handdator

Visa fullständig version : Här snackar vi pedofiler


Exdiaq
2014-12-20, 19:55
Var god jenni & co, berika Kolozzeum med era åsikter inom ämnet!

http://i.imgur.com/qXrXD86.jpg (http://imgur.com/qXrXD86)
Vi har ju inte utrymme på våran överbefolkade jord, varför rädda pedofiler då? Djurarter har vi dock duktigt utrotat till viss del

Jag kan sätta vad som helst på att vårt samhälle skulle nå bra av ett liknade system, kanske lyckas man avskräcka från kriminella handlingar, minska djurförsök men samtidigt få mer exakt framtagna mediciner och preparat för människan, win-win :d

Jo, men just pedofiler tycker jag bör särbehandlas, de faller oftast tillbaka, hur många liv ska de få förstöra innan man inser att "behandling" inte biter på deras sjuka hjärnor. Jag förstår tanken med rättsväsandet, men är det inte vår plikt att skydda de mindre? Bör det inte prioriteras högre än att daltta med vuxna monster


Jag får nog lugna mig lite nu, men djur är min svaghet och barn är smärtsamt att se råka illa ut

Glad jag böir att någon ser hur hemskt det egentligen är och att man visst kan förbruka sin rätt tull mänsklig behandling på samma nivå som adekvata människor
Jag tror att man kanske inte alltid inser vad ett barn går igenom, det kan handla om spädbarn! Det är inte ens en våldtäkt då det är mord, eller vad ett djur känner när de flår dem levande, sticker nålar i ögonen osv , ofta utan bedövning .

Sparven från Minsk
2014-12-20, 20:01
Brott mot barn och djur bör straffas hårt, då de inte kan försvara sig, de är mer utsatta än andra.

Min åsikt i alla fall. Sen behöver vi inte tortera dem eller liknande, men hårdare straff än vad det är idag tack.

Alkro
2014-12-20, 20:03
Här är lite statistik, återfallsfrekvens för diverse brott:

Våldsbrott: 39 procent
Sexualbrott: 13 procent
Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
Rån: 52 procent
Rattfylleri: 25 procent
Narkotikabrott: 48 procent

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Sparven från Minsk
2014-12-20, 20:15
Här är lite statistik, återfallsfrekvens för diverse brott:

Våldsbrott: 39 procent
Sexualbrott: 13 procent
Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
Rån: 52 procent
Rattfylleri: 25 procent
Narkotikabrott: 48 procent

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Att 13 % återfaller är 13 % för mycket när ett barn utsätts för sexuallbrott/någon form av brott.

Det borde inte ens ske från första början.

Förgriper man sig på barn har man inte alla skruvar i verktygslådan och bör behandlas där efter. Att 13 % återfaller tyder på dålig "rehabilitering" vilket gör att jag tvivlar på att de ens går att rehabilitera från första början eller bara maskerar deras symptom.

Slartibartfast
2014-12-20, 20:18
En intressant frågeställning som lades fram bl.a. i filmen nymphomaniac, är att ifall ens sexualitet är medfödd, en person tänder på barn, men aldrig agerar på dessa känslor på nåt sätt. Borde denna person trots allt behandlas/straffas? Är hen en defekt människa bortom räddning? Det går ju inte att få bort andra minoritetssexualiteter genom terapi/straff, så varför skulle det funka på peddos?

jenni
2014-12-20, 20:19
Här är lite statistik, återfallsfrekvens för diverse brott:

Våldsbrott: 39 procent
Sexualbrott: 13 procent
Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
Rån: 52 procent
Rattfylleri: 25 procent
Narkotikabrott: 48 procent

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Att 13 % återfaller är 13 % för mycket när ett barn utsätts för sexuallbrott/någon form av brott.

Det borde inte ens ske från första början.

Förgriper man sig på barn har man inte alla skruvar i verktygslådan och bör behandlas där efter. Att 13 % återfaller tyder på dålig "rehabilitering" vilket gör att jag tvivlar på att de ens går att rehabilitera från första början eller bara maskerar deras symptom.

försöker hitta en dokumentär/intervju som BBC eller om det vad CNN som gjort, där det framkom att dömda pedofiler blev brutalare mot sina offer när de kom ut och fick återfall, flera överfall slutade med dråp eller mord

Alkro
2014-12-20, 20:20
Att 13 % återfaller är 13 % för mycket när ett barn utsätts för sexuallbrott/någon form av brott.

Det borde inte ens ske från första början.

Förgriper man sig på barn har man inte alla skruvar i verktygslådan och bör behandlas där efter. Att 13 % återfaller tyder på dålig "rehabilitering" vilket gör att jag tvivlar på att de ens går att rehabilitera från första början eller bara maskerar deras symptom.

Även om brottet är hemskt i sig talar ju ändå statistiken för att sexualbrott har bästa chansen till rehabilitering när man jämför med andra brott. Att 9/10 personer som begår sexualbrott aldrig fälls för ett liknande brott måste väl ändå ses som ganska bra statistik.

jenni
2014-12-20, 20:23
Även om brottet är hemskt i sig talar ju ändå statistiken för att sexualbrott har bästa chansen till rehabilitering när man jämför med andra brott. Att 9/10 personer som begår sexualbrott aldrig fälls för ett liknande brott måste väl ändå ses som ganska bra statistik.

Just det är ju det skrämmande, de fälls inte igen men begår brottet, de lär sig av sina misstag fast till deras fördel om man säger så

421
2014-12-20, 20:24
Just det är ju det skrämmande, de fälls inte igen men begår brottet, de lär sig av sina misstag fast till deras fördel om man säger så

Hur vet du att det är så?

Alkro
2014-12-20, 20:24
Just det är ju det skrämmande, de fälls inte igen men begår brottet, de lär sig av sina misstag fast till deras fördel om man säger så

Så du menar att pedofiler är extra skickliga att inte bli upptäckta andra gången(de har ju redan fällts en gång) de begår ett brott jämfört med t.ex. en mördare/rånare?

