handdator

Visa fullständig version : Ont baksida axel i 5 månader!


alfons43
2014-12-26, 21:17
Är 43 år gammal och tränar styrkelyft, har tränat ca 12 år styrkelyft.
Är 172 lång , 96 kg. Tränar 4 dagar i veckan och det blir dåligt med konditions träning :)
Nu till problemmet.

Allt började i början av 2014, körde benböj,bänk och marklyft, gick bra under många år, men började få ont i höger knä.
Åker till kiropraktor och provar antiflamatoriskt. Provar det mesta men inget fungerar, Åker till doktor och han säker att jag har för dåligt stöd i hålfoten. Åker till uppsala och får special gjorda fot inlägg och mitt knä blir bättre redan på 2 veckor :). Det är nu 2014 maj. Fortsätter träningen och börjar få låsningar i höger bröstrygg, vilket jag haft tidigare men lyckas träna bort det med rotations övning.
Det är nu axeln börjar krångla på höger sida, som ni märker så är det bara höger sida som krånglar (knä,bröstrygg och axel). Ni ser på bilden vart jag har ont, värken är som tandvärk , inget som hugger. Det strålar ner i armen och fingrarna i bland. Har inte ont på natten, känns skönt när jag vaknar på morgonen, men ju mer dagen går desto mer ont får jag. Kan köra ganska tung bänk utan att jag känner någon smärta, det är i vilo läge tandvärken är. Har provat att träna rotary cuffen mer men tycker att det blivit sämre, samt provat all möjlig stretching. Har varit till naprapat,kiropraktor,diklofinak i 3-4 veckor dubbel dos, inget hjälper, ska få komma till en ortoped i slutet av januari.
När det gäller bilden jag lagt upp så är huvud smärtan där 80 % är. Nacken är mera att det är stelt. Och utsidan axel är som tandvärk, har även i bland ont på fram sidan men är sällan.
Känns hopplöst med sjukvården , det enda läkaren gör är att skriva ut piller och klämmer och känner på axeln. Har fått en slät rötgen efter mycket på tryckningar :), det visade

Dikterande läkare: Wikblad Lars / Sekreterare: Ingen Höger axel: Accentuerad dorsal clavikelände I AC-leden normalt ledbrosk och inga subchondrala förändringar och inga osteofyter, ingen artros. Dock finns i övre kanten på clavikeländen en uppåt riktad exostos 6 mm stor med jämn cortikalis, en aning markerad kontur även för motsvarande övre kant på acromionsidanmen och klart mindre. För övrigt anmärkningsfritt, ingen gammal fraktur och ingen subluxation. GH-leden ua, normal distans mellan caput och acromion och ingen subacromiell impingement, ingen mjukdelsförkalkning. 09:19 2014-10-27 Sign.2 (Slutsvar): Wikblad Lars 1 av 1 utlåtanden har mottagits.


Har nu gått över 5 månader med konstant värk, känns som jag provat allt.
Någon som råkat ut för liknande och som kan ge goda råd :) Tack

Tobbey
2014-12-26, 21:28
Jag fick för cirka 3-4 månader sen extremt ont precis där du har '80% smärta'. Det bara högg till under uppvärmingen i böjen och jag blev iprincip orörlig hela dagen i armen (det var ett helv*te att cykla hem från gymmet :D)

Vilade bort den värsta smärtan, tog cirka 5-6 dagar innan det värsta släppt. Med vila menar jag då ingen styrketräning som irriterade området. Rullade mycket på min foam-roller vilket definitivt hjälpte (dagen då det inträffade rullade jag 8 timmar på den hehe), kunde använda armen nästan fullt ut dagen efter förutom vissa rörelser som gjorde lite ont.

Sedan dess har jag varit noggrannare med att träna baksida axlar ofta, nu 3-4 gånger i veckan. Inte tungt men ofta. Känns bra att få lite blodcirkulation till området. Under perioder jag kör mycket tyngdlyftning (ryck och stöt) så börjar jag få tendenser till smärta där igen, då kör jag baksida axlar mer. Reverse flyes med hantlar eller i kabelmaskin. Även en del sidolyft. Kör rotationer med träpinne över huvudet en gång om dagen, 1-2 min eller så. Detta för att förhindra att få ont igen. Är ingen expert men dessa övningar och rotationer känns bra.

Iaf, kan det vara så att du har en muskulär svaghet, stelhet eller någon nerv som ligger i kläm? Kom ihåg att vara noga med utförandet i bänkpress också. Övre rygg ligger tight begravd i bänken och axlarna är säkrade inåt kroppen.

alfons43
2014-12-27, 12:38
Intressant det du skriver, har själv funderat på om det är stången i böjen som gjort att jag fått ont. Måste hålla nästan längst ut på stången , blir ett väldigt brytande om jag håller normalt (lite utanför axlar). Kan det vara en nerv som jag klämt, låter som du klämde nån nerv . Kanske en mrt eller ultra ljud kan visa något. Eller bara obalans kanske muskelärt...

Tack för ditt svar :) alltid skönt att bolla med andra för att hitta lösningar :)