handdator

Visa fullständig version : Vad är farorna med undervikt?


sumialic
2014-12-26, 20:11
Längd: 170cm
Vikt: 51,7kg
BMI: 17,6

Jag gjorde en tråd redan i somras om min gastric bypass opererade flickvän då hon vägde 57 kilo. Då kände vi att det var dags att börja agera och sätta stop för hennes viktnedgång. Det har inte gått så bra då hon idag väger 51,7kg.

Jag har inte sett hennes viktnedgång som speciellt allvarlig då jag inte vet vad för faror som väntar vid för låg vikt och alla hennes värden är bra. Den psykiska aspekten där hon är rädd för att gå upp har hon i princip bekämpat helt.

Så med denna tråd tänkte jag helt enkelt höra med er vad för reella faror som väntar henne om hon fortsätter gå ner i vikt och vilka faror som finns redan nu.

Diomedea exulans
2014-12-26, 20:13
Inte kunna bli gravid, är det första som dyker upp.
Sen om det skulle gå så långt att hon svalt ihjäl så skulle ju det vara väldigt ohälsosamt.

King Grub
2014-12-26, 21:28
Permanent förlorad benmassa och framtida benskörhet.

sumialic
2014-12-26, 22:22
Permanent förlorad benmassa och framtida benskörhet.

När börjar man förlora benmassa?

King Grub
2014-12-26, 22:38
I princip direkt. Kraftig viktminsking på kort tid innebär alltid förlust av benmassan. 10 veckor:

The mean weight loss of 15.6 kg was accompanied by a statistically significant reduction in total body bone mineral density from 1.205 +/- 0.056 to 1.175 +/- 0.058 g/cm2 (mean +/- SD, P less than 0.005).

Clin Sci (Lond). 1992 Apr;82(4):429-32.

Vid påföljande överätning och viktuppgång normaliseras benmassan, men vid långvarig svält/undernäring och kraftig kronisk undervikt finns risken att så inte sker.

Diomedea exulans
2014-12-26, 22:40
I princip direkt. Kraftig viktminsking på kort tid innebär alltid förlust av benmassan. 10 veckor:



Clin Sci (Lond). 1992 Apr;82(4):429-32.

Vid påföljande överätning och viktuppgång normaliseras benmassan, men vid långvarig svält/undernäring och kraftig kronisk undervikt finns risken att så inte sker.

Oj, jag gjorde en liknande viktnedgång en gång. Det var nog ca 15 kg på 10 veckor. Måste också tappat ben då, antar jag. Tur att jag gick upp i vikt efteråt.

Anton Fräs
2014-12-26, 23:44
Längd: 170cm
Vikt: 51,7kg
BMI: 17,6

Jag gjorde en tråd redan i somras om min gastric bypass opererade flickvän då hon vägde 57 kilo. Då kände vi att det var dags att börja agera och sätta stop för hennes viktnedgång. Det har inte gått så bra då hon idag väger 51,7kg.

Jag har inte sett hennes viktnedgång som speciellt allvarlig då jag inte vet vad för faror som väntar vid för låg vikt och alla hennes värden är bra. Den psykiska aspekten där hon är rädd för att gå upp har hon i princip bekämpat helt.

Så med denna tråd tänkte jag helt enkelt höra med er vad för reella faror som väntar henne om hon fortsätter gå ner i vikt och vilka faror som finns redan nu.

Hon bör ta kontakt med mottagningen där hon gjorde sitt ingrepp, när var senaste uppföljningen? Har hon fått träffa läkare (och gärna dietist) efter ingreppet?

Riskerna med undervikt är många och med en gastric bypass är dessutom risken förhöjd för vitamineralbrister.

sumialic
2014-12-27, 00:07
Hon bör ta kontakt med mottagningen där hon gjorde sitt ingrepp, när var senaste uppföljningen? Har hon fått träffa läkare (och gärna dietist) efter ingreppet?

Riskerna med undervikt är många och med en gastric bypass är dessutom risken förhöjd för vitamineralbrister.

Jo, vi har gjort allt det där redan. Det ger ingenting.

Vad är riskerna då? Förutom de som redan nämnts.

Anton Fräs
2014-12-27, 00:26
Jo, vi har gjort allt det där redan. Det ger ingenting.

