handdator

Visa fullständig version : Tråden där vi diskuterar udda åsikter


XXXL
2014-12-25, 04:00
Du kanske undrat över varför kvinnor har rösträtt, eller varför vi har högertrafik?

Jag tänkte att vi skulle dra igång en tråd där vi kan ventilera funderingar vi grubblat över men kanske inte riktigt vågar ta upp i ett mer seriöst sammanhang, jag själv kan börja:

Förr i tiden så styrde kungen med ensam makt, han hade ett gäng rådgivare omkring sig som kom med förslag och hjälpte till att styra riket i stora drag, men kungen hade det sista ordet. I ett civiliserat land som Sverige, varför skulle inte det kunna fungera nu idag? Politik verkar ju inte fungera så värst bra längre i landet just nu, och det ser ut som att vi går mot en grå politik som går över blockgränser istället för en tydlig röd/blå. Och vi ser även hur allt fler tappar förtroende för riksdagspolitiker som i sin tur bara beter sig allt mer barnsligt och omoget. Klär sig hur som helst, säger vad som helst, vägrar prata med varandra e.t.c.

Det känns som att risken för att kungen i landet skulle löpa amok och bli galen i ett land som är så pass modernt som Sverige är ganska liten, säg att Prinsessan Viktoria skulle bli enväldig härskare, skulle hon verkligen ta beslut så mycket sämre än vad de ca 250 tomtarna i riksdagen skulle göra?

Jag skulle välja att kalla det för direktpolitik, för "kungen" kan få igenom sina beslut direkt.

tjabon
2014-12-25, 04:04
349 ledarmöter i Sveriges riksdag, fick vi lära oss på mellanstadiet.

mangemani
2014-12-25, 04:16
varför ska allt numera ha något med sex eller sexigt att göra?
sex säljer bla bla bla, jag vet, men jag tycker det känns lite uttjatat och överdrivet på något sätt.
man ser det ÖVERALLT, tidningar, nätet, filmer, serier, reklam, sättet folk pratar, hur mycket utav folket klär sig, julen tom, hur en del folk tänker och resonerar med mera, allt verkar helt sex besatt, porr skadat om inte annat.
vet inte riktigt om jag har någon egentlig fråga eller poäng med detta, är nog bara en fundering/tanke.

BobaFett
2014-12-25, 08:27
varför ska allt numera ha något med sex eller sexigt att göra?
sex säljer bla bla bla, jag vet, men jag tycker det känns lite uttjatat och överdrivet på något sätt.
man ser det ÖVERALLT, tidningar, nätet, filmer, serier, reklam, sättet folk pratar, hur mycket utav folket klär sig, julen tom, hur en del folk tänker och resonerar med mera, allt verkar helt sex besatt, porr skadat om inte annat.
vet inte riktigt om jag har någon egentlig fråga eller poäng med detta, är nog bara en fundering/tanke.

För att målet med livet är att reproducera.

s7b
2014-12-25, 09:30
varför ska allt numera ha något med sex eller sexigt att göra?
sex säljer bla bla bla, jag vet, men jag tycker det känns lite uttjatat och överdrivet på något sätt.
man ser det ÖVERALLT, tidningar, nätet, filmer, serier, reklam, sättet folk pratar, hur mycket utav folket klär sig, julen tom, hur en del folk tänker och resonerar med mera, allt verkar helt sex besatt, porr skadat om inte annat.
vet inte riktigt om jag har någon egentlig fråga eller poäng med detta, är nog bara en fundering/tanke.

Målet varje enskild cell i livet har är att föra sin status och sina gener vidare. Vad händer då när våran art måste ****** för att föra de vidare?

HUEHUEHUE bangbangbang knulliknull ROUGHSEX *love*

tlk
2014-12-25, 09:36
Ni som har som mål med livet att reproducera er verkar ha lite tråkiga liv. Själv är jag lite högre stående än en encellig organism och har inte alls reproducering som prio ett. Men det är ju såklart en smaksak det där.

s7b
2014-12-25, 09:39
Ni som har som mål med livet att reproducera er verkar ha lite tråkiga liv. Själv är jag lite högre stående än en encellig organism och har inte alls reproducering som prio ett. Men det är ju såklart en smaksak det där.

Får du inget där hemma?

Scratch89
2014-12-25, 10:05
In before SD.

Trouble
2014-12-25, 10:12
Målet varje enskild cell i livet har är att föra sin status och sina gener vidare. Vad händer då när våran art måste ****** för att föra de vidare?

HUEHUEHUE bangbangbang knulliknull ROUGHSEX *love*

Har celler mål? Trodde de bara var

tlk
2014-12-25, 10:35
Får du inget där hemma?

Hur mycket jag får i och utanför hemmet har diskuterats i andra trådar, du kan säkert hitta tillförlitlig statistik om du letar.

Har celler mål? Trodde de bara var

Jag föredrar att se celler som maskiner. Att de skulle ha något mål.. njäää.

awesomooo
2014-12-25, 11:22
Huvudbonad borde vara förbjudet inomhus på offentliga platser.

Blaine
2014-12-25, 12:25
Vi ska alltså diskutera udda åsikter. Vad menas med det? Att de inte följer normen? Att det är en åsikt som är ovanlig och ingen tänker på? Att de är motbjudande?

Fuark
2014-12-25, 12:44
Jag avskyr studenter. Det är eventuellt en något udda åsikt

Jag är själv student vilket kan anses som hyckleri men medelstudenten är så otroligt fylld av sig själv och det känns som om de tycker att de är lite bättre än andra. Att umgås med mertalet på daglig basis är ganska plågsamt. Ekonomstudenter är absolut värst

(alla är inte såna, men det finns absolut flest på valfri högskola/univsersitet)

Sverker
2014-12-25, 12:47
Har celler mål? Trodde de bara var

Att dela sig och bli fler. Att helt egotrippat skapa kopior av sig själv. Det där med att blanda egenskaper är ointressant för cellen.

J.V
2014-12-25, 12:52
Jag tycker människor som inte gillar/är oengagerade i musik är obehagliga. Folk som inte har en favoritgenre, typ något de slår på själva utan bara ... flyter med oavsett vad som spelas och aldrig slår på musik själva när de är ensamma osv.

Andy.da.wohoo
2014-12-25, 12:58
Jag avskyr studenter. Det är eventuellt en något udda åsikt

Jag är själv student vilket kan anses som hyckleri men medelstudenten är så otroligt fylld av sig själv och det känns som om de tycker att de är lite bättre än andra. Att umgås med mertalet på daglig basis är ganska plågsamt. Ekonomstudenter är absolut värst

(alla är inte såna, men det finns absolut flest på valfri högskola/univsersitet)

Jag håller med, studenter har en tendens att se sig som bättre än gemene man och skäms inte för att visa det.

Är också student, kalla mig hycklare om ni vill.

Edit: finns givetvis undantag, och det är dom jag valt att umgås med :)

tlk
2014-12-25, 13:06
Att dela sig och bli fler. Att helt egotrippat skapa kopior av sig själv. Det där med att blanda egenskaper är ointressant för cellen.

Fast det där är ju en sanning med modifikation. Det är gott om celler, i t.ex. mänskliga kroppen, som inte alls skapar några kopior av sig.

mangemani
2014-12-25, 13:31
För att målet med livet är att reproducera.

Målet varje enskild cell i livet har är att föra sin status och sina gener vidare. Vad händer då när våran art måste ****** för att föra de vidare?

HUEHUEHUE bangbangbang knulliknull ROUGHSEX *love*

jo, ja tror nog att varje människa medveten om att om man ska ha barn så måste man ha sex eller någon form utav inseminering, men det var inte det jag menade.
även om en del folk nu har som mål här i livet att reproducera, måste man bli påmind om detta 24/7? infon i dagsläget känns så påtvingad och överdriven.
dont get me wrong, sex är nice och viktigt, men det verkar som att det har vuxit sig så stort så att sex nu är allt.

PureWhey
2014-12-25, 13:39
Demokrati suger.

Mitosis
2014-12-25, 13:49
jo, ja tror nog att varje människa medveten om att om man ska ha barn så måste man ha sex eller någon form utav inseminering, men det var inte det jag menade.
även om en del folk nu har som mål här i livet att reproducera, måste man bli påmind om detta 24/7? infon i dagsläget känns så påtvingad och överdriven.
dont get me wrong, sex är nice och viktigt, men det verkar som att det har vuxit sig så stort så att sex nu är allt.

Jag håller med dig, hatar t.ex "Ligga med P3" och allt liknande.

Demokrati suger.

Kommer aldrig ihåg vem som sa det först, men något i stilen med "Demokrati förutsätter att befolkningen har tillräckligt med intelligens för att rösta fram den bästa kandidaten.".

Kan inte säga att jag tycker den stora majoritet som röstar är tillräckligt pålästa för att faktiskt rösta.

PureWhey
2014-12-25, 13:51
Jag håller med dig, hatar t.ex "Ligga med P3" och allt liknande.







Kommer aldrig ihåg vem som sa det först, men något i stilen med "Demokrati förutsätter att befolkningen har tillräckligt med intelligens för att rösta fram den bästa kandidaten.".



Kan inte säga att jag tycker den stora majoritet som röstar är tillräckligt pålästa för att faktiskt rösta.


Precis.

Scratch89
2014-12-25, 16:50
Jag tycker att sex, nakenhet och en överdriven/irrelevant för filmen/handlingen/produkten exploatering av framför allt kvinnokroppen är dåligt.

Jockefoten
2014-12-25, 16:58
Jag tycker att sex, nakenhet och en överdriven/irrelevant för filmen/handlingen/produkten exploatering av framför allt kvinnokroppen är dåligt.

Det gör jag med, men jag tror inte det är en överdrivet udda åsikt. I alla fall inte i Sverige.

tlk
2014-12-25, 16:59
Jag anser att det är tramsigt att man måste ha kläder på sig bara för man går utanför lägenheten.