En dömd sexualbrottsling finns ju dessutom i diverse register och kan inte arbeta på vissa arbetsplatser vilket snarare borde göra det svårare att komma undan med framtida brott då de snabbt blir misstänkta om ett övergrepp sker i deras närområde.

jenni
2014-12-20, 20:29
Hur vet du att det är så?

Jag vet inte, skulle inte kunna veta till 100% eftersom det är tyst om ämnet
Men det har intervjuts pedofiler, just i sån behandling som TS förespråkade och det var deras svar, "de kan inte stoppa det" de har ingen kontroll, men de har blivit försiktigare när de utgör handlingar,
Dråp och mord har ökat bland pedofiler sedan de börjat fällas oftare, det kan ni hitta statistik på

Alkro
2014-12-20, 20:30
Jag vet inte, skulle inte kunna veta till 100% eftersom det är tyst om ämnet
Men det har intervjuts pedofiler, just i sån behandling som TS förespråkade och det var deras svar, "de kan inte stoppa det" de har ingen kontroll, men de har blivit försiktigare när de utgör handlingar,
Dråp och mord har ökat bland pedofiler sedan de börjat fällas oftare, det kan ni hitta statistik på

Bördan ligger väl snarast på dig att presentera lite statistik då du sitter på så mycket kunskap i ämnet.

jenni
2014-12-20, 20:32
Så du menar att pedofiler är extra skickliga att inte bli upptäckta andra gången(de har ju redan fällts en gång) de begår ett brott jämfört med t.ex. en mördare/rånare?

En dömd sexualbrottsling finns ju dessutom i diverse register och kan inte arbeta på vissa arbetsplatser vilket snarare borde göra det svårare att komma undan med framtida brott då de snabbt blir misstänkta om ett övergrepp sker i deras närområde.

Tydligen lyckas de genomföra sina råd oavsett register osv.

Finns det bevis för att en pedofil kan bli frisk? Och inte få återfall? Isf visst jag säger inte emot behandlingar då, men när garantin är sämre än för smartphones så....

jenni
2014-12-20, 20:33
Bördan ligger väl snarast på dig att presentera lite statistik då du sitter på så mycket kunskap i ämnet.

Bördan?
Är vi i rättssal? Skriver jag ett examensarbete?
Sorry men det är lördag och jag är lat

Alkro
2014-12-20, 20:35
Tydligen lyckas de genomföra sina råd oavsett register osv.

Finns det bevis för att en pedofil kan bli frisk? Och inte få återfall? Isf visst jag säger inte emot behandlingar då, men när garantin är sämre än för smartphones så....

Det finns ju iallafall bevis för att merparten av sexualbrottslingar inte fälls för liknande brott igen. Eftersom vi inte kan läsa folks tankar så är ju det svårt att bevisa något utöver detta.

Narkotikabrott och rattfylleri har betydligt högre återfallsrisk, ska vi sluta behandla och hjälpa narkomaner och alkoholister? Samhället lägger ju ganska stora resurser på detta.

jenni
2014-12-20, 20:37
Det finns ju iallafall bevis för att merparten av sexualbrottslingar inte fälls för liknande brott igen. Eftersom vi inte kan läsa folks tankar så är ju det svårt att bevisa något utöver detta.

Narkotikabrott och rattfylleri har betydligt högre återfallsrisk, ska vi sluta behandla och hjälpa narkomaner och alkoholister? Samhället lägger ju ganska stora resurser på detta.

Och men att fällas och begå ett brott igen är olika saker dock

Alkro
2014-12-20, 20:38
Och men att fällas och begå ett brott igen är olika saker dock

Ja givetvis finns det ju ett mörkertal men det finns det för återfall i alla brott. Pedofiler är ju dock särskilt bevakade och kända av polisen så jag har svårt att se att de lätt kommer undan när de väl blivit dömda en gång.

jenni
2014-12-20, 20:40
Ja givetvis finns det ju ett mörkertal men det finns det för återfall i alla brott. Pedofiler är ju dock särskilt bevakade och kända av polisen så jag har svårt att se att de lätt kommer undan när de väl blivit dömda en gång.

Och ändå framkommer det att handlingen är utförd av en tidigare dömd pedofil (i många många fall) :(

Alkro
2014-12-20, 20:43
Och ändå framkommer det att handlingen är utförd av en tidigare dömd pedofil (i många många fall) :(

Det största mörkertalet ligger nog dock hos de som aldrig blir dömda eller där offret aldrig säger något. När en person väl har dömts och fått sitt straff finns det möjlighet till rehabilitering/övervakning.

jenni
2014-12-20, 20:44
Det största mörkertalet ligger nog dock hos de som aldrig blir dömda eller där offret aldrig säger något. När en person väl har dömts och fått sitt straff finns det möjlighet till rehabilitering/övervakning.

Det också, då bör man ju förstå hur många oregistrerade fall det finns

Det värsta är ju när pedofilen etablerar ett umgänge och inbillar barnet att "alla gör så" " men man för inte prata om det" osv

PureWhey
2014-12-20, 20:44
Diskussionen blir ganska icke givande om en sida häver sig ut massa "fakta" utan att presentera några källor medan den andra parten skall svara på dessa uttal.

En intressant frågeställning som lades fram bl.a. i filmen nymphomaniac, är att ifall ens sexualitet är medfödd, en person tänder på barn, men aldrig agerar på dessa känslor på nåt sätt. Borde denna person trots allt behandlas/straffas? Är hen en defekt människa bortom räddning? Det går ju inte att få bort andra minoritetssexualiteter genom terapi/straff, så varför skulle det funka på peddos?

Detta känner jag igen, måste ha sett filmen.
Personer som inte agerar på det har stark självkontroll, respekt. Dem som däremot inte kan hålla sig och åker fast bör däremot få höga straff och vara extremt övervakade när dessa släpps ut i samhället igen, om dem skall göra det.

