handdator

Visa fullständig version : För/nackdelar med färre måltider


Mello
2014-12-18, 12:53
Hej!

Som rubriken antyder så undrar jag lite över era egna tankar om färre måltider
per dygn. Som exempel kan vi skilja mellan att äta åtta gånger per dygn med tre gånger per dygn.
Båda exemplen har ett lika stort kaloriintag. Vilket skulle ni föredra, argumentera för?

Jag själv har deffat i cirka två månader där jag legat på cirka tre måltider. En frukost vid 8, lunch vid 12 och slutligen middag vid 16.00.
Om man ska fördela antal kalorier som intas vid dessa tillfällen så skulle de se ut som: Frukost 20%, Lunch 70% och middag 10% av dagens kaloriintag.

Att lunchen är så stor är för att jag tränar innan lunchen och då tillåter jag mig själv att käka på.
Då jag kör så gott som fettfri diet så brukar frukost ha 30/70% kolhydrat/protein, lunch har 70/30% kolhydrat/protein och slutligen middag som brukar ligga på 10/90% kolhydrat/protein.

Mellan kl.16.00-08.00 är det matfritt.

Jag funderar nu på att gå till fler, fast mindre, måltider per dygn. Är det något ni skulle rekommendera under deff? Som sagt, argumentera gärna för både färre/fler måltider.

R Scarpa27
2014-12-18, 19:42
olika, jag själv kan inte överhuvudtaget äta småmåltider...
äter färre och stora mängder, småmåltider blir jag dum i huvudet av som små aptitretare där jag inte får äta mig mätt.

och jag går endå aldrig vrålhungrig.

Gör det som känns bäst gå på självkänsla du känner dig själv bättre än oss alla här...

men sen tycker jag att ditt matupplägg att sluta äta vid 16 är kasst...

hellre skippa frukosten och äta ännu en måltid på kvällen mellan 18-20...
jag intar allt stort på kvällarna, sover mkt bättre då. kanske är annorlunda för din del.

tlk
2014-12-18, 20:10
På bulk förefaller färre vara bättre än fler.

http://tranastyrka.se/farre-maltider-ar-battre-halsan-om-du-overater/

ABrownie
2014-12-18, 20:12
Angående måltidsfrekvensen så har jag inget annat än personliga åsikter att tillföra, jag gillar tex att dela upp det på två ordentliga mål per dag eftersom jag tycker att det är mycket jobbigare att vara hungrig på kvällen än på morgonen.
Men vad menar du med "i princip fettfri"?
Varför jag undrar är för om du inte får i dig tillräckligt med fett så riskerar du att strula till kroppen rejält.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

drkrupp
2014-12-18, 20:14
Precis som scarpa hoppar jag hellre frukosten och käkar lunch, middag och kvällsmat, med större delen på kvällen.

tlk
2014-12-18, 20:18
Själv så vantrivs jag på att äta bara 2-3 mål om dagen. Som det ser ut nu så har jag 6 mål / dag med det kaloririkaste som lunch 06:30

frukost 04:30 40g malto.
lunch 06:30 pasta+ngt dagens kaloririkaste mål
middag 12:00 typ kvarg
mellanmål 15:00 proteinbar
kvällsmat 17:00 havergryn å vassle
nattamad 20:00 havregryn å vassle



Fast det är ju då deff det här så jag ligger på bara 3000kcal. Bulkar jag så äter jag gärna fler gånger. Gillar verkligen inte att bli proppmät liksom.

Aliaas
2014-12-18, 20:27
Själv så vantrivs jag på att äta bara 2-3 mål om dagen. Som det ser ut nu så har jag 6 mål / dag med det kaloririkaste som lunch 06:30

frukost 04:30 40g malto.
lunch 06:30 pasta+ngt dagens kaloririkaste mål
middag 12:00 typ kvarg
mellanmål 15:00 proteinbar
kvällsmat 17:00 havergryn å vassle
nattamad 20:00 havregryn å vassle



Fast det är ju då deff det här så jag ligger på bara 3000kcal. Bulkar jag så äter jag gärna fler gånger. Gillar verkligen inte att bli proppmät liksom.

du är nog den enda jag nånsin sett som äter lunch klockan halv 7 :P

OT: jag själv äter efter det vanliga frukost,lunch middag. Dock är fördelningen nog mera 30% kcal frukost, 15% lunch, 15% små-ätande över dagen (illa) och 40% middag. Dock blir det Ganska ofta så att jag skippar lunchen tränar oftast vid den tiden och gillar inte att käka för tätt inpå träningen dessutom känner jag oftast inte ngt direkt sug vid lunch men kan dock svulla jävul på kvällen och frukosten :)

anvihl
2014-12-18, 20:35
frukost 04:30 40g malto.
lunch 06:30 pasta+ngt dagens kaloririkaste mål
middag 12:00 typ kvarg
mellanmål 15:00 proteinbar
kvällsmat 17:00 havergryn å vassle
nattamad 20:00 havregryn å vassle



Tror verkligen inte man döper måltiderna efter i vilken ordningsföljd de äts utan efter tidpunkt :).