Ajemän
2014-12-25, 17:23
Eedit

filmjölk
2014-12-25, 17:31
Jag anser att som heterosexuell, oattraktiv, överviktig, vit, medelålders och man är min sexualitet förtryckt. Alla preferenser jag har är äckliga och kvinnoförnedrande, inte för att de i sig är så värst äckliga och är egentligen rätt milt kvinnoförnedrande men just att jag har dem gör dem mycket värre.

jenni
2014-12-25, 17:45
Innan inlägg, är vi ok med sexfrågor också ?

Yes
2014-12-25, 17:45
Jag anser att som heterosexuell, oattraktiv, överviktig, vit, medelålders och man är min sexualitet förtryckt. Alla preferenser jag har är äckliga och kvinnoförnedrande, inte för att de i sig är så värst äckliga och är egentligen rätt milt kvinnoförnedrande men just att jag har dem gör dem mycket värre.
Enligt vem? Dig själv eller Gudrun Schyman?

tlk
2014-12-25, 18:02
Innan inlägg, är vi ok med sexfrågor också ?

Det är inte bara ok, det är ett krav för att få vara med.

jenni
2014-12-25, 18:08
Det är inte bara ok, det är ett krav för att få vara med.

Toppen, jag tar det som grönt ljus :d

jenni
2014-12-25, 18:11
Ok, jag undrar varför tror ni många tjejer känner sig undergivna när de får oralsex? Vad är det som är undergivelse i det?
Har frågat många och de säger att "vet inte, men så tycker jag bla bla bla"
Eller så är det jag som inte riktigt förstår vad undergiven är...

tlk
2014-12-25, 18:17
Ok, jag undrar varför tror ni många tjejer känner sig undergivna när de får oralsex? Vad är det som är undergivelse i det?
Har frågat många och de säger att "vet inte, men så tycker jag bla bla bla"
Eller så är det jag som inte riktigt förstår vad undergiven är...

Undergivna när de får oralsex? That's fucking weird.

Latissimus Dorsi
2014-12-25, 18:19
Att en majoritet av befolkning borde få sin rösträtt fråntagen

Yes
2014-12-25, 18:19
Det låter rätt weird ja, men det går ju ändå att vara dominant medan man är där nere och jobbar sig till nackspärr och kramp i tungan...

jenni
2014-12-25, 18:21
Undergivna när de får oralsex? That's fucking weird.

Jaaaaa!!! Tack !!! Då är det inte jag som är clueless ! Ha!!
Men tydligen om att de ger kontrollen till killen/tjejen som ger dem
Still don't get it though :confused:

jenni
2014-12-25, 18:22
Det låter rätt weird ja, men det går ju ändå att vara dominant medan man är där nere och jobbar sig till nackspärr och kramp i tungan...

Ok, men på vilket sätt är man ug som mottagare, jag tänker tvärtom liksom :d

zaebis
2014-12-25, 18:24
Perception färgas av kultur. De har antagligen med sig för mycket andra tankar när tankarna borde fokuseras på njutning.

Scratch89
2014-12-25, 18:29
Det gör jag med, men jag tror inte det är en överdrivet udda åsikt. I alla fall inte i Sverige.

Bland unga män känns det rätt så ovanligt. Jag tycker t.ex att Game Of Thrones hade varit mycket bättre utan all omotiverad nakenhet och exploatering av kvinnokroppen.

Jag såg på We're The Miller's i veckan och blev nästan förbannad när jag blev tvångsmatad med Jennifer Anistons kropp.

Yes
2014-12-25, 18:29
Ok, men på vilket sätt är man ug som mottagare, jag tänker tvärtom liksom :d
Jag kan inte beskriva det utan att det blir en porrnovell... men eh... det handlar om att ta kontroll.
Jämför t.ex. med att killen får huvudet nedtryckt där och order om att göra sitt jobb, mot att han är fysiskt dominant, slänger isär benen och går ner... Alltså, man måste inte vara överst för att vara överst, så att säga... :)

jenni
2014-12-25, 18:30
Perception färgas av kultur. De har antagligen med sig för mycket andra tankar när tankarna borde fokuseras på njutning.

Jo, jag tänkte på att jag hört feminister säga något om detta, men då uppfattade jag det om att ge oralsex inte att få, ska nog surfa in på någon feminist sida kanske och få klarhet

Scratch89
2014-12-25, 18:31
Ok, men på vilket sätt är man ug som mottagare, jag tänker tvärtom liksom :d

Sysslar man med BDSM och andra bondagevarianter kan man vara undergiven när man tar emot, eftersom det är givaren som bestämmer och sätter villkoren. Tänk dig att ligga fastbunden med ögonbindel och bli teasad.

zaebis
2014-12-25, 18:31
Varken att ge eller att få är ug i sig. Båda kan vara både dominant och submissivt.

tlk
2014-12-25, 18:32
Jag har en vän som är jättedominant och hon älskar att få oralsex. Tror inte hon känner sig särskilt underlägsen i sammanhanget... Ska ta och fråga henne faktiskt.

jenni
2014-12-25, 18:32
Jag kan inte beskriva det utan att det blir en porrnovell... men eh... det handlar om att ta kontroll.
Jämför t.ex. med att killen får huvudet nedtryckt där och order om att göra sitt jobb, mot att han är fysiskt dominant, slänger isär benen och går ner... Alltså, man måste inte vara överst för att vara överst, så att säga... :)

Jo, det är klart, men även då är det väl inte så att man är ug, jag ser inte det så...
Ug är i mina ögon när man är fastbojad/bunden och helt i hans våld..
Det är ug, men att han är lite bestämd och tar för sig är bara kittlande

jenni
2014-12-25, 18:35
Sysslar man med BDSM och andra bondagevarianter kan man vara undergiven när man tar emot, eftersom det är givaren som bestämmer och sätter villkoren. Tänk dig att ligga fastbunden med ögonbindel och bli teasad.

Jo, men nu pratar vi om rent vaniljsex, de vägrar/ogillar få oralt för att de känner sig underlägsna. Varför ? Hur? Jag förstår inte, vad fasiken gör dem i sängen egentligen :d

Tyrwing
2014-12-25, 18:35
Jag avskyr studenter. Det är eventuellt en något udda åsikt

Jag är själv student vilket kan anses som hyckleri men medelstudenten är så otroligt fylld av sig själv och det känns som om de tycker att de är lite bättre än andra. Att umgås med mertalet på daglig basis är ganska plågsamt. Ekonomstudenter är absolut värst

(alla är inte såna, men det finns absolut flest på valfri högskola/univsersitet)

Du är inte ensam. Men också på den totala avsaknaden av respekt för andra individer.

Diomedea exulans
2014-12-25, 18:36
Ok, jag undrar varför tror ni många tjejer känner sig undergivna när de får oralsex?

Kanske för att hennes könsorgan är helt i mannens våld (han skulle ju på 0,1 sekunder kunna bita murran av henne, för att uttrycka sig lite brutalt). Eller för att tjejen känner sig så utlämnad; hon lämnat ut sin mest privata kroppsdel för visning, smakning, luktning och kännande.

Yes
2014-12-25, 18:37
Jo, det är klart, men även då är det väl inte så att man är ug, jag ser inte det så...
Ug är i mina ögon när man är fastbojad/bunden och helt i hans våld..
Det är ug, men att han är lite bestämd och tar för sig är bara kittlande
Jag menar att mannen fortfarande är den dominanta parten... rep och bojor är ju att ta det några steg längre.

tlk
2014-12-25, 18:39
Jag är ju då av åsikten att ge/få oralsex i sig inte besitter någon dom/ug-egenskap. Utan det är något man kan lägga till.. och vilken kombination som helst fungerar. Med eller utan kedjor.

zaebis
2014-12-25, 18:41
Det är precis som tlk säger.

Yes
2014-12-25, 18:42
de vägrar/ogillar få oralt för att de känner sig underlägsna.
Vad är det här för konstiga feministfasoner? :confused:

zaebis
2014-12-25, 18:44
Vad är det här för konstiga feministfasoner? :confused:

Kan vara en stigmatisering på något sätt eller att de helt enkelt inte vill eller vågar och därför ger undanflykter.

jenni
2014-12-25, 18:44
Kanske för att hennes könsorgan är helt i mannens våld (han skulle ju på 0,1 sekunder kunna bita murran av henne, för att uttrycka sig lite brutalt). Eller för att tjejen känner sig så utlämnad; hon lämnat ut sin mest privata kroppsdel för visning, smakning, luktning och kännande.
Bingo!!! Så är det nog faktiskt!
Kan nog inte relatera till den känslan men kan förstå det nu när du säger det..
Kanske beror på hur bekväm man är i sig :confused:

Jag menar att mannen fortfarande är den dominanta parten... rep och bojor är ju att ta det några steg längre.
Det är han väl alltid, i slutändan är han det oavsett vem som är bojad och vem som håller piskan

Jag är ju då av åsikten att ge/få oralsex i sig inte besitter någon dom/ug-egenskap. Utan det är något man kan lägga till.. och vilken kombination som helst fungerar. Med eller utan kedjor.
Mmm, precis

Exdiaq
2014-12-25, 18:51
Jag avskyr studenter. Det är eventuellt en något udda åsikt

Jag är själv student vilket kan anses som hyckleri men medelstudenten är så otroligt fylld av sig själv och det känns som om de tycker att de är lite bättre än andra. Att umgås med mertalet på daglig basis är ganska plågsamt. Ekonomstudenter är absolut värst

(alla är inte såna, men det finns absolut flest på valfri högskola/univsersitet)

Jag håller med, studenter har en tendens att se sig som bättre än gemene man och skäms inte för att visa det.

Är också student, kalla mig hycklare om ni vill.

Edit: finns givetvis undantag, och det är dom jag valt att umgås med :)

Du är inte ensam. Men också på den totala avsaknaden av respekt för andra individer.

