handdator

Visa fullständig version : Fyra repetitioner - det bortglömda repsantalet?


Diomedea exulans
2014-12-19, 11:33
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon göra fyra repetitioner när denne styrketränar? Alla andra repetitionsintervall tycks vara vanliga:

Singlar - detta gör man när man maxar, och de flesta maxar väl ibland.
2- och 3-reppare - väldig vanligt bland styrkelyftare.
Femreppare är så vanliga att man knappt kan vända sig om utan att se någon som gör dem. StrongLifts någon?
Därefter kommer 6-12 reps, vilket är den vanliga rekommendationen för folk som vill bygga massa.
13 reps eller fler är väl nästan inte styrketräning ens, så det räknar jag inte.

Men vem gör fyrareppare? Ingen, säger jag.

Jag funderar nästan på att göra ett schema med enbart fyrareppare för att ge upprättelse åt den stackars fyran.

Rikard Jansson
2014-12-19, 11:37
Tycker faktiskt se 4 fler gånger än 7, åtminstone i min egen träning :D

Loke
2014-12-19, 11:40
Tycker faktiskt se 4 fler gånger än 7, åtminstone i min egen träning :D

Haha, eller hur. 4 kör jag ofta, men 7 känns alltid som att jag fegade ur innan det blev 8.

L-Sami
2014-12-19, 11:42
Inte alls ovanligt i flera styrkelyftsprogram och bänkpressprogram som Extended Russian Power Routine, MM2K, Sheiko etc.

J.V
2014-12-19, 11:46
Jag idkar fyror. Men egentligen bara för att jag kör Sheiko, precis som L-Salami nämnde.

Innan Sheiko och när jag själv lägger in bonuspass blir det aldrig fyror däremot. :D

Krutpaket
2014-12-19, 12:14
Även folk som kör MAX-OT kör ju ofta 4or.

Men jag tror att för de flesta, i alla fall vardagsmotionärer, så kvittar det om man kör 4or eller inte. Dvs. har man perioder där man gör 6+ reps och perioder där man t ex håller sig till 3 eller 5 reps så behöver man inte göra 4or också.

Ska man va petnoga med sånt så skulle man ju vara tvungen att göra båder 1or, 2or, 3or, 4or, 5or, 6or, 7or, 8or, 9or, 10or, 11or, 12or osv. osv. Det känns bara krångligt.

z_bumbi
2014-12-19, 12:29
4, 7, 9 och 11 använder jag i del program. De funkar så bra att köra i serier att jag inte ser någon anledning att inte använda mig av dem.

AeternusRex
2014-12-19, 12:33
Håller med op lite här det är inte många som kör 4:or i gymmet jag tränar.

Pretorian
2014-12-19, 12:33
Varför skulle inte >13 reps räknas som styrketräning?

z_bumbi
2014-12-19, 12:51
Varför skulle inte >13 reps räknas som styrketräning?

Alltid provocerar det någon. :)

J.V
2014-12-19, 13:04
Varför skulle inte >13 reps räknas som styrketräning?13 och över är cardio.

krubkungen
2014-12-19, 13:07
Varför skulle inte >13 reps räknas som styrketräning?


Nej men du vet, över 12 reps så är det uthållighetsträning. 😉


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tyrwing
2014-12-19, 13:29
6 och över är cardio.

Fixat. :D

tlk
2014-12-19, 13:33
13 och över är cardio.

Styrketräning är aldrig cardio.. oavsett hur många reps och hur snabbt man lyfter. *gah!*



Över 13 reps är väl inget konstigt.. wtf. 20-40-rep böj är ju gött.

PureWhey
2014-12-19, 13:33
13 och över är cardio.

