handdator

Visa fullständig version : Kelei's träningsrutin, variant av myo-reps.


IntenZe
2014-12-29, 20:57
Vad tror ni om detta? Är överträning ett faktum eller bör det gå att fixa? Känns lite köttiga att köra över/under 6 dagar i veckan alternativt helkroppspass varje dag.

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=162992991

dojsygo
2014-12-30, 16:11
Kört Kelies schema i snart två år nu och de fungerar helt klart.
Jag har då inte övertränat :)

IntenZe
2014-12-30, 16:25
Kört Kelies schema i snart två år nu och de fungerar helt klart.
Jag har då inte övertränat :)

Vilken av alla varianter kör du? Eller har du slipat fram ett eget? Är ju lite skillnad på P/P/L upplägget han har och varianten där man kör helkroppspass 7 dagar i veckan. :)

dojsygo
2014-12-30, 23:23
Vilken av alla varianter kör du? Eller har du slipat fram ett eget? Är ju lite skillnad på P/P/L upplägget han har och varianten där man kör helkroppspass 7 dagar i veckan. :)

Just nu kör jag hans senaste PPL, enda jag har bytt ut är frontböj mot high-bar knäböj

Kelei har gjort 3-4st olika scheman över några år nu och har testat alla av dem. För volym så har PPL fungerat bäst för mig, för styrka så har helkropp \ halvkropp fungerat bäst för mig.

Just nu är min styrka såpass hög så den ligger under hans klassificering av avancerad lyftare därav att jag kör hans PPL.

För de tre stora (Böj, Mark, Bänk) så tycker jag det är bättre att vila lite längre (så man klarar precis 5 reps innan fail). Resten blir rätt automatiskt 3-5 reps med kort vila.

Lycka till :)

Seedstream
2014-12-31, 00:27
Du råkar inte ha en länk till ett något klarare schema än det OP länkade? Eller har du grundat ditt utifrån samma kanske?

ddr
2014-12-31, 07:33
Det går ju även att kombinera 2 av hans program.
Exempelvis rekommenderade han ett tag 3-5x8-12 raka set med 90 sekunders vila mellan seten.

Så om du inte gillar Rest Pause delen i exempelvis RDL/Böj kan du köra raka set där och sedan rest-pause. (Tyckte/Tycker själv att Rest-Pause delen i RDL var rätt grisig när jag körde, lätt att man tappar formen efter sisådär 25 rest-pause reps ^^

Määng
2014-12-31, 08:46
Jag tycker själva principen med myo-reps är rätt tidseffektivt. Däremot så verkar ju den där killen vara lite speciell, massa bro science och sinnessjuka stats. 295kg*10 i frontböj enligt han själv tex, sen tror folk på det helt utan bevis pga att han är forumets kändis.

Man behöver ju inte köra exakt som han beskriver heller, det är inte den ultimata Sanningen™ trots att han försöker få det att verka så.

Så här skulle man tex kunna göra ifall man vill implementera principerna. Obs endast ett förslag inte Sanningen™.

Ben
Knäböj 3-5x5
Raka mark 3x10
Benspark 30 myo-reps
Lårcurl 30 myo-reps
Vadpress 60 myo-reps
Crunches 30 myo-reps

Push
Bänkpress 30 myo-reps eller 3-5x5
Flyes 30 myo-reps
Stående press 30 myo-reps
Pushdowns 30 myo-reps
Sidlyft 30 myo-reps

Pull
Marklyft 3-5x5
Chins 30 myo-reps
Sittande rodd 30 myo-reps
Latsdrag 30 myo-reps
Stångcurl 30 myo-reps

Vila

Börja om

panzerpig
2014-12-31, 09:38
Däremot så verkar ju den där killen vara lite speciell, massa bro science och sinnessjuka stats. 295kg*10 i frontböj enligt han själv tex

Var läste du det? Låter mer som pund. 295 pund=133 kg ca.

Määng
2014-12-31, 09:47
Var läste du det? Låter mer som pund. 295 pund=133 kg ca.
Japp, hade varit betydligt mer rimligt. Men han menar kilo.

Sitter i badkaret med telefonen och orkar inte söka så mycket, hittade dock en gammal post där han påstås ta 287.5kg*11 i front squat och även 11 reps chins med 107.5kg extra vikt utöver kroppsvikten som ska vara ~110kg.

Post 7047

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=146471313&p=1095777433&viewfull=1#post1095777433

panzerpig
2014-12-31, 11:00
Japp, hade varit betydligt mer rimligt. Men han menar kilo.