4623
2014-12-20, 20:50
En intressant frågeställning som lades fram bl.a. i filmen nymphomaniac, är att ifall ens sexualitet är medfödd, en person tänder på barn, men aldrig agerar på dessa känslor på nåt sätt. Borde denna person trots allt behandlas/straffas? Är hen en defekt människa bortom räddning? Det går ju inte att få bort andra minoritetssexualiteter genom terapi/straff, så varför skulle det funka på peddos?

har inte detta diskuterats i tråden om dödsstraff eller liknande?

Tycker jenni och sparven att vi ska utföra experiment på barn som begår brottsliga handlingar också?

Klein
2014-12-20, 20:53
En hel del personer som blir oskyldigt dömda också för att barn "hör och häpna" ljuger. Och är brottet fruktansvärt såsom i fallet sexuellt ofredande av barn så är den anklagade dömd på förhand. 9% av rapporterade vuxna våldtäkter leder till fällande dom medan siffran är 90% för barn.

jenni
2014-12-20, 21:00
har inte detta diskuterats i tråden om dödsstraff eller liknande?

Tycker jenni och sparven att vi ska utföra experiment på barn som begår brottsliga handlingar också?

Kan något brott nånsin jämställas med en våldtäkt på ett barn ?

Gober
2014-12-20, 21:01
Personer som inte agerar på det har stark självkontroll, respekt. Dem som däremot inte kan hålla sig och åker fast bör däremot få höga straff och vara extremt övervakade när dessa släpps ut i samhället igen, om dem skall göra det.

Ungefär min åsikt. Att använda brottslingar som försöksdjur känns en aningen förlegat :D

PureWhey
2014-12-20, 21:03
Ungefär min åsikt. Att använda brottslingar som försöksdjur känns en aningen förlegat :D

Mjo, däremot ska inte fängelsen vara några j*vla hotell.

Alkro
2014-12-20, 21:03
Kan något brott nånsin jämställas med en våldtäkt på ett barn ?

Mord och liknande brott ligger ju högre i straffskalan i de flesta länder.

4623
2014-12-20, 21:04
Kan något brott nånsin jämställas med en våldtäkt på ett barn ?

Ett barn som våldtar ett annat barn?

Tolkia
2014-12-20, 21:11
En intressant frågeställning som lades fram bl.a. i filmen nymphomaniac, är att ifall ens sexualitet är medfödd, en person tänder på barn, men aldrig agerar på dessa känslor på nåt sätt. Borde denna person trots allt behandlas/straffas?
Personligen är jag för ett rättsväsende/en lagstiftning där handlingar bestraffas och inte åsikter. Inte minst för att det ju är omöjligt att bevisa /motbevisa att någon har en viss läggning, eller för den delen att någon är "rehabiliterad" från en viss läggning, varför rättsutövandet skulle bli helt godtyckligt.

4623
2014-12-20, 21:15
Personligen är jag för ett rättsväsende/en lagstiftning där handlingar bestraffas och inte åsikter. Inte minst för att det ju är omöjligt att bevisa /motbevisa att någon har en viss läggning, eller för den delen att någon är "rehabiliterad" från en viss läggning, varför rättsutövandet skulle bli helt godtyckligt.

Hur ser du på planering av illdåd?

Tolkia
2014-12-20, 21:24
Hur ser du på planering av illdåd?
Det kommer ju att bero på illdåd. Viss skillnad på att planera att sno sin brorsas godis och att planera mord, t.ex. Obs. dock i det fall som tråden behandlar, att det att ha en sexuell läggning där man attraheras av barn inte är detsamma som att planera att begå övergrepp.

Juxta
2014-12-20, 21:30
Exdiag, pedofilernas försvarare in i det sista. Ska man börja misstänka något med tanke på ditt driv för att försvara pedofilers rätt?

Exdiaq
2014-12-20, 21:32
Diskussionen blir ganska icke givande om en sida häver sig ut massa "fakta" utan att presentera några källor medan den andra parten skall svara på dessa uttal.

Chilla... Det är ju lördag och jenni är ju trött!

Exdiaq
2014-12-20, 21:34
Exdiag, pedofilernas försvarare in i det sista. Ska man börja misstänka något med tanke på ditt driv för att försvara pedofilers rätt?

Attans också, där fick du mig allt!

4623
2014-12-20, 21:38
Det kommer ju att bero på illdåd. Viss skillnad på att planera att sno sin brorsas godis och att planera mord, t.ex. Obs. dock i det fall som tråden behandlar, att det att ha en sexuell läggning där man attraheras av barn inte är detsamma som att planera att begå övergrepp.

Tänker givetvis på allvarligare saker än att stjäla godis. Vi kan ta Breivik som exempel. Om hans manifest kommit ut innan han faktiskt gjort något eller börja förbereda sig. Borde han ha burats in?

Exdiaq
2014-12-20, 21:44
Korta versionen för dummies: Jag anser inte att det är klokt med dödsstraff eller som nu var förslaget, experimentera med dömda brottslingar, av den enkla anledning att det kan visa sig att de är felaktigt dömda ett antal år i framtiden. Jag har ingen förkärlek till agerande pedofiler, mördare, våldtäktsmän m.m. Kan man garantera att en dom är 100% säker hade jag inte brytt mig om dessa personer blev avrättade eller experimenterade med. Men nu kan man inte det, därför är jag emot det.

4623
2014-12-20, 21:47
Korta versionen för dummies: Jag anser inte att det är klokt med dödsstraff eller som nu var förslaget, experimentera med dömda brottslingar, av den enkla anledning att de kan visa sig att de är felaktigt dömda ett antal år i framtiden. Jag har ingen förkärlek till agerande pedofiler, mördare, våldtäktsmän m.m. Kan man garantera att en dom är 100% säker hade jag inte brytt mig om dessa personer blev avrättade eller experimenterade med. Men nu kan man inte det, därför är jag emot det.