Vad är riskerna då? Förutom de som redan nämnts.

Vad menar du med att det ger ingenting? Ni ska få hjälp därifrån så att hon kan stabilisera sin vikt, kräv det om inte annat. I annat fall kan hon gå vägen via primärvården.

cero
2014-12-27, 00:59
men vid långvarig svält/undernäring och kraftig kronisk undervikt finns risken att så inte sker.

Hur långvarigt snackar vi om här? Jag gick igenom en djup depression för ett par år sedan där jag svälte i nästan ett år och gick ned rejält i vikt. Vore surt om min kropp nu är permanent skadad. Iofs inget jag märkt av i träningen, men med åren så....

Ang flickvännen så låter inte 170cm/51KG så katastrofalt lite, iofs väldigt beroende av hur hon är byggd.

sumialic
2014-12-27, 01:03
Vad menar du med att det ger ingenting? Ni ska få hjälp därifrån så att hon kan stabilisera sin vikt, kräv det om inte annat. I annat fall kan hon gå vägen via primärvården.

Jag menar precis det jag skriver - det ger ingenting. Jag orkar inte gå in på detalj på allt vad vi har gjort, men kan höra med min flickvän om hon själv vill skriva och berätta. Jag skapade tråden endast i syfte av att få veta vad som är faran med hennes undervikt.

villor91
2014-12-27, 05:13
Jag var underviktig åren mellan 12-17, hade i snitt ett BMI på 17. Ännu lägre ibland. Sen pubertet, och jag Var väldigt aktiv inom idrotter.
Vilka bieffekter kan ha drabbat mig??

Klein
2014-12-27, 06:44
Undervikt (BMI under 18.5) är associerat med benskörhet, dåligt immunförsvar, och kardiovaskulär ohälsa, samt ökad risk för missfall. Det finns indicier på att det är lika ohälsosamt att vara underviktig som gravt överviktig.

Anthony Jerant, MD and Peter Franks, MD. Body Mass Index, Diabetes, Hypertension, and Short-Term Mortality: A Population-Based Observational Study, 2000–2006. J Am Board Fam Med July-August 2012 vol. 25 no. 4 422-431. (http://www.jabfm.org/content/25/4/422.full)

villor91
2014-12-27, 08:15
Tror du att jag har fått några permanenta skador på kroppen?
Ex lägre testosteron, sämre benmassa osv?

Klein
2014-12-27, 10:08
Tror du att jag har fått några permanenta skador på kroppen?
Ex lägre testosteron, sämre benmassa osv?

Det får du gå till läkare och ta reda på. Vad folk här tror är irrelevant.

slempi
2014-12-29, 01:40
vad är det ni säger, blir man sjuk av att vara rippad?

z_bumbi
2014-12-29, 10:31
vad är det ni säger, blir man sjuk av att vara rippad?

Att vara rippad är inte nyttigt på något sätt.

Bossebäver
2014-12-29, 13:02
Att vara rippad är inte nyttigt på något sätt.

Definiera rippad. Annars blir de flesta hälsomarkörer bättre vid lägre kroppsfett. 15% är exempelvis inte hälsosammare,"nyttigare" än 10%.

z_bumbi
2014-12-29, 13:05
Definiera rippad. Annars blir de flesta hälsomarkörer bättre vid lägre kroppsfett. 15% är exempelvis inte hälsosammare,"nyttigare" än 10%.

Ripped to the bone dvs en hård tävlingsfysik.

Bossebäver
2014-12-29, 13:07
Ripped to the bone dvs en hård tävlingsfysik.

Då har du nog rätt. De flesta hormonella system i kroppen är fubar vid tiden man når tävlingsnivå på kroppsfett.

Wormzie
2014-12-29, 13:30
Hur äter din flickvän? Antar att man måste vara väldigt noggrann med hur man äter efter en gastric by-pass. Fortsätter man sjunka i vikt ofrivilligt så bör man kontakta läkare. Långvarig undervikt och undernäring är i längden skadligt för alla organ.

Old Nick
2014-12-29, 23:28
Jag undrar också vad hon äter. Har man genomgått en GBP och enbart får i sig en viss mängd mat varje dag blir det ju oerhört viktigt att se till att denna mat verkligen innehåller allt man behöver. Vitaminer, mineraler, protein, etc.