Sitter i badkaret med telefonen och orkar inte söka så mycket, hittade dock en gammal post där han påstås ta 287.5kg*11 i front squat och även 11 reps chins med 107.5kg extra vikt utöver kroppsvikten som ska vara ~110kg.

Post 7047

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=146471313&p=1095777433&viewfull=1#post1095777433
Ja herregud.. Låter som världens starkaste man. Men han är en byggare som är anonym.. Finns det bilder på karln?
Tycker han program låter rätt vettiga trots allt.

dojsygo
2014-12-31, 11:05
Du råkar inte ha en länk till ett något klarare schema än det OP länkade? Eller har du grundat ditt utifrån samma kanske?

Vad tycker du är oklart? beroende på din styrka och hur många gånger i veckan du vill träna så får du lägga upp ditt schema efter det.

Intermediate = 1 x BW x 10 reps bench press, 1.25 x BW x 10 reps front squat, 1.5 x BW x 10 reps Romanian deadlift
Advanced = 1.25 x BW x 10 reps bench press, 1.5 x BW x 10 reps front squat, 1.75 x BW x 10 reps Romanian deadlift

Om du har svårt att förstå schemat så säg till hur många gånger du vill träna och hur stark du är så kan jag skissa ihop det åt dig.


Det går ju även att kombinera 2 av hans program.
Exempelvis rekommenderade han ett tag 3-5x8-12 raka set med 90 sekunders vila mellan seten.

Så om du inte gillar Rest Pause delen i exempelvis RDL/Böj kan du köra raka set där och sedan rest-pause. (Tyckte/Tycker själv att Rest-Pause delen i RDL var rätt grisig när jag körde, lätt att man tappar formen efter sisådär 25 rest-pause reps ^^

Håller med, som jag skrev ovan tycker också man skall vila lite längre på de tre stora. Jag kör ungefär 60 sekunders vila på dem med 5 reps mellan setten.

Japp, hade varit betydligt mer rimligt. Men han menar kilo.

Sitter i badkaret med telefonen och orkar inte söka så mycket, hittade dock en gammal post där han påstås ta 287.5kg*11 i front squat och även 11 reps chins med 107.5kg extra vikt utöver kroppsvikten som ska vara ~110kg.

Post 7047

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=146471313&p=1095777433&viewfull=1#post1095777433

Han är väldigt kunnig och kan backa upp det mesta han säger, dock så är det även väldigt mycket bro-science.

Han har påstått sig ha jävla stats och styrka. om det är sant låter jag vara osagt. Han hade tidigare en bild på sin avatar där han hade en sjuk fysik (men bilden kan ju varit tagen).

Han har även gift sig med en tjej som började följa hans första schema och hon bekräftade hans fysik men sa att hans stats inte stämmer och behöver uppdateras (snabbare än sagt så droppade Kelei till 92kg på 8% och påstod sig ha haft ett längre träningsuppehåll.

Oavsätt om han skulle vara en spinkig 50kgs pojk så fungerar hans scheman bra. Kolla bara på Mark Rippetoe :)

Määng
2014-12-31, 11:41
Ja herregud.. Låter som världens starkaste man. Men han är en byggare som är anonym.. Finns det bilder på karln?
Tycker han program låter rätt vettiga trots allt.
Som dojsygo säger ska det tydligen ha funnits någon bild längesen men det är allt. Men det kan ju ha varit vem som helst.

Programmen ser rätt bra ut ja. Däremot tror jag man gör sig själv en otjänst ifall man kör helkroppspass med 6 övningar per dag i typ 5-12 rest pause sets 7 dagar i veckan som en rekommendation var. Såg att många i tråden klagade över ledbesvär under programmets gång men det var ju absolut inte programmets fel.

Men visst ifall man plockar ut principerna och anpassar det så fungerar det säkert bra.

Vad tycker du är oklart? beroende på din styrka och hur många gånger i veckan du vill träna så får du lägga upp ditt schema efter det.

Intermediate = 1 x BW x 10 reps bench press, 1.25 x BW x 10 reps front squat, 1.5 x BW x 10 reps Romanian deadlift
Advanced = 1.25 x BW x 10 reps bench press, 1.5 x BW x 10 reps front squat, 1.75 x BW x 10 reps Romanian deadlift

Om du har svårt att förstå schemat så säg till hur många gånger du vill träna och hur stark du är så kan jag skissa ihop det åt dig.




Håller med, som jag skrev ovan tycker också man skall vila lite längre på de tre stora. Jag kör ungefär 60 sekunders vila på dem med 5 reps mellan setten.



