handdator

Visa fullständig version : Tränings schema...


uchi84
2014-12-27, 00:35
Hej!

Jag är en man på 30 år och har knappt tränat något alls under livets gång. Jag har senaste halv året köpt "hemma gym" (träningsbänk, hantlar, skivstång och vikter) och tränat hemma med fria vikter.

Jag har kört 3split schema i ca 6 månader och funderar på att gå över till 4split schema.

Min fråga är, ser upplägget bra ut eller är jag helt ute och cycklar?

Är en man på 30år, väger ca 77-82kg och är ca 178cm lång.
Mitt mål är att må bra, få lite fina former, få bort det hängiga fettet hehe.

---------------------------------------------
Dag 1 - Söndag.
---------------------------------------------
Bröst.

Hantelpress x3
Lutande hantelpress uppåt x3
Lutande hantelpress nedåt x3
Hantelflyes x3
---------------------------------------------
Triceps.

Skullcrushers med stång x5
---------------------------------------------
Dag 2 - Tisdag.
---------------------------------------------
Biceps.

Stångcurl x3
Hantelcurl x3
Koncentrationscurl x3
---------------------------------------------
Underarm.

Wrist curl x3
Reverse wrist curl x3
---------------------------------------------
Dag 3 - Onsdag.
---------------------------------------------
Axlar.

Stående Militärpress x3
Sittande Axelpress x3
Hantellyft åt sidan x5
---------------------------------------------
Traps.

Hantelshrugs x3
---------------------------------------------
Dag 4 - Fredag.
---------------------------------------------
Rygg.

Marklyft x3
Stångrodd x3
Hantelrodd x3
(Kanske lägga till Reverse flyes?)
---------------------------------------------
Mage.

Situps x3
Liggande benlyft x3
Plankan x3
(Brukar köra en rep crunchers oxå)
---------------------------------------------

Som ni märkt så har jag ej tagit med något benpass. Jag har funderat på köra så i ca 1år och sedan köra 4split på 2veckor, dvs samma schema men dela det på 2 veckor och lägga till jogging 2ggr i veckan.

Alltså styrketräna 2ggr i veckan och jogga 2ggr i veckan.

Kommer jag kunna bygga muskler och bränna fett på det viset eller är min plan helt åt helvete?

Tacksam i förhand!

Majkel

Kedaran
2014-12-27, 06:13
Gör om gör rätt. Du är ju inte 15 så hur tänker du att inte ta med halva kroppen i din träning och att biceps får en egen dag medan rygg och mage som täcker mer än 50% av det du tänk träna delar på en dag?

Du skriver dessutom ingenting om reps, vila, intensitet osv.

Ta en färdigt schema och följ det istället. Även om du inte vill prioritera benen så träna dom som allt annat. Du kommer ångra dig när det börjar hända grejer med överkroppen och benen ser ut som stickor.

uchi84
2014-12-27, 13:25
Jag kör oftast 8-12 reps, kör en gång i månaden 4-6 reps.
Har ej lagt till underkropps övningar pga att jag har tänkt att jogga 2ggr veckan, det ger väll mest underkropp?

Mitt mål är få bort lite underhudsfett (mest runt magen) och få lite synliga muskler, vill ej bli jätte stor.

Har tänkt på att dela 4split schema i 2 veckor, så jag kör ena halvan av schemat ena veckan och andra halvan av schemat andra veckan, plus att jag lägger till jogging 2ggr i veckan.
Dvs styrketräning 2ggr i veckan och jogging 2ggr i veckan.

Kommer att funka? Eller är det en dålig ide'?

DenverBroncos
2014-12-29, 14:44
Jag kör oftast 8-12 reps, kör en gång i månaden 4-6 reps.
Har ej lagt till underkropps övningar pga att jag har tänkt att jogga 2ggr veckan, det ger väll mest underkropp?

Mitt mål är få bort lite underhudsfett (mest runt magen) och få lite synliga muskler, vill ej bli jätte stor.

Har tänkt på att dela 4split schema i 2 veckor, så jag kör ena halvan av schemat ena veckan och andra halvan av schemat andra veckan, plus att jag lägger till jogging 2ggr i veckan.
Dvs styrketräning 2ggr i veckan och jogging 2ggr i veckan.

Kommer att funka? Eller är det en dålig ide'?

Joggning kommer inte att göra något alls för att öka storleken på muskulaturen i dina ben eller göra dem starkare.

Kedaran
2014-12-29, 17:55
Läs deffguiden. Du behöver varken träna eller jogga för att gå ner i vikt, men om du är intresserad av att ha muskler som syns när du är klar med viktnedgången så är det styrketräning som gäller.