handdator

Visa fullständig version : Långvariga smärtor i nacke/skulderblad, alla tips uppskattas!


raggeofdoom
2014-12-29, 23:47
Hej!

Har nu haft problem med värk i främst nacke/skulderblad i nästan 6 månader, från och med i början på augusti. Ska försöka fatta mig kort men ändå få med allt relevant så att någon kanske orkar läsa igenom det och förhoppningsvis kan relatera och veta vad jag ska ta mig till.

En liten bild jag gjorde för att demonstrera hur smärtan sitter, rött värst och gult stundtals jobbigt:
http://imgur.com/Db4sDIu

Jag började gymma seriöst för 1.5 år sedan, och när skadan inträffade hade jag gymmat aktivt i nästan ett år (5 dagar/vecka, mäta kalorier, äta kosttillskott och sköta det väldigt duktigt). La av helt och hållet med att bygga muskler i.o.m denna skada. Åkte iväg på en festival i somras och tränade då inte på en vecka ungefär, kom hem och åkte på en 10~ dagar sjukperiod med feber, trötthet och allt vad det innebär med en vanlig influensa av något slag. Satt under den här tiden inne och jobbade dagarna i ända framför datorn (säkerligen över 10 timmar/dag vid datorn) då det var det enda jag kunde göra, och ingen träning då självklart. Mot slutet av denna period efter en lång dag framför datorn började det komma en huggande smärta i mitt skulderblad, och jag kände direkt att det var något som var värt att kolla upp, det gjorde inte extremt ont men ändå tillräckligt för att jag skulle bli orolig. Så jag bokade nästkommande dag direkt tid med en naprapat och höll mig borta från jobb framför datorn fram tills mitt möte med honom, och han trodde att jag haft dålig hållning och suttit för mycket framför datorn och enbart behövde ändra mina rutiner, börja gå promenader, köra lite yoga-övningar och stretcha så skulle det lösa sig, jag behövde inte sluta jobba. Fine, höll på med det ett tag men började ganska fort få spridning på smärtan till min nacke, rörligheten runt min nacke blev åt helvete kan inte kolla bakom mig måste vända hela kroppen. Bokade fler tider hos naprapat, vi sysslade med massage, knäckte ryggen på flera ställen och triggerpunktsbehandling vilket gjorde svinont, hade massa ömma punkter. Prövade även vid ett tillfälle akupunktur, vilket gjorde smärtan värre för stunden men gjorde aldrig fler än en behandling så jag vet inte, det kanske fortfarande är ett alternativ.

Snabbspola lite, har vid detta tillfälle gått minst 10 behandlingar hos 2 olika naprapater som varit väldigt duktiga, och även en kiropraktor som kollat på mig och gjort samma bedömning, dålig hållning osv. Alla verkar tycka att det är konstigt att jag inte gjort bättre framsteg utan det är precis lika jobbigt som alltid. Blir vidareskickad till sjukvården eftersom ingenting händer, får remiss för magnetröntgen och sjukgymnast. Vill verkligen ha en riktigt duktig sjukgymnast som kan sin grej så medan jag väntar på den lokala jag blivit remisserad till googlar jag upp en väldigt erkänd duktig sjukgymnast som jobbar på Access Rehab i Stockholm. Samma veva, dålig hållning, bättra på knäcka lite här och var och jobba med lite rörlighetsövningar. Inget händer, vidareskickad till ytterligare en kiropraktor som också verkar väldigt duktig, rekommenderar löpning 1 timme varannan dag vilket jag sysslat med i en månad nu och fortfarande inga förbättringar.

För att summera lite fort:
2 naprapater
2 kiropraktorer
2 sjukgymnaster
1 doktor på lokala vårdcentralen
1 psykolog

Magnetröntgen visade "litet något vänstersidigt mediant disckbråck, detta orsakar lätt impression av ventrala medullaomfånget. Ingen otvetydig rotpåverkan".

Symptom:
Känns som om mina skulderblad är svullna/sticker ut när jag ligger ner på rygg. Knastrande i nacken när jag rör mina armar uppåt, klickar när jag springer. Klickar i höger axel när jag rullar axlarna. Molande smärta/dålig rörlighet i nacke. Molande smärta i skulderblad/övre bröstrygg. Brinnande smärta i bakhuvud. Yrsel/ostadighetskänslor, säkert pga att jag blivit smått deprimerad/konstant orolig över att det aldrig löser sig.

Ätit medicin mot muskelinflammation, voltaren/alvedon(fungerar inte över huvudtaget), voltaren salva (fungerar ej heller), fått Atarax mot oro/ångest som min doktor skrev ut eftersom jag även har ostadighetskänslor/yrsel, men blir som en zombie av dom så undviker dom så mycket jag kan. Stretching med måtta, sjukgymnastikövningar och dagliga promenader. Mycket löpning. Absolut ingen föbättring över huvudtaget. Känns något bättre efter massage/träning men enbart max 1 timme, annars konstant smärta dygnet runt. Känns bäst på morgonen när jag precis vaknat, så fort jag rör på mig sätter smärtan igång.

Känns som om det blev en halv bibel men ändå säkert missade en massa saker, men jag fick väl med det viktigaste antar jag. Om någon känner igen sig eller har minsta lilla tips/kan länka vidare
till något relevant är jag oerhört tacksam!