handdator

Visa fullständig version : Mager färs


mooch
2004-03-31, 15:21
Jag har gjort egen mager nötfärs genom att mala ner rent kött med bara 2-3% fetthalt, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Naturligtvis kan man göra precis samma sak som med vanligt nötfärs men någon som vet någon maträtt där mager färs passar extra bra?

Någon som har nåt trick för att få köttbullar och pannbiffar saftiga trots den låga fetthalten på färsen? Elller överhuvudtaget något annat tips?

SeWs
2004-03-31, 15:56
stek i mycket smör :D, nä men du kan ju blanda den med saftiga saker tex majs om du inte tycker den blir saftig eller göra chilli con carne eller nåt sånt.

Arwen
2004-03-31, 20:17
genom att mala fina bitar av innanlår så har man stommen till en klassisk "råbiff" - gott!

bland tillbehören så är nedan ett grundkrav:

kapris
rå lök
äggula
hackade rödbetor
färsk riven pepparrot

(och helst en iskall pilsner...)

kharon
2004-04-01, 08:08
Originally posted by mooch

Någon som har nåt trick för att få köttbullar och pannbiffar saftiga trots den låga fetthalten på färsen? Elller överhuvudtaget något annat tips?

Testa ananaskross, passar riktigt bra med färs.

Och hackad paprika.
Lök är ju givet.

30cm
2004-04-10, 19:08
Förstöra bra mat sådär:nono:

Diana
2004-04-11, 12:01
e de inte bara o koka vanlig färs så försvinner nästan allt fett o sen sila de? vet iförsej inte va som händer me konsistensen o smaken då.. nån som testat?

30cm
2004-04-11, 14:48
Originally posted by Diana
e de inte bara o koka vanlig färs så försvinner nästan allt fett o sen sila de? vet iförsej inte va som händer me konsistensen o smaken då.. nån som testat?

Det var ju en mycket intressant tanke. Tveksam men man kan ju alltid hoppas

z_bumbi
2004-04-11, 15:41
Varför man skulle ta bort fettet från 10%-ig köttfärs vet jag inte men koka den och sen låt den svalna.
Fettet kommer att vara på ytan och går att plocka bort.

Jag inser inte meningen bara...

emmzan
2004-04-12, 12:59
Originally posted by Diana
e de inte bara o koka vanlig färs så försvinner nästan allt fett o sen sila de? vet iförsej inte va som händer me konsistensen o smaken då.. nån som testat?

Har för mig att en tjej brukade göra så i 2 omgångar, koka och sen sila 2 ggr.. för att få bort allt fet.. Och sen gjorde vanlig köttfärs på..

Håller dock med z_bumbi - ser inte riktigt poängen med att dra ner fetthalten på kött som redan har såpass lågt som 10%

30cm
2004-04-13, 22:20
Men det går alltså att koka bort i princip allt fett från köttfärs?

Vadå förtår inte meningen?:confused: Med risk för att låta som en kärring så är det väl bra att minska på mättat fett.
Hamburgare med näringsvärden av innanlår...:eating:

emmzan
2004-04-14, 20:06
Därför att 10% fett inte är så himla farligt mycket helt enkelt.

Det är alltid en stor fokusering på att få bort allt mättat fett och många hamnar istället under en vettig nivå på fettintaget. Man behöver få i sig tillräckligt med fett och plockar man bort allt fett man bara kan i kosten så mår inte kroppen bra i slutänden.

Man äter ju oftast inte bara ett halvkilo köttfärs utan kanske 1-2hg köttfärs och massa andra saker till för att få en balanserad och bra måltid och då är inte 10% fetthalt något att bekymra sig över.

gibb
2004-04-14, 21:47
Jag håller med emmzan helt och hållet! Nu måste jag springa till köket och käka en Omega-3 kapsel pga min fett-ångest! :eating:

30cm
2004-04-15, 14:49
Originally posted by emmzan
Därför att 10% fett inte är så himla farligt mycket helt enkelt.

Det är alltid en stor fokusering på att få bort allt mättat fett och många hamnar istället under en vettig nivå på fettintaget. Man behöver få i sig tillräckligt med fett och plockar man bort allt fett man bara kan i kosten så mår inte kroppen bra i slutänden.

Man äter ju oftast inte bara ett halvkilo köttfärs utan kanske 1-2hg köttfärs och massa andra saker till för att få en balanserad och bra måltid och då är inte 10% fetthalt något att bekymra sig över.

Jag vet inte exakt hur mycket protein det är i köttfärs, det är väl olika antar jag. Men säg att man äter 2hg då för att få sitt proteinbehov med god marginal. Då får man 20g fett med det. Och ni vet väl redan att fett har 9kcal/g så det blir ju betydligt mer än 20E%. Visst är det så att man inte ska gå till överdrift när det gäller fett.
Men jag tänker nog mer på att koka bort fettet i den feta köttfärsen som min morsa köper. Den där magra är ju helt okej nån gång då och då.