Här har vi en som förtjäna att dö efter att ha våldtagit och mördat en kvinna.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/avrattad-tonaring-friad-efter-18-ar_4190151.svd

Lipservice
2014-12-20, 21:48
Skulle nån förgripa sig sexuelt på min son skulle han/hon inte vara vid liv idag.
Så mycket värda är de som ger sig på ett barn i mina ögon.

Exdiaq
2014-12-20, 22:00
Korta versionen för dummies: Jag anser inte att det är klokt med dödsstraff eller som nu var förslaget, experimentera med dömda brottslingar, av den enkla anledning att det kan visa sig att de är felaktigt dömda ett antal år i framtiden. Jag har ingen förkärlek till agerande pedofiler, mördare, våldtäktsmän m.m. Kan man garantera att en dom är 100% säker hade jag inte brytt mig om dessa personer blev avrättade eller experimenterade med. Men nu kan man inte det, därför är jag emot det.

... och med det lägger jag ner. Enda anledningen till att jag startade tråden öht var för att slippa mindre genomtänkta bilder likt jennis och den efterföljande diskussionen som förpestade en annars bra Allmänna-bilder-tråd.

jenni
2014-12-20, 22:05
... och med det lägger jag ner. Enda anledningen till att jag startade tråden öht var för att slippa mindre genomtänkta bilder likt jennis och den efterföljande diskussionen som förpestade en annars bra Allmänna-bilder-tråd.

Men du är ju rolig !!! Jag lade in en quote och du var den första som högg tag som en haj och vägra släppa ämnet...
Säger mer om dig än om mig faktiskt

filmjölk
2014-12-20, 22:12
Om jag (som 36:åring) har en fäbless för att grooma 15-16:åringar, är jag då mer moraliskt högtstående än om min målgrupp hade vart 13-14:åringar?

Jag tycker att byxmyndighetsåldern borde höjas till 18.

4623
2014-12-20, 22:13
Om jag (som 36:åring) har en fäbless för att grooma 15-16:åringar, är jag då mer moraliskt högtstående än om min målgrupp hade vart 13-14:åringar?

Jag tycker att byxmyndighetsåldern borde höjas till 18.

Så att det blir straffbart för 18-åringar att ha sex med 17-åringar?

Exdiaq
2014-12-20, 22:15
Men du är ju rolig !!! Jag lade in en quote och du var den första som högg tag som en haj och vägra släppa ämnet...
Säger mer om dig än om mig faktiskt

Jag skrev det 12:e inlägget i den diskussionen i Allmänna-bilder-tråden. Totalt skrev jag 3 inlägg där det 3:e var en länk till den här tråden för att få slut på diskussionen.

eternallord
2014-12-20, 22:30
Exdiag, pedofilernas försvarare in i det sista. Ska man börja misstänka något med tanke på ditt driv för att försvara pedofilers rätt?Krävs en sällsynt vidrig typ av människa för att använda den här sortens kommentar som försvarsmekanism för att undvika en diskussion.

Juxta
2014-12-20, 22:32
Krävs en sällsynt vidrig typ av människa för att använda den här sortens kommentar som försvarsmekanism för att undvika en diskussion.
Boho.

jenni
2014-12-20, 23:50
Tänker givetvis på allvarligare saker än att stjäla godis. Vi kan ta Breivik som exempel. Om hans manifest kommit ut innan han faktiskt gjort något eller börja förbereda sig. Borde han ha burats in?

Undrar mer hur reaktionerna blivit om man visste allt det och inte gjorde något åt saken

Anton Fräs
2014-12-21, 00:15
Krävs en sällsynt vidrig typ av människa för att använda den här sortens kommentar som försvarsmekanism för att undvika en diskussion.

Jag håller verkligen med och därför har jag även rapporterat inlägget. Jag förstår inte varför folk inte kan hålla sig sakliga, även om jag förstår att ämnet är känsligt så måste man ju kunna sansa sig.

jenni
2014-12-21, 00:31
Jag håller verkligen med och därför har jag även rapporterat inlägget. Jag förstår inte varför folk inte kan hålla sig sakliga, även om jag förstår att ämnet är känsligt så måste man ju kunna sansa sig.

Mhm, just like a good boy should, tack för varningen jag fick nu,
Du kanske ska rapportera mer så har jag fullpott snart

filmjölk
2014-12-21, 00:39
Så att det blir straffbart för 18-åringar att ha sex med 17-åringar?

På samma sätt som det är straffbart för en 15åring att ha sex med en 14åring idag. 15 är en för låg ålder, är man inte betrodd med att rösta tycker jag inte att man skall vara betrodd med att ligga heller.

4623
2014-12-21, 00:41
Mhm, just like a good boy should, tack för varningen jag fick nu,
Du kanske ska rapportera mer så har jag fullpott snart

Varför skulle du få varning för att juxtas inlägg blev rapporterat?

På samma sätt som det är straffbart för en 15åring att ha sex med en 14åring idag. 15 är en för låg ålder, är man inte betrodd med att rösta tycker jag inte att man skall vara betrodd med att ligga heller.

Vad har åldern att göra med det? Vad händer när du fyller 18 som gör att du helt plötsligt blir mer förmögen?

jenni
2014-12-21, 00:47
Varför skulle du få varning för att juxtas inlägg blev rapporterat?



Vad har åldern att göra med det? Vad händer när du fyller 18 som gör att du helt plötsligt blir mer förmögen?

Fast anmälningarna riktade sig även mot mig tydligen, nevermind, är jag rättvist bestraffad så är jag...

filmjölk
2014-12-21, 00:51
Varför skulle du få varning för att juxtas inlägg blev rapporterat?



Vad har åldern att göra med det? Vad händer när du fyller 18 som gör att du helt plötsligt blir mer förmögen?

Varför får du ligga med en 53åring på din 15:e födelsedag, men inte dagen innan? Det är en godtycklig gräns som ändå måste dras någonstans, och 15 är för lågt, 18 hade vart bättre.

Andy.da.wohoo
2014-12-21, 01:01
Pedofili är ett fruktansvärt brott, ja. Bör man ta någons liv för det? Det tycker jag är svårt att svara på.

Diomedea exulans
2014-12-21, 01:08
En intressant frågeställning som lades fram bl.a. i filmen nymphomaniac, är att ifall ens sexualitet är medfödd, en person tänder på barn, men aldrig agerar på dessa känslor på nåt sätt. Borde denna person trots allt behandlas/straffas? Är hen en defekt människa bortom räddning? Det går ju inte att få bort andra minoritetssexualiteter genom terapi/straff, så varför skulle det funka på peddos?

Definitivt inte straffas iallafall.

Det är fullt möjligt för en heterosexuell man att gå igenom hela livet utan att någonsin begå ett sexualbrott mot en kvinna, även om han aldrig lyckas attrahera en enda kvinna.

På samma sätt är det fullt möjligt för en pedofil att gå igenom hela livet utan att någonsin begå ett sexualbrott mot ett barn.

Behandling bör ges om personen känner att det lättar hans börda att gå runt med en egenskap som är hatad av nästan hela samhället och/eller hjälper honom att hålla fingrarna i styr.

Tolkia
2014-12-21, 01:12
Angående förslaget att man borde använda folk som sitter i fängelse som försöskdjur så är jag emot det av flera skäl. Jag tror att det är dåligt för forskningen om den inte får vara forskning utan också skall vara en strafform; t.ex. när det gäller läkemedelsforskning bör ju målet vara att så tidigt som möjligt få fram ett så säkert läkemedel som möjligt, och det motverkas ju om man har något slags outtömlig pool av försökspersoner som gärna kan få lida lite i processen, för att sona sina brott, ungefär. Jag tror också att det är väldigt destruktivt för de som skall utföra experimenten och, på ett högre plan, för samhället. Vår förmåga till empati med andra arter (gulliga däggdjur?) kommer inte att bli större av att vi aktivt jobbar på att blockera vår förmåga till empati med vår egen art.

Att man som individ hyser en viss känsla inför något/någon är ingen anledning att upphöja den känslan till lag. Vissa känslor/impulser är det nog bäst för alla om man arbetar för att undertrycka och inte för att odla.

Andy.da.wohoo
2014-12-21, 01:18
Angående förslaget att man borde använda folk som sitter i fängelse som försöskdjur så är jag emot det av flera skäl. Jag tror att det är dåligt för forskningen om den inte får vara forskning utan också skall vara en strafform; t.ex. när det gäller läkemedelsforskning bör ju målet vara att så tidigt som möjligt få fram ett så säkert läkemedel som möjligt, och det motverkas ju om man har något slags outtömlig pool av försökspersoner som gärna kan få lida lite i processen, för att sona sina brott, ungefär. Jag tror också att det är väldigt destruktivt för de som skall utföra experimenten och, på ett högre plan, för samhället. Vår förmåga till empati med andra arter (gulliga däggdjur?) kommer inte att bli större av att vi aktivt jobbar på att blockera vår förmåga till empati med vår egen art.

Att man som individ hyser en viss känsla inför något/någon är ingen anledning att upphöja den känslan till lag. Vissa känslor/impulser är det nog bäst för alla om man arbetar för att undertrycka och inte för att odla.

Tolkia delar ut rim och reson, som vanligt.

Diomedea exulans
2014-12-21, 01:22
Jag tror också att det är väldigt destruktivt för de som skall utföra experimenten

Vi får ju självklart se till att bara låta forskare som är pedofiler själva utföra experimenten. Om inga finns så får vi tvinga pedofilerna i våra fängelser att genomgå forskarutbildningar. Det i sig blir ju ett straff, då det är väldigt jobbigt att plugga något man inte är intresserad av.


Skojar bara, håller med dig.

4623
2014-12-21, 01:23
Varför får du ligga med en 53åring på din 15:e födelsedag, men inte dagen innan? Det är en godtycklig gräns som ändå måste dras någonstans, och 15 är för lågt, 18 hade vart bättre.

Då tycker jag gränsen är bra där den är. Fast det hade varit bättre om det inte funnits någon gräns öht.

Tolkia
2014-12-21, 01:26
Jag tror inte på att höja byxmyndighetsåldern. Inte med tanke på i vilken ålder våldigt många ungdomar faktiskt sexdebuterar.

Olegh
2014-12-21, 01:51
... och med det lägger jag ner. Enda anledningen till att jag startade tråden öht var för att slippa mindre genomtänkta bilder likt jennis och den efterföljande diskussionen som förpestade en annars bra Allmänna-bilder-tråd.

Jag håller med dig i det här fallet, men jag skulle kunna säga samma sak om vissa av dina (tidigare) politiska bidrag.

F Ultra
2014-12-21, 01:56
Här är lite statistik, återfallsfrekvens för diverse brott:

Våldsbrott: 39 procent
Sexualbrott: 13 procent
Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
Rån: 52 procent
Rattfylleri: 25 procent
Narkotikabrott: 48 procent

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Att återfallsfrekvensen ligger så lågt som 13% visar ju dessvärre att alla de "lösningar" som man hittills kommit på såsom uppvisande av brottsregister vid anställning som dagispersonal, kemisk kastrering, dödsstraff mm är helt verkningslösa i att hindra nya brott.

Diomedea exulans
2014-12-21, 02:03
Exdiag, pedofilernas försvarare in i det sista. Ska man börja misstänka något med tanke på ditt driv för att försvara pedofilers rätt?

Det är snarare ni pedofilhatare jag blir misstänksam mot. Ska man börja misstänka att ni försöker kompensera för något?

Klein
2014-12-21, 03:33
Att återfallsfrekvensen ligger så lågt som 13% visar ju dessvärre att alla de "lösningar" som man hittills kommit på såsom uppvisande av brottsregister vid anställning som dagispersonal, kemisk kastrering, dödsstraff mm är helt verkningslösa i att hindra nya brott.

Man kan ju undra om den låga återfallsfrekvensen delvis beror på större andel oskyldigt dömda i kategorin sexualbrott.

cero
2014-12-21, 05:59
Man kan ju undra om den låga återfallsfrekvensen delvis beror på större andel oskyldigt dömda i kategorin sexualbrott.

Vi vill ha mer rött kött, opastöriserad mjölk och grisblod.

Jorgen
2014-12-21, 06:56
Mhm, just like a good boy should, tack för varningen jag fick nu,
Du kanske ska rapportera mer så har jag fullpott snart

Du har inte fått någon varning nu och har endast en varningspoäng totalt, så sluta fara med osanning.
Det är inte snyggt.

cero
2014-12-21, 07:53
du har inte fått någon varning nu och har endast en varningspoäng totalt, så sluta fara med osanning.
Det är inte snyggt.

:d

Minimjölk
2014-12-21, 08:27
Du har inte fått någon varning nu och har endast en varningspoäng totalt, så sluta fara med osanning.
Det är inte snyggt.

Kanske till och med värt en varning då ni moderatorer blev oskyldigt dömda? :D

Sniggel
2014-12-21, 09:13
Jag tror inte på att höja byxmyndighetsåldern. Inte med tanke på i vilken ålder våldigt många ungdomar faktiskt sexdebuterar.

Inte jag heller. Kanske t om sänka den 2 år på villkoret att det är lagligt för den äldre parten så länge denne är 17 år eller yngre (enbart ett exempel, åldrarna kan diskuteras). Det är många tonåringar som måste låta sin pojkvän/flickvän begå brott och riskera stora konsekvenser enbart för att naturen har gett dem en sexualdrift och de tycker om varandra och vill göra något mysigt tillsammans.

Ape3
2014-12-21, 09:50
För en del intressanta perspektiv om det är okey eller inte att experimentera på människor (OBS! PDF):
http://gup.ub.gu.se/records/fulltext/196200/196200.pdf

Att bota pedofili, går det verkligen? Ja:
http://www.svt.se/opinion/expert-pedofiler-kan-botas

Hur?
http://www.dn.se/insidan/en-vag-till-hjalp-for-pedofiler/

Samhället vill inte ha pedofiler vilket medför att flera pedofiler aktivt söker hjälp:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1045345

Men det är ju en sexuell läggning, det kan ju inte gå att "bota"? Nja, det visar sig vara så att pedofiler är attraherade till både barn och vuxna:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11999842.ab
"En del människor kan förändra sin läggning, andra kan avstå från att ha sex. Men de allra flesta övergreppen begås faktiskt inte av de som traditionellt kallas pedofiler, utan av människor som kan vara attraherade av både vuxna och barn, säger Åsa Landberg." - Länken ovan


Å andra sidan vad säger egentligen forskningen om sexualbrott och hur man förhindrar återfall?

SBU:s slutsatser

Det finns en stor brist på kunskap om effektiva medicinska och psykologiska behandlingsmetoder för personer som begått sexuella övergrepp mot barn. Detta är allvarligt, eftersom syftet med behandlingen är att förhindra nya övergrepp. Det krävs bättre forskning – främst i form av tillräckligt stora kontrollerade studier som omfattar flera länder. Sådana insatser blir särskilt viktiga i ljuset av Europarådets konvention om skydd för barn mot sexuell exploatering och sexuella övergrepp.

För vuxna som begått sexuella övergrepp mot barn räcker inte det vetenskapliga underlaget för att bedöma vilken behandling som kan minska antalet återfall i sexualbrott. Kunskapsbristen gäller såväl nytta som risker med psykologiska behandlingsprogram och läkemedelsbehandling. Det är angeläget att göra tillräckligt stora studier av hög metodologisk kvalitet.

För ungdomar som har begått sexuella övergrepp mot barn finns det ett begränsat stöd för att multisystemisk terapi förebygger återfall. Det är en insats som bygger på en kombination av systemisk familjeteori, social inlärningsteori och socialekologisk teori. Effekten av andra behandlingsmetoder går inte att bedöma.

För barn med sexuella problembeteenden riktade mot andra barn är det vetenskapliga underlaget otillräckligt för att dra slutsatser om effekten av kognitiv beteendeterapi på risken för att barnen senare ska begå sexuella övergrepp. Effekten av andra behandlingsmetoder går inte att heller att bedöma.

För vuxna och ungdomar som inte har begått sexuella övergrepp mot barn men som har en förhöjd risk (t ex personer som attraheras sexuellt av barn) saknas forskning om förebyggande metoder. Det är därför viktigt att utveckla verksamma insatser. Härifrån: http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Sexuella-overgrepp-mot-barn-/

Sammantaget kan man säga att det är lite jobbigt att "Bara drygt 10 procent av alla sexualbrott rapporteras till myndigheterna, kanske är denna siffra ännu lägre när offren är barn." - SBU länken ovan.

frazkakan
2014-12-21, 09:57
Att 13 % återfaller är 13 % för mycket när ett barn utsätts för sexuallbrott/någon form av brott.

Det borde inte ens ske från första början.

Förgriper man sig på barn har man inte alla skruvar i verktygslådan och bör behandlas där efter. Att 13 % återfaller tyder på dålig "rehabilitering" vilket gör att jag tvivlar på att de ens går att rehabilitera från första början eller bara maskerar deras symptom.

Rattfylla dödar eller drabbar garanterad fler barn än pedofiler varje år. Stäng inte av storhjärnan bara för att lillhjärnan är programmerad till tunnelseende.

eternallord
2014-12-21, 10:05
Ap3: Bra inlägg, tack!