Själv äter jag helst 2-3 måltider varav två riktigt stora och ett mindre mellanmål oftast i samband med träning. Bra mättnad, fler alternativ till måltider (kaloritäta livsmedel blir lättare att få in i kosten) och man behöver inte lägga så mycket tid på att äta varje dag.

tlk
2014-12-18, 20:38
Tror verkligen inte man döper måltiderna efter i vilken ordningsföljd de äts utan efter tidpunkt :).


Ja?

frukost - dagens första mål.

lunch - mellan middag och frukost

middag - målet man äter vid middag. Jmf. midnatt.

kvällsmat - på kvällen...

*slap*

R Scarpa27
2014-12-18, 20:49
Själv så vantrivs jag på att äta bara 2-3 mål om dagen. Som det ser ut nu så har jag 6 mål / dag med det kaloririkaste som lunch 06:30

frukost 04:30 40g malto.
lunch 06:30 pasta+ngt dagens kaloririkaste mål
middag 12:00 typ kvarg
mellanmål 15:00 proteinbar
kvällsmat 17:00 havergryn å vassle
nattamad 20:00 havregryn å vassle



Fast det är ju då deff det här så jag ligger på bara 3000kcal. Bulkar jag så äter jag gärna fler gånger. Gillar verkligen inte att bli proppmät liksom.

bara en fråga varför så ensidig kost? ganska boring?
blir du belåten på havregryn och vassle?
inte mkt riktig mat, skulle aldrig palla det kostupplägget.

men det är jag det... mest nyfiken på ditt uplägg varför du kör det.

nisse1976
2014-12-18, 20:57
Ja?

frukost - dagens första mål.

lunch - mellan middag och frukost

middag - målet man äter vid middag. Jmf. midnatt.

kvällsmat - på kvällen...

*slap*

Nja det var ju så han inte menade.
T.ex de som äter en gång per dag, kl 18 när de kommer hem från jobbet, kallar ofta inte det för frukost trots att det är dagens första mål

Aliaas
2014-12-18, 20:59
bara en fråga varför så ensidig kost? ganska boring?
blir du belåten på havregryn och vassle?
inte mkt riktig mat, skulle aldrig palla det kostupplägget.

men det är jag det... mest nyfiken på ditt uplägg varför du kör det.

jag kan svara åt han/hon eftersom både jag och du vet varför. Lätt att räkna, bra mättnad, kostschema med låg variation och fastslagna rutiner under deff är att föredra för att undgå för högt intag.

Du vet ju detta...

tlk
2014-12-18, 21:04
bara en fråga varför så ensidig kost? ganska boring?
blir du belåten på havregryn och vassle?
inte mkt riktig mat, skulle aldrig palla det kostupplägget.

men det är jag det... mest nyfiken på ditt uplägg varför du kör det.

Det är ett exempel från just idag. Middagen idag var pasta, kyckling, linser, grönsaker + några frukter t.ex.. Måste ju ha i mig mina 500g grönsaker.

Igår var dagen allt som allt lax, cashewnötter, pullat revbensspjäll, grönsaker och bananer. Också en måltid havregrynsgröt+vassle.

Imorgon ser det ut som att det kommer att röra sig runt black bean brownies, rödbettssallad, kvarg och kokosnötspannkakor. Och såklart halvkilot grönsaker och frukter. Blir nog en havergrynare här med.


Anledningen att jag äter havregryn och vassle ungefär dagligen är att havregrynsgröt är en av de godaste måltiderna som finns. Och så enkel. 2dl havregryn, 4.5dl vatten, lite salt. micra 04:30. Sen på med lite vassle så blir det riktigt gött.


Jag tycker inte att det är så speciellt enformigt. Visst att jag äter samma måltider då och då men so what.... det är liksom mest bara havregrynsgröten+vassle som är standard för each and every day.


"Upplägget" är inte så komplicerat. Jag går upp och äter min frukost (malto+kreatin), gymmar nån timme, går hem och äter björndelen av kalorierna som en stor måltid direkt efter träning. Sen sprider jag ut resten av målen på resten av dagen. Works for me, liksom. Jag kör snarlikt på bulk bara då blir det mer kalorier i middag och kvällsmat.. nån påse gifflar eller en drömrulltårta extra till middagen funkar ju fint för lätta 1000kcal extra liksom.




EDIT: alltså bra med att äta flera gånger, tycker jag, är att jag slipper bli så jävla tokmätt varje måltid.