Nu umgås jag mest med medicinstudenter men känner inte alls igen det där.

Latissimus Dorsi
2014-12-25, 18:52
Man borde tvångsdeportera hela nyheter24s redaktion, alla i kommentarsfältet och alla flashbackrasister till gulag.

stridis
2014-12-25, 19:05
De som vill ta livet av sig-gör det(om du inte är en förälder till ett barn). Segdra inte, gör inget drama av det.

Nordenator
2014-12-25, 19:15
De som vill ta livet av sig-gör det(om du inte är en förälder till ett barn). Segdra inte, gör inget drama av det.

Okey? Du kan inte acceptera att en människa som mår så pass dåligt att den funderar på att avsluta sitt liv fortfarande kanske är något tveksam? Du har säkert funderat onödigt länge på vad du ska ha till lunch någon gång. Ställ detta i relation till att avsluta sin existens.

filmjölk
2014-12-25, 19:16
De som vill ta livet av sig-gör det(om du inte är en förälder till ett barn). Segdra inte, gör inget drama av det.

:) Att segdra och göra drama av det är faktiskt en jäkligt bra sak, jag skulle gissa att det höjer chansen att inte suicidera med flera 100% jämfört med att hålla suicidaliteten för sig själv.

Men när jag är trött och irriterad delar jag din åsikt.

Beholder
2014-12-25, 19:39
Jag tycker game of thrones serien är skitdålig. Böckerna är dåliga och hade behövt kortats ner till en tredjedel av sin längd för att ens kunna räknas som läsvärda. Uppläsaren av talböckerna är en jävla tomte och har typ fyra olika röster för alla karaktärer. I kort jag hatar hypen som finns runt den jävla skiten.

tlk
2014-12-25, 19:40
På tal om åsikter om saker som är riktigt dåliga så SAGAN OM RINGEN. Tråkigare böcker får man leta efter. Och filmerna var ännu värre.

Beholder
2014-12-25, 19:43
På tal om åsikter om saker som är riktigt dåliga så SAGAN OM RINGEN. Tråkigare böcker får man leta efter. Och filmerna var ännu värre.

Håller med dig, jävla sagan om ringen som har förstört fantasy på många vis, allt för många författare skriver allt för långa jävla böcker som skulle behövt slaktas ner till hälften för att vara läsvärda. För mycket beskrivningar av vad dom har på sig vad dom äter och hur deras jävla höger tå mår. Games of thrones böckerna ständiga beskrivande av maten dom äter, en stor jävla del av bok två eller tre går ut på att förklara hur arya rör sig norrut och äter lök.

stridis
2014-12-25, 19:45
På tal om åsikter om saker som är riktigt dåliga så SAGAN OM RINGEN. Tråkigare böcker får man leta efter. Och filmerna var ännu värre.

Filmatiseringar och animeringar innan Peter Jackson sög apåsnehybrid-balle.
Annars så var trilogin-filmerna bra men vissa saker stör man sig lite på.
Däremot är Hobbit-filmerna rena rama naturpanorama-rullar, hatar det. Första hobbit-filmen såg jag i 3D också, klart ovärt det.

stridis
2014-12-25, 19:47
Håller med dig, jävla sagan om ringen som har förstört fantasy på många vis, allt för många författare skriver allt för långa jävla böcker som skulle behövt slaktas ner till hälften för att vara läsvärda. För mycket beskrivningar av vad dom har på sig vad dom äter och hur deras jävla höger tå mår. Games of thrones böckerna ständiga beskrivande av maten dom äter, en stor jävla del av bok två eller tre går ut på att förklara hur arya rör sig norrut och äter lök.

Tyst. Wheel of Time, tjohooo.

Beholder
2014-12-25, 19:52
Tyst. Wheel of Time, tjohooo.

Herre jävlar jag lyssnade om dom böckerna. Fyfan om karaktärerna bara hade börjat prata med varandra så hade serien blivit 2 böcker lång.

Nordenator
2014-12-25, 19:55
Håller med dig, jävla sagan om ringen som har förstört fantasy på många vis, allt för många författare skriver allt för långa jävla böcker som skulle behövt slaktas ner till hälften för att vara läsvärda. För mycket beskrivningar av vad dom har på sig vad dom äter och hur deras jävla höger tå mår. Games of thrones böckerna ständiga beskrivande av maten dom äter, en stor jävla del av bok två eller tre går ut på att förklara hur arya rör sig norrut och äter lök.

Så Tolkien, i egenskap av en pionjär inom fantasty, har förstört fantasy? Visst att hans material redan finns utspritt i form av mytologi världen över, men att samla allt och få den genomslagskraften som LotR fått har inte direkt gjort en försumbar effekt på fantasy som genre. Däremot kan jag väl inte direkt påstå att jag tycker om LotR som bokserie, men jag hade nog inte riktigt läst hundratals fantasyböcker i mellan- och högstadiet om det inte vore för just Tolkien. Sedan är hans böcker motsvarigheten till fikats mandelkubb i min värld, men all kudos till gubben i alla fall.

Diomedea exulans
2014-12-25, 19:57
Bingo!!! Så är det nog faktiskt!
Kan nog inte relatera till den känslan men kan förstå det nu när du säger det..
Kanske beror på hur bekväm man är i sig :confused:


Ja, det beror nog helt klart på hur bekväm man är i sig själv. Jag har varit med om att tjejer vägrat låta en göra det där på henne… Samt saker som jag upplever som ännu stolligare, som att vissa tjejer t ex vägrar visa brösten när man ska ha sex (personlighen tycker jag att den där osäkerheten är mycket mer avtändande bröstens eventuella fulhet…).

Jag tycker game of thrones serien är skitdålig. Böckerna är dåliga och hade behövt kortats ner till en tredjedel av sin längd för att ens kunna räknas som läsvärda. Uppläsaren av talböckerna är en jävla tomte och har typ fyra olika röster för alla karaktärer. I kort jag hatar hypen som finns runt den jävla skiten.

När man snackar lite med folk som läst böckerna så inser man att det faktiskt är allmänt erkänt att böckerna inte är superbra. De flesta verkar anse att författaren är medioker som skribent (som någon uttryckte det, "det finns ungefär ett intressant kapitel i var och en av de där biblarna, sedan är det bara beskrivningar av rum och kläder"). Många som ändå fortsätter läsa verkar mest göra det för att de vill veta hur det går för vissa enskilda personer/storylines.

På tal om åsikter om saker som är riktigt dåliga så SAGAN OM RINGEN. Tråkigare böcker får man leta efter. Och filmerna var ännu värre.

Jag tycker inte de är dåliga, men överskattade. De är helt enkelt actionböcker/filmer - inte mycket djupare än så. Enligt mig är det verkligt imponerande med Tolkien att han i princip uppfann den moderna fantasygenren, men själva böckerna är… Ptja.

Exdiaq
2014-12-25, 20:00
Äsch, fantasy-hipsters!

Beholder
2014-12-25, 20:01
Så Tolkien, i egenskap av en pionjär inom fantasty, har förstört fantasy? Visst att hans material redan finns utspritt i form av mytologi världen över, men att samla allt och få den genomslagskraften som LotR fått har inte direkt gjort en försumbar effekt på fantasy som genre. Däremot kan jag väl inte direkt påstå att jag tycker om LotR som bokserie, men jag hade nog inte riktigt läst hundratals fantasyböcker i mellan- och högstadiet om det inte vore för just Tolkien. Sedan är hans böcker motsvarigheten till fikats mandelkubb i min värld, men all kudos till gubben i alla fall.

ja klart utan honom ingen fantasy. Men samtidigt att folk skall skriva långa jävla epos där en trilogi oftast är i det kortaste laget är lite störande. En bra bok är en bok där författaren försöker hålla det så kort som möjligt med utrymme för egna tankar. Där redigeraren skoningslöst ser till att rensa ut skiten som inte hör hemma eller behövs. Tyvärr är det nästan aldrig så :-(

tlk
2014-12-25, 20:05
Vi kan ju lägga till min åsikt att fantasy varken är bra som film eller bok. Faktiskt är det inget bra med det alls.

Diomedea exulans
2014-12-25, 20:07
Äsch, fantasy-hipsters!

Jag är så hipster att min favoritfantasy är Muminböckerna!

filmjölk
2014-12-25, 20:08
Jag hatar deckare och kriminalromaner och anser att folk som gillar sådan litteratur över fantasy, skräck och sci-fi är fantasilösa, tråkiga och ointressanta.

Matsa
2014-12-25, 20:11
Vi kan ju lägga till min åsikt att fantasy varken är bra som film eller bok. Faktiskt är det inget bra med det alls.

Inget udda med den åsikten, du är knappast ensam om dålig smak. ;)

Beholder
2014-12-25, 20:11
Jag hatar deckare och kriminalromaner och anser att folk som gillar sådan litteratur över fantasy, skräck och sci-fi är fantasilösa, tråkiga och ointressanta.

Deckare är ta mig fan något som gud glömde, så jävla dålig skit

Exdiaq
2014-12-25, 20:13
"Tråden för gnällerövar som vill sprida sin diarré på allmogens nöjesmarker"

Diomedea exulans
2014-12-25, 20:14
"Tråden för gnällerövar som vill sprida sin diarré på allmogens nöjesmarker"

Vad du gnäller. cofffee

filmjölk
2014-12-25, 20:17
"Tråden för gnällerövar som vill sprida sin diarré på allmogens nöjesmarker"

Välkommen, vi har reserverat en plats åt dig.

XXXL
2014-12-25, 20:21
Vi ska alltså diskutera udda åsikter. Vad menas med det? Att de inte följer normen? Att det är en åsikt som är ovanlig och ingen tänker på? Att de är motbjudande?

Allt det, ovanliga åsikter som ingen tänker på eller saker som du annars inte skulle våga fråga nån om.