Akerhage
2014-12-21, 10:17
Här borde brottsprovokation tillämpas.
Jag har själv gjort detta, gått in på snyggast.se och låtsas vara "Elin 13 år". På ca 5 minuter har du 30-40st som skriver till mig som frågar vad jag har på mig eller om jag vill smaka på deras klubba etc.

Så jag lade till ett gäng på msn och de satt o runka i kameran till vad de trodde var en 13 årig tjej. Jag bestämde sedan träff med 5-6st av dem och mötte dem utanför mig, de har inte varit kaxiga direkt. En gång tog jag mig friheten att ha med en stor järnkedja i handen. Äckliga as är vad dem är, jag blir så illa berörd av att se hur jävla vanligt detta är!

Sparven från Minsk
2014-12-21, 10:39
Nu är denna inte om pedofili men om våldtäkt så klistrar in den ändå. En del av er kanske har läst den redan.

Den i dag 50-åriga Frank Van Den Bleeken har tillbringat 30 år i fängelse, dömd upprepade gånger för våldtäkter. I ett fall dödade han sitt offer.
Han har i flera år bett om att få hjälp att avsluta sitt liv på grund av ”outhärdligt psykiskt lidande” på grund av att han inte anser sig kunna kontrollera sin starka sexualdrift.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/domd-valdtaktsman-far-dodshjalp/

Denne man har uppenbarligen terapi och rehabilitering inte hjälpt på. Han är medveten om att han är sjuk och vill frivilligt dö för att inte upprepa sina brottsliga handlingar.

Kan lätt tänka mig flera fall, bland annat pedofiler som inte heller går at rehabilitera.
Vad är då alternativen? Döma dem till livstid så de inte kan upprepa sina brott? Avliva dem?

Jag vet inte svaret, men de ska inte kunna gå runt i samhället och ställa till med mer förtret och lidande, det anser då jag.

Sparven från Minsk
2014-12-21, 10:41
Rattfylla dödar eller drabbar garanterad fler barn än pedofiler varje år. Stäng inte av storhjärnan bara för att lillhjärnan är programmerad till tunnelseende.

Ja och ratfylla är olagligt. Var vill du komma med din kommentar?
Dödar man någon under inflytande av alkohol i trafiken skall man dömmas hårt då med. Mord/dråp/våldtäkt/misshandel skall alla ha högre straff.

Svenska fängelser är idag ett hotell där kriminella kan koppla av i väntan på att komma ut och fortsätta sin kriminella bana.

421
2014-12-21, 10:47
Vad tror ni om fallet med Miiko Albornoz? Livstids fängelse kanske? *rolleyes*

Olegh
2014-12-21, 11:19
Vad tror ni om fallet med Miiko Albornoz? Livstids fängelse kanske? *rolleyes*

Bra exempel.

Ur ett icke-juridiskt perspektiv låter det ju mer som hebefili/efebofili med tanke på att flickan var mellan 14 och 15. Ur ett biologiskt perspektiv blir det mycket svårare att hävda att det är objektivt fel. Därtill tillkommer sexualiseringen av barn och ungdomar idag, vilket vidare bidrar till att sudda ut gränsen för den manliga reptilhjärnan.

GaindalfTheWhey
2014-12-21, 12:50
Jag gillar ambiguiteten i trådtiteln.

jenni
2014-12-21, 13:55
Du har inte fått någon varning nu och har endast en varningspoäng totalt, så sluta fara med osanning.
Det är inte snyggt.

Ok, det finns alltså varningspoäng? Sen varningar? Och sen ban?
Avancerat system...
But yeey, varningsppoäng då! Känner mig mindre stygg nu:d

jenni
2014-12-21, 13:59
Nu är denna inte om pedofili men om våldtäkt så klistrar in den ändå. En del av er kanske har läst den redan.

Den i dag 50-åriga Frank Van Den Bleeken har tillbringat 30 år i fängelse, dömd upprepade gånger för våldtäkter. I ett fall dödade han sitt offer.
Han har i flera år bett om att få hjälp att avsluta sitt liv på grund av ”outhärdligt psykiskt lidande” på grund av att han inte anser sig kunna kontrollera sin starka sexualdrift.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/domd-valdtaktsman-far-dodshjalp/

Denne man har uppenbarligen terapi och rehabilitering inte hjälpt på. Han är medveten om att han är sjuk och vill frivilligt dö för att inte upprepa sina brottsliga handlingar.

Kan lätt tänka mig flera fall, bland annat pedofiler som inte heller går at rehabilitera.
Vad är då alternativen? Döma dem till livstid så de inte kan upprepa sina brott? Avliva dem?

Jag vet inte svaret, men de ska inte kunna gå runt i samhället och ställa till med mer förtret och lidande, det anser då jag.

Precis, det finns en hel del som inte kan ändra sitt tankesätt, sitt sjuka begär, de biter ihop och försöker men förr eller senare smäller det,
Och är vi beredda att ha en tickande bomb ute i närheten av barn?


Jag har klart ett väldigt tunnelseende det vet jag, men ger du dig på ett barn är du inte värd något alls i mina ögon, oavsett anledning eller psykisk sjukdom,

Magnus N
2014-12-21, 14:28
Ok, det finns alltså varningspoäng? Sen varningar? Och sen ban?
Avancerat system...
But yeey, varningsppoäng då! Känner mig mindre stygg nu:d

Varningspoäng = varningar

jenni
2014-12-21, 14:29
Varningspoäng = varningar

Meh! Varför skriver Jorgen så där då ? *cry*

zaebis
2014-12-21, 14:40
Meh! Varför skriver Jorgen så där då ? *cry*

Jag tolkar det han skriver som att du har fått en varning totalt och att du inte fått någon nu eller i samband med den här tråden.

