handdator

Visa fullständig version : Militärpress/bänk utförande frågor.


R0B
2014-12-24, 17:37
Lite frågor angående ovanstående övningar.

Vid militärpress har jag lärt mig att köra med armbågarna framåt, men jag har dock inte fått förklarat varför man vill ha dom på det viset. Är det skonsammare för axlarna? Kan lyfta mer vikt? Eller vad beror det på? Varför inte ha armbågarna åt sidorna?


I bänken undrar jag mest vad som egentligen är effektivast för styrka, jag har nästan alltid kört med armbågarna rakt ut åt sidorna, men har nu börjat gå över till mer smalbänk liknande med armbågarna framåt samt lyfter ner och pressar i en bana snett uppåt mot huvudet. Vad finns det för fördelar/nackdelar jämfört med andra rörelsebanor i just bänkpress?

Seedstream
2014-12-24, 20:58
Jag kan inte säga vilket, men jag brukar köra bänkpressen med armarna rakt ut ungefär, och samma sak med smalbänken.

Vid militärpress brukar jag ha lite snett.

s7b
2014-12-24, 22:30
Man ska aldrig köra med armbågarna rakt ut åt sidorna i pressövningar då det förstör dina axlar om du har otur. Armbågarna bör vara i 45 graders vinkel alla gånger. Du får även bättre kontakt med dina bröstmuskler i t ex bänkpressen om du har armbågarna mer inåt.

F Ultra
2014-12-25, 02:50
Om du har armbågarna framför stången vid start så blir det enklare att pressa stången rakt upp istället för i en båge snett framåt som det lätt kan bli annars eftersom man vill undvika att träffa huvudet.