Men jag undrar hur bra den här metoden funkar iallafall. Det verkar ganska otroligt; åker allt fett verkligen ut eller är det typ bara 50% av fettet?

z_bumbi
2004-04-15, 15:53
Originally posted by 30cm


Jag vet inte exakt hur mycket protein det är i köttfärs, det är väl olika antar jag. Men säg att man äter 2hg då för att få sitt proteinbehov med god marginal. Då får man 20g fett med det. Och ni vet väl redan att fett har 9kcal/g så det blir ju betydligt mer än 20E%. Visst är det så att man inte ska gå till överdrift när det gäller fett.
Men jag tänker nog mer på att koka bort fettet i den feta köttfärsen som min morsa köper. Den där magra är ju helt okej nån gång då och då.

Men jag undrar hur bra den här metoden funkar iallafall. Det verkar ganska otroligt; åker allt fett verkligen ut eller är det typ bara 50% av fettet?

Du äter väl inte bara köttfärs när du äter mat? Kolla energiprocenten på hela måltiden om du nu ska räkna i energiprocent.

Och det är väl inget som hindrar att det köps in annan köttfärs istället för den med lite mer fett i? Priset är väl oftast ungefär det samma.

30cm
2004-04-15, 16:33
Originally posted by z_bumbi

Du äter väl inte bara köttfärs när du äter mat? Kolla energiprocenten på hela måltiden om du nu ska räkna i energiprocent.

Jag brukade äta bara köttfärs med oregano och då typ ett helt paket... mums hehe. Jag är inte så haj på köttfärsrätter men det är väl sällan det läggs till extra fettfria proteinkällor. Köttbullar är väl lök, köttfärs och lite margarin eller nåt sånt. När min mamma gör köttfärsås har hon i krossade tomater, lök, ketchup tror jag, grädde och ibland champinioner så där blir det ju bara värre. :sleep:
Nja, det är väl pastan som skulle höja proteinet lite;)

Originally posted by z_bumbi

Och det är väl inget som hindrar att det köps in annan köttfärs istället för den med lite mer fett i? Priset är väl oftast ungefär det samma.

Jo, min mamma som sagt. Hon tror inte på att manipulera kosten, hon tror att jag kommer bli sjuk för att jag inte äter pizza och sånt; jag kan ju missa något viktigt spårämne.
Jag äter hennes mat eller köper min egen

z_bumbi
2004-04-15, 16:46
Originally posted by 30cm


Jag brukade äta bara köttfärs med oregano och då typ ett helt paket... mums hehe. Jag är inte så haj på köttfärsrätter men det är väl sällan det läggs till extra fettfria proteinkällor. Köttbullar är väl lök, köttfärs och lite margarin eller nåt sånt. När min mamma gör köttfärsås har hon i krossade tomater, lök, ketchup tror jag, grädde och ibland champinioner så där blir det ju bara värre. :sleep:
Nja, det är väl pastan som skulle höja proteinet lite;)

Pastan tillför väl även kolhydrater?
Om rekommendationen är ca 30 E% fett så är det ju inte på varje maträtt utan utslaget under en hel dag.


Jo, min mamma som sagt. Hon tror inte på att manipulera kosten, hon tror att jag kommer bli sjuk för att jag inte äter pizza och sånt; jag kan ju missa något viktigt spårämne.
Jag äter hennes mat eller köper min egen

Låter logiskt.
Varför inte försöka laga maten åt hela familjen då och då? Lite bra och nyancerade artiklar om mättat fett är inte heller fel att "glömma" i tv-soffan.

30cm
2004-04-15, 16:55
Jag vill ha iallafall mer E% protein än E% fett. Det följer inte de allmäna rekomendationerna men det ger resultat.

Det skadar ju inte att koka bort fettet om det nu går. Hur mycket var det förresten som försvann?

z_bumbi
2004-04-15, 17:09
Originally posted by 30cm
Jag vill ha iallafall mer E% protein än E% fett. Det följer inte de allmäna rekomendationerna men det ger resultat.

Det skadar ju inte att koka bort fettet om det nu går. Hur mycket var det förresten som försvann?

Ska du räkna seriöst på det är ju E% värdelöst överhuvudtaget för någon som tränar, sätt en siffra i gram istället.

Och jag har ingen aning om hur mycket fett som försvinner, om du ska testa så är det ju bara att väga det du plockar bort men jag ser fortfarande inte anledningen..

30cm
2004-04-15, 17:20
Originally posted by z_bumbi
men jag ser fortfarande inte anledningen..

Du får se sen när jag står i en stringkalsong; tar emot jublet och ser ner på lille ronnie coleman:kickass:

Fartman
2004-04-15, 17:51
men herregud pojk! här ser jag att du väger 66kg och "bulkar"! varför in i det glödheta ska du koka bort fettet!? jag menar 66kg! strunta i att bry dig om fettet, du behöver det för bövelen!

30cm
2004-04-15, 18:11
Originally posted by Fartman
men herregud pojk! här ser jag att du väger 66kg och "bulkar"! varför in i det glödheta ska du koka bort fettet!? jag menar 66kg! strunta i att bry dig om fettet, du behöver det för bövelen!

det var 65 för en vecka sen... men visst... jag förstår din poäng:em: