handdator

Visa fullständig version : Brukar ni hjälpa nybörjare?


Chris
2004-03-31, 16:22
Var på gymmet nyss, körde lite rygg. Maskinen brevid så är det ett gäng killar i 15års åldern som ska köra latsdrag. Den ena vet tydligen mest av de tre killarna, och instruerar när de andra kör. Inget konstigt med det, men när ja satt och körde så hörde jag han säga:

"dra ner stången bakom ryggen, annars blir det en bröstövning, då kan du ju lika gärna köra bänkpress" så visste ja inte om jag skulle skratta eller gråta.

jag orkade inte säga nått här, jag orkade inte.

Men frågan är:

Vad skulle DU ha gjort?

BigArmsBaby
2004-03-31, 16:26
Skulle garanterat sakt till honom att han vet inte vad han pratar om!!

Matkrig
2004-03-31, 16:30
Nej helt onödigt att säga något och kränka honom framför hans vänner. De lär sig tids nog och det spelar ingen roll om du spelar besserwisser.

Zodd
2004-03-31, 16:32
Brukar inte påpeka när folk gör fel, om man inte tar sig tid att lära sig övningarna ska man inte hålla på med styrketräning.
Då får dom skylla sig själva.

cali
2004-03-31, 16:35
Man säger inget.
Det är bara dumt att ge tips och säga hur de ska göra etc. Men när de vl kommer till en och frågar då berättar jag gärna.

Det var en kille som kollade på när jag körde cabelcurl igår och frågade vad den övningen var bra för. Då fick han sig en magträningsföreläsning :-)
Visar nybörjarna intresse ska man dela med sej, annars bara titta och le :-)

WHITEFOLKS
2004-03-31, 16:38
föreläste om mage när du körde cablecurl? :) kanske skulle kolla upp utförandet av den curlen ;)

Jense
2004-03-31, 16:40
Jag skulle snällt och vänligt förklarat felet med lite anatomiska inslag, så gott jag kunnat.

Chris
2004-03-31, 16:42
Precis, man känner sig så överlägsen på nått sätt. "hörru du tränar fel". Vill dom ha hjälp så fråga! Nästan alla gör ju ändå fel i början... man lär sig med tiden!

kharon
2004-03-31, 16:50
Hjälper om nån frågar, annars låter jag folk göra som dom vill.

cali
2004-03-31, 16:58
haha..cablecrunch menade jag så klart :smash:

z_bumbi
2004-03-31, 17:13
Ser det farligt ut så säger jag oftast till och visar hur det ska göras. Ibland orkar man inte, sorgligt men sant.

Ibland inser man att det inte är lönt och säger inget, vissa "vet" hur övningarna ska utföras även om de som i exemplet säger helt fel till sina kompisar.

Det är däremot roligt när man hjälp någon som mycket senare kommer fram och tackar för hjälpen. Då vet man att man gjort något bra i alla fall.
Ännu bättre är när tjejen som inte kunde köra chins och ville ha hjälp något år senare dyker upp på gymet och kör 10 strikta. :D

Arne Persson
2004-03-31, 17:22
Originally posted by z_bumbi
Ser det farligt ut så säger jag oftast till och visar hur det ska göras. Ibland orkar man inte, sorgligt men sant.

Ibland inser man att det inte är lönt och säger inget, vissa "vet" hur övningarna ska utföras även om de som i exemplet säger helt fel till sina kompisar.

Det är däremot roligt när man hjälp någon som mycket senare kommer fram och tackar för hjälpen. Då vet man att man gjort något bra i alla fall.
Ännu bättre är när tjejen som inte kunde köra chins och ville ha hjälp något år senare dyker upp på gymet och kör 10 strikta. :D

*Ser det farligt ut så säger jag självklart till!
*Är det någon som springer runt med någon BBtidning eller bok e.dyl. i handen så säger jag självklart till!
*Är det någon som ser frågande ut så frågar jag vänligt om jag kan hjälpa till.
*Är det en PT-Nisse som håller på och gör bort sig så säger jag inte till.
*Är det en liten fullärd ungsprätt som kör åt h-e så låter jag han hållas såvida han inte försöker lära andra att köra fel.

osv.

Karl_alfred
2004-03-31, 17:24
ibland orkar man inte säga till folk. men hade jag vart på humör hade jag väll förklarat att det går bra att köra till bröst oxå. Men att jag skulle rekomendera honom att fortsätta köra bakom.

Pdaddy
2004-03-31, 17:28
Haa haa haa Chris !!!

Får ja fråga, var det 3 st icke svenskar ???
isåfall så har ja visat dem förut, de blev så förvånade när en Svenne som ja öppnar käften å säger hur de skall göra och var det tar någonstans..

En annan gång så var de två finniga tonnåringar som stog vid vad pressen (den stående) (jag körde marklyft)

Ena killen ställde sig åt fel håll i den å körde enormt korta knäböj :D , jag lyckades klämma ur mig orden, vänd på dig å körde vidare.. Killen kolla på mig å vände sig om men körde samma stil (knäböj)
Sen när ja va klar så fråga han hur man skulle ha den inställd och hur man gjorde, å ja instruerade dem och visa att det var vaderna man använder dem till...
Då testa dom en gång å gick sedan vidare för att testa biccarna..
:angel:

Men jag har som dig Chris hört en massa roliga grejer, man liksom snappar upp dem med öronen när man sitter å kör (mina e som två paraboler)

Men det är iof mycke nybörjare på Jakobsbergs simhall..

MArcus

PS.. För övrigt så låter Arnes principer vettiga.. :thumbup:

Fartman
2004-03-31, 17:35
hjälper om någon frågar.. och KANSKE om dom kör påtok för skadligt..
fast på vårt gym har ändå dom flesta rätt bra koll på hur man ska köra, det är skönt

Zakath
2004-03-31, 17:42
Jag brukar säga till om de gör något som är väldigt skadligt, är det bara ett litet fel håller jag käft om de inte frågar.

Som idag, när en jag kände lite sådär skulle köra "knäböj"... Han vinklade in fötterna så att tårna nuddade vid varandra för att "prickskjuta" utsida lår ;) Då sa jag till!
Eftersom han lärt sig att det var skadligt så skulle han "prickskjuta" insida lår istället genom att ställa fötterna extremt utåtvinklade, då var jag verkligen tvungen att visa "how men does it" :D

Passade honom också, så det var inte som att jag bara gick fram o började klaga.

Cloud
2004-03-31, 18:13
Originally posted by zodd
Brukar inte påpeka när folk gör fel, om man inte tar sig tid att lära sig övningarna ska man inte hålla på med styrketräning.
Då får dom skylla sig själva.

Du förstår väl att man som tonåring med sån extrem motivation och förväntan inte först sätter sig och pluggar in övningarna, som han inte ens vet var han ska få tag på.
Ibland får man väl en liten introduktion av en tränare, men annars vet man som nybörjare inte om några större konsevenser utan provar sig fram såklart...
Man B O R D E plugga in övningarna, men hur ofta händer det när man vill bli starkast i skolan på 14 dagar?:D

Och jah, för att svara på frågan då!:) Jag skulle nog hjälpt till om jag sett det! Fast om han hade haft polare med så hade jag skippat det :em:

Chris
2004-03-31, 18:18
Cloud: Man kan ju alltid kolla på hur alla stora tränar, och härma typ. Det är ju ett sätt att lära sig övningsutföranden utan att behöva "plugga".

Föresten, är det Cloud Strife? :hbang:

Tricklev
2004-03-31, 18:23
Mja beror på, kör dom helt cp fel så klart man får säga till lite lätt. iofs så är jag liten så dom lyssnar aldrig ändå, bara o hoppas att dom riktigt ignoranta jävlarna skadar sig när dom kaninskuttar böjjen.

Cloud
2004-03-31, 18:29
Originally posted by Chris
Cloud: Man kan ju alltid kolla på hur alla stora tränar, och härma typ. Det är ju ett sätt att lära sig övningsutföranden utan att behöva "plugga".

