisk svensk sommar och chattar frekvent på telefonen med den nya tjejen. Resultatet ifrån den sista tentan landar - jag satte den, fyfan vad bra jag är! Väl tillbaka i Hongkong inleder jag och tjejen ett förhållande trots att jag snart ska flytta till Sverige.

Landar i Sverige i september, kollegorna säger efter några veckor att vilken tur du haft med vädret nu när du flytta hit, det är 17-18 grader, fattar inte vad dom snackar om *screwy*. Åtminstone är nya jobbet svinkul och sjukt utmanande. Åker till London på jobbresa och passar på att träffa tjejen där.

Sen blir det ett låångt mörker, oktober kryper på. Kraven på jobbet är rätt höga, saknaden efter tjejen blir stor, dagarna tar slut fort och jag som är van vid subtropiskt klimat vid dehär laget blir för första gången i mitt liv riktigt äckel-frusen när jag går ut. Och var är solen? Jag har ju aldrig brytt mig om att det är mörkt förut, håller jag på att bli deprimerad? Ähh jag blir inte deprimerad för sådana smågrejer - men varför känner jag mig så nere?

Tillslut får jag ett andhål i November, åker tillbaka till Hongkong och spenderar 10 dagar i HK och Taipei tillsammans med tjejen. Vad skönt att vara tillbaka, men vad konstigt att vara på besök där man har bott i 3 år.. Kommer sedan tillbaka till Sverige med nya krafter och känner mig sugen på jobbet igen och depressions-känslorna är borta. Några veckor i December rullar på och nu sitter jag här vid datorn och har skrivit en lång summering av året.

billmaier
2014-12-30, 21:34
Uppåt helvete. Har inte fått uträttat nånting och har varit skadad största delen av året.

R Scarpa27
2014-12-30, 21:37
Uppåt helvete. Har inte fått uträttat nånting och har varit skadad största delen av året.

låter lite som mig där.

Exdiaq
2014-12-30, 22:29
Tycker det har varit ett bra år. Bättre än 2013 som i sin tur var bättre än 2012.

Haft mycket att göra med studier och arbete stundtals, men det är studier/arbete jag trivs med. Ny träningsform och nytt träningsmål som jag funderat på ett antal år men inte haft motivationen till. Lärt känna mig själv lite bättre och lärt känna fler personer. Inga direkta livskriser.

Exdiaq
2014-12-30, 22:31
låter lite som mig där.

Du är en av de få vars inlägg här på Kolozzeum gör mig glad med jämna mellanrum i alla fall!

Diomedea exulans
2014-12-30, 22:32
Sådär. Den stora händelsen är att jag blivit helt skuldfri, vilket är väldigt skönt. Behåller mitt jobb som jag hatar men som ger mig cash, har varken tappat eller fått nya vänner, har lyckats hålla mig nykter, och träningen har gått rätt kasst. Träffat lite fler tjejer än ett genomsnittsår, vilket ju är najs.

Sniggel
2014-12-30, 22:38
Fan-fakking-tastic! :)
Jag har allt jag behöver och är lycklig.

XXXL
2014-12-30, 22:43
Inget speciellt, ett år närmare graven.

awesomooo
2014-12-30, 22:44
Har haft sina stunder men overall inget speciellt, kanske t.o.m. lite tråkigt. Hoppas det blir mer fart och fläkt genom 2015 med ännu mer resande.

-squat-
2014-12-30, 22:46
sämsta året i mitt liv. men 2015 kommer sannolikt bli ett av de bättre åren i mitt liv.

shok
2014-12-30, 22:47
Varit helt okej!
Började med muay thai i somras och nu börjat med lite SL träning ( kul! ). har kört "byggarstil" innan men gav upp drömmen rätt fort pga olika saker.
Träffade även min flickvän i somras och nu har man äntligen tagit tag i studierna, och flyttat tillbaka till min hemort.

StarkaUlf
2014-12-30, 22:49
Förmodligen det sämsta alternativt näst sämsta av dom senaste 10 åren. Men samtidigt kanske behövligt, man lär sig mycket av motgångar också. Förhoppningsvis kan man använda det till att göra kommande år till jättebra år.