Beholder
2014-12-25, 20:21
Välkommen, vi har reserverat en plats åt dig.

hehe alla has libertarianska åsikter passar perfekt in här.

XXXL
2014-12-25, 20:24
"Tråden för gnällerövar som vill sprida sin diarré på allmogens nöjesmarker"

Det här är fan ingen jävla gnälltråd, det här är en tråd där DU om DU undrar något som i många andras ögon kan anses vara konstigt får en chans att ventilera det, det är många som har kommit med bra saker hittills.

Ogilla studenter är en klassisk åsikt som man kan i många andra sammanhang inte kan ventilera, här får man chans att göra det.

tlk
2014-12-25, 20:31
Jag gillar studenter.

Frantic
2014-12-25, 20:36
Jag tycker att sex, nakenhet och en överdriven/irrelevant för filmen/handlingen/produkten exploatering av framför allt kvinnokroppen är dåligt.

Jupp. Jag såg Gone Girl häromdagen och..

... scenerna där den unga tjejen, Emily Ratajkowski, visar brösten blev lite mycket. Hon är snygg, populär och lite känd för att visa brösten så jag satt nästan och väntade på det när jag såg att hon var med och jag hade rätt.

Å andra sidan blir jag lite irriterad när det är tvärtom i filmer också. När det är en sexscen och båda har täcket över sig under hela akten och direkt efteråt sveper in sig i varsitt täcke så att absolut inget barnförbjudet ska synas.

Yes
2014-12-25, 20:41
Bingo!!! Så är det nog faktiskt!
Kan nog inte relatera till den känslan men kan förstå det nu när du säger det..
Kanske beror på hur bekväm man är i sig :confused:
Då skulle väl män känna sig undergivna när de får oralsex också. Har aldrig hört en man säga det...

Det är han väl alltid, i slutändan är han det oavsett vem som är bojad och vem som håller piskan
Finns ju dominanta kvinnor och undergivna män. Som en tjejkompis sade om en riktig dörrmatta till kille hon träffade; "han fick bara hålla sig där nere - det enda han dög till - och när jag var nöjd somnade jag på min sida av sängen". :D

Beelz
2014-12-26, 00:29
Huvudbonad borde vara förbjudet inomhus på offentliga platser.

Tjena farfar! Vad är det fel med huvudbonad inomhus?

Anton Fräs
2014-12-26, 00:56
Jag har tappat all tilltro till demokrati och börjar allt mer tro att det världen och Sverige behöver är mer åt merokrati-hållet.

Finns alltför många exempel då politiker begär utredningar och ärligt talat bara pissar på resultaten för att dem inte passade deras åsikter (som alltså inte är baserade på fakta).

hurril
2014-12-26, 01:30
Ingen har ju bidragit med direkt udda åsikter och säkerligen inte jag heller.

Jag skulle vilja att alla skatter (moms kan få undantas för att slippa bokföringshelvetet för alla inköp) kom som inbetalningskort som andra räkningar. Vad sägs om att rent av gruppera dem per huvudsakliga kostnadsställen.

cero
2014-12-26, 02:34
Ingen har ju bidragit med direkt udda åsikter och säkerligen inte jag heller.

Jag skulle vilja att alla skatter (moms kan få undantas för att slippa bokföringshelvetet för alla inköp) kom som inbetalningskort som andra räkningar. Vad sägs om att rent av gruppera dem per huvudsakliga kostnadsställen.

Vad sägs om att ta bort dem?

hurril
2014-12-26, 02:38
Vad sägs om att ta bort dem?

Är en del andra saker som behöver hända innan dess.

Huungg
2014-12-26, 02:47
Jupp. Jag såg Gone Girl häromdagen och..

... scenerna där den unga tjejen, Emily Ratajkowski, visar brösten blev lite mycket. Hon är snygg, populär och lite känd för att visa brösten så jag satt nästan och väntade på det när jag såg att hon var med och jag hade rätt.

Jag älskade den scenen

Exdiaq
2014-12-26, 10:25
hehe alla has libertarianska åsikter passar perfekt in här.

För att de är "udda", d.v.s. avviker från vad majoriteten tycker och tänker, ja. Inte för att det gnälls.

Sverker
2014-12-26, 10:31
Min åsikt är att majoriteten oftast ( alltid ) har rätt. Bredast och mest erfarenhet. Har insett att de där misstagen är redan gjorda och behöver inte upprepas.

Anton Fräs
2014-12-26, 10:35
Min åsikt är att majoriteten oftast ( alltid ) har rätt. Bredast och mest erfarenhet. Har insett att de där misstagen är redan gjorda och behöver inte upprepas.

Jag kan hålla med om detta i mångt och mycket när det kommer till enkla och vardagliga saker. Men när det kommer till svåra beslut gällande infrastruktur/forskningssatningar/EU eller vad det nu må vara så är gemene man oerhört okunniga. Detta gäller även mig själv fast jag är politiskt intresserad, man kan omöjligt kunna tillräckligt om alla områden där staten har ett finger med i spelet. Det blir mycket ideologiskt och löst tänkande utan fakta som får bestämma agendan. Exempelvis finns ju V:s hårda ord mot privat vård och omsorg (trots att det finns många rapporter som visar att brukare är MER nöjda med en vård och omsorg de får där).

Exdiaq
2014-12-26, 10:36
Min åsikt är att majoriteten oftast ( alltid ) har rätt. Bredast och mest erfarenhet. Har insett att de där misstagen är redan gjorda och behöver inte upprepas.

Med tanke på att rätt/fel är högst subjektivt så är sannolikheten stor att detta definieras av vad majoriteten tycker.

Så ja, majoriteten har alltid rätt/fel. Men det betyder inte att det är rätt/fel.

Edit: tänk homolagstiftning i Uganda. Majoriteten där tycker nog att det är rätt, men bara för det är det inte rätt.

Exdiaq
2014-12-26, 10:43
Jag kan hålla med om detta i mångt och mycket när det kommer till enkla och vardagliga saker. Men när det kommer till svåra beslut gällande infrastruktur/forskningssatningar/EU eller vad det nu må vara så är gemene man oerhört okunniga. Detta gäller även mig själv fast jag är politiskt intresserad, man kan omöjligt kunna tillräckligt om alla områden där staten har ett finger med i spelet. Det blir mycket ideologiskt och löst tänkande utan fakta som får bestämma agendan. Exempelvis finns ju V:s hårda ord mot privat vård och omsorg (trots att det finns många rapporter som visar att brukare är MER nöjda med en vård och omsorg de får där).

Avskaffa demokrati helt och hållet istället. Låt fria marknaden utvisa vad det är individer verkligen värdesätter istället för att gå via femtioelva ombud och kanske få en urvattnad version av det man önskade 15 år i framtiden.

PureWhey
2014-12-26, 10:51
Min åsikt är att majoriteten oftast ( alltid ) har rätt. Bredast och mest erfarenhet. Har insett att de där misstagen är redan gjorda och behöver inte upprepas.


Så där kvinnor inte får köra bil, ha på sig vad dom vill etc är det rätt? Hmm.

Diomedea exulans
2014-12-26, 10:59
Min åsikt är att majoriteten oftast ( alltid ) har rätt. Bredast och mest erfarenhet. Har insett att de där misstagen är redan gjorda och behöver inte upprepas.

Jag har jobbat som telefonintervjuare i ett par år, och därmed ringt till och pratat med tusentals människor i alla samhällsskikt i Sverige. I egenskap av sådan har jag konstaterat att en väldigt stor del av befolkningen är fullständigt dum i huvudet.

Jag trodde som du förut, att gemene man var någorlunda klok. Förut pratade jag nästan bara med bekanta (som är ungefär lika smarta som jag). Men efter en period i yrket har alltså sakta bytt uppfattning.

Olegh
2014-12-26, 11:10
Jag har jobbat som telefonintervjuare i ett par år, och därmed ringt till och pratat med tusentals människor i alla samhällsskikt i Sverige. I egenskap av sådan har jag konstaterat att en väldigt stor del av befolkningen är fullständigt dum i huvudet.

Jag trodde som du förut, att gemene man var någorlunda klok. Förut pratade jag nästan bara med bekanta (som är ungefär lika smarta som jag). Men efter en period i yrket har alltså sakta bytt uppfattning.

Vi behöver alltså mer stat och förmynderi.

Diomedea exulans
2014-12-26, 11:13
Vi behöver alltså mer stat och förmynderi.

Tanken har slagit mig.

Exdiaq
2014-12-26, 11:18
Vi behöver alltså mer stat och förmynderi.

Tanken har slagit mig.

Envåldshärskare i så fall?

Annars begriper jag inte tankegångarna. "Majoriteten är dumma i huvudet, vi låter dem bestämma vilka som ska ha rätten att utöva våld, dödligt om så krävs, mot individen!".

Diomedea exulans
2014-12-26, 11:20
Envåldshärskare i så fall?

Annars begriper jag inte tankegångarna. "Majoriteten är dumma i huvudet, vi låter dem bestämma vilka som ska ha rätten att utöva våld, dödligt om så krävs, mot individen!".

Vadå, du menar att majoriteten inte kan utse en envåldshärskare? Ligger det i ordet "envåldshärskares" betydelse?

Men jag förstår vad du menar. Icke-demokrati är inte en problemfri lösning.

PureWhey
2014-12-26, 11:23
Envåldshärskare i så fall?

Annars begriper jag inte tankegångarna. "Majoriteten är dumma i huvudet, vi låter dem bestämma vilka som ska ha rätten att utöva våld, dödligt om så krävs, mot individen!".

Nja, exempelvis kan alla behöva göra IQ-test. Över x iq får du rösta. Går säkert att utforma på bättre vis.

bigtraps
2014-12-26, 11:37
Nja, exempelvis kan alla behöva göra IQ-test. Över x iq får du rösta. Går säkert att utforma på bättre vis.