Jag känner folk som opererat sig och som inte sköter kosten. Som äter näringsfattig skit och en massa fika och som konsekvens har muskelmassa som en gråsparv. Noll fokus på protein eller matkvalitet. Det funkar inte alls. En av dem orkar knappt hålla armarna över huvudet utan får mjölksyra direkt.

Så vad äter hon? Kalorier, fördelning? Typ av mat?

sumialic
2015-01-04, 11:54
Det går inte att direkt att säga vad hon äter då det är olika från dag till dag. Hon är komplicerad och inte disciplinerad. Jag försöker pusha henne att äta rätt, men för mig att vara pushande är också komplicerat. Hennes proteinintag är i alla fall bra numer, men var väldigt lågt tidigare.

Jo, vi har pratat med olika läkare och dietister, men de gör inte direkt något. Vi var hos en annan som jobbade med ätstörningar, men hon sa saker som i alla fall gjorde att jag tappade förtroendet för henne helt. Men det var kanske dumt att inte fortsätta gå där ändå. Nu har vi bokat tid igen på VC för att få en remiss till en anorexiklinik, men tiden på VC är inte förrän om 3 veckor.

Morty
2015-01-04, 13:24
Fullkomlig skandal från kliniken som hon opererades på alltså. För kvinnor är riskerna med undervikt många och vissa är irreversibla. Ni borde verkligen tuffa till er och kräva er rätt. Det krävs verkligen med vissa läkare att man vägrar att godta att bara bli ivägskickad och står på sig. Så ska det såklart inte vara men verkligheten ser ut så.

Tolkia
2015-01-04, 13:59
Gastric bypass är inte direkt magi; en i övrigt frisk person kommer inte att fortsätta rasa i vikt hur långt som helst förutsatt att personen äter så att vederbörande tillgodoser sitt energibehov. I så fall är det fråga om någon annan, allvarlig sjukdom, i klass med en svår infektion eller leukemi.

Jag tycker att det låter som om TS flickvän låtit glädjen i att gå ned i vikt från att tidigare ha varit tjock, och rädslan för att åter bli den där tjockisen hon är så nöjd med att inte längre vara, gå lite över styr. Det kan, ärligt talat, ingen läkare eller dietist i världen hjälpa med, om inte personen det gäller själv är med på tåget.

Jag skulle säga att det är farligare att leva länge på underskott för en person som genomgått GBP än för en person som inte gjort det, eftersom man har försämrat upptag av diverse och lättare att få näringsbrister. Man bör se upp med B-vitaminer (inte bara B12); det förekommer att personer får psykiska och neurologiska symptom p.g.a. brist på t.ex. B1, något som annars främst drabbar grava alkoholister.

z_bumbi
2015-01-04, 15:21
Fullkomlig skandal från kliniken som hon opererades på alltså.

Det krävs betydligt mer för att någon utomstående ska kunna börja skrika om skandal än vad vi fått reda på i tråden.

Morty
2015-01-04, 15:23
Det krävs betydligt mer för att någon utomstående ska kunna börja skrika om skandal än vad vi fått reda på i tråden.
Att ge en patient ohälsa och sedan inte försöka ordna upp situationen tycker jag är en skandal sen får du tycka precis vad du vill, även tvångsmässigt i opposition till mina åsikter.

sumialic
2015-01-04, 17:22
Fullkomlig skandal från kliniken som hon opererades på alltså. För kvinnor är riskerna med undervikt många och vissa är irreversibla. Ni borde verkligen tuffa till er och kräva er rätt. Det krävs verkligen med vissa läkare att man vägrar att godta att bara bli ivägskickad och står på sig. Så ska det såklart inte vara men verkligheten ser ut så.

Jag håller med dig och har också sagt till henne att stå på sig. Det är svårt för mig att lägga mig i för mycket för att jag har haft problem med kontroll tidigare och förlorat förhållanden p.g.a det. Jag vill att hon ska leva hälsosamt dels för sin egen skull, men även för min skull eftersom jag likt säkert de flesta här har svårt att finna attraktivitet och se en framtid i destruktivitet.