Föresten, är det Cloud Strife? :hbang:

Right on!! ^^
fast när jag raggar på MSN så är jag "moln", det är gulligare =/

Allan
2004-03-31, 18:44
Jag lägger mig ALLTID i!

allan

Officer
2004-03-31, 18:46
Originally posted by Allan
Jag lägger mig ALLTID i!

allan


Righton! :D

Chris
2004-03-31, 18:55
Originally posted by Cloud


Right on!! ^^
fast när jag raggar på MSN så är jag "moln", det är gulligare =/

Right on, Right on! :thumbup:

Moln låter typ... gay? hehe. Vad tror du om FF7:advent children nu i sommar då?


allan: brorsan kallar dig för "han som går och säger att alla tränar fel"

HookersUnited
2004-03-31, 19:00
Originally posted by Arne Persson


*Ser det farligt ut så säger jag självklart till!
*Är det någon som springer runt med någon BBtidning eller bok e.dyl. i handen så säger jag självklart till!
*Är det någon som ser frågande ut så frågar jag vänligt om jag kan hjälpa till.
*Är det en PT-Nisse som håller på och gör bort sig så säger jag inte till.
*Är det en liten fullärd ungsprätt som kör åt h-e så låter jag han hållas såvida han inte försöker lära andra att köra fel.

osv.
Du verkar ju trots allt vara en trevlig kille ;)

Allan
2004-03-31, 19:05
Originally posted by Chris


allan: brorsan kallar dig för "han som går och säger att alla tränar fel"


Där har man för att man är hjälpsam. Jag brukar fråga "vill du ha ett tips" och sen rättar man till det som ser mest galet ut. Det konstiga är att de kan pröjsa 300 spänn per pass till nån PT-flane, som gör fel, men tycker att folk som ställer upp gratis är suspekta.

I övrigt ansluter jag mig till Arnes uppfattning - emellanåt ser man ju också folk som faktiskt lägger ner själ och energi i sin träning och som förtjänar hjälp.


allan

christian
2004-03-31, 19:08
Jag hjälper till om jag blir tillfrågad eller känner killen. Annars känns det bara besserwisser-aktigt.

Sen betraktar jag mig som nybörjare också.. har ju bara tränat i snart 2 år.

OfT: Snart blir det nog jakan simhall för mig också, när jobbets inte är en möjlighet längre....

Chris
2004-03-31, 19:10
Vill bara förtydliga att jag inte alls delar hans åsikt. Jag uppskattar när folk påpekar att man kör galet, så länge man vet att personen kan sin sak.

Jag är ju iaf tacksam, hade du inte kommit fram och snackat med mig när jag körde rotatorövningar knasigt, så hade vi ju aldrig tränat ben och spytt tillsammans. :love: :D

Keirin
2004-03-31, 19:16
Jag brukar hjälpa nybörjare i cykelklubben. Jag tycker det är viktigt att dom kör efter reglerna för att köra i klunga. Annars är dom en livsfara. Dessutom brukar jag säga till om jag ser att något är knas med deras cykel.

På stan såg jag en som cyklade med stödet nere då sa jag till så hon kom hem levande.

Och när folk bromsar in brevid mig med skrikande bromsar säger jag hur dom fixar det. Då blir dom jätte happy faktiskt.

mangemani
2004-03-31, 19:18
japp,hjälper hela tiden..kanske inte på gymmet,men med den teoretiska delen.

scudmissile
2004-03-31, 19:25
Jag hade nog inte sagt något till killarna, dock fnissat lite för mig själv :)

Ett bra sätt att säga det på så att det inte låter för taskigt eller sätta-på-plats aktigt: Om du vill kan du testa att köra med stången si och si, jag tycker det känns mycket bättre då men det där kanske funkar det du gör.

Simson
2004-03-31, 19:28
Jag har lagt mig i ett pag gånger, speciellt när folk diskuterar utförande etc. Men brukar försöka hålle rätt låg profil, tex
Vissa menar att man ska köra såhär,
eller
Jag har hört att detta kan vara bra etc.
Jag kan själv störa mig på personer som försöker framstå som allvetande på gymmet, därav denna attityd antar jag. Sen beror det ju på vem det är men detta skulle vara till totala främlingar.