Eller också måste man tjäna över en viss summa/år

PureWhey
2014-12-26, 11:38
Eller också måste man tjäna över en viss summa/år

Skulle kunna vara bra, men: bra lön =/= smart.
Dock drar man ju in mer skattepengar då och bör ha mer att säga om.

Olegh
2014-12-26, 11:39
Eller att man måste ha minst skostorlek 43.

bigtraps
2014-12-26, 11:40
Arbetslösa, sjukskrivna, straffade och bidragstagare borde förlora rösträtten

sabenada
2014-12-26, 11:42
Alla borde förlora rösträtten.

cero
2014-12-26, 12:44
Nja, exempelvis kan alla behöva göra IQ-test. Över x iq får du rösta. Går säkert att utforma på bättre vis.

Hög IQ =/= analytisk intelligens även om de ofta går hand i hand. Alla mått på intelligens är egentligen väldigt trubbiga.

PureWhey
2014-12-26, 12:50
Hög IQ =/= analytisk intelligens även om de ofta går hand i hand. Alla mått på intelligens är egentligen väldigt trubbiga.


Därav den sista meningen.

Yes
2014-12-26, 13:10
Påminner om den där gången jag var ute med en tjej som talade om andras dumhet och hur mycket bättre hon skulle styra allt. Hon trodde även på homeopati och att hon kunde hela folk genom handpåläggning.

cero
2014-12-26, 13:18
Därav den sista meningen.

Fast hur?

PureWhey
2014-12-26, 13:21
Fast hur?

Jadu, skulle krävas många arbetstimmar för att få fram en bra metod.

cero
2014-12-26, 13:28
Jadu, skulle krävas många arbetstimmar för att få fram en bra metod.

Säg till när du är klar. :D

Tricklew
2014-12-26, 14:06
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

Dunning-Kruger effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect)


Kanske ska man ha lite distans till sig själv när man är övertygad om att alla som inte delar ens åsikter är idioter?

Anton Fräs
2014-12-26, 14:40
Dunning-Kruger effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect)


Kanske ska man ha lite distans till sig själv när man är övertygad om att alla som inte delar ens åsikter är idioter?

Jag håller med dig men samtidigt känner jag själv mig inte alls tillräckligt duktig inom en mängd områden som jag vart fjärde år tvingas rösta om. Hellre expertstyre med folk som faktiskt kan sina avsmalnade områden alternativt att politiker måste lyssna på remissvar.

Exdiaq
2014-12-26, 14:49
Jag håller med dig men samtidigt känner jag själv mig inte alls tillräckligt duktig inom en mängd områden som jag vart fjärde år tvingas rösta om. Hellre expertstyre med folk som faktiskt kan sina avsmalnade områden alternativt att politiker måste lyssna på remissvar.

Det finns ingen som är expert på vad som värdesätts (och hur det manifesteras) av flera miljoner individer.

stridis
2014-12-26, 16:36
Jag håller med dig men samtidigt känner jag själv mig inte alls tillräckligt duktig inom en mängd områden som jag vart fjärde år tvingas rösta om. Hellre expertstyre med folk som faktiskt kan sina avsmalnade områden alternativt att politiker måste lyssna på remissvar.

Ingen ställer politiker till svars för sådant som en jobbig finne i röven och tvingar dem att motivera varför de förkastar remissvaren så då gör de sådär.


Nä mitt politikerförakt är såpass att flytande demokrati (direktdemokrati där man kan överlåta sin röst till röstdelegater) låter mer lockande. Men Sverige skall väl fördummas totalt utan återvändo innan det är en möjlighet. *gah!*

cero
2014-12-26, 16:39
Är en del andra saker som behöver hända innan dess.

Dela med dig. Det här är ju trots allt gnäll-tråden. :)

XXXL
2014-12-26, 16:53
Att ta vilja ta bort skatt är en bra "udda" kontroversiell åsikt, något som säkert många funderat på då och då men inte riktigt varit i rätt sammanhang för att kunna diskutera det.

Dela med dig Hurril!

XXXL
2014-12-26, 16:58
Dela med dig. Det här är ju trots allt gnäll-tråden. :)

Jag har inget emot att åsikten man kommer med är gnällig bara den är annorlunda, exempelvis på en dålig gnällig åsikt:

"Fan att det ska vara så jävla kallt i det här pissiga landet"

Exempel på en bra udda åsikt:

"Varför har vi fortfarande 24h dygn, skulle man inte kunna ändra på det?"

Det första vill jag helst inte ha i den här (min) tråd, men det andra är välkommet. Något med lite mer substans helt enkelt!

Salami
2014-12-26, 18:53
Jag som Libertarian anser att samtliga politiker som röstat för IPRED och FRA etc borde spärras in och bannlysas från alla politiska uppdrag och andra möjligheter till jobb för staten eller högre upp i företag.

Samt anser jag att citatet "When government fears the people, there is liberty. When the people fear the government, there is tyranny." Jefferson stämmer helt in idag.
Men människor har helt glömt bort vem politikerna ska jobba för.

hurril
2014-12-26, 18:57
Dela med dig. Det här är ju trots allt gnäll-tråden. :)

Allt det vi använder skatter för att finansiera idag skulle behöva gå via ett annat system - t ex försäkringar.

hurril
2014-12-26, 23:16
Att ta vilja ta bort skatt är en bra "udda" kontroversiell åsikt, något som säkert många funderat på då och då men inte riktigt varit i rätt sammanhang för att kunna diskutera det.

Dela med dig Hurril!

Jag vill inte ta bort skatt. Jag vill däremot att inbetalning sker av "slutkund" så att alla kan se hur mycket vi betalar. Kanske kan det stöka runt lite i vilket perspektiv folk har till hur det där fungerar.

-squat-
2014-12-26, 23:28
Allt det vi använder skatter för att finansiera idag skulle behöva gå via ett annat system - t ex försäkringar.

De som inte har råd kommer att stå utan försäkring?

Exdiaq
2014-12-26, 23:38
De som inte har råd kommer att stå utan försäkring?

Det kan man väl förmoda?

Alternativ: kooperativ, föreningar, välgörenhetsorganisationer m.m.

-squat-
2014-12-26, 23:50
Det kan man väl förmoda?

Alternativ: kooperativ, föreningar, välgörenhetsorganisationer m.m.

Eller att X % av varje premie går till försäkringsskydd åt de som inte har råd med en egen försäkring.

Exdiaq
2014-12-27, 00:27
Eller att X % av varje premie går till försäkringsskydd åt de som inte har råd med en egen försäkring.

Finns det en efterfrågan för det så lär nog något företag erbjuda sina kunder den valmöjligheten, ja.

Olegh
2014-12-27, 00:33
Liberalismen som idealistisk utopisk ideologi måste nog få en smäll liknande den kommunismen fick iom. sovjets fall, för att det ska bli tillräckligt tydligt att det inte fungerar. Iofs. så finns det ju sådana som fortfarande tyr sig till kommunismen, så kanske inte ändå...

-squat-
2014-12-27, 00:34
Finns det en efterfrågan för det så lär nog något företag erbjuda sina kunder den valmöjligheten, ja.

Eller så lagstiftar man om det. så att man säkerställer att det finns ett minimiskydd åt alla.

Duran
2014-12-27, 03:05
Jag tycker människor som inte gillar/är oengagerade i musik är obehagliga. Folk som inte har en favoritgenre, typ något de slår på själva utan bara ... flyter med oavsett vad som spelas och aldrig slår på musik själva när de är ensamma osv.

Jag känner likadant. När jag fått reda på att goda vänner inte har nån särskild favoritmusik så har jag blivit förbryllad, besviken och lite osäker på hur nära vänner vi kan vara.

cero
2014-12-27, 03:08
Liberalismen som idealistisk utopisk ideologi måste nog få en smäll liknande den kommunismen fick iom. sovjets fall, för att det ska bli tillräckligt tydligt att det inte fungerar. Iofs. så finns det ju sådana som fortfarande tyr sig till kommunismen, så kanske inte ändå...

Det finns knappt några liberaler i världen.

tjabon
2014-12-27, 05:03
Jag tycker genuint synd om alla pojkar på Södermalm (och övriga stadsbor) som ständigt håller på att dissekera mansrollen. Här ute på landet är det en icke-fråga.

Exdiaq
2014-12-27, 07:51
Liberalismen som idealistisk utopisk ideologi måste nog få en smäll liknande den kommunismen fick iom. sovjets fall, för att det ska bli tillräckligt tydligt att det inte fungerar. Iofs. så finns det ju sådana som fortfarande tyr sig till kommunismen, så kanske inte ändå...

"Liberalismen"? Det finns en hel uppsjö, vitt skilda inriktningar.

Liberalism (av latin liber, fri) är en politisk ideologi med individens frihet som grundläggande värde.[1] Exakt betydelse varierar med tidsepok och världsdel. Liberalism förknippas dock allmänt med individuella fri- och rättigheter, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, privat äganderätt, religionsfrihet, jämlikhet, och demokrati.

Ett fritt näringsliv med marknadsekonomi och betoning av stark, privat äganderätt ingår i de flesta definitioner. Central är det filosofiska, negativa frihetsbegreppet - frihet från övergrepp och förtryck. I försvar av individens frihet är liberaler generellt skeptiska till statlig inblandning i enskildas privatliv. Här finns en glidande skala från socialliberaler som förespråkar skattefinansierade välfärdstjänster i offentlig eller privat regi, till klassiska liberaler som generellt motsätter sig skattebekostade samhällslösningar, och slutligen anarkokapitalister, som motsätter sig offentliga angelägenheter utöver de som är typiska för en nattväktarstat, alltså militär, polis och domstolsväsende. De flesta större partierna i världen som kallar sig liberala är mer eller mindre socialliberala. Klassiskt liberala partier är mer sällsynta och anarkokapitalistiska närmast obefintliga.

Fy fasen för det som nämns i första stycket. Ge tillbaka oss den feodalism som liberala tänkare under Upplysningen till stor del hjälpte till att störta!