Ozziking
2014-12-18, 21:06
Nja det var ju så han inte menade.
T.ex de som äter en gång per dag, kl 18 när de kommer hem från jobbet, kallar ofta inte det för frukost trots att det är dagens första mål

Dock är det frukost = Breakfast = Break fast. :d

R Scarpa27
2014-12-18, 21:15
jag kan svara åt han/hon eftersom både jag och du vet varför. Lätt att räkna, bra mättnad, kostschema med låg variation och fastslagna rutiner under deff är att föredra för att undgå för högt intag.

Du vet ju detta...

potatis? wokgrönsaker? kött? har jag hört talas om.

dock skrevju tlk själv nu ett helt annat upplägg såg jag det var inte havregryn han levde på :)

Aliaas
2014-12-18, 21:17
potatis? wokgrönsaker? kött? har jag hört talas om.

dock skrevju tlk själv nu ett helt annat upplägg såg jag det var inte havregryn han levde på :)

ehm.. jag med? :smash:

R Scarpa27
2014-12-18, 21:17
Dock är det frukost = Breakfast = Break fast. :d

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSaZ_hedFu6zMb7NZqFinbMAMmgeE6C7 fc3oIDL3zOs7Z4lxFBh


http://www.spoj.com/content/crazyb0y:BC.jpg

Diomedea exulans
2014-12-18, 21:23
Dock är det frukost = Breakfast = Break fast. :d

Fast det heter ju inte breakfast på svenska. :)

Man kan lika gärna säga att på danska heter det morgenmad = morgonmat = mat man äter på morgonen.

R Scarpa27
2014-12-18, 21:26
lite saxad kul kuriosa.

Ordet frukost leder ju ibland till förvirring mellan svenskar och danskar. För oss är det första målet mat för dagen, för danskarna är det målet mitt på dagen (medan morgonmålet kallas för morgenmad). Så hur kommer det sig att det blivit så här? Vem har egentligen rätt?

Ordet kommer ursprungligen från lågtyskans vrokost, en sammansättning av vro (tidig) och kost (måltid). På fornsvenska kallade vi måltiden för frokoster. Det betyder alltså en måltid man äter tidigt på dagen. Är det alltså vi som har rätt? Både ja och nej. Ordet användes ursprungligen inte om det allra första målet på dagen, utan om det man åt efter det första arbetspasset. Lunchrasten alltså. Men eftersom alla var extrema morgonmänniskor förr i tiden var det här vanligtvis vid 8-9-tiden, inte mitt på dagen. Med tiden har den här punkten skjutits fram (tack och lov) så till slut åt man frukost mitt på dagen.

Se där, även vi svenskar har kallat lunch för frukost. Men av någon anledning valde vi och norrmännen att återgå till ursprungsbetydelsen runt förra sekelskiftet, medan danskarna och många finlandssvenskar använder frukost i den "nya" betydelsen. Mikael Reuter har skrivit mer om det här!

På samma sätt som frukosten sköts framåt har också middagen förskjutits till kvällen och äts inte längre vid middag (mitt på dagen). Därför har vi och norskan lånat in lunch från engelskan för att kunna prata om måltiden mitt på dagen. Engelskan har i sin tur lånat ordet från spanskans lonja som betyder smörgås. Kanske är det därför som smörgåsar är den populäraste lunchmaten i både Norge och Storbritannien?

nisse1976
2014-12-18, 21:26
Dock är det frukost = Breakfast = Break fast. :d

Då är det spännande hur de utfört studierna där de undersökt effekten av att skippa frukosten :)

R Scarpa27
2014-12-18, 21:42
Då är det spännande hur de utfört studierna där de undersökt effekten av att skippa frukosten :)

fru ko sten

frun har fint för och efternamn.. ko sten. =)

studie på vad ? =) studier finns på allt :) och är studier. ingen 100% vetenskap :D

nisse1976
2014-12-18, 21:47
fru ko sten


studie på vad ? =) studier finns på allt :) och är studier. ingen 100% vetenskap :D

Min poäng var att om definitionen på frukost är att det är målet som bryter fastan/dagens första måltid så äter alla frukost. Alltså är det svårt att göra en studie på effekterna av att skippa frukost eftersom ingen skippar frukost med den definitionen

R Scarpa27
2014-12-18, 21:56
Min poäng var att om definitionen på frukost är att det är målet som bryter fastan/dagens första måltid så äter alla frukost. Alltså är det svårt att göra en studie på effekterna av att skippa frukost eftersom ingen skippar frukost med den definitionen

i c what u mean.
dat true på sitt sätt. i ren princip bryts min fasta ganska tidigt ibland...
provsmaka det man tillverkar osv. kan vara allt från en liten degbit till en tesked soppa hehe :)

Diomedea exulans
2014-12-18, 22:01
Min poäng var att om definitionen på frukost är att det är målet som bryter fastan/dagens första måltid så äter alla frukost. Alltså är det svårt att göra en studie på effekterna av att skippa frukost eftersom ingen skippar frukost med den definitionen

"Hoppa över frukost" betyder alltså att man svälter ihjäl.

R Scarpa27
2014-12-18, 22:10
"Hoppa över frukost" betyder alltså att man svälter ihjäl.

nej det betyder att man hoppar över en ostmacka...
https://lh6.googleusercontent.com/-KIsO0GxVZSQ/U1e6hSAd5pI/AAAAAAAASdY/XjrStUyPaig/w480-h189/%25E0%25B8%25A0%25E0%25B8%25B2%25E0%25B8%259E%25E0 %25B9%2580%25E0%25B8%2584%25E0%25B8%25A5%25E0%25B8 %25B7%25E0%25B9%2588%25E0%25B8%25AD%25E0%25B8%2599 %25E0%25B9%2584%25E0%25B8%25AB%25E0%25B8%25A7%25E0 %25B8%2581%25E0%25B8%25A7%25E0%25B8%2599%25E0%25B9 %258629.gif

nisse1976
2014-12-18, 22:10
"Hoppa över frukost" betyder alltså att man svälter ihjäl.

Med den definitionen ja

Diomedea exulans
2014-12-18, 22:12
nej det betyder att man hoppar över en ostmacka...
https://lh6.googleusercontent.com/-KIsO0GxVZSQ/U1e6hSAd5pI/AAAAAAAASdY/XjrStUyPaig/w480-h189/%25E0%25B8%25A0%25E0%25B8%25B2%25E0%25B8%259E%25E0 %25B9%2580%25E0%25B8%2584%25E0%25B8%25A5%25E0%25B8 %25B7%25E0%25B9%2588%25E0%25B8%25AD%25E0%25B8%2599 %25E0%25B9%2584%25E0%25B8%25AB%25E0%25B8%25A7%25E0 %25B8%2581%25E0%25B8%25A7%25E0%25B8%2599%25E0%25B9 %258629.gif

Det där är ju en kinesisk frukost som hoppar.

exor
2014-12-19, 08:34
Äter 1-3 gånger om dagen. I princip aldrig "mat" fler än 2 gånger. Frukost har inte ätits på 15 år.

Illustrerade mannen
2014-12-19, 08:42
Äter en gång per dag - endast middag! Gjort så i många år - fungerar utmärkt. Nästan aldrig hungerskänslor. Kaffe och vatten under resten av dygnet.

Aliaas
2014-12-19, 09:27
Äter en gång per dag - endast middag! Gjort så i många år - fungerar utmärkt. Nästan aldrig hungerskänslor. Kaffe och vatten under resten av dygnet.
Hur mycket ligger denna måltid på i kcal? Måste ju minst vara uppemot 2800? Ett exempelmåltid vore intressant :)

tlk
2014-12-19, 10:15
2003 och några år framåt körde jag också enbart en måltid om dagen. På kvällen då. Det fungerade väl fint det med.. Tyvärr funkar det inte lika bra för mig nu när jag tränar på morgonen istället.

Illustrerade mannen
2014-12-19, 10:33
Hur mycket ligger denna måltid på i kcal? Måste ju minst vara uppemot 2800? Ett exempelmåltid vore intressant :)

Jag räknar aldrig kcal, väger aldrig - bara äter. Aldrig sötsaker, bakverk, godis, läsk, alkohol eller annat "onyttigt" - förutom snus och kaffe...
Igår åt jag exempelvis ca 2½ förpackning bacon, åtta raggmunkar, rårörda lingon och massor av vitkåls - och morotssallad. I förrgår åt jag fiskgratäng - torsk, potatismos, sås och lite ost samt ett smärre berg av grönsaker. I kväll blir det någon slags köttgryta. Ungefär så brukar det se ut. Jag är medveten om att jag skulle gå upp ordentligt i vikt om jag åt "ordenligt" och troligen endast kvalitativ viktuppgång, men jag mår bra av detta, är hyfsat nöjd med både "estetiken" och styrkan.
Men jag försöker få mina barn att förstå vikten av att äta ordenligt... Vilket resulterar i vissa pedagogiska problem...

Mello
2014-12-19, 16:14
Tack för alla svar!
Personligen gillar jag nog att ha en jätte måltid då man känner sig proppmätt efter. Jag försökte att under två dagar dra ned på maten och under andra dygnet hetsåt jag på kvällen. Vilka cravings!

Aliaas
2014-12-19, 18:36
Jag räknar aldrig kcal, väger aldrig - bara äter. Aldrig sötsaker, bakverk, godis, läsk, alkohol eller annat "onyttigt" - förutom snus och kaffe...
Igår åt jag exempelvis ca 2½ förpackning bacon, åtta raggmunkar, rårörda lingon och massor av vitkåls - och morotssallad. I förrgår åt jag fiskgratäng - torsk, potatismos, sås och lite ost samt ett smärre berg av grönsaker. I kväll blir det någon slags köttgryta. Ungefär så brukar det se ut. Jag är medveten om att jag skulle gå upp ordentligt i vikt om jag åt "ordenligt" och troligen endast kvalitativ viktuppgång, men jag mår bra av detta, är hyfsat nöjd med både "estetiken" och styrkan.
Men jag försöker få mina barn att förstå vikten av att äta ordenligt... Vilket resulterar i vissa pedagogiska problem...

aha okej, du har alltså helt enkelt inget sug what so ever efter mat? eller har jag fattat fel? verkligen intressant då det i min värld är helt absurt :)

tlk
2014-12-19, 18:49
aha okej, du har alltså helt enkelt inget sug what so ever efter mat? eller har jag fattat fel? verkligen intressant då det i min värld är helt absurt :)

Dina olika biologiska klockor ställer in sig på när du brukar äta. Efter en tillvänjningsfas så brukar inte hunger vara något problem eftersom du helt enkelt inte blir hungrig när kroppen har ställt om till ett mål / dag.

Aliaas
2014-12-19, 18:51
Dina olika biologiska klockor ställer in sig på när du brukar äta. Efter en tillvänjningsfas så brukar inte hunger vara något problem eftersom du helt enkelt inte blir hungrig när kroppen har ställt om till ett mål / dag.

nae men tänkte mer på sug efter ngt gott och inte direkt hunger

tlk
2014-12-19, 18:56
nae men tänkte mer på sug efter ngt gott och inte direkt hunger

Jag förstår inte riktigt det här. Sug efter att äta ngt fastän du inte är hungrig?

Aliaas
2014-12-19, 19:00
Jag förstår inte riktigt det här. Sug efter att äta ngt fastän du inte är hungrig?

exempel) du har käkat middag du är ganska så mätt inte överjävligt men nöjd o glad. Du sätter di o kollar på TV och ser att ett sjukt bra program är på typ bonde söker fru eller malou efter tio ( :D ). Tkr du då inte att det är gött med lite godis/chips/nötter/glass i soffan då? även fast du inte är direkt hungrig?

tlk
2014-12-19, 19:12
exempel) du har käkat middag du är ganska så mätt inte överjävligt men nöjd o glad. Du sätter di o kollar på TV och ser att ett sjukt bra program är på typ bonde söker fru eller malou efter tio ( :D ). Tkr du då inte att det är gött med lite godis/chips/nötter/glass i soffan då? även fast du inte är direkt hungrig?

Korta svaret: nej, verkligen inte.




Lite längre svaret är att jag nästan blir lite äcklad av bara tanken. Det känns så verklighetsfrämmande för mig på något sätt bara. Typ som att köpa en säck popcorn när man råkar vara på biografen... I don't get it. Det stör ju mer än det tillför.

Det underlättare ju förståss att jag inte tycker att chips/godis/nötter är särskilt gott att äta bara så där. Chips typ aldrig gott. Godis är inte vidare gott men funkar som snabb glykogenkälla vid träningspass... Nötter bara sådär? Njä. då ska de nog vara som del av någon måltid. Lax med pinjenötssallad t.ex.

Däremot har jag en tendens att planera tillvaron så att jag faktiskt ser till att jag tittar på film medans jag äter någon av mina måltider. Sen kan det ju vara så att den måltiden då råkar vara glass (eller potatismos). Oftare är det havregrynsgröt med vassle dock (eftersom det är godare). Jag skulle däremot aldrig få för mig att dra fram något att tugga i mig om jag inte var hungrig eller så illa tvungen för att fylla mitt kcal-behov. Ibland får man ju tvångsstoppa i sig.


Det här beteendet hade jag de åren jag körde bara en måltid / dag (på kvällen då) också. Har nog aldrig riktigt förstått varför man ska sitta och äta mellan måltiderna. Däremot dricker jag en hel del te mest hela tiden?




Kan ju tillägga att någon "bonde söker fru" eller "malou efter tio" har jag aldrig sett. Tittar bara på kvalitets-TV som south park, Gifta vid första ögonkastet och Historieätarna. cofffee

Aliaas
2014-12-19, 19:31
Korta svaret: nej, verkligen inte.




Lite längre svaret är att jag nästan blir lite äcklad av bara tanken. Det känns så verklighetsfrämmande för mig på något sätt bara. Typ som att köpa en säck popcorn när man råkar vara på biografen... I don't get it. Det stör ju mer än det tillför.

Det underlättare ju förståss att jag inte tycker att chips/godis/nötter är särskilt gott att äta bara så där. Chips typ aldrig gott. Godis är inte vidare gott men funkar som snabb glykogenkälla vid träningspass... Nötter bara sådär? Njä. då ska de nog vara som del av någon måltid. Lax med pinjenötssallad t.ex.

Däremot har jag en tendens att planera tillvaron så att jag faktiskt ser till att jag tittar på film medans jag äter någon av mina måltider. Sen kan det ju vara så att den måltiden då råkar vara glass (eller potatismos). Oftare är det havregrynsgröt med vassle dock (eftersom det är godare). Jag skulle däremot aldrig få för mig att dra fram något att tugga i mig om jag inte var hungrig eller så illa tvungen för att fylla mitt kcal-behov. Ibland får man ju tvångsstoppa i sig.


Det här beteendet hade jag de åren jag körde bara en måltid / dag (på kvällen då) också. Har nog aldrig riktigt förstått varför man ska sitta och äta mellan måltiderna. Däremot dricker jag en hel del te mest hela tiden?




Kan ju tillägga att någon "bonde söker fru" eller "malou efter tio" har jag aldrig sett. Tittar bara på kvalitets-TV som south park, Gifta vid första ögonkastet och Historieätarna. cofffee
Bra svar. Då ser jag hur det ligger till. Lika främmande för dig är det för mig att se hur du känner flr mig är mat alltid ett pluss, förutom när jag är sprängmätt dårå. Men alla är vi olika.

Jul med Ernst då!? ^^

Illustrerade mannen
2014-12-19, 19:32
exempel) du har käkat middag du är ganska så mätt inte överjävligt men nöjd o glad. Du sätter di o kollar på TV och ser att ett sjukt bra program är på typ bonde söker fru eller malou efter tio ( :D ). Tkr du då inte att det är gött med lite godis/chips/nötter/glass i soffan då? även fast du inte är direkt hungrig?

Absolut inte! Det är just det som är tanken - aldrig sugen på något, inte småhungrig eller några cravings. Jag antar att det är lite kämpigt i början - har glömt hur det var - men som någon annan skrev ovan - man vänjer sig fort!

Aliaas
2014-12-19, 19:39
Absolut inte! Det är just det som är tanken - aldrig sugen på något, inte småhungrig eller några cravings. Jag antar att det är lite kämpigt i början - har glömt hur det var - men som någon annan skrev ovan - man vänjer sig fort!
Får jag fråga varför du gick igenom detta när du säger kämpigt? Vad va syftet med att vänja sig cid ett mål och inget sug at all?:)

R Scarpa27
2014-12-19, 19:46
Jag räknar aldrig kcal, väger aldrig - bara äter. Aldrig sötsaker, bakverk, godis, läsk, alkohol eller annat "onyttigt" - förutom snus och kaffe...
Igår åt jag exempelvis ca 2½ förpackning bacon, åtta raggmunkar, rårörda lingon och massor av vitkåls - och morotssallad. I förrgår åt jag fiskgratäng - torsk, potatismos, sås och lite ost samt ett smärre berg av grönsaker. I kväll blir det någon slags köttgryta. Ungefär så brukar det se ut. Jag är medveten om att jag skulle gå upp ordentligt i vikt om jag åt "ordenligt" och troligen endast kvalitativ viktuppgång, men jag mår bra av detta, är hyfsat nöjd med både "estetiken" och styrkan.
Men jag försöker få mina barn att förstå vikten av att äta ordenligt... Vilket resulterar i vissa pedagogiska problem...

hellre chokladkaka än bacon =) *rolleyes*

Illustrerade mannen
2014-12-19, 20:47
Får jag fråga varför du gick igenom detta när du säger kämpigt? Vad va syftet med att vänja sig cid ett mål och inget sug at all?:)

Det känns en aning onödigt att ständigt vilja ha något i munnen, att vara ständigt sugen på sötsaker, att behöva äta 3, 4, 5 eller fler gånger per dag, att planera, handla och tillaga. Dessutom tror jag att vi rent fysiskt inte är ämnade att äta flera gånger per dag. Det är inte någon form av asketism, men vissa inslag av det finns säkert. Det lidande jag eventuellt genomgick för flera år sedan var absolut värt alla fördelar jag upplever nu. Bra form (för min ålder), bra värden och hyfsad styrka. Har massor av jämnåriga bekanta som är i mer "traditionell" form för åldern - småfeta, dålig kondis, dåliga värden - och i mitt tycke allmänt sunkiga!

tlk
2014-12-19, 20:56
Flera år lidande? oh dear. Jag läste Oris bok "The Warrior Diet" typ 2002-2003 och tyckte det verkade vettigt att äta en gång om dagen bara. Så körde på det. Var väl typ 1-2 veckor max som det kom hungerskänslor under dagen... ÅR var det definitivt inte.

R Scarpa27
2014-12-19, 20:58
Det känns en aning onödigt att ständigt vilja ha något i munnen, att vara ständigt sugen på sötsaker, att behöva äta 3, 4, 5 eller fler gånger per dag, att planera, handla och tillaga. Dessutom tror jag att vi rent fysiskt inte är ämnade att äta flera gånger per dag. Det är inte någon form av asketism, men vissa inslag av det finns säkert. Det lidande jag eventuellt genomgick för flera år sedan var absolut värt alla fördelar jag upplever nu. Bra form (för min ålder), bra värden och hyfsad styrka. Har massor av jämnåriga bekanta som är i mer "traditionell" form för åldern - småfeta, dålig kondis, dåliga värden - och i mitt tycke allmänt sunkiga!

finns nog säkert en del sanning i din text...
många äter ju på rutintider.. det tror jag inte är naturligt egentligen...
dock ett enkelt sätt att äta och få i sig mat på.

men jag är som dig och äter stora måltider och färre ggr per dag.
dock är jag inte rädd för socker i rimlig mängd.

tlk
2014-12-19, 21:05
finns nog säkert en del sanning i din text...
många äter ju på rutintider.. det tror jag inte är naturligt egentligen...
dock ett enkelt sätt att äta och få i sig mat på.

men jag är som dig och äter stora måltider och färre ggr per dag.
dock är jag inte rädd för socker i rimlig mängd.

Jag tror tvärtom att rutintider är väldigt naturligt. Utsöndring av hungerhormon och dylikt anpassar sig efter när du brukar äta.

Illustrerade mannen
2014-12-19, 21:10
Flera år lidande? oh dear. Jag läste Oris bok "The Warrior Diet" typ 2002-2003 och tyckte det verkade vettigt att äta en gång om dagen bara. Så körde på det. Var väl typ 1-2 veckor max som det kom hungerskänslor under dagen... ÅR var det definitivt inte.

Läs om och läs rätt...

R Scarpa27
2014-12-19, 21:14
Jag tror tvärtom att rutintider är väldigt naturligt. Utsöndring av hungerhormon och dylikt anpassar sig efter när du brukar äta.

nja att äta är för att orka och överleva, och förr åts det inte efter fasta rutiner och klockslag... man hade inte ens klocka, man käkade när man fick tag på maten och det kunde säkerligen svajsa upp och ner från timmar till dagar.

har kollegor som trycker havregrynsgröt varje morgon och tror de är superopti med gröt och får i sig frukost...
larv... handlar inte om någon frukost. utan en helhet.

tlk
2014-12-19, 21:16
nja att äta är vi skapta för för att orka och överleva, och förr åts det inte efter fasta rutiner och klockslag... man hade inte ens klocka, man käkade när man fick tag på maten och det kunde säkerligen svajsa upp och ner från timmar till dagar.

Tittar du på nutida gather-hunter-folk i t.ex. stora delar av Afrika så är det inte så mycket svajsande med tillgång på mat alls, och mattiderna är hyfsat fasta. Hur det var "förr" vet varken du eller jag...

Vad som är naturligt kan ju egentligen kvitta.. ordet är poänglöst. Vad som iaf är solklart är att äter du samma tider alla dagar så kommer du att börja bli hungrig vid de tidpunkterna.

Animalisk
2014-12-20, 00:15
Om jag skulle välja mellan 3 och 8 måltider så skulle jag välja 3, mest av bekvämlighetsskäl. Beroende på vilken tid på dygnet jag tränar så anpassar jag födointaget efter det, under den måltid som är närmast träning äter jag alltså som mest oavsett om det är under frukost, lunch eller kvällsmål.

Som jag äter nu så är det 5 ggr/dag vilket passar mig ypperligt.

Diomedea exulans
2014-12-20, 01:45
Jag tror tvärtom att rutintider är väldigt naturligt. Utsöndring av hungerhormon och dylikt anpassar sig efter när du brukar äta.

+1. Djur verkar vara väldigt rutinbundna, vad jag har upplevt.

EnergiÖverskott
2014-12-20, 06:24
nja att äta är för att orka och överleva, och förr åts det inte efter fasta rutiner och klockslag... man hade inte ens klocka, man käkade när man fick tag på maten och det kunde säkerligen svajsa upp och ner från timmar till dagar.

har kollegor som trycker havregrynsgröt varje morgon och tror de är superopti med gröt och får i sig frukost...
larv... handlar inte om någon frukost. utan en helhet.


Ja, Scarpa. Allt annat är att "plussa snabba kolhydrater och fett" är larv. Vi ska tänka på helheten. Tack för att du påminner oss alla genom att mala detta mantra i varje tråd there is.

Topic: 1-3 gånger/dag. Allt annat tycker jag är fett onödigt och inte finns några som helat fördelar med.

R Scarpa27
2014-12-20, 21:45
Ja, Scarpa. Allt annat är att "plussa snabba kolhydrater och fett" är larv. Vi ska tänka på helheten. Tack för att du påminner oss alla genom att mala detta mantra i varje tråd there is.

Topic: 1-3 gånger/dag. Allt annat tycker jag är fett onödigt och inte finns några som helat fördelar med.

tack för att du klagar på folk. och ljuger ju inte när det handlar om en helhet, ska jag ljuga tycker du och framför allt inte skriva vad jag tycker?

du kan ju pm:a mig varje gång jag får skriva... berätta gärna hur jag ska skriva också...


uppskattas verkligen, keep up your horns devil .

till vänster scarpa till höger energi..

scarpa vs energi...
http://i81.photobucket.com/albums/j240/un4given66/AngelDevil.jpg

zaebis
2014-12-21, 11:44
Visst handlar det om helheten men den består av delarna. Så med dåliga delar ökar man chansen att få en dålig helhet :)

Donkens
2015-01-19, 13:28
lite saxad kul kuriosa.

Ordet frukost leder ju ibland till förvirring mellan svenskar och danskar. För oss är det första målet mat för dagen, för danskarna är det målet mitt på dagen (medan morgonmålet kallas för morgenmad). Så hur kommer det sig att det blivit så här? Vem har egentligen rätt?

Ordet kommer ursprungligen från lågtyskans vrokost, en sammansättning av vro (tidig) och kost (måltid). På fornsvenska kallade vi måltiden för frokoster. Det betyder alltså en måltid man äter tidigt på dagen. Är det alltså vi som har rätt? Både ja och nej. Ordet användes ursprungligen inte om det allra första målet på dagen, utan om det man åt efter det första arbetspasset. Lunchrasten alltså. Men eftersom alla var extrema morgonmänniskor förr i tiden var det här vanligtvis vid 8-9-tiden, inte mitt på dagen. Med tiden har den här punkten skjutits fram (tack och lov) så till slut åt man frukost mitt på dagen.

Se där, även vi svenskar har kallat lunch för frukost. Men av någon anledning valde vi och norrmännen att återgå till ursprungsbetydelsen runt förra sekelskiftet, medan danskarna och många finlandssvenskar använder frukost i den "nya" betydelsen. Mikael Reuter har skrivit mer om det här!

På samma sätt som frukosten sköts framåt har också middagen förskjutits till kvällen och äts inte längre vid middag (mitt på dagen). Därför har vi och norskan lånat in lunch från engelskan för att kunna prata om måltiden mitt på dagen. Engelskan har i sin tur lånat ordet från spanskans lonja som betyder smörgås. Kanske är det därför som smörgåsar är den populäraste lunchmaten i både Norge och Storbritannien?

Tror det kallas "fru"kost med anledning att det var tänkt en lång tid tillbaka att frun skulle tillaga maten.

AeternusRex
2015-01-19, 13:49
Just nu. Frulle vid 9,150g kvarg. lunch vid 12, pasta, gröksaker kött,fisk,kyckling. nån liten mellis vid 15 typ banan eller så. middag vid 18 variant av lunchen, och kvällsmat vid 22, typ en burk tonfisk eller liknande. Vid bulk är det en frukost vid 7 med större mål mat och en rejäl middag även vid 22 samt nåt mellanmål till. Funkar prima!

Maverick
2015-01-19, 14:05
Jag äter frulle innan jobbet, när det är rast på jobbet(9, 11, 13), efter jobbet/träning och på kvällen. Drygt titta på när andra äter och fikar så ser till äta då jag med. Om det är bäst vet jag inte men det passar mig bäst för tillfället.

Shqypnia
2015-01-19, 14:08
Personligen äter jag mig helst mätt och detta göra jag med två-tre måltider.

GulligaGurkan
2015-01-19, 18:10
Det spelar nog ingen större roll, men jag förespråkar också färre, men större måltider. För min egen del är det mest för att då slipper man laga mat så himla ofta.

Annars är det ju bara att följa umgänget eller kollegornas rutiner för att få en så lätt matvardag som möjligt. Men det är ju upp till en. Men om du äter 10 måltider med 300 kcal eller 1 med 3000 tror jag inte det gör någon skillnad, men äter man 1 med 3000 kcal blir man mättare :)

Beemel
2015-01-19, 19:19
Färre mål = mindre tid slösad på tillagning och disk (även om jag nu har diskmaskin) samt tiden det faktiskt tar att äta.