handdator

Visa fullständig version : Bra i marklyft men låg total? Eller? Hjälp!


Challeofc
2014-12-22, 17:04
Tjenare!

Är en kille på 19 år, 164cm lång, och vikt på 67kg morgonvikt.
Har tränat ca 1 år och då fokuserat på volym träning enbart, tränade lite marklyft,bänk och squats i början men gick sedan över på mer isolerade övningar. Nu hade jag tänkt köra 10 veckor stronglift för att öka lite i styrka!
Jag är just nu 3 veckor in på mitt 10 veckors schema!

just nu ligger jag på:

bänk: 85kg
squats: 120kg
mark: 160kg

Min fråga är: Är detta en normal "nybörjar nivå" för min vikt/längd?
Fick nämligen höra idag att 160kg marklyft för min vikt var rätt så bra? Eller det kanske är normalt?

Tackar så mycket på förhand! Och godjul alla kolozzeumare! *flex*:hbang:

exevision
2014-12-22, 17:06
Filma marklyftet och böjen så kan man uttala sig lättare. Ofta tekniska saker.

filmjölk
2014-12-22, 17:20
Du har inte tränat särskilt länge, och är tja, liten, så jag tycker att alla dina lyft är relativt bra, spec. marken.

Om jag drar siffror ur röven vad jag skulle tycka är normalt för din ålder, längd, vikt och träningserfarenhet skulle jag säga böj: 90 bänk: 80 mark: 110

Challeofc
2014-12-22, 17:32
Filma marklyftet och böjen så kan man uttala sig lättare. Ofta tekniska saker.

Klart finns det mycket teknik att träna in, det kommer jag aldrig ifrån, men de jag undrar är ifall styrkan som jag har nu är kass/ok/bra!

Challeofc
2014-12-22, 17:33
Du har inte tränat särskilt länge, och är tja, liten, så jag tycker att alla dina lyft är relativt bra, spec. marken.

Om jag drar siffror ur röven vad jag skulle tycka är normalt för din ålder, längd, vikt och träningserfarenhet skulle jag säga böj: 90 bänk: 80 mark: 110

Okaj! Har kollat runt lite efter tävlings resultat för min viktklass men har inte hittat något, du/någon annan som läser har ingen sida man kan läsa lite resultat på? :)

filmjölk
2014-12-22, 17:40
Okaj! Har kollat runt lite efter tävlings resultat för min viktklass men har inte hittat något, du/någon annan som läser har ingen sida man kan läsa lite resultat på? :)

Skit i de resultaten, du kommer bara bli deprimerad av sådan läsning. Satsa på att bli starkare (du är stark redan, men inte såpass stark att du hade undgått depression orsakad av styrkelyftsresultatlistor) och återkom med den funderingen om några år :)

Challeofc
2014-12-22, 17:48
Skit i de resultaten, du kommer bara bli deprimerad av sådan läsning. Satsa på att bli starkare (du är stark redan, men inte såpass stark att du hade undgått depression orsakad av styrkelyftsresultatlistor) och återkom med den funderingen om några år :)

Såklart att jag inte är tävlingsredo! Det förstår jag mer än väl redan då jag enbart tränat volym och till stora delar inte gjort något annat än isolations övningar med 8-12 reps! Och framöver är inte heller mitt mål att bli stark utan istället bygga upp volym! Är mer bodybuilding intresserad än powerlifting :)*flex*

PureWhey
2014-12-22, 18:25
Okaj! Har kollat runt lite efter tävlings resultat för min viktklass men har inte hittat något, du/någon annan som läser har ingen sida man kan läsa lite resultat på? :)

http://online.styrkelyft.se/web/startPage.aspx

Loke
2014-12-22, 18:28
Tjenare!

Är en kille på 19 år, 164cm lång, och vikt på 67kg morgonvikt.
Har tränat ca 1 år och då fokuserat på volym träning enbart, tränade lite marklyft,bänk och squats i början men gick sedan över på mer isolerade övningar. Nu hade jag tänkt köra 10 veckor stronglift för att öka lite i styrka!
Jag är just nu 3 veckor in på mitt 10 veckors schema!

just nu ligger jag på:

bänk: 85kg
squats: 120kg
mark: 160kg

Min fråga är: Är detta en normal "nybörjar nivå" för min vikt/längd?
Fick nämligen höra idag att 160kg marklyft för min vikt var rätt så bra? Eller det kanske är normalt?

Tackar så mycket på förhand! Och godjul alla kolozzeumare! *flex*:hbang:

Det är bra vikter. Jag var lite längre men ungefär samma vikt som dig när jag var 19, och det är nog bara bänken jag eventuellt var bättre än dig i. Jag fick slita länge med ordentligt genomtänkt styrketräning innan jag nådde 160 i marklyft.

Toni Radanov
2014-12-23, 01:09
Det är bra siffror för den vikten, helt klart! Jämfört med snittgymaren så äre riktigt bra siffror.

Man "ska" marka klart mer än man böjer och bänkar om man är jämntränad. Skillnader kan bero på tusen saker dock men dina siffror är verkligen inget att skämmas över. Tvärtom!

