handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning genom styrketräning


kalutti
2014-12-27, 03:54
Hur bra blir konditionsträningen om man skulle göra ett helkroppsprogram med många reps där man går direkt från olika övningar utan vila? Låt säga 30min med en konstant puls mellan 160-165

Och hur ofta tror ni att man skulle kunna träna med ett helkroppsprogram, det kan nog slita rätt hårt på kroppen kan jag tänka mig?

Jag förstår att det är en svår fråga att svara på men det känns som att det borde vara ekvivalent med vanlig konditionsträning förutom på specifika grenar tex 5km eftersom man inte inte är ute och springer varje dag.

Kedaran
2014-12-27, 06:21
Jag vill minnas att problemet med tanken är att för att man ska klar av att hålla tempot måste vikterna vara så låga att det ändå inte blir något styrketräning av det.

Men det finns ju alternativ som är skonsamma mot gainsen om det är tanken?
Intervaller eller intervaller med släde?
Brottning och liknande är inte heller helt dumt

tlk
2014-12-27, 11:39
Att styrketräna högrep med hög puls är inte ekvivalent med konditionsträning. Det fungerar inte ens med snorlätta vikter.


Hög puls är inte detsamma som kardioträning.. i såfall hade du lika bra kunnat titta på en ruggig skräckfilm och blivit skrämd lite imellanåt och fått effekterna..

Ett antal studier visar på att de positiva effekterna för kardiovaskulära hälsa mest bara uteblir.

Exempelvis http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/723506 (cirkelträning jmf. med löpträning. löpträning är KLAR vinnare.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/485800 - cirkelträning vs. joggning... Tillochmed jogga är vettigare sysselsättning för att få din kardioträning.


en anledning är att du inte får ökat syreupptag.. vilkte är halva poängen med kardioträningen.

Se
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2072844 - styrketräning ger förvisso hög puls men inget vettig ökning av syreupptag

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15574103 - skyhög puls med högrep styrketräning... och syreupptaget hamnar på 50%. Det är alltså extremt dåligt val för att få kardioeffekter.




Det hela är dömt att misslyckas av grundläggande fysiologiska anledningar.. när du kör vanliga konditionsträning så är det väldigt korta stunder som en muskel är kontraherad och blodet kan pressas igenom hyfsat enkelt. Vid styrketräning så är så inte fallet utan du har istället en konstant kontraktion i muskeln under hela setet. Att du sen vilar den muskeln har liksom ingen betydelse för då spänner du istället någon annan del av kroppen som fasiken... Tiden du har muskelkontraktion på säg 10rep knäböj vs. ett löpsteg är gigantisk med stor.

Det här resulterar då i att vid styrketräning så ökar motståndet i blodomloppet och hjärtat kommer därför att öka pulsen för att få ut samma mängd syre... Oturligt nog får du ofta också lite hypertrofi av hjärtväggarna så att kammarna i hjärtat blir mindre... eftersom du tränar det mot ett motstånd. Det är rätt dållit. Du kommer att träna dig till sänkt slagvolym... dvs. ditt hjärta kommer att pressa ut mindre mängd blod / slag.

Jmf. med konditionsträning så ökar motståndet inte alls i närheten så mycket och istället kan hjärtat tränas till att få ÖKAD slagvolym.

kalutti
2014-12-27, 12:29
Tack för svaret! Synd att det inte fungerade som jag hade hoppats, men men


Mvh

HenrikJ
2014-12-27, 15:26
Det beror väl på vad målet är? Jag har tveklöst fått bättre kondition (från ca 0) av att köra superset i jobbiga övningar. Naturligtvis inte ekvivalent med att springa milen, men något har det gett.

tlk
2014-12-27, 15:56
Det beror väl på vad målet är? Jag har tveklöst fått bättre kondition (från ca 0) av att köra superset i jobbiga övningar. Naturligtvis inte ekvivalent med att springa milen, men något har det gett.

Jo då. Har du urusel kondition från början så kan du få lite förbättrad kondition. Men det är riktigt värdelöst sätt att göra det på. En hel del känner ju att de får bättre "kondition" av att köra högrep kettlebell-swings t.ex.

z_bumbi
2014-12-27, 19:34
Kör man 3-5 minuter vanlig konditionsträning så får man både snabbare resultat och slipper slösa bort styrketräning på att försöka få kondition. Cirkelträning har andra fördelar men så stora är de inte så att man behöver lägga hela passet på det om man inte har ett väldigt specifikt mål.