handdator

Visa fullständig version : Internet effektivare än kärnvapen?


ARMSTARK
2014-12-19, 09:04
Nordkorea har hotat med kärnvapen i flera år, lite läskigt är det men världen säger "Fuck you". Nu hotar de med en cyberattack och hela världen kryper på knä, "Okej okej, vi gör som ni säger". Är det här framtidens massförstörelsevapen? Internet?

Mental
2014-12-19, 09:06
Nordkorea har hotat med kärnvapen i flera år, lite läskigt är det men världen säger "Fuck you". Nu hotar de med en cyberattack och hela världen kryper på knä, "Okej okej, vi gör som ni säger". Är det här framtidens massförstörelsevapen? Internet?

Kryper världen på knä? Eller har ett företag valt att skjuta på en filmpremiär?

Men ja, "Internet effektivare än kärnvapen" Jag betalade mina räkningar via internet i morse, det hade vart svårt att göra via kärnvapen.

ducedo
2014-12-19, 09:07
Tror du får förtydliga då jag, utöver att Sony hackades, enbart hört hot om 'fysiska' terrorattacker.

hampfuz
2014-12-19, 09:12
Hela världen != Sony.

Det är väl snarare att det skulle kosta Sony mer pengar om deras stulna data skulle släppas än vad de hade tjänat på filmen.

Asdf
2014-12-19, 09:21
Svårt att känna sig hotad av en man som sägs slagit hole in one 14ggr första gången han spelade golf

Eller var det hans pappa som gjorde det? :)

ducedo
2014-12-19, 09:28
Svårt att känna sig hotad av en man som sägs slagit hole in one 14ggr första gången han spelade golf

Eller var det hans pappa som gjorde det? :)

Ursprunget till den 'myten' sägs vara följande artikel från 1994 (inga källor utöver den muntliga har hittats):

"Dear Leader Comrade General Kim Jong Il, whom I respect from the bottom of my heart, scored two on this hole," said the course professional, Park Young Man.

Mr. Park, who confessed to having never heard of Arnold Palmer, explained that the Dear Leader shot a 34 over 18 holes, including five holes-in- one, and did no worse than a birdie on any hole.

New York Times (http://www.nytimes.com/1994/10/19/opinion/19iht-ederic.html)

Snobbe
2014-12-19, 09:30
Det som är mer skrämmande är att om Nord Korea kan anställa hackers och få ut data ur ett av världens största företag. Så känns det som att alla andra länder redan sitter på den här datan (samt alla andra företag osv?).

hampfuz
2014-12-19, 09:33
Det som är mer skrämmande är att om Nord Korea kan anställa hackers och få ut data ur ett av världens största företag. Så känns det som att alla andra länder redan sitter på den här datan (samt alla andra företag osv?).

Det är ju inte direkt så långsökt, många större företag (och kanske främst deras anställda) är ju rekorderligt dåliga på att skydda sig. Sony har ju hackats av tonåringar förut.

TheOne1994
2014-12-19, 09:37
hackar dom banker så kan det bli kris tror jag.

J.V
2014-12-19, 09:45
Kan säkert bli snudd på lika effektivt som kärnvapen i framtiden. Fast det beror väl också på om man är ute efter död och fysisk förstörelse eller sabotage på ekonomi n stuff.

z_bumbi
2014-12-19, 09:49
Internet är både mer selektivt och lättare att förneka så visst kan man säga att det är effektivare, ska man däremot jämna en mindre stad med marken har kärnvapen vissa fördelar.

Diomedea exulans
2014-12-19, 09:50
De kanske kan hacka sig in i militärens datorer och få tillgång till kärnvapen också.

Chris
2014-12-19, 09:56
De kanske kan hacka sig in i militärens datorer och få tillgång till kärnvapen också.

Japp alla kärnvapen är kopplade direkt mot internet, så att det kan fjärrstyras från exempelvis Obamas laptop. Men det är nog ganska liten risk att det händer då det är password protection med minst 10 bokstäver för att aktivera kärnvapnen, samt att de kör senaste norton antivirus.

ARMSTARK
2014-12-19, 10:01
Står inte mycket om detta i nättidningarna...
På nyheterna i morse sa de att även svenska biografer skulle dra in visningen av filmen. Är det bara Sony som står för det hela är det lätt att förstå, den ekonomiska aspekten. Men det lät som rekommendationerna kom högre ifrån, typ från politikersidan. Det kan varit innan morgonkaffet så jag får ta dumstruten om jag läst in mer än vad som sades.

J.V
2014-12-19, 10:03
Står inte mycket om detta i nättidningarna...
På nyheterna i morse sa de att även svenska biografer skulle dra in visningen av filmen. Är det bara Sony som står för det hela är det lätt att förstå, den ekonomiska aspekten. Men det lät som rekommendationerna kom högre ifrån, typ från politikersida. Det kan varit innan morgonkaffet så jag får ta dumstruten om jag läst in mer än vad som sades.Av det lilla jag läst så var det både Sony och högre upp som ville ställa in biovisningarna världen över, sedan kommer förmodligen Sony ställa in DVD-släpp också, för de kommer förmodligen få mer försäkringspengar av att ställa in allt än de får genom bara DVD-släpp.

Är väl dock rätt luddiga källor på det. :D

hahavaffan
2014-12-19, 10:11
Japp alla kärnvapen är kopplade direkt mot internet, så att det kan fjärrstyras från exempelvis Obamas laptop. Men det är nog ganska liten risk att det händer då det är password protection med minst 10 bokstäver för att aktivera kärnvapnen, samt att de kör senaste norton antivirus.:d

nisse1976
2014-12-19, 10:14
Japp alla kärnvapen är kopplade direkt mot internet, så att det kan fjärrstyras från exempelvis Obamas laptop. Men det är nog ganska liten risk att det händer då det är password protection med minst 10 bokstäver för att aktivera kärnvapnen, samt att de kör senaste norton antivirus.

Man skall även ha minst 1 stor och 1 liten bokstav samt siffror och bokstäver så det känns rätt safe

tp_88
2014-12-19, 10:53
Nordkorea-grejen tycker jag är förbannad pajig, men det är väl så att de har hotat biograferna med riktiga terrordåd som har uppskjutit premiären? Inte cyberhot?

Generellt sett så är jag övertygad om att cyberattacker kommer kunna spela en betydande roll i framtida konflikter.

ARMSTARK
2014-12-19, 11:18
Jag kanske skulle fråga i "dumma-frågor" tråden men; om Nordkorea är världens mest isolerade land, hur fan tar de sig ut på internet och borde det inte vara lätt att förhindra dem från detta?

J.V
2014-12-19, 11:28
Jag kanske skulle fråga i "dumma-frågor" tråden men; om Nordkorea är världens mest isolerade land, hur fan tar de sig ut på internet och borde det inte vara lätt att förhindra dem från detta?Det som är mer skrämmande är att om Nord Korea kan anställa hackers och få ut data ur ett av världens största företag. Så känns det som att alla andra länder redan sitter på den här datan (samt alla andra företag osv?).Flera tidningar som uppger att Nordkorea har betalat någon h4ck3rgrupp för att göra det.