handdator

Visa fullständig version : Två olika ryggdagar i push/pull/leg rutin?


NICKXXXXXX
2014-12-28, 03:48
Någon som kör på det? att ena dagen så kör man horisontala övningar och den andra vertikala. Så t.ex. dag ett: skivstångsrodd, t bar rows och sittande kabelrodd och sedan den andra ryggdagen: Pullups, latsdrag och hantelrodd.

Är inte säker på om jag ska köra på det eller två lika ryggdagar. Hör gärna från någon med erfarenhet kring detta.

DieErste
2014-12-28, 06:59
Jag kör 2 olika men det är mer för att dela upp i olika repsintervall.

Hantelrodden borde väl hamna bland de vertikala om man kör ett sånt upplägg?

NICKXXXXXX
2014-12-28, 10:01
Jag kör 2 olika men det är mer för att dela upp i olika repsintervall.

Hantelrodden borde väl hamna bland de vertikala om man kör ett sånt upplägg?

Det stämmer med hantelrodden. Men tycker att den tar bra på latsen (speciellt nedre).

PureWhey
2014-12-28, 10:18
Alla tar på lats

Wormzie
2014-12-28, 10:21
Det stämmer med hantelrodden. Men tycker att den tar bra på latsen (speciellt nedre).

vilken är den nedre?

arthax
2014-12-28, 11:24
Jag brukar supersetta för att få med både yttre och inre lats. Ska jag lägga detta på en tredje ryggdag?

NICKXXXXXX
2014-12-28, 11:35
Alla tar på lats
Jo det gör de väl, men man känner av det mycket mer i den yttre delen av latsen när man kör Pullups jämfört med rodd kabelrodd t.ex. Efter första ryggdagen fick jag inte alls den pump/träningsvärk i latsen som jag fick efter den andra
vilken är den nedre?
Nedre delen av latsen menar jag ;)

Sheogorath
2014-12-28, 11:39
Någon som kör på det? att ena dagen så kör man horisontala övningar och den andra vertikala. Så t.ex. dag ett: skivstångsrodd, t bar rows och sittande kabelrodd och sedan den andra ryggdagen: Pullups, latsdrag och hantelrodd.

Är inte säker på om jag ska köra på det eller två lika ryggdagar. Hör gärna från någon med erfarenhet kring detta.

Du får högre frekvens på ryggträningen. Det kan vara bra (är nog bra för de flesta). Någon annan effekt har det inte. Bortsett från korsryggen (och obliquerna om vi snackar hantelrodd) så tar övningarna på ryggen väldigt likvärdigt. Du hade mao ord kunnat köra smala latsdrag och breda roddar på ena dagen och breda latsdrag och smala roddar på andra dagen. Skit samma.

NICKXXXXXX
2014-12-28, 12:03
Du får högre frekvens på ryggträningen. Det kan vara bra (är nog bra för de flesta). Någon annan effekt har det inte. Bortsett från korsryggen (och obliquerna om vi snackar hantelrodd) så tar övningarna på ryggen väldigt likvärdigt. Du hade mao ord kunnat köra smala latsdrag och breda roddar på ena dagen och breda latsdrag och smala roddar på andra dagen. Skit samma.

Så i längden tror du inte att det blir någon speciell skillnad på om man kör två likadana dagar då? Chris Jones (physiquesofgreatness) kör två olika dagar såhär med den motiveringen som du gav ungefär. Tror dock jag skulle föredra att köra två likadana dagar. Skivstångsrodd, Pullups, T,bar rows och hantelrodd

Wormzie
2014-12-28, 12:43
Jag brukar supersetta för att få med både yttre och inre lats. Ska jag lägga detta på en tredje ryggdag?


Nedre delen av latsen menar jag ;)

Menar ni hela tiden lats eller typ lats/traps/infraspinatus eller lats/teres major/minor?

http://images.t-nation.com/forum_images/b/a/ba375_ORIG-back_bones_muscles.jpg

Ont:
Jag tror det är vettigt med två olika ryggdagar.. man får variation och träffar kanske lite olika av ryggens muskler om man varierar vertikala/horisontella drag samt smalt/brett grepp :)

Ajemän
2014-12-28, 13:15
Du får högre frekvens på ryggträningen. Det kan vara bra (är nog bra för de flesta). Någon annan effekt har det inte. Bortsett från korsryggen (och obliquerna om vi snackar hantelrodd) så tar övningarna på ryggen väldigt likvärdigt. Du hade mao ord kunnat köra smala latsdrag och breda roddar på ena dagen och breda latsdrag och smala roddar på andra dagen. Skit samma.

Håller med. Folk verkar tro att latsdrag är nån form av isolationsövning för latsen och att roddar är för endast rombz.

arthax
2014-12-28, 13:19
Nej. Supersettar alltid yttre och inre lats med inre och yttre bröst. Samt bred dorsalflexad ankel för nedre soleus vid vadpress! :D

Diomedea exulans
2014-12-28, 13:28
Nej. Supersettar alltid yttre och inre lats med inre och yttre bröst. Samt bred dorsalflexad ankel för nedre soleus vid vadpress! :D

Vi har fattat poängen. Ingen mening att bli hånfull.

arthax
2014-12-28, 13:37
Vi har fattat poängen. Ingen mening att bli hånfull.

Glömde att det var den dagen på månaden för dig. Ingen ide att låta det gå ut över oss andra :(

Diomedea exulans
2014-12-28, 14:27
Glömde att det var den dagen på månaden för dig. Ingen ide att låta det gå ut över oss andra :(

Nej, förlåt. Dra det där skämtet igen om vilka delar av muskler du brukar supersetta. Det blir säkert ännu roligare en tredje gång.

gilbert25
2014-12-28, 15:51
1 passet : Marklyft,chins,rodd,shrugs
2 passet : Mer roddar och mer övningar för lats.

Sheogorath
2014-12-28, 15:53
Så i längden tror du inte att det blir någon speciell skillnad på om man kör två likadana dagar då? Chris Jones (physiquesofgreatness) kör två olika dagar såhär med den motiveringen som du gav ungefär. Tror dock jag skulle föredra att köra två likadana dagar. Skivstångsrodd, Pullups, T,bar rows och hantelrodd

Jag tror att det är bättre att ha olika övningar på de olika dagarna för att låta kroppen återhämta sig bättre mellan passen. Eller så får du vara noggrann med din periodisering. Men det behöver inte vara vertikaldrag ena dagen och horisontaldrag den andra bara för att någon byggare inbillat sig att vissa övningar tar si och andra övningar tar så. Smala latsdrag har t.ex. mer gemensamt med smala roddar än med breda latsdrag. För att ta ett exempel.

NICKXXXXXX
2014-12-28, 19:03
Menar ni hela tiden lats eller typ lats/traps/infraspinatus eller lats/teres major/minor?

http://images.t-nation.com/forum_images/b/a/ba375_ORIG-back_bones_muscles.jpg

Ont:
Jag tror det är vettigt med två olika ryggdagar.. man får variation och träffar kanske lite olika av ryggens muskler om man varierar vertikala/horisontella drag samt smalt/brett grepp :)

Jaha. Trodde att du var sarkastisk i ditt svar till mig he. Menar det lila området och inte själva vingen eller hur man ska säga. Jag hade iofs tränat hela ryggen (vertikalt och horisontalt) på båda dagarna. Bara med mindre volym för båda rörelserna.

Det jag ville veta var mer om det var värt att köra såhär. Om man vinner på det i längden. Annars så hade jag nog hellre kört två likadana dagar så att jag kan skippa latsdrsg