Exdiaq
2014-12-27, 08:32
Eller så lagstiftar man om det. så att man säkerställer att det finns ett minimiskydd åt alla.

Visst, tycker man att det är okej att stjäla från/råna folk så kör hårt!

Edit: Förutsätter att du menar att alla i hela världen ska ha ett minimiskydd som finansieras genom viss procent av premien, eller hur?

Olegh
2014-12-27, 09:23
"Liberalismen"? Det finns en hel uppsjö, vitt skilda inriktningar.



Fy fasen för det som nämns i första stycket. Ge tillbaka oss den feodalism som liberala tänkare under Upplysningen till stor del hjälpte till att störta!

"Liberalismen som idealistisk utopisk ideologi". Frihet har "diminishing returns", lite som solidaritet.

Exdiaq
2014-12-27, 09:31
"Liberalismen som idealistisk utopisk ideologi".
Jag har ingen aning vad det där betyder.

Frihet har "diminishing returns", lite som solidaritet.

"Diminishing returns" för vem? Vem sätter gränsen? På vilka grunder?

Olegh
2014-12-27, 09:44
Ta din bästa gissning. För individen och för alla. Ingen sätter en väldefinierad gräns. På alla grunder. En sammanvägning av historisk interpolation, framtida extrapolering, reflektion runt idéströmningar och dysfunktionella strukturer idag och i grund och botten en filosofisk bild av människan.

Exdiaq
2014-12-27, 09:54
Ta din bästa gissning. För individen och för alla. Ingen sätter en väldefinierad gräns. På alla grunder. En sammanvägning av historisk interpolation, framtida extrapolering, reflektion runt idéströmningar och dysfunktionella strukturer idag och i grund och botten en filosofisk bild av människan.

M.a.o. har du inte en aning om vad du snackar om. Det känns bara rätt, därför kör du på det.

http://s18.postimg.org/oygk256m1/10295770_875538555795265_3454612331528855773_n.jpg

Olegh
2014-12-27, 10:03
Alltså, njae. Jag har en ganska god förmåga att se till många interagerande faktorer samtidigt, men begränsas kunskapsmässigt på en rad punkter såklart. Detta är jag medveten om. Men det är en dålig position för att utmana din övertygelse det håller jag med om. Ska man övertyga någon annan så måste man kunna översätta verklighet genom tolkning till ett enkelt och kärnfullt budskap. Det kan jag inte riktigt om vi har helt olika "glasögon", dvs. ser två olika bilder av verkligheten.

bigtraps
2014-12-27, 10:04
Det finns väl redan en tråd för skruvade politiska ideologier

Exdiaq
2014-12-27, 10:23
Alltså, njae. Jag har en ganska god förmåga att se till många interagerande faktorer samtidigt, men begränsas kunskapsmässigt på en rad punkter såklart. Detta är jag medveten om. Men det är en dålig position för att utmana din övertygelse det håller jag med om. Ska man övertyga någon annan så måste man kunna översätta verklighet genom tolkning till ett enkelt och kärnfullt budskap. Det kan jag inte riktigt om vi har helt olika "glasögon", dvs. ser två olika bilder av verkligheten.

Kan göra det enklare och mindre abstrakt: motivera varför du ska kunna bestämma hur pass fri jag är? Varför, till vilken grad och med vilken rätt?

Diomedea exulans
2014-12-27, 11:02
Jag tycker genuint synd om alla pojkar på Södermalm (och övriga stadsbor) som ständigt håller på att dissekera mansrollen. Här ute på landet är det en icke-fråga.

Fast det kanske blir en fråga för de som bryter mot den. Vad tycker ni t ex om bögar därute?

filmjölk
2014-12-27, 11:06
Kan göra det enklare och mindre abstrakt: motivera varför du ska kunna bestämma hur pass fri jag är? Varför, till vilken grad och med vilken rätt?

Man kan vända på det och säga, motivera varför du skulle ha rätt till frihet?

Exdiaq
2014-12-27, 11:10
Man kan vända på det och säga, motivera varför du skulle ha rätt till frihet?

Har inte rätt till frihet, har rätt att inte behöva utstå inskränkningar av friheten.

Friheten jag har är medfödd, det är inskränkningar som ska motiveras.

Tolkia
2014-12-27, 11:11
Eftersom det redan finns (minst) tre trådar i ämnet liberalism/libertarianism kvalar det inte in under "udda åsikter". Håller i de trådar ni redan har istället för att kapa alla trådar som finns.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201307&highlight=libertarianism

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=216708&highlight=libertarianism

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208445&highlight=libertarianism

-squat-
2014-12-27, 11:47
Visst, tycker man att det är okej att stjäla från/råna folk så kör hårt!

Edit: Förutsätter att du menar att alla i hela världen ska ha ett minimiskydd som finansieras genom viss procent av premien, eller hur?

Nej, varje land får ju ta hand om sina medborgare.

Exdiaq
2014-12-27, 11:49
Eftersom det redan finns (minst) tre trådar i ämnet liberalism/libertarianism kvalar det inte in under "udda åsikter". Håller i de trådar ni redan har istället för att kapa alla trådar som finns.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201307&highlight=libertarianism

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=216708&highlight=libertarianism

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=208445&highlight=libertarianism

Nej, varje land får ju ta hand om sina medborgare.

...

XXXL
2014-12-27, 11:50
Att diskutera ideologi är inte särskilt udda, att vilja förändra det politiska systemet är mera intressant. Håll er gärna till de riktlinjerna

tjabon
2014-12-27, 13:57
Fast det kanske blir en fråga för de som bryter mot den. Vad tycker ni t ex om bögar därute?

En av mina bästa vänner är bisexuell, men han gör inget manér av det.
Annars är han duktig bilmek, hugger ved, mekar med huset o.s.v. precis som alla andra.
Skulle nog säga att åsikten här, är att sexuell läggning m.m. är en privatsak.
Sedan blir det ju så att homosexuella ofta flyttar till någon storstad.

cero
2014-12-27, 14:55
En av mina bästa vänner är bisexuell, men han gör inget manér av det.
Annars är han duktig bilmek, hugger ved, mekar med huset o.s.v. precis som alla andra.
Skulle nog säga att åsikten här, är att sexuell läggning m.m. är en privatsak.
Sedan blir det ju så att homosexuella ofta flyttar till någon storstad.

Världen har blivit mer tolerant, fler vågar vara sig själva istället för att "vara som alla andra", utan att behöva bli krossade av den sociala stigman. Det är väl något positivt?

Jag tänkte att vi skulle dra igång en tråd där vi kan ventilera funderingar vi grubblat över men kanske inte riktigt vågar ta upp i ett mer seriöst sammanhang

Liberalism passar ju in perfekt här. Testa att kalla skatt för stöld på en släktmiddag t ex.

Yes
2014-12-27, 16:17
I egenskap av nattväktarstatsvurmare tycker jag trots allt att libertarianer i själ och hjärta är närbesläktade med kommunister. Det tror jag är en udda åsikt.

filmjölk
2014-12-27, 16:24
Ok, ingen liberalism i tråden.

Jag anser att nekrofili, pedofili, transsexualitet, zoofili, koprofagi mfl. borde klassas som psykiska sjukdomar och inte läggningar.

Jag tror att homosexualitet och bisexualitet inte behöver vara medfött, utan kan utvecklas av miljön.

Yes
2014-12-27, 17:40
Ok, ingen liberalism i tråden.

Jag anser att nekrofili, pedofili, transsexualitet, zoofili, koprofagi mfl. borde klassas som psykiska sjukdomar och inte läggningar.

Jag tror att homosexualitet och bisexualitet inte behöver vara medfött, utan kan utvecklas av miljön.
Jag håller med dig. Vet inte hur udda åsikterna är, men det är i varje fall inte HBTQ-PK. :D

cero
2014-12-27, 18:24
libertarianer i själ och hjärta är närbesläktade med kommunister.

*jorgen*

Nu har jag nog hört allt och kan dö lycklig.

Tolkia
2014-12-27, 22:09
Koprofagi är väl när man äter sitt eget bajs, så det får nog anses som udda både att kalla det en psykisk sjukdom och att kalla det en läggning.

Loke
2014-12-27, 22:16
Liberalism passar ju in perfekt här. Testa att kalla skatt för stöld på en släktmiddag t ex.

Det är ju lite skillnad på udda åsikter och åsikter som inte passar att ventileras i vissa lägen. Testa att berätta för alla på en släktmiddag hur skönt du tycker det är att bajsa, till exempel.

svenbanan
2014-12-27, 23:34
Koprofagi är väl när man äter sitt eget bajs, så det får nog anses som udda både att kalla det en psykisk sjukdom och att kalla det en läggning.

Inte för att det spelar nån roll, men jag tror det inte behöver vara ens eget...

filmjölk
2014-12-28, 00:48
Koprofagi är väl när man äter sitt eget bajs, så det får nog anses som udda både att kalla det en psykisk sjukdom och att kalla det en läggning.

ok, ok, koprofili då :)

svenbanan
2014-12-28, 01:04
ok, ok, koprofili då :)

Är det 2 girls 1 cup?

XXXL
2014-12-28, 01:47
Jag är fortfarande inte övertygad om att homosexuella väljer aktivt att vara det och på sätt och vis söker det.

Diomedea exulans
2014-12-28, 01:50
Jag är övertygad om att homosexuella inte väljer att bli det.

XXXL
2014-12-28, 02:30
Jag är övertygad om att homosexuella inte väljer att bli det.

Men tror du inte att samhället hjälper till lite? Typ om du är ung och säker på vad du är, och alla säger att det är okej om du är gay, och ger dig beröm för om du är det så kanske du känner att du vill vara det?

Vinter
2014-12-28, 02:38
Men tror du inte att samhället hjälper till lite? Typ om du är ung och säker på vad du är, och alla säger att det är okej om du är gay, och ger dig beröm för om du är det så kanske du känner att du vill vara det?