Grejen med min flickvän (som förövrigt även läser här) är att faror inte verkar motivera henne att ändra sig. En av hennes högsta drömmar, om inte högsta, är att ha barn. Att hon riskerar att inte kunna få barn p.g.a hennes undervikt är inget hon tycks lägga någon superstor värdering i.

Det är svårt för mig som har stenkoll på min kost och räknat kalorier i 8 år hur detta kan vara ett stort problem eftersom jag vet att jag skulle kunna ta kontroll helt och styra upp så hon att hon går upp i vikt helt enkelt genom att räkna kalorier och att ha disciplin att äta fast man inte känner för det.

sumialic
2015-01-04, 17:25
Jag tycker att det låter som om TS flickvän låtit glädjen i att gå ned i vikt från att tidigare ha varit tjock, och rädslan för att åter bli den där tjockisen hon är så nöjd med att inte längre vara, gå lite över styr. Det kan, ärligt talat, ingen läkare eller dietist i världen hjälpa med, om inte personen det gäller själv är med på tåget.
.

Så är det och vi har många gånger pratat om att förändringen ligger hos henne och även pratat om att söka psykologhjälp, men väntetiderna är ju enorma.

Men ska man lita på henne så är det inte bara dessa tankar som ställer till det längre utan hon har helt enkelt ingen disciplin att äta ordentligt.

Jag tog inte hennes undervikt så allvarligt tidigare för jag visste inte faran med det, därav denna tråd.

Vi har haft problem och aldrig kommit upp i kalorier nog för henne att hålla vikten och nu måste vi upp i en kalorimängd så att hon ökar i vikt. Hon dricker mycket kaffe och hon har börjat ha grädde i kaffet så förhoppningsvis kommer det gå uppåt nu, men tills dess att det faktiskt gör det är problemet reellt.

sumialic
2015-01-07, 20:56
Hur mycket hade ni tagit kontroll i mitt läge och själva ringt VC etc och pushat? Jag pratade precis med min flickvän och idag har hon inte ätit alls bra. Hon förklarade att det är precis som om hon inte bryr sig. Hon tycker bara jag är jobbig som poängterar farorna och försöker pusha henne till att äta. Hon skulle äta en äggmacka nu (hon äter in gulan) och jag föreslog att äta en ostmacka istället, men det var inte gott nog (det blev för torrt?) Häromdagen åt hon jättebra (kaloribalans) och då uppmuntrade jag henne, men det håller inte utan sen har hon en dålig dag och är deppig och äter jättedåligt. Hon har fått tid på VC den 26de Januari för att få en remiss till anorexikliniken.

IronMaiden
2015-01-07, 21:39
Hur mycket hade ni tagit kontroll i mitt läge och själva ringt VC etc och pushat? Jag pratade precis med min flickvän och idag har hon inte ätit alls bra. Hon förklarade att det är precis som om hon inte bryr sig. Hon tycker bara jag är jobbig som poängterar farorna och försöker pusha henne till att äta. Hon skulle äta en äggmacka nu (hon äter in gulan) och jag föreslog att äta en ostmacka istället, men det var inte gott nog (det blev för torrt?) Häromdagen åt hon jättebra (kaloribalans) och då uppmuntrade jag henne, men det håller inte utan sen har hon en dålig dag och är deppig och äter jättedåligt. Hon har fått tid på VC den 26de Januari för att få en remiss till anorexikliniken.

Bra att din tjej har fått tid till VC för att kunna komma vidare , har haft väninnor med ätstörningsproblematik och oftast är det svårt att vara den som står bredvid i den situationen då man oftast ses som tjatig, jobbig, oförstående & etc. Det bästa man egentligen kan göra i den situationen är att lyssna och stötta henne när hon har bra dagar & prata med henne men försöka få henne att inse att hon faktiskt behöver hjälp, vilket ibland inte alltid är det lättaste. De som jobbar med ätstörningar är proffs och vet ofta hur man bör tackla problemen på bästa sätt. Den ena tjejkompisen jag har som nu är friskförklarad fick bl.a. problem med hjärtrytmen, långa bortfall av menstruation, extremt låg kroppstemperatur etc. Hoppas verkligen din tjej får hjälp!