Han är väldigt kunnig och kan backa upp det mesta han säger, dock så är det även väldigt mycket bro-science.

Han har påstått sig ha jävla stats och styrka. om det är sant låter jag vara osagt. Han hade tidigare en bild på sin avatar där han hade en sjuk fysik (men bilden kan ju varit tagen).

Han har även gift sig med en tjej som började följa hans första schema och hon bekräftade hans fysik men sa att hans stats inte stämmer och behöver uppdateras (snabbare än sagt så droppade Kelei till 92kg på 8% och påstod sig ha haft ett längre träningsuppehåll.

Oavsätt om han skulle vara en spinkig 50kgs pojk så fungerar hans scheman bra. Kolla bara på Mark Rippetoe :)

Helt klart kan det funka oavsett hur skaparen ser ut. Men det ger ett lite oseriöst intryck när han skriver en massa saker som helsanningar fastän det inte finns belägg, tex "rep averages" som fanns beskrivet i en annan tråd här på forumet. Så det mesta han backar upp sina påståenden med är bro science även om nu en del säkert stämmer.

Seedstream
2014-12-31, 12:42
Vad tycker du är oklart? beroende på din styrka och hur många gånger i veckan du vill träna så får du lägga upp ditt schema efter det.

Intermediate = 1 x BW x 10 reps bench press, 1.25 x BW x 10 reps front squat, 1.5 x BW x 10 reps Romanian deadlift
Advanced = 1.25 x BW x 10 reps bench press, 1.5 x BW x 10 reps front squat, 1.75 x BW x 10 reps Romanian deadlift

Om du har svårt att förstå schemat så säg till hur många gånger du vill träna och hur stark du är så kan jag skissa ihop det åt dig.

Allstå mitt största problem är att jag inte tar min kroppsvikt i dol övningarna. Sen förstår jag inte hela "istället för 3x10 ska du köra 10,5,5,5,5" delen

Määng
2014-12-31, 13:28
Allstå mitt största problem är att jag inte tar min kroppsvikt i dol övningarna. Sen förstår jag inte hela "istället för 3x10 ska du köra 10,5,5,5,5" delen

Då är du beginner enligt Kelei och ska enligt honom köra helkroppspass varje dag.

Du kör först ett set 8-12 reps, sen vilar du tillräckligt länge för att klara 3-5 reps (5-60 sekunder) och upprepar tills du fått ihop 30 reps totalt.

Deload fjärde veckan, då gör du bara första setet i alla övningar inga rest pause.

Allt detta hade du vetat ifall du hade läst igenom första sidan i länken.

Varje dag:
Bench press (wide grip)
seated rows (elbows tucked)
tricep pressdowns
preacher curls
cable side lateral raises
front squats
Romanian deadlifts
standing calf raises

Jag föreslår dock att du struntar i detta och kör det Dojsygo har tänkt skriva åt dig så länge inte han också föreslår ett högintensivt helkroppsupplägg sju dagar i veckan.

Finns det någon som försvars att man rekommenderar ett sånt här program till en person som inte ens tar sin kroppsvikt i frontböj/rdl? För mig känns det helt sjukt att be en sådan nybörjare ställa sig och köra rest pause i frontböj.

Seedstream
2014-12-31, 13:41
Okey, ser bra ut. Hur länge kör jag så då? Och då kör jag väl 7 dagar i veckan eller? Har kört ett drygt år iaf att det spelar någon roll.

Mvh

Määng
2014-12-31, 13:42
Okey, ser bra ut. Hur länge kör jag så då? Och då kör jag väl 7 dagar i veckan eller? Har kört ett drygt år iaf att det spelar någon roll.

Mvh
Antar att det är tänkt att man kör så till man är intermediate enligt hans mall. Då går man över till över/under sju dagar i veckan.

Seedstream
2014-12-31, 15:02
Annars har jag kollat på det här schemat som är en P/P/L split, tror du att det skulle funka bättre än Keleis?

http://wannabebig.com/forums/threads/218044-Training-Program-Tom-Mutaffis-Hypertrophy-Hybrid-Six-Day-Split-%28PPL-2X-Week%2

Määng
2014-12-31, 17:20
Annars har jag kollat på det här schemat som är en P/P/L split, tror du att det skulle funka bättre än Keleis?
Sidan fungerar inte men jag vet vilket du menar. Jag tror det fungerar bättre än att köra tunga helkroppspass sju dagar i veckan enligt kelei's program, ja.