Förutsatt att böjen är "djup" och bänken inte är med röv i väder osv osv. Mark går ju inte att diskutera hurvida fult/fuskigt man utför det.... utom att rycka å gunga stången mot benen på slutet :p

Gpajpen
2014-12-23, 09:17
Filma marklyftet och böjen så kan man uttala sig lättare. Ofta tekniska saker.

Varför ska han filma? Kilona på stången har han redan angivit och han undrar om det är normal styrka eventuellt osedvanlig styrka i marken.:confused:

hugok
2014-12-24, 08:49
Det är inte jättestor skillnad i markstyrkan och styrkan i allt annat. Är man jämnstark ligger förhållandet kring 3 4 5 för bänk, böj och mark. Du är alltså 11 kg ifrån i bänk och 8 kg ifrån i böj. Sedan skiljer detta sig ordentligt beroende på t ex armlängd och andra längder.

Loke
2014-12-24, 11:38
Det är inte jättestor skillnad i markstyrkan och styrkan i allt annat. Är man jämnstark ligger förhållandet kring 3 4 5 för bänk, böj och mark. Du är alltså 11 kg ifrån i bänk och 8 kg ifrån i böj. Sedan skiljer detta sig ordentligt beroende på t ex armlängd och andra längder.

Du ska ha lite cred för en bra ratio där, det var nog den bästa jag sett.

hugok
2014-12-24, 12:52
Du ska ha lite cred för en bra ratio där, det var nog den bästa jag sett.

Tack! Det är min favorit, den är enkel att räkan alla vikter i, hela tal och redan de gamla egyptierna var inne på det spåret med den rätvinkliga egyptiska triangeln
http://www.gyllefred.se/clipart/90_grader.jpg

Jag har legat på den ration en gång i livet, lustigt nog var det dom siffrorna i bilden ovan också.

Anders The Peak
2014-12-24, 12:58
Du har inte tränat särskilt länge, och är tja, liten, så jag tycker att alla dina lyft är relativt bra, spec. marken.

Om jag drar siffror ur röven vad jag skulle tycka är normalt för din ålder, längd, vikt och träningserfarenhet skulle jag säga böj: 90 bänk: 80 mark: 110

En bra analys av läget Fille

arthax
2014-12-24, 13:27
Det är inte jättestor skillnad i markstyrkan och styrkan i allt annat. Är man jämnstark ligger förhållandet kring 3 4 5 för bänk, böj och mark. Du är alltså 11 kg ifrån i bänk och 8 kg ifrån i böj. Sedan skiljer detta sig ordentligt beroende på t ex armlängd och andra längder.

Kan du förklara hur du räknar ut det för en som är helt tappad i matematik? :D

F Ultra
2014-12-25, 03:01
Kan du förklara hur du räknar ut det för en som är helt tappad i matematik? :D

3 4 5, dvs:

bänk ska vara 3/4 av böj och 3/5 av mark.
böj ska vara 4/5 av mark och 4/3 av bänk.
mark ska vara 5/3 av bänk och 5/4 av böj.

xanton
2014-12-25, 17:22
marken brukar ligga mellan 40-50kg över böjen för många. Hade 103kg knäböj när jag hade 163kg mark så inget konstigt där.

hugok
2014-12-25, 18:34
3 4 5, dvs:

bänk ska vara 3/4 av böj och 3/5 av mark.
böj ska vara 4/5 av mark och 4/3 av bänk.
mark ska vara 5/3 av bänk och 5/4 av böj.

För en bänkpress motsvarade marken: Markvikt*3/5.
För en böj motsvarade marken: Markvikt*4/5.

F Ultra
2014-12-26, 02:45
För en bänkpress motsvarade marken: Markvikt*3/5.
För en böj motsvarade marken: Markvikt*4/5.

Vilket ju är exakt vad jag skrev!?

Kanske blir enklare att förstå om man ser det som att bänk/3 = böj/4 = mark/5

hugok
2014-12-28, 11:48
Vilket ju är exakt vad jag skrev!?

Kanske blir enklare att förstå om man ser det som att bänk/3 = böj/4 = mark/5

Ursäkta, jag citerade fel person.

straand94
2014-12-29, 17:51
Lånar tråden då. Själv är jag 183cm och 74kg tung. Vad är egentligen rimligt att man tar i lyften?

Nuvarande: Mark: 195kg, Böj, 140kg, bänk, 95kg(...)

Loke
2014-12-30, 16:56
Lånar tråden då. Själv är jag 183cm och 74kg tung. Vad är egentligen rimligt att man tar i lyften?

Nuvarande: Mark: 195kg, Böj, 140kg, bänk, 95kg(...)

Vad vill du ha för svar på en sån fråga? Ja, det där ser rimligt ut.

Gpajpen
2014-12-30, 20:34
Vad vill du ha för svar på en sån fråga? Ja, det där ser rimligt ut.

Jag tycker marken är orimligt hög mot bänken. (Eller är det bänken som är orimligt låg?)

straand94
2014-12-31, 03:10
Jag tycker marken är orimligt hög mot bänken. (Eller är det bänken som är orimligt låg?)

Bänken är ju skit, vilket jag vet :(

Gpajpen
2014-12-31, 13:05
Bänken är ju skit, vilket jag vet :(

Att nagga på 100kg bänk är inte alls skit för en 20åring med sådan låg kroppsvikt. Om man samtidigt tar det dubbla i mark och 140i böj skulle jag snarare säga att det är jävligt bra.