Zakath
2004-03-31, 19:28
Jag hade blivit görglad om någon som Allan (speciellt Allan) hjälpte mig med en övning :D
Tycker det är jättebra när folk säger till om jag gör något fel i t.ex marklyft, fast inte om dem säger till mitt i settet... Sen ska dem ju kunna sin sak också och kunna svara på frågor som "Varför?" ;)

bubbleman
2004-03-31, 19:30
Cloud: Man kan ju alltid kolla på hur alla stora tränar, och härma typ. Det är ju ett sätt att lära sig övningsutföranden utan att behöva "plugga".

Jag är någolunda nykläckt inom området men att titta på "de stora" funkar inte, inte på mitt gym iaf. Det kan tom jag se. Den största på mitt gym kör bänkpressen 10-15 cm ned och sen går han upp igen..mening? Han tar ju mycket vikt, men till vilken nytta, träning är väl inte till för att skryta, eller? Kan nog nämna minst 5 övningar som han gör tokfel i... Iofs snackas det om att han tagit lite mysko grejjer, men ändå...

Det gäller bara att ha sunt förnuft och inte pröva vissa övninar utan genomgång med en kunnig människa. Att tex testa "Goodmornings" första passen är ju bara korkat...

Jag skulle uppskatta om någon kom fram till mig och gav tips när jag gör fel, bara han vet vad han sysslar med.

Cinnamon
2004-03-31, 19:34
Det var ett gäng snubbar som var äldre än jag som skulle köra biceps i cablen (med båda armarna jag vet inte vad den heter) så tyckte han som visste mest att det kanske var bättre att köra en arm i taget eftersom han inte tyckte det kändes bra. Eftersom jag är lång har jag råkat ut för samma problem: Jag lät bli att köra den övningen men har sett att andra ställer sig på knä. Eftersom de verkade ha problem tänkte jag att de kanske skulle uppskatta lite hjälp, visst jag är inte biff men jag sa åt honom att prova stå på knä eftersom jag råkat ut för samma sak. Blev dissad direkt, antagligen eftersom jag inte är biff men nog fan körde de sina 3set på knä. Jag tycker man ska hjälpa till om man kan. Det hjälper mig att få veta hur man gör. Är man rak och saklig och hjälper till då det behövs tycker jag inte det är något problem.

SeWs
2004-03-31, 19:36
Brukar fråga folk ibland om jag ser nåt som jag tycker ser intressant ut, skämmigt värre :P, men jag brukar säga åt folk som jag ser göra fel, självklart hjälper jag folk om de frågar men inte annrs typ, jag är ju inte så stor så skulle bara va skämmigt.:em:

Styrkebyggare
2004-03-31, 20:07
Brukar hjälpa till rätt ofta - dock alltid i "tipsform", dvs i försök att inte direkt kritisera utövaren. Brukar funka smidigt.

Har dock hänt att man har gett nån skitsnackande messerschmitt en knäpp på näsan...

Langster
2004-03-31, 20:17
Jag hjälper alltid till om någon frågar. Och ibland om nån gör uppenbara fel.

Men folk som tror de kan allt och ändå gör fel, som de Chris stötte på, låter jag hållas.

I stort sett tycker jag det bara är kul att hjälpa till, önskar själv att nån med mer erfarenhet hade hjälpt mig i början.

Pdaddy
2004-04-01, 07:18
Hehehe
Chris din brorsa hade ett fint namn på Allan :D
allan: brorsan kallar dig för "han som går och säger att alla tränar fel"

LOL

Men Allan, faaan jag vet fortfarande inte vem du är :confused: , ja fråga Ninjasmurfoson, men jag kunde inte minnas någon som såg ut som han förklarade !!

Jooow Chris.. Känner du Martin (korta bitiga killen, importerad från sirlanka)??
Och har du börjat köra på simhallen stadigt nu, e lumpen slut ??

Marcus

PS.. E sjävl sjuk, bihålorna e fuckade, hoppas att kunna börja träna på måndag (då har de vart 2 veckors uppehåll igen) :furious:

RobbeliRobban
2004-04-01, 07:47
Säger aldrig till, jag orkar inte bry mig, på gymmet där jag kör så kör väldigt många väldigt underligt, så då hade jag fått hålla på i ett. Frågar någon däremot, så brukar jag hjälpa till.

gordongekko
2004-04-01, 08:49
Jag lever i min egen värld på träningen. Jag lägger mig inte i hur folk tränar utan försöker koppla bort det. Annars blir jag lätt störd om jag kollar när folk kör käpprätt åt skogen. Det finns dessvärre rätt många på mitt gym så det skulle bli en heltidssyssla. Däremot svarar jag gärna på frågar när folk undrar.