Hur tänkte du att det fungerar i länder där man har dödsstraff/fängelse på homosexualitet?

"Jag väljer att vara homo, är ju like coolt med fängelse/avrättning"?

XXXL
2014-12-28, 02:43
Hur tänkte du att det fungerar i länder där man har dödsstraff/fängelse på homosexualitet?

"Jag väljer att vara homo, är ju like coolt med fängelse/avrättning"?

Fungerar det ens där då? Hur många är de som blir avrättade på grund av bögeri?

Allt jag försöker säga är att jag tror att om konversationen sett ut såhär

"Jag tror jag gillar killar mer än tjejer"
-Jaha varför då?
"När jag är med killar så känns allt bättre"
-Men det betyder inte att du är homosexuell
"Är det verkligen så?"

Istället för

"Jag tror jag gillar killar mer än tjejer"
-Jaha kul, varför känner du så?"
"När jag är med killar så känns allt bättre"
-Ja det är väl inget konstigt eller fel i det, känner du det så gör du ju det och då ska du inte låta någon få säga annat"

Nu säger jag ju inte att alla är på det här sättet, det lär ju givetvis finnas undantag som alltid men jag tror många är lite attentionwhores när de kommer till allt det här med att sticka ut och vara annorlunda.

Diomedea exulans
2014-12-28, 02:47
Men tror du inte att samhället hjälper till lite? Typ om du är ung och säker på vad du är, och alla säger att det är okej om du är gay, och ger dig beröm för om du är det så kanske du känner att du vill vara det?

Nope.

XXXL
2014-12-28, 02:56
Nope.

Men hur kan du vara så säker? Många som är homosexuella är ju redan från början extremt utsatta personer, då är ju steget till att bli homosexuell väldigt litet men ger i sin tur en större utdelning i form av stöd och uppmärksamhet.

Misstolka mig inte nu, för jag tror att vi människor är kapabla att älska allt och alla under rätt influenser (Oftast älskar man ju någon som älskar en själv, sen om det råkar vara en kille eller en tjej tror jag inte spelar någon större roll om kärleken från den andra är tillräckligt stark och man själv så pass svag och i behov av en annan persons kärlek), men jag tror också att om vi bara varken hatade eller älskade homosexuella och behandlade dessa precis som vilka som helst utan några extra rättigheter så skulle de inte finnas lika många.

Vinter
2014-12-28, 03:03
Men hur kan du vara så säker? Många som är homosexuella är ju redan från början extremt utsatta personer, då är ju steget till att bli homosexuell väldigt litet men ger i sin tur en större utdelning i form av stöd och uppmärksamhet.

Misstolka mig inte nu, för jag tror att vi människor är kapabla att älska allt och alla under rätt influenser (Oftast älskar man ju någon som älskar en själv, sen om det råkar vara en kille eller en tjej tror jag inte spelar någon större roll om kärleken från den andra är tillräckligt stark och man själv så pass svag och i behov av en annan persons kärlek), men jag tror också att om vi bara varken hatade eller älskade homosexuella och behandlade dessa precis som vilka som helst utan några extra rättigheter så skulle de inte finnas lika många.

Min poäng var att varför skulle du "välja" att bli homosexuell i Nigeria och arabvärlden där du riskerar att bli stenad.

Tänk utanför Sverigeboxen.

XXXL
2014-12-28, 03:05
Min poäng var att varför skulle du "välja" att bli homosexuell i Nigeria och arabvärlden där du riskerar att bli stenad.

Tänk utanför Sverigeboxen.

Utanför västvärlden kan jag nog köpa det, jag borde skrivit "en del" och inte samtliga...

Men är det verkligen så många homosexuella i just de länderna då där majoriteten är emot det? Måste ju vara betydligt lägre än här.

Vinter
2014-12-28, 03:10
Utanför västvärlden kan jag nog köpa det, jag borde skrivit "en del" och inte samtliga...

Men är det verkligen så många homosexuella i just de länderna då där majoriteten är emot det? Måste ju vara betydligt lägre än här.

Sök på rfsl och "avrättade" "fängslade" "homosexuella".

Men visst du kan säkert ha rätt i att en och annan bisexuell dyker upp pga att det är mer okej, vad vet jag.

Hemi
2014-12-28, 03:20
Stora mörkertal också givetvis samt att det ofta är helt ok att misshandla utan att det blir någon stor grej av det, snarare då att polisen "tar hand om" den som misstänkts för att vara homosexuell. Mer om val, i de mest rabiata homohatardelarna av USA, (parantes, USA är långt i från det värsta landet), kommer det fram då och då att de som driver saken mest har varit homosexuella själva, då de benhårt försöker dölja sin läggning hela livet och att själva grejen att driva saken mot homosexualitet skulle få dem botade.

Hemi
2014-12-28, 03:23
USA tar förresten emot ett antal asylsökande varje år för att de annars blir dödade i sina länder för sin läggning. USA har många sidor.

cero
2014-12-28, 04:01
Det är ju lite skillnad på udda åsikter och åsikter som inte passar att ventileras i vissa lägen. Testa att berätta för alla på en släktmiddag hur skönt du tycker det är att bajsa, till exempel.

Jag menar om man nu börjar diskutera politik.

cero
2014-12-28, 04:02
stora mörkertal också givetvis samt att det ofta är helt ok att misshandla utan att det blir någon stor grej av det, snarare då att polisen "tar hand om" den som misstänkts för att vara homosexuell. Mer om val, i de mest rabiata homohatardelarna av usa, (parantes, usa är långt i från det värsta landet), kommer det fram då och då att de som driver saken mest har varit homosexuella själva, då de benhårt försöker dölja sin läggning hela livet och att själva grejen att driva saken mot homosexualitet skulle få dem botade.

+1

Diomedea exulans
2014-12-28, 09:32
Men hur kan du vara så säker? Många som är homosexuella är ju redan från början extremt utsatta personer, då är ju steget till att bli homosexuell väldigt litet men ger i sin tur en större utdelning i form av stöd och uppmärksamhet.

Misstolka mig inte nu, för jag tror att vi människor är kapabla att älska allt och alla under rätt influenser (Oftast älskar man ju någon som älskar en själv, sen om det råkar vara en kille eller en tjej tror jag inte spelar någon större roll om kärleken från den andra är tillräckligt stark och man själv så pass svag och i behov av en annan persons kärlek), men jag tror också att om vi bara varken hatade eller älskade homosexuella och behandlade dessa precis som vilka som helst utan några extra rättigheter så skulle de inte finnas lika många.

Säker är jag väl inte, men jag tycker det låter väldigt konstigt att man skulle kunna välja en sån grej. Ungefär som att välja vem man blir kär i.

Duran
2014-12-28, 11:04
Ok, ingen liberalism i tråden.

Jag anser att nekrofili, pedofili, transsexualitet, zoofili, koprofagi mfl. borde klassas som psykiska sjukdomar och inte läggningar.

Jag tror att homosexualitet och bisexualitet inte behöver vara medfött, utan kan utvecklas av miljön.

Jag tror mest att vi föds jädrigt sexuella och sen påverkar miljön mycket vilka man dras till. Träffar man en massa sexiga AIK-are som kan trycka oå rätt knappar så dras man kanske lätt till AIK-are sen. En del föds nog mer lagda åt bögeri, men jag tror att alla kan gå igång på i princip det mesta under rätt/fel omständigheter. Jag kände en tjej som blivit våldtagen och mer eller mindre sa att hon endast var intresserad av tjejer sedan dess eftersom hon var livrädd för män.

Det är ju lite skillnad på udda åsikter och åsikter som inte passar att ventileras i vissa lägen. Testa att berätta för alla på en släktmiddag hur skönt du tycker det är att bajsa, till exempel.

Jag sa på midsommar att jag trodde att vi fått lustgrejer i rumpan för att vi ska vilja bajsa så att allt ska flyta på med kroppen och att det är därför det är skönt att bajsa. Då blev det konstig stämning och ingen kunde erkänna att det är skönt att bajsa. Endast vänner och bekanta dock, inga släktingar.

filmjölk
2014-12-28, 12:57
Jag är övertygad om att homosexuella inte väljer att bli det.

Som vanligt när vi diskuterar det här, bögar i fängelse, föddes alla av dem sådana eller har det med miljön att göra? Tror du att andra miljöer kan påverka?

Diomedea exulans
2014-12-28, 13:02
Som vanligt när vi diskuterar det här, bögar i fängelse, föddes alla av dem sådana eller har det med miljön att göra? Tror du att andra miljöer kan påverka?

De är inte bögar på riktigt. I likhet med män i antikens Grekland och kvinnor i porrfilmer utövar de homosexualitet pga att de ser det som en kul grej, socialt tryck, självbedrägeri och/eller desperat längtan efter närhet, men de är inte på djupet attraherade av det egna könet.

svenbanan
2014-12-28, 14:30
Jag tycker mig helt nyligen ha hört talas om nån forskning som funnit att det verkar finnas evolutionära förklaringar till (manlig) homosexualitet. Jag minns inte exakt vilka bevis som förelåg. Men det handlade i alla fall om att stammen/familjen tjänade på att någon av de stora starka männen hellre ägnade sig åt omhändertagande än jakt och krig.

XXXL
2014-12-28, 15:32
De är inte bögar på riktigt. I likhet med män i antikens Grekland och kvinnor i porrfilmer utövar de homosexualitet pga att de ser det som en kul grej, socialt tryck, självbedrägeri och/eller desperat längtan efter närhet, men de är inte på djupet attraherade av det egna könet.

Det är ju precis det här jag menar, "De är inte bögar på riktigt" det är ju de som får mig att undra hur många som egentligen är bögar "på riktigt".

Sätt 25 miljoner killar på en planet med 250 miljoner tjejer i från ålder 5, låt dessa växa upp till vuxen ålder i ett samhälle med kvinnorna där de blir dyrkade och älskade, aldrig nobbade e.t.c och hela den där biten och hur många av de där 25 miljoner skulle bli homosexuella?

