handdator

Visa fullständig version : Ont utsida fot och insida knä


tobl
2014-12-21, 19:47
I somras började jag löpträna en del. Springer i vanliga fall inte så mycket men det blev en del under sommarmånaderna. Tyckte jag gick ut lugnt och ökade i lagom takt från 2,5 till 7,5 km ett par ggr i veckan över några veckor. Sprang inte i världens bästa skor kan jag väl erkänna, ett par gamla 700krs Nike. Fick efter ett tag känningar i utsida fot och insida knä på samma ben. Kände aldrig av det under löpningen men fick alltid ont efteråt. Jag slutade därför springa för att låta benet vila men det har liksom aldrig gått över.

Nu kör jag mest knäböj som benträning och har börjat komma upp i helt ok vikter. Kör ben 2-3 ggr i veckan. Känner aldrig av knät under träning.

Det onda i foten och knät blir något bättre när jag har uppehåll från benträningen men det går aldrig över helt. Idag kändes det riktigt ostabilt i knät vilket jag inte gillade alls.

Någon aning om vad som kan ha hänt och hur jag skall komma ifrån det? Allt kom efter jag började springa i somras. Har aldrig haft problem med knäna förut. Har åkt skateboard i mer än 15 år och har slängt mig utför trappor på ett par meter utan att känna något. Är löpning i dåliga skor så pass ansträngande för knäna? Har jag fått nån typ av inflammation kanske?

All hjälp uppskattas.