Jag påpekade att allt över 5 reps är cardio på en föreläsning, läraren höll inte med. :(

tlk
2014-12-19, 13:34
Jag påpekade att allt över 5 reps är cardio på en föreläsning, läraren höll inte med. :(

Måste varit skönt att ha en föreläsare som har koll på basic fysiologi och således kunde nedmontera din myt.

anvihl
2014-12-19, 13:41
Måste varit skönt att ha en föreläsare som har koll på basic fysiologi och således kunde nedmontera din myt.

Ja precis, alla vet ju att allt över 3 reps är cardio.

tlk
2014-12-19, 13:46
Gjorde 100reps hantelcurl häromdagen. Still not cardio.

J.V
2014-12-19, 13:47
Ja precis, alla vet ju att allt över 3 reps är cardio.Jag ber om ursäkt, jag ser nu att det slank in en etta där. 13 ska det givetvis vara.


TapaTalk.

Diomedea exulans
2014-12-19, 14:02
Det verkar ju faktiskt som om fyrorna trots allt hedras därute i gymmen. Det värmer mitt hjärta!

Varför skulle inte >13 reps räknas som styrketräning?

Hehe, det var mest jag som inte orkade tänka ut något annat att skriva om det repsantalet. Självklart räknas 13+ reps också som styrketräning.

arthax
2014-12-19, 14:03
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon göra fyra repetitioner när denne styrketränar? Alla andra repetitionsintervall tycks vara vanliga:

Singlar - detta gör man när man maxar, och de flesta maxar väl ibland.
2- och 3-reppare - väldig vanligt bland styrkelyftare.
Femreppare är så vanliga att man knappt kan vända sig om utan att se någon som gör dem. StrongLifts någon?
Därefter kommer 6-12 reps, vilket är den vanliga rekommendationen för folk som vill bygga massa.
13 reps eller fler är väl nästan inte styrketräning ens, så det räknar jag inte.

Men vem gör fyrareppare? Ingen, säger jag.

Jag funderar nästan på att göra ett schema med enbart fyrareppare för att ge upprättelse åt den stackars fyran.


Paul håller med dig, och levererar en lösning på problemet :)
http://www.t-nation.com/workouts/primer-4-big-bad-basic-workouts

Diomedea exulans
2014-12-19, 14:06
Paul håller med dig, och levererar en lösning på problemet :)
http://www.t-nation.com/workouts/primer-4-big-bad-basic-workouts

Hah! Ja jäklar, kolla. Fler än jag har observerat detta, det var inte bara mina egna irrationella grubblerier.

Illustrerade mannen
2014-12-19, 14:13
Jag kör ofta 4or - i mark och böj huvudsakligen. Ortmayer-Benediktsson i mark innehåller exempelvis mycket 4or...

Pretorian
2014-12-19, 14:20
Självklart räknas 13+ reps också som styrketräning.

Puh... *hug*

Toni Radanov
2014-12-19, 14:36
4 är en bommad 5'a, därmed är 4'an en skamsen siffra fylld av svek och vekhet.

ELLER så är 4 reps en överraskande stark 3'a som resulterade i 1 extra rep men det innebär istället att du var mentalt vek och vågade bara hoppas på 3 när du i själva verket skulle satsat på 5 och bommat sista, för att åter igen landa på 4.

closeenough.jpg

AeternusRex
2014-12-19, 14:45
Om man läser på träningslära.se står det att allt över 12 reps är kenyan träning ;-)

bighulken
2014-12-19, 14:45
Måste ha med våran tjusning till primärtalen att göra, eller primtalen. Odelbara med sig själv osv......1,3,5,7,.......he he he ......men sen blir det lite skillnad, på högre reps, typ 8,12, osv......hmmmm...vad kan det bero sig på då?........hmmmm......lustigt är det..............God jul........
Med vänlig hälsning/

tlk
2014-12-19, 14:53
Om man läser på träningslära.se står det att allt över 12 reps är kenyan träning ;-)

Låter som ett ställe du ska sluta läsa på då, mao.

svenbanan
2014-12-19, 15:50
Allt över 5km tycker jag är cardio. Sen får ni säga vad ni vill.