Jag tror man skulle kunna räkna dem med en hand, det är väl därför just kvinnor sällan är homosexuella och mer specifikt väldigt snygga/attraktiva kvinnor.

hurril
2014-12-28, 17:24
De som inte har råd kommer att stå utan försäkring?

De har ju råd med skatt idag.

Diomedea exulans
2014-12-28, 17:54
Sätt 25 miljoner killar på en planet med 250 miljoner tjejer i från ålder 5, låt dessa växa upp till vuxen ålder i ett samhälle med kvinnorna där de blir dyrkade och älskade, aldrig nobbade e.t.c och hela den där biten och hur många av de där 25 miljoner skulle bli homosexuella?

Jag tror man skulle kunna räkna dem med en hand, det är väl därför just kvinnor sällan är homosexuella och mer specifikt väldigt snygga/attraktiva kvinnor.

Där tror jag verkligen du har helt fel. Trycket att inte vara bög är mycket större än trycket att vara bög, i princip i nästan alla samhällsgrupper även i vårt toleranta land. Visst, det finns säkert massor fjortistjejer som är "bisexuella" för att det är coolt, men om det är en grupp man troligen kan räkna på ena handens fingrar så är det hererosexuella män som lever som bögar.

Jag tror man brukar säga att 3 % av alla män är bögar... You do the math om de där 25 miljonerna.

jenni
2014-12-28, 18:23
Där tror jag verkligen du har helt fel. Trycket att inte vara bög är mycket större än trycket att vara bög, i princip i nästan alla samhällsgrupper även i vårt toleranta land. Visst, det finns säkert massor fjortistjejer som är "bisexuella" för att det är coolt, men om det är en grupp man troligen kan räkna på ena handens fingrar så är det hererosexuella män som lever som bögar.

Jag tror man brukar säga att 3 % av alla män är bögar... You do the math om de där 25 miljonerna.

Ang tjejer, tror jag många skiljer på tjejsex och att vara lesbisk.
Alltså sex kan vara bra med tjej som kille, men de har förhållande med en mannen trots allt

Beholder
2014-12-28, 19:28
De har ju råd med skatt idag.

Det finns ju ett gäng som inte betalar skatt eller väldigt lite skatt vilket knappast kommer täcka alla försäkringar som folk kommer behöva om det var det enda som fanns.

hurril
2014-12-29, 15:27
Det finns ju ett gäng som inte betalar skatt eller väldigt lite skatt vilket knappast kommer täcka alla försäkringar som folk kommer behöva om det var det enda som fanns.

Hur kan du dra den slutsatsen utan att ta in storleken på försäkringspremien i diskussionen?

I övrigt är det nog i princip ingen som verkligen inte betalar någon skatt.

Diomedea exulans
2014-12-29, 16:14
Jag har en fördom att alla som spelar elaka i filmer och tv-serier är extremt snälla i verkligheten. Om de inte är de från början tror jag de känner ett krav att vara det för att motverka folks bild av dem från tv-serien/filmen.

swarre
2014-12-31, 10:04
Arbetslösa, sjukskrivna, straffade och bidragstagare borde förlora rösträtten

Är det här någonting som du verkligen menar och står för?

Sniggel
2014-12-31, 11:05
Men tror du inte att samhället hjälper till lite? Typ om du är ung och säker på vad du är, och alla säger att det är okej om du är gay, och ger dig beröm för om du är det så kanske du känner att du vill vara det?

Att homosexualitet inte är 100% biologiskt är väl i princip vetenskapligt bevisat. Frågan om "eget val" blir klurigare. Man väljer ju inte sin omgivning och uppväxt.
Det handlar väl isåfall om hur man definierar "eget val". Hur pass medveten är man när processen mot att utveckla sin egen sexualitet inleds?
Där bör ju finnas ett antal avgörande händelser i ens uppväxt som påverkar en person med medfödda homosexuella tendenser (ej tillräckligt starka för att vara det "by default") till att bli just homosexuell. Några av dessa händelser handlar då kanske om eget val och som blir fjärilens vingslag som startar en orkan på andra sidan jorden efter 5 år.

XXXL
2014-12-31, 11:50
Det är väl knappast en slump att så många som lirar lagsport är lagda åt samma håll

Diomedea exulans
2014-12-31, 11:53
Att homosexualitet inte är 100% biologiskt är väl i princip vetenskapligt bevisat.

Skulle gärna vilja se en källa på detta.

Jag vet att det finns enägstvillingar med olika sexuell läggning, så jag vet att det inte sitter 100 % i generna. Men det kan ändå vara 100 % biologiskt, då det kan bero på saker som sker i moderlivet.

Sniggel
2014-12-31, 12:11
Det är väl knappast en slump att så många som lirar lagsport är lagda åt samma håll

Hönan eller ägget i det fallet? Påstår du förresten att kopplingen gäller för båda könen?

Skulle gärna vilja se en källa på detta.


Jag vet att det finns enägstvillingar med olika sexuell läggning, så jag vet att det inte sitter 100 % i generna. Men det kan ändå vara 100 % biologiskt, då det kan bero på saker som sker i moderlivet.

Ok så det faktum räcker inte som ett starkt belägg för dig? (det var isåfall sådan källa jag var beredd att leta upp)
Kan tvillingarna verkligen utsättas för så vitt skilda kemiska "bad" att det är vanligare att bara en tvilling har en avvikande sexuell läggning än att båda två har det?

Om det vore 100% biologiskt och miljön i moderlivet påverkar (vilket den gör), tycker jag den miljön borde vara en liten komponent som enbart i få fall gör att enäggstvillingarna får olika sexuell läggning snarare än identiska. Ffa eftersom de vistas i samma miljö under samma tidsperiod (samma genetik hos båda, samma systemiska cocktail av näring, hormoner och signalsubstanser). Det är större skillnad om de hade utvecklats i olika graviditeter (vilket enäggstvillingar förstås inte gör annat än i extremfall) eftersom miljön kan påverkas påtagligt för varje graviditet som modern genomgått. Ffa när det gäller exponeringen av testosteron.

Diomedea exulans
2014-12-31, 12:15
Hönan eller ägget i det fallet? Påstår du förresten att kopplingen gäller för båda könen?



Ok så det faktum räcker inte som ett starkt belägg för dig? (det var isåfall sådan källa jag var beredd att leta upp)
Kan tvillingarna verkligen utsättas för så vitt skilda kemiska "bad" att det är vanligare att bara en tvilling har en avvikande sexuell läggning än att båda två har det?

Om det vore 100% biologiskt och miljön i moderlivet påverkar (vilket den gör), tycker jag den miljön borde vara en liten komponent som enbart i få fall gör att enäggstvillingarna får olika sexuell läggning snarare än identiska. Ffa eftersom de vistas i samma miljö under samma tidsperiod (samma genetik hos båda, samma systemiska cocktail av näring, hormoner och signalsubstanser). Det är större skillnad om de hade utvecklats i olika graviditeter (vilket enäggstvillingar förstås inte gör annat än i extremfall) eftersom miljön kan påverkas påtagligt för varje graviditet som modern genomgått. Ffa när det gäller exponeringen av testosteron.

Jag vet inte så mycket om det tekniska i moderlivet. Men ja, de kan väl utvecklas så pass olika? Jag föreställer mig att hormonerna åker in via navelsträngen; de har väl två navelsträngar?

mikaelj
2015-01-14, 15:42
Det är väl knappast en slump att så många som lirar lagsport är lagda åt samma håll

Damfotboll?

XXXL
2015-01-14, 16:20
Damfotboll?

Även hockey, innebandy, handboll.

Macroman
2015-01-14, 16:27
Det är väl knappast en slump att så många som lirar lagsport är lagda åt samma håll

Du menar att alla är straighta i herrarnas fotboll och ishockey...?

De lesbiska i damlagsporterna beror nog snarare på att de har mer manligt könshormon och därmed är fysiskt starkare och därför har en fördel. Det är en teori som jag har hört iaf. Dessutom är inte handbollsdamerna förhållandevis straighta?

Diomedea exulans
2015-01-14, 16:30
Har hört på omvägar att det finns massor smygbögar inom hockey.

Tricklew
2015-01-14, 16:36
Alla i alla lagsporter är homosexuella, trots att de gör sitt bästa för att dölja det utanför omklädningsrummet.

Om du någonsin har gjort en kissbomb på dina vänner så är du homosexuell.

XXXL
2015-01-14, 16:50
Dessutom är inte handbollsdamerna förhållandevis straighta?

Jo kanske men det lär fortfarande förekomma.

jenni
2015-01-16, 18:16
Hm, intressant... Hur är det då med tex boxning och mma ? Finns det någon som har kommit ut med att vara homosexuell ?

XXXL
2015-01-16, 20:04
Hm, intressant... Hur är det då med tex boxning och mma ? Finns det någon som har kommit ut med att vara homosexuell ?

Det är så många tjejer som söker sig till killar som håller på med boxning/mma så även om de vore smågay så tror jag det breda urvalet av kvinnor skulle tippa över.

filmjölk
2015-01-17, 00:04
Alla i alla lagsporter är homosexuella, trots att de gör sitt bästa för att dölja det utanför omklädningsrummet.

Om du någonsin har gjort en kissbomb på dina vänner så är du homosexuell.

+1. Jäkligt strange det där. När jag var barn tränade jag Judo, vi snackade skit i duschen efteråt. kanske någon snärt med handduken eller att vi kallade varandra bögjävel ibland. Andra polare spelade fotboll/hockey. De onanerade i grupp, pinkade på varandra, höll fast lagets hackkyckling och snärtade honom med handdukar tills han grät etc etc.

Lagidrottsspelare är sådana som tycker om saker som att vara skitfulla och bajsa i en pool på utlandssemestern...när de är 25.