handdator

Visa fullständig version : Träna samma muskler flera dagar i rad? nackdelar/fördelar-bra/dåligt


anemon
2014-12-22, 00:06
Som sagt är det negativt att tex träna ben 3 dagar i rad? Dag 1 tungt med 3-5 reps dag 2 lättare vikter men runt 10 reps dag 3 som dag 1?
Har hört att 48 h ska man vänta ungefär innan man ger sig på samma muskelgrupp igen? Men andra säger ska man bli bra o gå framåt i träning osv ska man köra det man vill öka i ofta/mkt?
Nu tog jag ben som ex men kan lika gärna vara bröst/rygg!!

Seedstream
2014-12-22, 00:25
Om du klarar av att köra 3 dagar i rad så kan man anta att det funkar, amirite?
Nej, men du borde nog ta åtminstone 24h imellan, så du kör ben kanske måndag, onsdag & fredag. Det är iaf så jag blivit rekommenderad att köra bröst, vilket jag gör.

new
2014-12-22, 00:28
Fråga:
Varför... vill du träna.. Så...?

Seedstream
2014-12-22, 00:31
Fråga:
Varför... vill du träna.. Så...?

Maxxa gainz såklart.

MtotheM
2014-12-22, 00:41
Jag har aldrigt ökat så bra, som sedan jag började köra varje dag. Tycker det gäller samtliga övningar och muskelgrupper. Gäller bara att anpassa intensitet och volym därefter och lyssna på kroppen.

s7b
2014-12-22, 19:23
Jag har aldrigt ökat så bra, som sedan jag började köra varje dag. Tycker det gäller samtliga övningar och muskelgrupper. Gäller bara att anpassa intensitet och volym därefter och lyssna på kroppen.

Hur ser ett vanligt träningspass ut för dig?

Eller ja förlåt, du har ju en journal :D

koncept
2014-12-22, 21:27
Jag kör också högfrekvent.
Böj, bänk och mark plus komplement i samma pass , 4 eller 5 pass per vecka beroende på var i träningen jag är. Ofta blir det 4 eller 5 pass utan vilodagar mellan.

Allting har svarat bättre på detta än när jag körde med lägre frekvens. Framförallt benen har svarat mycket bra på högfrekvent.

Den norka studien på styrkelyftare visade att med samma totala veckovolym (lika många reps och set totalt över veckan) så var det bättre för både styrka och storlek att dela upp det över 6 pass istället för 3. Vad jag vet så kör norrmännen böj, bänk och marklyft (eller varianter av dessa) varje pass.

exevision
2014-12-22, 21:32
När ni tränar böj, bänk och markvarianter så ofta, hur gör ni med saker som rodd?

crizzan
2014-12-22, 23:09
När ni tränar böj, bänk och markvarianter så ofta, hur gör ni med saker som rodd?

Samma sak. I alla fall jag :)

Emilioz
2014-12-23, 00:07
Koncept har du någon länk till studien du vill dela med dig av? :)

Diomedea exulans
2014-12-23, 00:09
Måste ju vara jättebra för teknik och rörlighet att träna så ofta.

koncept
2014-12-23, 00:17
När ni tränar böj, bänk och markvarianter så ofta, hur gör ni med saker som rodd?

De tränas precis som alla andra komplement, dvs före, mellan eller efter böj, bänk och mark. Just roddar tränar jag 2-3 ggr per vecka.

Koncept har du någon länk till studien du vill dela med dig av? :)

http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6991916&postcount=20