J.V
2014-12-19, 16:05
Låter som ett ställe du ska sluta läsa på då, mao.Nu skojar vi ju lite här och är busiga, men visst vet du att lyfta hantlar och knäböja skivstång även det KAN räknas som cardio? Det är inte bara sitta på en cykel, springa eller köra crosstrainer som kan vara cardio.

tlk
2014-12-19, 16:24
Nu skojar vi ju lite här och är busiga, men visst vet du att lyfta hantlar och knäböja skivstång även det KAN räknas som cardio? Det är inte bara sitta på en cykel, springa eller köra crosstrainer som kan vara cardio.

Bara för att din puls går upp och du blir flåsig så betyder det inte att det är cardioträning.

Träning i form av knäböj, militärpress, whatever kommer inte att medföra några av de positiva effekter på syreförbrukning i muskelbäddar och för hjärtat etc. som du får av egentlig cardio. Det finns ett antal fysiologiska anledningar till det här alltså. Tillsammans med att det inte fungerar i teorin så finns det bra vetenskapligt underlag för att det inte fungerar särskilt väl i praktiken heller.

Agitator
2014-12-19, 16:27
Klokov kör cardio med stång och kakor.

Y0QKoA_STPk


Tyst nu!

Allt över 10 är uppvärmning! 4'or är stark trea när man håller på att gå till 5a på en vikt.

J.V
2014-12-19, 16:45
Bara för att din puls går upp och du blir flåsig så betyder det inte att det är cardioträning.

Träning i form av knäböj, militärpress, whatever kommer inte att medföra några av de positiva effekter på syreförbrukning i muskelbäddar och för hjärtat etc. som du får av egentlig cardio. Det finns ett antal fysiologiska anledningar till det här alltså. Tillsammans med att det inte fungerar i teorin så finns det bra vetenskapligt underlag för att det inte fungerar särskilt väl i praktiken heller.Men tänk om jag står och matar knäböj med tom stång i 45 minuter då? VAD SÄGER DU DÅ? Som att cykla fast med stillastående med skivstång.

tlk
2014-12-19, 16:56
Men tänk om jag står och matar knäböj med tom stång i 45 minuter då? VAD SÄGER DU DÅ? Som att cykla fast med stillastående med skivstång.

Jag säger så här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7222840&postcount=31.

Att stå och mata knäböj är väldigt olikt att cykla. Betänk kontraktions/avslappningsmönstrena i benmuskulaturen när du trampar ett varv på cykeln jämfört med knäböj där du har någon form av anspänning (i princip) hela tiden. Det är hyfsat relevant.

Du kan visst få någon form av kardiovaskulär av att mata knäböj med tom stång upp och ner om du är i riktigt dåligt utgångsläge från början

Inget behov av att ta mitt ord för det här då alltså. Finns gott om bra fysiologiböcker och studier på kardiovaskulär adaption från olika träningsmodaliteter.

cero
2014-12-19, 17:27
1-3 är för styrka och 5-12 är för volym. Tränar man 4 repetitioner får man således varken eller, räka forever.

J.V
2014-12-19, 17:38
1-3 är för styrka och 5-12 är för volym. Tränar man 4 repetitioner får man således varken eller, räka forever.En räka... Men också ett CARDIOMONSTER!

Damien Thorne
2014-12-19, 19:17
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon göra fyra repetitioner när denne styrketränar? Alla andra repetitionsintervall tycks vara vanliga:

Singlar - detta gör man när man maxar, och de flesta maxar väl ibland.
2- och 3-reppare - väldig vanligt bland styrkelyftare.
Femreppare är så vanliga att man knappt kan vända sig om utan att se någon som gör dem. StrongLifts någon?
Därefter kommer 6-12 reps, vilket är den vanliga rekommendationen för folk som vill bygga massa.
13 reps eller fler är väl nästan inte styrketräning ens, så det räknar jag inte.

Men vem gör fyrareppare? Ingen, säger jag.