Scratch89
2014-12-30, 22:53
Ett av de bättre åren i mitt liv. Examen, jobb (visserligen med sjukt lång pendel), och nu har jag äntligen fått ett jobb precis där jag bor, roligare och bättre betalt. Förlovat mig med min sambo.

Träningen har varit helt åt fanders men det är världsliga ting.

King Grub
2014-12-30, 22:57
Betydligt bättre än 2013.

koncept
2014-12-30, 23:14
Blandat men mestadels positivt.
Året började starkt då jag bestämde mig för att gå med i SL-klubb och börja ta träningen mer seriöst. Har lärt känna en del nytt folk därigenom och träningen har gått bättre och blivit roligare än tidigare. Att tävla och ha konkreta mål var bra.
Sommaren var sämre, jobbade nästan hela tiden, lade av sista veckorna till en omtenta som jag ändå inte klarade och sen blev jag skadad.
Under hösten blev skadan värre och att träna blev alltmer dystert. Plugget blev iaf roligare och gick bättre än någonsin tidigare.
Under de senaste veckorna har jag haft lite av en kris. Har insett att jag inte är så förberedd som jag hade velat på att ta examen i sommar och börja söka jobb. Jag har samtidigt hittat ett nytt studieämne som jag tror passar mig bättre, men det innebär minst 2 års studier till.
Annars ser det ungefär ut som det gjort de senaste åren.

Fuark
2014-12-30, 23:18
Ganska intetsägande år, kändes som en transportsträcka men några viktiga beslut togs och lite coola saker hände.

Sämsta året för TV & datorspel dock, fyyyy satan vilket dåligt år.

mattilainen
2014-12-30, 23:18
det har gått fort, väldigt fort! Tog examen i januari, började direkt utbildning till ambulansen och sommaren kom så sjukt fort, jobbade "självständigt" och nu har jag jobbat i snart ett år.. Känns verkligen inte så! Jobbet är ett drömjobb och kan inte tänka mig något annat jobb just nu. Vet aldrig vad som händer och måste vara påläst om i princip allt. Dock har träningen blivit lidande men nu tar vi tag i det i nästa år istället!

Captainwide
2014-12-30, 23:24
Tjejen lämnade mig, jag firade min 30års-dag ensam och julafton ensam, nu även (om jag inte hittar hundvakt) nyår ensam. Fick ingen lönehöjning så nu tjänar jag minst på hela företaget trots jag gör bra mycket mer än andra.

Kan väl säga jag ser fram emot 2015 ;)

Koloträff snart? *cupid*


Mitt år har haft både dalar och toppar.

Firade 3 år med flickvännen, tog studenten, började med körtkortet samt haft motivation på gymmet som aldrig förr.

Under samma tid har jag känt press på vad jag ska göra med mitt liv. Blivit arbetslös, skaffar körkort (rätt kul process ändå) och letar lägenhet.

Äh, 2014 var ett bra år och hoppas på ett riktigt soligt och skönt 2015. :)

Ame
2014-12-30, 23:46
Det har varit ett rätt bar år. Började året med att komma in på läkarprogrammet så det har mest varit plugg och studentfester. Klarat alla tentor hittills också, det är skönt.
Blev ju lite av en omställning att börja plugga igen, i synnerhet ett så här pluggintensivt program.

2015 lär väl bli ungefär samma.

Termy
2014-12-31, 00:11
Det har varit ett rätt bar år. Började året med att komma in på läkarprogrammet så det har mest varit plugg och studentfester. Klarat alla tentor hittills också, det är skönt.
Blev ju lite av en omställning att börja plugga igen, i synnerhet ett så här pluggintensivt program.

2015 lär väl bli ungefär samma.