Åse Columbus
2004-04-01, 11:09
Jag lägger mig i om jag ser att personen varit där ngra ggr och verkligen försöker.......

sen finns de såna som jag ger adressen till kolo....:D

Svarten81
2004-04-01, 16:15
lägger mig bara i om de frågar mig, men en sak undrar jag varför denna hetsjakt på alla PT:s vad är det som är så fel o jobba som det?
Jag har som mål o butbildan mig nu i höst på PT School är det bara skit då eller?
Min dröm är o äga ett eget gym o då kan det ju vara bra med sådan kunskap...

Garnax
2004-04-01, 16:34
jag hjälper alla på hela gymmet när jag är där...passivt såklart.

Jag går omkring i kolozzeum t-shirten...

//garnax

Chris
2004-04-01, 16:53
Pdaddy, jag tror jag vet vem det är, har snackat lite med honom förut. Skrev en del på B&K, vadårå?

Jag har varit ledig i två veckor nu så jepp jag tränar i simhallen för tillfället. Men nu ska jag till lumpen 2 veckor.. så då blir de inte mycket träning.

Krya på dig!

Pdaddy
2004-04-01, 16:57
OK.. Martin är en polare till mig, gamla barndomskamrater så att säga..
Vi började träna tillsammans, men sen gick allt nerför för mig när ja börja lumpen, så när jag sedan kom tillbaka hade martin sprungit ikapp mig rätt rejält :D
Men just nu är han liten å klen :naughty: , men han ska ta sig i kragen å köra på ordentligt. Han har faan testat alla olika metoder, kommer ihåg när han körde ABCD (bulk deff) de va inge skojigt sa han.

Hoppas vi syns på gymmet i framtiden, ja börjar bli FETT irriterad på denna jäklans infektionen. Ska nog gå å lägga mig 19:00 som jag gjorde igår, kanske blir ja bätte ;)

Marcus

Pontus
2004-04-01, 17:42
Nej, jag brukar inte hjälpa till. Jag kan alldeles för lite och är alldeles för liten för att nån ska ta mig på allvar skulle jag tro.

Men sen kan man ju undra varför vissa hjälper andra när de inte har nån aning om vad de snackar om. Sist jag tränade var det ett gäng killar runt 17-19 år som körde knäböj. Det var en utan dem som var "expert" och hjälpte alla andra nybörjarna. När en gick ner i knappt 90 grader sa experten "Eyy, eyy, du går för djup! Du ska inte gå så långt ner". Sen hade han självklart lite ont så han kunde inte ha lika tunga vikter som han brukade (kan ju iofs vara sant, men det lät lite roligt iaf).

Semiramis
2004-04-01, 17:45
Hjälpa nybörjare - nej det gör jag inte om de inte frågar. Jag är tämligen ny själv, har inte trämat styrka mer en drygt ett halvår så jag kan inte tillräckligt för att instruera andra. Även om jag kunde allt som fanns att kunna och litet till så skulle jag dra mig för att komma med råd - jag misstänker att medelålders damer inte har någon större trovärdighet som rådgivare! När det kommer någon stackars tjej med enkiloshantlarna i ena handen och en skiss av instruktören i den andra och undrar hur det nu egentligen var man gjorde hantelpress, jag då brukar jag förbarma mig. Men tiden på gymet vill jag helst var själv eller med en träningskompis som inte pratar i onödan så oftast ligger jag lågt. Däremot skulle jag gärna ge litet goda råd till mannen på mitt gym som skriker som en brunstig valross så fort han ska lyfta det minsta lilla om jag bara inte var så aggressionshämmad. Men han brukar vara där på torsdagkvällarna så idag rinner det kanske över. Det är som att vara på zoo, han kan inte vara tyst en minut och han lyfter mindre än vad jag gör.

Cloud
2004-04-01, 23:21
Originally posted by Semiramis
Hjälpa nybörjare - nej det gör jag inte om de inte frågar. Jag är tämligen ny själv, har inte trämat styrka mer en drygt ett halvår så jag kan inte tillräckligt för att instruera andra. Även om jag kunde allt som fanns att kunna och litet till så skulle jag dra mig för att komma med råd - jag misstänker att medelålders damer inte har någon större trovärdighet som rådgivare! När det kommer någon stackars tjej med enkiloshantlarna i ena handen och en skiss av instruktören i den andra och undrar hur det nu egentligen var man gjorde hantelpress, jag då brukar jag förbarma mig. Men tiden på gymet vill jag helst var själv eller med en träningskompis som inte pratar i onödan så oftast ligger jag lågt. Däremot skulle jag gärna ge litet goda råd till mannen på mitt gym som skriker som en brunstig valross så fort han ska lyfta det minsta lilla om jag bara inte var så aggressionshämmad. Men han brukar vara där på torsdagkvällarna så idag rinner det kanske över. Det är som att vara på zoo, han kan inte vara tyst en minut och han lyfter mindre än vad jag gör.

Haha:) det tycker jag brukar vara rätt underhållande. Man kan ju ta o frusta överdrivet på jättelätta vikter själv också, så kan man ha tävling om vem som frustar mest högljutt? :smash:

stybb
2004-04-02, 10:20
Av egen erfarenhet räcker det med att fråga personerna i fråga vad det är för muskel de tränar..

Denna lilla hjälp brukar jag enormt mkt på gymmet.. I alla övningar.. vissa nybörjare för ont i ryggen på 9/10 övningar pga av fel de gör.. men frågar man vikken muskel de ska träna, om de tar i den så tar de sig 2 min att tänka.. Jag går därifrån o 2 min senare kör de den bättre o med mindre vikt.. utan att jag förklarat övningen vidare..:whipped:

Klo
2004-04-02, 10:38
Igår råkade jag snappa upp "träningstips" i omklädningsrummet.
-Grabbar kör alltid latsdrag bakom huvudet, annars tar det bara på nedre delen av ryggen. :laugh:
Inne på gymet upptäckte jag en person som mycket strikt och noggrant alternerade sina hantelflyes ett halvt varv på vägen upp, samt slog ihopp hantlarna ljudligt på toppen. Var jäkligt nära å öppna käften men han såg så belåten ut med övningen att jag inte orkade.

Cloud
2004-04-02, 11:51
Originally posted by Klo

Inne på gymet upptäckte jag en person som mycket strikt och noggrant alternerade sina hantelflyes ett halvt varv på vägen upp, samt slog ihopp hantlarna ljudligt på toppen. Var jäkligt nära å öppna käften men han såg så belåten ut med övningen att jag inte orkade.

Vad är fel med det utförandet?:)

Ervin
2004-04-02, 11:55
Originally posted by Klo
Igår råkade jag snappa upp "träningstips" i omklädningsrummet.
-Grabbar kör alltid latsdrag bakom huvudet, annars tar det bara på nedre delen av ryggen. :laugh:
Inne på gymet upptäckte jag en person som mycket strikt och noggrant alternerade sina hantelflyes ett halvt varv på vägen upp, samt slog ihopp hantlarna ljudligt på toppen. Var jäkligt nära å öppna käften men han såg så belåten ut med övningen att jag inte orkade.

Det finns många roliga prickar på vårt gym!

Ibland vill man verkligen säga ett par kloka men men... låt dom hållas:insane:

stybb
2004-04-02, 12:23
Jag stör mig aldrig på personer.. Det krävs oerhört med energi som måste tas från mitt egna pass för att gå omkring o vara irriterad..

När jag väl börjat mitt set så stänger jag ute.. Om nån stod bredvid o sa att de brann så skulle jag inte höra de.. blir helt avskärmad..

Klo
2004-04-02, 12:53
Originally posted by Cloud


Vad är fel med det utförandet?:)

Du skämtar aprilo ja:confused:

Megatuttarna
2004-04-02, 16:57
Jag säger oftast inte till, folk kan vara ena kukar.

Man säger till att det ser helt åt helvete ut och istället för ett tack så får man en sur min. Egentligen har såna typer inget att göra på ett gym, riktiga resultat kommer, inom allt, genom att hålla snattran och lyssna och analysera. Inte bli sur för att man är helt grön.

Kan bli så otroligt sur när jag ser folk som kör nån variant av latsdrag med hela maget, ser ut som goodmornings, jag blir så jävla sur, hahah seriöst. Vill sparka in gymväggarna.

Kebab-Arne
2004-04-02, 17:27
Aldrig sagt till, lär aldrig heller göra det. Skulle inte tro det i alla fall, om det inte är en bra raggningsreplik: "Öööhhh, du bruden. Du kör fel med dina 2 kgs hantlar på hantelcurl, man ska liksom inte ba´ dra armbågen 30 cm bakåt och stanna vid 90 grader."

Har man äntligen vågat sig till gymmet vill man nog inte att nån-snubbe-som-leker-näst kommer och rättar.

Megatuttarna
2004-04-02, 17:33
Originally posted by Kebab-Arne

Har man äntligen vågat sig till gymmet vill man nog inte att nån-snubbe-som-leker-näst kommer och rättar.

Haha driver du med mig?

Har man vågat sig till gymet, vad är det för fjantig inställning egentligen? Typ som att jag ska våga mig fram till tandläkaren och han får inte säga nåt eftersom jag vågat mig dit, trots att jag är där för att få bukt med en del av min kropp.

AcidSleeper
2004-04-02, 17:47
småskrattar bara för mig själv när man ser något roligt på gymet ;)

fast man ska tänka efter och tänka på hur man själv gjorde när man var nybörjare.... det såg säkert roligt ut det med...

Kebab-Arne
2004-04-02, 18:14
Originally posted by Megatuttarna


Haha driver du med mig?

Har man vågat sig till gymet, vad är det för fjantig inställning egentligen? Typ som att jag ska våga mig fram till tandläkaren och han får inte säga nåt eftersom jag vågat mig dit, trots att jag är där för att få bukt med en del av min kropp.

Hehe, det jag tänkt på var att om Ulla 50+ med övervikt äntligen vågat sig till gymmet för att träna så vill hon nog inte få kommenterar om hur hon tränar. Av nån som enligt henne leker bäst, nu beror ju ifs detta på hur smart Ulla är.

Cloud
2004-04-02, 18:42
Originally posted by Klo


Du skämtar aprilo ja:confused:

Heh, nej tyvärr inte :P jag tyckte det lät rätt! skriv vad som är rätt utförande så får jag jämföra och förstå?=)

Megatuttarna
2004-04-02, 19:16
Originally posted by Kebab-Arne


Hehe, det jag tänkt på var att om Ulla 50+ med övervikt äntligen vågat sig till gymmet för att träna så vill hon nog inte få kommenterar om hur hon tränar. Av nån som enligt henne leker bäst, nu beror ju ifs detta på hur smart Ulla är.

Hahah Ulla :hbang:

Vi hade en sån Ulla förut, hon fick otroliga utbrott såfort någon svettades på maskinerna, haha alltså riktiga explosioner, ekade i hela gymet.

Thony
2004-04-02, 19:42
Tja själv har vi 2 st killar i 30 års åldern som kör "knäböj" ;) lägger på runt 170, står å gungar lite granna..kör typ så i 40 min, för att VÄRMA upp innan dom går på det riktiga tunga...drar av alla vikter å gå ner på 80-90 kilo å kör 90 graders :D m,ao dom värmer upp knäna på dom vikterna..

Men jajaja...va skall man säga

Klo
2004-04-03, 11:13
Originally posted by Cloud


Heh, nej tyvärr inte :P jag tyckte det lät rätt! skriv vad som är rätt utförande så får jag jämföra och förstå?=)

Hantlarna skall inte slås ihopp på toppen då du tappar anspänningen i bröstmuskeln. Handflatorna ska riktas mot varandra, om du riktar tummarna mot varandra kopplar du in framsida axlar för mycket!
Comprende ;)

cali
2004-04-03, 12:18
Handflatorna ska riktas mot varandra, om du riktar tummarna mot varandra kopplar du in framsida axlar för mycket!

