handdator

Visa fullständig version : Bra eller dåligt


Aki
2004-03-31, 15:59
Händer att jag avslutar varje muskelgrupp med maximal utmattning alltså:

Avslutar sista bicepssetet i en maskin tex

Då börjar jag köra tungt så många jag orkar(ca 6-8 reps), sen sänker jag viktmagasinet 2 snäpp kör vidare så många jag orkar...sänker 2 snäpp kör vidare så många jag orkar osv osv ...sen kör jag till jag knappt har någon vikt alls och knappt orkar lyfta armarna.

Är det bra omväxling att köra ur muskeln så pass mycket?
Va säger ni experter?

//Aki

cali
2004-03-31, 16:49
Jag säger att det är dåligt!

Det är bara slitsamt och tröttar ut muskeln, kör tungt och cheata eller kör forced reps så får du bättre effekt men som är mindre slitsamt.
Jag tror att köra så fungerar dåligt på styrkeutvecklingen, du kommer att öka sämre i styrka genom att göra så. Växa mer tror jag inte heller du kommer att göra...

Officer
2004-03-31, 16:51
Jag är inget för massa vetenskapliga rapporter och skit.
Men jag tror att det bara leder till onödig uttröttning och mer mjölksyretålighet/uthållighet, än till att bygga större muskler.

Vila lagom mellan seten, överbelasta så mkt som möjligt med så korrekt utförande som möjligt, det är min grej.

aliquis
2004-03-31, 23:55
om det är som en del säger att mjölksyran förhindrar att musklerna växer så kommer du ju inte öka mer på det, även om du sliter ut muskeln mer. Så kör det inte jämt, däremot kan du ju bestämma på ett pass att du skiter i tillväxt och vill öva upp mjölksyretålighet och därför kör dropsets på alla övningar.

Cloud
2004-03-31, 23:59
Originally posted by cali
Jag säger att det är dåligt!

Det är bara slitsamt och tröttar ut muskeln, kör tungt och cheata eller kör forced reps så får du bättre effekt men som är mindre slitsamt.
Jag tror att köra så fungerar dåligt på styrkeutvecklingen, du kommer att öka sämre i styrka genom att göra så. Växa mer tror jag inte heller du kommer att göra...

Vad menas med "cheata"? : ) Inte översättningen då, utan utförandet!

emmzan
2004-04-01, 08:38
Originally posted by Cloud


Vad menas med "cheata"? : ) Inte översättningen då, utan utförandet!

Att man tar hjälp av andra muskler än den man ska träna för att på så vis kunna hantera mer vikt.

Ex bicepscurl, du hjälper till lite med benen ex juckar till så du får stången förbi det tyngsta läget, vilket du inte skulle lyckats med om du körde helt stillastående och strikt. På så vis kan du hantera mer vikt och istället köra strikt i den negativa fasen.ö

z_bumbi
2004-04-01, 08:54
Originally posted by cali
Jag säger att det är dåligt!

Det är bara slitsamt och tröttar ut muskeln, kör tungt och cheata eller kör forced reps så får du bättre effekt men som är mindre slitsamt.

Forced reps lär ju vara betydligt mer slitsamt för muskeln än att köra dropset.

Om man vill avsluta varje set eller sista setet för just den muskeln med ett dropset så är det väl lika bra som att köra någon annan variat för att höja träningsstimulin.

Man får se till att man inte gör det för ofta bara men just dropset är nog bättre om man tänker använda sig av det varje pass.

Ska man se till vad som händer i muskeln så finns det en chans att även de långsammare fiberna tröttnar om man kör dropset vilket ju är bra om man är ute efter volym.

AndersHermansson
2004-04-01, 14:42
Jag tror att det är bra. Med både tungt med få reps och lätt med många reps tränar du för olika typer av belastning.

Åse Columbus
2004-04-02, 13:01
Originally posted by z_bumbi


Forced reps lär ju vara betydligt mer slitsamt för muskeln än att köra dropset.

Om man vill avsluta varje set eller sista setet för just den muskeln med ett dropset så är det väl lika bra som att köra någon annan variat för att höja träningsstimulin.

Man får se till att man inte gör det för ofta bara men just dropset är nog bättre om man tänker använda sig av det varje pass.

Ska man se till vad som händer i muskeln så finns det en chans att även de långsammare fiberna tröttnar om man kör dropset vilket ju är bra om man är ute efter volym.

Håller helt med!!!

Gör så lite då o då....för variationens skull!!! Speciellt på de muskler som tål mycket...triceps, vader...:D

Aeis
2004-04-02, 13:13
Originally posted by z_bumbi

Ska man se till vad som händer i muskeln så finns det en chans att även de långsammare fiberna tröttnar om man kör dropset vilket ju är bra om man är ute efter volym.

Vad är dropset?

z_bumbi
2004-04-02, 13:22
dropset= du sänker belastninge flera gånger under ett set precis som du gör.