handdator

Visa fullständig version : Slet av baksida lår vid marklyft, var ska jag vända mig?


Fenrir
2014-12-21, 20:40
Som titeln lyder slet jag av någon del av baksida lår idag (lekmannamässig bedömning från min sida) vid marklyft. Kras sa det och efter några minuter kom smärta ackompanjerat av lätt illamående. Min fråga till er kunniga här på forumet är: var ska jag vända mig? Sjukgymnast? Rent spontant känns det som att jag kommer vara tvungen att operera tillbaka muskeln men jag vill såklart ha ett professionellt utlåtande.

Sheogorath
2014-12-21, 20:47
Som titeln lyder slet jag av någon del av baksida lår idag (lekmannamässig bedömning från min sida) vid marklyft. Kras sa det och efter några minuter kom smärta ackompanjerat av lätt illamående. Min fråga till er kunniga här på forumet är: var ska jag vända mig? Sjukgymnast? Rent spontant känns det som att jag kommer vara tvungen att operera tillbaka muskeln men jag vill såklart ha ett professionellt utlåtande.

Vårdcentralen som får bedöma om du ska remitteras in till ortopeden.

Fenrir
2014-12-21, 20:48
Vårdcentralen som får bedöma om du ska remitteras in till ortopeden.

Tack Sheo!

Sheogorath
2014-12-21, 20:50
Tack Sheo!

Om man ska operera en bristning finns det fördelar med att göra det tidigt (inom några veckor). Vårdcentralen har möjlighet att remittera dig till akuten för bedömning, som kan förmedla dig direkt till ortopeden. Men om du kan gå osv och det bara isar/stramar så är det en liten bristning och sannolikt inget man opererar.

Fenrir
2014-12-21, 20:57
Om man ska operera en bristning finns det fördelar med att göra det tidigt (inom några veckor). Vårdcentralen har möjlighet att remittera dig till akuten för bedömning, som kan förmedla dig direkt till ortopeden. Men om du kan gå osv och det bara isar/stramar så är det en liten bristning och sannolikt inget man opererar.

Okej! Jag kan gå, och böja benet, men det stramar/smärtar i vissa lägen och om jag lägger tryck strax ovanför knävecket.

Tolkia
2014-12-21, 21:04
Om det är baksida lår som har rykt beror det på var bristningen sitter och hur stor den är om man gör något. En bristning i muskeln vinner man inget på att försöka sy ihop, däremot händer det att man gör det om hela det övre fästet lossnat (det är ovanligt men förekommer). Om det är någon vinst med att operera är nog inte glasklart.

Testa att lägga dig på mage och försöka lyfta benet. Kan du göra det är sannolikheten att du kommer att behöva operation väldigt liten. Obs att men "kan" avses om du kan utveckla kraft överhuvudtaget, så att du får upp benet, inte om du har så ont att du inte kan lyfta det.

I övrigt är jag på Sheos linje; vårdcentralen och därefter sjukgymnast eller annan läkare, beroende på hur det ser ut. Håll tummarna för att det räcker med sjukgymnast och rehab, och ha inte för bråttom att komma tillbaka till full aktivitet så att du inte får ett surlår som följer dig for ever.

Sheogorath
2014-12-21, 21:11
Okej! Jag kan gå, och böja benet, men det stramar/smärtar i vissa lägen och om jag lägger tryck strax ovanför knävecket.

Då kan jag nästan säga till 100% att det inte är något för en ortoped. Vänd dig till en sjukgymnast direkt, t.ex. på din vårdcentral. Jag brukar föreslå att man just vänder sig till någon som har dörr-till-dörr-samarbete med läkare så att allt går smidigt om det är något utöver rehab som skall göras.

Thornblom
2014-12-24, 00:04
Jag gjorde samma sak för 20 dagar sedan. Jag har inte besökt läkare eller något annat. Det verkar ha läkt rätt bra, har kört böj senaste veckan på 100kg utan känning, benspark har jag kört lätt för att få mycket blod dit, utan känning. Körde lite lätta mark här om dagen, 60 - inga problem, 80 - inga problem, 100 - gjorde absolut inte ont men det kändes lite märkligt, lade av där.
Bör jag söka upp läkare eller dylikt ändå? Det känns som att det borde räcka med en rehab i form av vanliga pass..

Scratch89
2014-12-25, 17:02
Jag gjorde samma sak för 20 dagar sedan. Jag har inte besökt läkare eller något annat. Det verkar ha läkt rätt bra, har kört böj senaste veckan på 100kg utan känning, benspark har jag kört lätt för att få mycket blod dit, utan känning. Körde lite lätta mark här om dagen, 60 - inga problem, 80 - inga problem, 100 - gjorde absolut inte ont men det kändes lite märkligt, lade av där.
Bör jag söka upp läkare eller dylikt ändå? Det känns som att det borde räcka med en rehab i form av vanliga pass..

Nej.

Thornblom
2014-12-25, 17:25
Nej.

Det är bara köra på alltså? Skönt att höra.