Magnus N
2014-12-21, 15:51
Jag tolkar det han skriver som att du har fått en varning totalt och att du inte fått någon nu eller i samband med den här tråden.

Exakt så tolkade jag det med :)

MojjMojj
2014-12-21, 16:48
Väl skrivet Tolkia, som vanligt.

Hot om längre/hårdare straff kan leda till grövre brott, tänk på det. Sedan att "hota"/försöka förhindra sjuka människor från att begå brott med förlängda straff låter befängt (i många fall) då dom är just sjuka och, som många sagt, inte kan kontrollera sitt sjuka beteende.
Tvångsbehandling/förvar är något jag tycker borde bli mer vanligt. Dock kommer det svåra in med mänskliga rättigheter och när/hur detta ska genomföras och mot vilka. Diagnoser är svåra i många fall och att dömma någon för "tanke-brott" är farligt.

Duran
2014-12-27, 02:04
Här är lite statistik, återfallsfrekvens för diverse brott:

Våldsbrott: 39 procent
Sexualbrott: 13 procent
Tillgreppsbrott (stölder): 75 procent
Rån: 52 procent
Rattfylleri: 25 procent
Narkotikabrott: 48 procent

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brottslighet_i_Sverige

Nån som har info om återfallsfrekvens för sexualbrott mot barn?

Kabuto
2014-12-27, 02:47
Ja och ratfylla är olagligt. Var vill du komma med din kommentar?
Dödar man någon under inflytande av alkohol i trafiken skall man dömmas hårt då med. Mord/dråp/våldtäkt/misshandel skall alla ha högre straff.

Svenska fängelser är idag ett hotell där kriminella kan koppla av i väntan på att komma ut och fortsätta sin kriminella bana.
Hur länge har du suttit inne?

XXXL
2014-12-27, 03:04
Jorden är överbefolkad som det är och vi har "råd" att gallra lite, visst skulle säkert många kunna bli normala människor igen som fungerar i ett samhälle men till vilken nytta när vi har hög arbetslöshet och övriga miljö/sociala problem till följd av ökad befolkningsmängd?

Lås in och släng bort nyckeln, alternativt ge dem en kula.

cero
2014-12-27, 03:06
Svenska fängelser är idag ett hotell där kriminella kan koppla av i väntan på att komma ut och fortsätta sin kriminella bana.

Ja, leva isolerad från omvärlden är ju en dans på rosor bara man har TV och kylskåp på rummet.

Exdiaq
2014-12-27, 07:57
Jorden är överbefolkad som det är och vi har "råd" att gallra lite, visst skulle säkert många kunna bli normala människor igen som fungerar i ett samhälle men till vilken nytta när vi har hög arbetslöshet och övriga miljö/sociala problem till följd av ökad befolkningsmängd?

Lås in och släng bort nyckeln, alternativt ge dem en kula.

Om det ska börja gallras bland "untermenschen", är du säker på att du själv överlevt processen?

Diomedea exulans
2014-12-27, 10:23
Om det ska börja gallras bland "untermenschen", är du säker på att du själv överlevt processen?

Jag hade garanterat rykt. Jag är telefonintervjuare och ringer och stör folk hela dagarna.

XXXL
2014-12-27, 11:28
Om det ska börja gallras bland "untermenschen", är du säker på att du själv överlevt processen?

Ja för jag hade ju inte stuckit ut eller gjort något som hade satt mig i rampljuset. Gör man ett aktivt val att begå ett grovt brott så kanske man får skylla sig själv lite...

Exdiaq
2014-12-27, 11:33
Ja för jag hade ju inte stuckit ut eller gjort något som hade satt mig i rampljuset. Gör man ett aktivt val att begå ett grovt brott så kanske man får skylla sig själv lite...

Jag undrade mest över vad du kan bidra med? Vilka kvalitéer har du som gör att du inte ska bli en av de som gallras ut? Världen är ju ändå överbefolkad.

Diomedea exulans
2014-12-27, 11:39
Jag hade garanterat rykt. Jag är telefonintervjuare och ringer och stör folk hela dagarna.

… Och så har jag hårig rygg, dåligt minne, kan inte bygga muskler, är socialt inkompetent, har tinnitus, dåliga leder… Nej, fy fan, mig hade dom gasat ihjäl redan första veckan.

XXXL
2014-12-27, 11:41
Jag undrade mest över vad du kan bidra med? Vilka kvalitéer har du som gör att du inte ska bli en av de som gallras ut? Världen är ju ändå överbefolkad.

Nu kan man ju omöjligt säga så och ranka folk efter vad de bidrar med, det är ju därför man får "plocka bort" folk som medvetet gör bort sig, exempelvis genom att begå grova brott. Det är som att anmäla sig frivilligt.

Då slipper man ju ha en process där man måste bedöma, de sållar bort sig själva.

Det handlar inte om vad jag gör, det handlar om vad jag inte gör.

Exdiaq
2014-12-27, 11:45
Nu kan man ju omöjligt säga så och ranka folk efter vad de bidrar med, det är ju därför man får "plocka bort" folk som medvetet gör bort sig, t.e.x grova brott. Det är som att anmäla sig frivilligt.

Då slipper man ju ha en process där man måste bedöma, de sållar bort sig själva.

Det handlar inte om vad jag gör, det handlar om vad jag inte gör.

Varför inte? Det är desperata tider, det är ont om jobb och massa typ, miljöproblem och grejer. Jorden är ju också överbefolkad. Varför ska du inte gallras bort?

XXXL
2014-12-27, 11:48
Varför inte? Det är desperata tider, det är ont om jobb och massa typ, miljöproblem och grejer. Jorden är ju också överbefolkad. Varför ska du inte gallras bort?

Jag kan ställa upp på att jag hade gallrats om jag var i 60 års åldern och vi var nere på att välja mellan att göra som i Kina där familjer inte får ha barn längre eller införa ättestupa.

Men det förutsätter ju att man rensat bort allt tänkbart innan.