Nja det är väl inte riktigt så enkelt. Att utföra den övningen med handflatorna riktade rakt mot varandra är inte heller bra. Något mellanting där du håller tummarna lite snett riktade mot varandra tror jag är bäst, så du formar som en trekant när du kommer upp med hantlarna men det visste du nog redan men bara så inte folk sätter igång och kör helkonstiga pressar nu :-9

Klo
2004-04-03, 14:32
Originally posted by cali

men bara så inte folk sätter igång och kör helkonstiga pressar nu :-9

Det här handlar inte om pressar utan om flyes:rolleyes:

Kallingen
2004-04-03, 15:08
Jag tycker är ganska kul när besserwiesser-morfar kör samma övningar som jag gör, (i ordningen efter mig) fast med mer vikt, fel utförande och inte lika många set - bara för att visa sitt revir på gymmet. :bow:

Jag säger aldrig till, han borde ha lärt sig av sina erfarna år på gymmet.




Jag är 18 år, och han 55-60>


:D

Arne Persson
2004-04-04, 20:47
Var idag på Träningsakademien i HGB och kollade läget och lämnade en kursinbjudan.;) Då fick jag se BB-tjejen Marika Johansson köra vaderna i en gammal WC-benpressmaskin. Självklart körde hon med spärrhandtagen utfällda och jag gick utan att tveka fram och smällde tillbaka spärrhandtagen och frågade efter settet om hon var helt galen. Jag känner ju henne så att det var lugnt. Eftersom jag sett en person slinta och få vaggan över benen så ville jag inte se detta upprepas.

Chris
2004-04-04, 20:53
Arne, vad hände då? Gick smalbenen av? Är alltid rädd för att det där ska hända...

Arne Persson
2004-04-04, 21:08
Bägge lårbenen skadades. Detta hände på 80-talet.

Otto GROV
2004-04-04, 21:13
uuu fy fan va de måste göra ont att få hela benpress-släden över smalbenen.
nästan så man drömmmer mardrömmar om att nåt sånt ska hända

emmzan
2004-04-04, 21:19
När jag jobbar på gymet säger jag självklart till dom som gör uppenbart felaktiga/farliga saker och som inte har någon koll på vad dom håller på med. En del lyssnar och ändrar tekniken direkt, andra lyssnar och fortsätter kör som dom vill. Men man kan ju alltid försöka.

Iofs kan det också vara så att folk håller på med specifika övningar för någon sport de pysslar med. Då har man världens chans att lära sig nya grejor, bara man går fram och frågar vad personen i fråga håller på med! :) Har fått lära mig en del roliga övningar från spjutkasteriets värld pga det.

Nemesis
2004-04-04, 21:45
Då jag för första gången kom ner till ett gym var jag lika osäker som en kanin i en varglya ;) Hade ingen aning om vad man skulle träna osv, jag ville bara få lite muskler. Kom ihåg att jag och polaren körde bänkpress med ez-stången och 5kg på vardera sida. Gjorde ca 50 reps tills mjölksyran kom sen bytte vi till biceps osv osv.

Men jag antar att vi (jag o min polare) hade tur med tanke på gymval eftersom de som tränar där är som en stor familj. Alla är trevliga mot alla och att hjälpa de som ser lite skrangliga ut är en del utav vardagen. Jag fick mycket påpekningar vilket jag idag är glad över. Och aldrig tänkte jag ens tanken att de bara spelar "besserwisser" bara för att de kan mer än mig och bara vill ge mig en hjälpande hand. Jag har mycket att tacka dem för och hjälper gärna folk som behöver hjälp. Speciellt som ni säger "om de ser ut som frågetecken" och "frågar efter hjälp".

Inte för att jag är en träningsguru men jag är en människa:)

Cloud
2004-04-05, 00:09
Originally posted by Nemesis
Och aldrig tänkte jag ens tanken att de bara spelar "besserwisser" bara för att de kan mer än mig och bara vill ge mig en hjälpande hand. Jag har mycket att tacka dem för och hjälper gärna folk som behöver hjälp. Speciellt som ni säger "om de ser ut som frågetecken" och "frågar efter hjälp".

Inte för att jag är en träningsguru men jag är en människa:)

Så rätt inställning!! :thumbup: :thumbup: