handdator

Visa fullständig version : Har du hälarna i golvet när du bänkpressar?


exevision
2014-12-23, 16:54
Har länge kört med att flytta bak fötterna riktigt långt och vilket gör att hälarna är i luften. Har nu provat med hälarna i och det blir en lite annan upplevelse. Stabilare men inte lika maximal brygga. Hur gör ni?

Diomedea exulans
2014-12-23, 16:55
Har hälarna i och det funkar bra. Har aldrig testat med tårna i och känner väl inget behov av det heller.

Damien Thorne
2014-12-23, 17:39
Ja, alltid hälarna i.

Inlärt sen den tiden då jag tävlade, då är lyftet inte godkänt om inte hälarna är i och fötterna stilla.

MatteÖhult
2014-12-23, 17:48
Lärde mig bänka via "so you think you can benchpress" killarna, dem kör på ett annat sätt jämfört med i Sverige, eftersom i deras förbund så behöver man inte ha hälarna i golvet vid bänktävlingar som jag förstår det, något som man behöver i Sverige vid en korrekt bänktävling.

Du får en större brygga och kortare lyftväg med fötterna längre bak

Medans med hälarna i så får du bättre möjlighet till legdrive och mer stabilitet, fastän mindre brygga.

Har framtills 1 vecka tillbaka bänkat på det amerikanska viset, ska nu försöka övergå till det svenska, förhoppningsvis blir jag starkare :)

Tyrwing
2014-12-23, 18:41
Hälarna i eftersom jag tävlar så. :)

bighulken
2014-12-23, 19:19
Variera!!!

Ofta, i setuppen, så sätter jag fötterna så långt bak det går, blir på tå, så att en ordentlig brygga å spänning uppnås. Sen så kan jag med den ställningen, rigga skuldrerna/nacken och ihopdragandet av rygg, sen avlyft, och sedan beroende på om det är tävling eller medveten träning utan tävlingsmomentet, ibland sätta ned fötter med hälen i golv, och ibland köra på tårna.

Och ibland stretcha så att man kommer ned lättare med hälen, även fast man har kvar spänningen/bryggan.
Mycket stretch för vader/hälsena då.

PS: bra å stretcha höftböjarna osså.

Variera är grejen.......kanske?..........;-).


God jul.....

Ozziking
2014-12-23, 20:41
Ibland

s7b
2014-12-23, 20:47
Alltid hälarna i, och det mest för att jag aldrig har funderat på att göra något annat :)

Loke
2014-12-23, 20:58
Det varierar lite... Det är inte tokviktigt om man inte håller på och formtoppar inför tävling tycker jag. Men jag bänkar alltid med en teknik som bygger på att den kan göras med hälarna i. Att stå på tå med syftet att få större brygga, det gör jag aldrig.

Gnistan
2014-12-24, 01:02
Har länge kört med att flytta bak fötterna riktigt långt och vilket gör att hälarna är i luften. Har nu provat med hälarna i och det blir en lite annan upplevelse. Stabilare men inte lika maximal brygga. Hur gör ni?

I mitt fall har jag inget val. Har en förlamninsskada och svaga vadmuskler så på tå går ej. Hela foten i golvet här. Jag är rätt stark vad gäller hälen i golvet dock så där blir nog tyvärr mesta trycket. Hade nog bättre brygga som ung (vägde mindre och var smidigare) och då jag tävlade men någon jättebåge har jag aldrig fixat till.

Toni Radanov
2014-12-24, 01:34
Hela foten i, enligt regelboken för tävlande.

Testat att ligga på tå och därmed hamna med fötterna mer under mig men tappar stabilitet och sträcker för mycket i höfter och lår anyway. Ovan vid den stilen och det är ju lika bra då den inte är brukbar när det blir på "riktigt" för min del. ^^