Från sjukgymnast till läkare dvs? ^^

Red Apple
2014-12-31, 00:27
Det började väldigt bra. Senvintern och våren var väldigt mysiga och jag lärde känna människor vars närvaro i mitt liv har varit konstruktiv. Det blev väldigt krångligt juni-augusti och blev ännu krångligare från september och framåt. Mestadels har det haft att göra med ekonomiska bekymmer som har påverkat mitt mående inom andra aspekter. Mådde väldigt, väldigt dåligt för ett litet tag sen. Det senaste halvåret har nog varit den jobbigaste, känslomässigt smärtsammaste perioden i mitt liv. De senaste veckorna har jag dock börjat tackla mina problem på ett nytt sätt och har insett hur jag vill prioritera mitt liv för tillfället. Mina djupaste dalar just nu ligger i nivå med mina högsta toppar för en månad sen, det känns bra. Har även börjat träffa en person som lyckas skapa en känsla av att jag inte behöver prestera någonting för någon annans skull än min egen, vilket är oerhört skönt efter många år av svår prestationsångest som jag inte kunnat hantera överhuvudtaget.

Tldr: Började bra, blev fruktansvärt, börjar bli bättre.

Petoria
2014-12-31, 00:53
Ganska så tråkigt. Mest bara plugg hela tiden.

2015 blir förhoppningsvis bättre, ska till Frankrike i sex månader på ett utbytesprogram och sen kanske Kina under sommaren.

lei
2014-12-31, 00:54
Året började kasst och våren var både ekonomiskt och mentalt kasst, spenderade sommaren i danmark och jobbade vilket var ok och drog in lite pengar iaf, hade två trevliga resor till tjeckien under hösten som lyste upp, flyttade till Norge och jobbade i princip 200% hela hösten och vintern.

Social istid men ekonomin är klart bättre än någonsin tidigare..

Träningsmässigt gick det ganska bra fram till i maj, och sen dess har jag knappt hunnit träna, tappat 100 kg i totalen men också gått ner närmare 30 kg så känns ändå ok.

CalleP
2014-12-31, 01:07
Mycket bättre än 2013. : )

*Flash*
2014-12-31, 01:18
Det ska mycket till för att 2015 ska kunna bli sämre än det här året..det är nog en rätt bra sammanfattning.:)

Yes
2014-12-31, 03:47
Väldigt bra år totalt sett. Jobbet har gått bra, lönen har gått upp och studierna har gått bra.

Fixat ny lägenhet som jag trivs väldigt bra i.

Rest runt i Polen, Tyskland och Grekland.

Lägrat damer från Polen, Ukraina, Tjeckien, Dominikanska Republiken, Tyskland, Italien, Frankrike, Singapore, Kroatien, Rumänien, Lettland, Turkiet och Sverige... :D

mangemani
2014-12-31, 04:01
början utav året var värst då det gäller ryggskadan, dejtade en girig tjuv som sög energi ur en, klättrade på väggarna ju mer månaderna gick och jag ej kunde jobba eller träna som båda var 2 utav mina saker som gav en livsglädje, höll på att bli tokig.
men som man brukar säga, när man nått botten så kan det bara gå uppåt.
rensade bort skräpet som man hade i bagaget(exet) genom att dumpa henne, ryggen började kännas bättre och kom in på ryggis som gjorde den ännu bättre samt att jag nu har en SG som hjälpt mig komma igång med allt på rätt sätt, inklusive träningen, tog upp en gammal hobby som gav mig livsglädje, ändrat attityd till allt nästan IRL och pratat med en go tjej ett tag nu över nätet som det kan hända något med.

så, början och en bit in på året var total katastrof, men mot slutet utav sommaren så började det ljusna och som det ser ut så kommer året att avslutas mycket bra och det nya året har goda chanser att få en bra start:)

R Scarpa27
2014-12-31, 08:02
Du är en av de få vars inlägg här på Kolozzeum gör mig glad med jämna mellanrum i alla fall!

det glädjer mig.:)

4623
2014-12-31, 08:19
Ett okej år.


Blivit starkare
Blivit fattigare
Rest runt en del
Träffat mycket nya människor
Tröttnat på att träffa massa nya människor
Tagit hojkort
Stagnerat i min utveckling



Hoppas på ett bättre 2015.

Ignatius72
2014-12-31, 08:59
Minimjölk, why why why? Jobbar hårt och mindre lön, vad händer?

2014 har varit ett kanonår. Mitt i livet så känner jag att kombinationen av, relativ, ungdomlighet i form av kraft, energi och entusiasm gör att den samlade erfarenheten och kompetensen får full utväxling.

spoon
2014-12-31, 09:22
Ett helt okej år skulle jag säga.

-Bytt jobb till ett med sämre kollegor, sämre lön och längre restid.
- Sämre ekonomi då tjejen pluggar, jag har gått ned i lön och dragit på mig fler kostnader.
+ Träningen har äntligen gått bra vilket är otroligt skönt efter skitåret 2013
+ Bor fortfarande ihop med tjejen och trivs bra med det.
+/- Köpt en bil för första gången på många år. En frihetskänsla men också en kostnad.

Prioriterar träningen och tjejen högst och där är det plus.

Anton Fräs
2014-12-31, 10:12
Mitt livs värsta år, utan minsta tvekan.

Jag har varit kraftigt deprimerad sedan november förra året vilket har gjort följande:
- Har bara arbetat typ 20% senaste 6 mån då jag inte klarat av mer
- Fick ett drömjobb som jag förlorade
- Gått månader utan att jag lämnat hemmet och knappt träffat en människa utöver familjen under hela året.
- Sovit 15 timmar om dagen eller varit vaken 3 dygn i rad
- Gick upp 50kg på 6 månader, delvis pga. felaktig medicinering, dessutom skadad axel så viktuppgången är bara skräp
- Bra blodvärden och normalt blodtryck är tyvärr nu halvkassa blodvärden och förhöjt blodtryck
- Ekonomin är i botten

Andra mindre roliga saker som ej är kopplat till depressionen är bl.a.
- Gjorde slut med sambon sedan 3 år (kärleken rann ut i sanden)
- Mamma har blivit allt skröpligare


Postiva är att jag äntligen har en medicin som hjälper mig istället för att förgifta mig, dessutom har jag en bra samtalskontakt och börjar äntligen själv känna att detta ska lösa sig.

Sådär, nu har man spillt ut sin själ, skönt att skriva av sig.

2015 kan med andra ord tammefan inte vara sämre utan förhoppningsvis riktigt mycket bättre.

Beelz
2014-12-31, 10:20
Asbra har det varit... Som alla andra år :) Flyttat till en nyrustad asnice lägenhet! Jag har förlovat mig, vi har börjat försöka få barn, jag har tjänat 70.000kr mer detta året och jag har börjat rehabba min rygg och axlar! :D

Det har iofs hänt lite tråkigheter, men jag fokuserar aldrig på det dåliga :)

nisse1976
2014-12-31, 11:46
Ett helt okej år skulle jag säga.

-Bytt jobb till ett med sämre kollegor, sämre lön och längre restid.


Lite nyfiken på varför du bytte.
Var det ett påtvingat byte eller varför bytte du?
Två av de tre sakerna du listar visste du ju innan att de skulle bli sämre menar jag.

Diomedea exulans
2014-12-31, 11:50
Mitt livs värsta år, utan minsta tvekan.

Jag har varit kraftigt deprimerad sedan november förra året vilket har gjort följande:
- Har bara arbetat typ 20% senaste 6 mån då jag inte klarat av mer
- Fick ett drömjobb som jag förlorade
- Gått månader utan att jag lämnat hemmet och knappt träffat en människa utöver familjen under hela året.
- Sovit 15 timmar om dagen eller varit vaken 3 dygn i rad
- Gick upp 50kg på 6 månader, delvis pga. felaktig medicinering, dessutom skadad axel så viktuppgången är bara skräp
- Bra blodvärden och normalt blodtryck är tyvärr nu halvkassa blodvärden och förhöjt blodtryck
- Ekonomin är i botten

Andra mindre roliga saker som ej är kopplat till depressionen är bl.a.
- Gjorde slut med sambon sedan 3 år (kärleken rann ut i sanden)
- Mamma har blivit allt skröpligare


Postiva är att jag äntligen har en medicin som hjälper mig istället för att förgifta mig, dessutom har jag en bra samtalskontakt och börjar äntligen själv känna att detta ska lösa sig.

Sådär, nu har man spillt ut sin själ, skönt att skriva av sig.

2015 kan med andra ord tammefan inte vara sämre utan förhoppningsvis riktigt mycket bättre.

Kram! *hug*

spoon
2014-12-31, 12:13
Lite nyfiken på varför du bytte.
Var det ett påtvingat byte eller varför bytte du?
Två av de tre sakerna du listar visste du ju innan att de skulle bli sämre menar jag.

Den förra arbetsplatsen flyttade till Kina. Det var mer krävande att gå från "den som kan mest" efter åtta år på en arbetsplats till att vara en rookie än jag trodde.

The_RobRoy
2014-12-31, 12:16
Den förra arbetsplatsen flyttade till Kina. Det var mer krävande att gå från "den som kan mest" efter åtta år på en arbetsplats till att vara en rookie än jag trodde.

Jag håller med, gjorde samma sak i höstas, riktigt tufft att börja om när man är van att vara experten.

HMS Laestander
2014-12-31, 13:41
Helt klart godkänt.

+ Fick äntligen en anställning på ett fruktansvärt roligt jobb
(- Jobbet är bara säsong så behöver harva på andra ställen andra halvåret)
+ Träffat mycket nya, roliga och intressanta människor
+ Blivit säkrare i mig själv och den jag är. Vuxit som person, psykiskt framförallt
+ Har de pengar jag behöver. Ingen ekonomisk stress.

Har dessutom gjort bra ökningar i gymmet, insett hur min kropp reagerar på olika saker och ligger i planeringen inför vårens diet, så just nu är det mycket uppåt även om jag har släppt till mer än jag velat på formen och gärna haft kvinnligt sällskap på en regelbunden basis.

Termy
2014-12-31, 19:16
Bättre än 2013.

+Temperaturmässigt skönaste sommaren någonsin. Kortaste vintern någonsin.
+Bestämde mig för att säga upp mig och dra utomlands och jobba med min kompis. Bor på Lanzarote sedan september och njuter av gratis boende, gratis mat, gratis värme, dubbelt så roligt som när jag var här 4 år sedan pga att min kompis är här också nu samt att jag är betydligt bekvämare i min roll som fysioterapeut.
+Pluggar fortsatt japanska och försöker hålla igång det samtidigt som jag började plugga spanska när jag kom hit, vilket är kul och går stadigt framåt hela tiden.
+Har 1 minuts gångavstånd till jobbet och därmed också gymmet. Min egen träning ("rehab" av diverse skador, försök till att förbättra kondition och generell uthållighet) går gankska bra.
+Ovanstående parametrar gör min nuvarande existens ganska bekväm och trevlig och således får året 2014 goda betyg.

2015 ska bli ännu bättre.

Lellan
2014-12-31, 22:25
Värst: pappa dog, mamma flyttade in på demensboende, jag har varit så SJUKT trött samt krasslig till o från, bröt revben pga ihållande hosta tex. Helvetiskt varm o lång sommar (skönt att den är tillända, hoppas på regning kort 2015).

Bäst: Haft det himla bra med sonen - stolt och glad att han är lycklig och allmänt nice person, att vi i sverige har "närståendepenning" så att jag kunnat vårda pappa, och fått vara med honom ända in till slutet, förstående vänner/arbetskamrater/släktingar etc. Träffat en helt underbar kille, och efter ett tag insåg han att vi kunde vara underbara ihop, och det är helt enkelt riktigt nice att hänga med honom både tumanhand och med våra söner. Kommit närmare mina känslor, släktingar, har gott hopp om att överlag ha blivit lite modigare och lättsammare samt tillåtande mot mig själv.. Typ att acceptera hurdan jag är, så accepterar folk (är lite introvert o gillar att filosofera tex, vilket man får vara).

Så ett dubbelt år.. Känns som att jag först i år fattat vitsen med hemorten, med familjeliv, vänner och släkt. Jag har varit lite oförstående inför mycket, på något vis, mest trivts i eget sällskap men det handlar ju mycket om inställning och att om jag accepterar att sådan är jag så blir det bättre när jag väl är som/med folk eftersom det är mer frivilligt. Går inte att tvinga mig själv att bli någon annan, mindre tänkande o mer social tex, jag duger. :)

Insikten om att jag kommer sakna pappa resten av livet är hemsk, samtidigt så stark att jag fasen måste förvalta livet väl och prioritera efter eget huvud och roller.

Lellan
2014-12-31, 22:29
Mitt livs värsta år, utan minsta tvekan.

Jag har varit kraftigt deprimerad sedan november förra året vilket har gjort följande:
- Har bara arbetat typ 20% senaste 6 mån då jag inte klarat av mer
- Fick ett drömjobb som jag förlorade
- Gått månader utan att jag lämnat hemmet och knappt träffat en människa utöver familjen under hela året.
- Sovit 15 timmar om dagen eller varit vaken 3 dygn i rad
- Gick upp 50kg på 6 månader, delvis pga. felaktig medicinering, dessutom skadad axel så viktuppgången är bara skräp
- Bra blodvärden och normalt blodtryck är tyvärr nu halvkassa blodvärden och förhöjt blodtryck
- Ekonomin är i botten

Andra mindre roliga saker som ej är kopplat till depressionen är bl.a.
- Gjorde slut med sambon sedan 3 år (kärleken rann ut i sanden)
- Mamma har blivit allt skröpligare


Postiva är att jag äntligen har en medicin som hjälper mig istället för att förgifta mig, dessutom har jag en bra samtalskontakt och börjar äntligen själv känna att detta ska lösa sig.

Sådär, nu har man spillt ut sin själ, skönt att skriva av sig.

2015 kan med andra ord tammefan inte vara sämre utan förhoppningsvis riktigt mycket bättre.

Tufft! Omge dig med bra folk, som får dig att vända tankebyttorna och är uppmärksamma om tex en medicin är stygg mot dig är mitt tips. Kan tyvärr relatera alltför väl till trötthet och viktuppgång, men shit happens, du har förmågan och försöker du jobba på att behandla dig själv toppen har du allt och vinna. Kram och lycka till! Strongt att spilla själ också, sånt ger självinsikt, jävlaranamma och gör pojkar till män.

R Scarpa27
2014-12-31, 22:33
usch ja måste ta tag i 2015,,, iofs skiter jag i om de blir nytt år eller inte, varför ta tag i något ett nytt år? när man kan göra det närsom?

aja i vilket fall måste mitt liv ändras, inga detaljer men jag kommer inte palla ett år till om det fortsätter.

Nordenator
2014-12-31, 22:38
Rätt bra faktiskt. Någon gång mot slutet av året brukar jag fundera vad fan jag egentligen gjort under året, men då jag tittar igenom lite bilder inser jag att jag varit rätt jävla duktig på att hitta på saker i alla fall. Huvudpunkterna är väl fjällvandring, resa till Holland/Belgien, resa till Danmark/Tyskland, Stockholm och Metallica, diverse konserter, rekordbra gainz på gymmet och bott in mig i lägenheten ordentligt (tillträde oktober förra året). Det sämsta får man väl säga är att jag fortfarande inte har ett kvalificerat jobb och död inom släkten (kanske är bättre ordval).

Toni Radanov
2014-12-31, 23:21
rapport för 2014 kvartal för kvartal:

Kvartal 1: Skadad, skit.
Kvartal 2: Skadad, skit igen.
Kvartal 3: Mindre skadad. DM guld. Everythingwentbetterthanexpected.jpg
Kvartal 3: Skadefri. Pers hejvilt. Superduperallting! Väntar då på skada snart.. :D

Ett bra år. Haha! Kunde ju varit värre..

jflycore
2014-12-31, 23:48
Så här sammanfattade jag mitt år på min FB-sida.

Från att gått från en fattig egenföretagare till en relativt rik arbetslös.
Och där emellan fått spendera ofantligt med tid älskade vänner, gamla som nya.
Att få varit smalfet och kommit i kanske min livs form.
Fått besöka vackra destinationer, både borta och på hemmaplan.
Varit upp över öronen förälskad som aldrig förr, till att känna trygghet i min ensamhet.
Att få skratta tills man gråter, att gråta tills man somnar.
Känna kärlek till natur och djur, men även bli älskad av människans bästa vän.
Att mer och mer finna sig själv, vem man är och vem vill vara.
Göra ofantligt många misstag, men att lära sig av dom.
Om igen veta att min familj är det viktigaste som existerar, och kärleken till dom.
Att övervinna ångest, men framförallt inte känna hat, eller någonsin varit olycklig.
Bara för att det kommer ett nytt år, så betyder inte det att det gamla med mig försvinner.
Utan att jag istället finner en större strävan om att bli en bättre människa och bättre version av mig själv.

XXXL
2015-01-01, 02:11
usch ja måste ta tag i 2015,,, iofs skiter jag i om de blir nytt år eller inte, varför ta tag i något ett nytt år? när man kan göra det närsom?

aja i vilket fall måste mitt liv ändras, inga detaljer men jag kommer inte palla ett år till om det fortsätter.

Lär dig trivas med vad du har istället bara :)

ceejay
2015-01-01, 02:37
Har fått ligga mer än nånsin, är nöjd.

LoveMachine
2015-01-01, 18:08
2014 började bra med ett mycket trevligt nyårsfirande hos en kompis som bor i Amsterdam och har visat sig vara ett stabilt, men inte spektakulärt år. Det har var ganska körigt och jobbigt men samtidigt omväxlande och trevligt.

På jobbet har jag publicerat två artiklar, en som huvudförfattare och en som medförfattare. Jag har dessutom en till som är inskickad och borde bli godkänd under januari. Dessutom börjar mina rön nå utanför den närmaste kretsen och jag har blivit citerad för första gången. Dessutom har hösten bjudit på jobbresor till Rhodos och San Francisco vilket har varit ett välkommet avbrott från den vanliga lunken. Dessutom så jobbar jag och min handledare på en artikel och jag håller på med en egen. Så det rör på sig och även om jag har mycket kvar att göra så är det ingen risk att jag inte uppfyller mina krav inför examen.

I den andra jobbet så har jag äntligen fått påbörja utbildningen på Archer. Det är efterlängtat och gör att det känns som att man verkligen sysslar med sin huvudtjänst. Synd bara att utbildningen kommer ta väldigt lång tid. Men hade vi gjort allt i en stöt så hade förra årets maffiga övningstid sett ut som en fjärt i rymden.

Träningen har inte gått spektakulärt bra men där styrka och kroppsfett inte riktigt gjort som jag hoppats på så har jag ändå lyckats prestera. Jag höjde mitt resultat på multitestet med över 80 poäng, trotts att jag bommade ut mig totalt i rygghäng. Dessutom så lyckades jag plöja ner strax under 300 km marschträning inför Nijmegen som jag sedan lyckades genomföra i god stil, trots att temperaturen var uppe över 35 grader och solen stekte. Ingen i gruppen bröt och jag var nog en av de piggaste gruppmedlemmarna. Som grädden på moset har min satsning på kendon lönat sig. Trotts att jag var skadedrabbad innan och dessutom skadade mig under SM så lyckades jag klara min 3:e dan gradering. Så med tanke på vilka väldigt olika mål jag jagat och hur mycket tid jobbet tagit så är det kanske inte så konstigt att styrketräning fått stryka lite på foten. Men nu i år så har jag färre äventyr inplanerade och kommer hålla mig till en kendoträning i veckan. Så nu finns det goda möjligheter att lyckas få sin svaga lekamen i form inför trettioårsdagen.

På det personliga planet så har saker och ting inte riktigt gått som jag hoppades på. Jag hade en del förväntningar, men saker går inte alltid som man tänkt sig, framför allt inte när man bor i olika länder. Fast det är inget att gräma sig över. Men att träffa en annan forskare som jag inte bara ser som en kollega hör inte till vanligheterna. Men det blir fler resor under 2015 och nya människor att träffa så man få väl gå i det nya året med öppna ögon.