Jag funderar nästan på att göra ett schema med enbart fyrareppare för att ge upprättelse åt den stackars fyran.

Det har hänt att man gjort program med 5, 4, 3, 2 och 1reps.
Men oftast blir det 2, 3, 5, 8 och 10reps. Så 4, 7 och 9 känns för udda för att få plats i programmen :D

HenrikJ
2014-12-19, 23:02
45 minuter knäböj med stång låter mest förtvivlat tråkigt, oavsett vad det är för träningstyp? :))

OnT så tycker jag att 4 generellt är ett bortglömt tal. Den magiska trean. Femman som är hälften av basen i det decimala talsystemet. Fyran har försvunnit in emellan. Gäller många sammanhang, så även träning - känns det som.

oscarovegren
2014-12-19, 23:07
Gör alla mina ryckdrag, stötdrag, frontböj, knäböj och pushpress 4x4

StarkaUlf
2014-12-19, 23:08
Four is the loneliest number. Twelve can be as bad as four, but the loneliest number is the number four.

Diomedea exulans
2014-12-19, 23:16
Fyran har försvunnit in emellan. Gäller många sammanhang, så även träning - känns det som.

Fast både Ninja Turtles, Beatles, Abba, U2 och Fantastiska Fyran är fyra!

Gnistan
2014-12-20, 15:19
Hur kommer det sig att man aldrig ser någon göra fyra repetitioner när denne styrketränar? Alla andra repetitionsintervall tycks vara vanliga:

Singlar - detta gör man när man maxar, och de flesta maxar väl ibland.
2- och 3-reppare - väldig vanligt bland styrkelyftare.
Femreppare är så vanliga att man knappt kan vända sig om utan att se någon som gör dem. StrongLifts någon?
Därefter kommer 6-12 reps, vilket är den vanliga rekommendationen för folk som vill bygga massa.
13 reps eller fler är väl nästan inte styrketräning ens, så det räknar jag inte.

Men vem gör fyrareppare? Ingen, säger jag.

Jag funderar nästan på att göra ett schema med enbart fyrareppare för att ge upprättelse åt den stackars fyran.

6x6 är väl även det inte så vanligt att man ser numera eller?

Och att köra flera olika vikter, sett, reps på samma pass.
Ofta att man hör: "Kör 5x5 på passet".

HenrikJ
2014-12-20, 21:04
Fast både Ninja Turtles, Beatles, Abba, U2 och Fantastiska Fyran är fyra!

Sant! Så även de tre musketörerna. Men det stärker bara min tes. Ingen slagstyrka i fyra musketörer, utan han var tvungen att göra tre och föra in den fjärde bakvägen!!

z_bumbi
2014-12-21, 14:04
6x6 är väl även det inte så vanligt att man ser numera eller?

Russian squat routine (RSR) och Hirvis bänkprogram är två vanliga program och båda har 6x6 med under ett av passen.

Gnistan
2014-12-21, 14:48
Russian squat routine (RSR) och Hirvis bänkprogram är två vanliga program och båda har 6x6 med under ett av passen.

Jo då.
Fast det var kanske inte riktigt vad jag menade.
En klassisk ryss så som jag kört manga gånger sedan stenåldern brukar vara:
6x2 6x3 6x2
6x4 6x2 6x5
6x2 6x6 6x2
5x5 6x2 4x4
6x2 3x3 6x2
2x2 6x2 samt 1RM

Då har du kört 6x6 en gång på 6 veckor.
Skulle nog förklarat mig bättre där.
6x6 är en gammal klassiker och halvväg för att få ut lite volym samt styrka om man inte vill köra ett rent volymupplägg med 8-10 reps eller lite lägre samt tyngre.

björne92
2014-12-21, 17:14
Jag kör fyror på de tre stora :)

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Magnus Larsson
2014-12-22, 20:02
Åtta fyror är ett bra upplägg på ca 80-90% av max