handdator

Visa fullständig version : Varför smakar kronägg flytande vita konstigt?


better__bodies
2014-12-18, 09:47
Jag köpte "kronägg flytande vita 1kg" på Ica för 1 års sen.
Nu i veckan köpte jag det igen. Jag orkade inte knäcka ägg längre.
Nu kommer jag ihåg varför jag slutade köpa burken. Den smakar verkligen inte ägg utan något annat och den är jätte svår att steka.

När jag knäcker ett ägg och steker det, så går det jätte bra. Men tar jag kronägg, så går det bara sönder och smakar vidrigt. Det gör detsamma om man har mycket smör eller lite smör.

Varför smakar kronägg flytande vita konstigt och varför är den så svår att steka?

Burken är inte gammal. ska hålla till nästa år.

Innehåll.
89% äggvita, vatten, surhetsreglerande medel, natriumcitrat och citroncyra.
konserveringsmedel
natriumbenzoat, stabiliseringsmedel E412

Kan det vara så att någon av dessa ämnen som gör att äggvitan börjar smaka äckligt?

Aliaas
2014-12-18, 09:51
Jag köpte "kronägg flytande vita 1kg" på Ica för 1 års sen.
Nu i veckan köpte jag det igen. Jag orkade inte knäcka ägg längre.
Nu kommer jag ihåg varför jag slutade köpa burken. Den smakar verkligen inte ägg utan något annat och den är jätte svår att steka.

När jag knäcker ett ägg och steker det, så går det jätte bra. Men tar jag kronägg, så går det bara sönder och smakar vidrigt. Det gör detsamma om man har mycket smör eller lite smör.

Varför smakar kronägg flytande vita konstigt och varför är den så svår att steka?

Burken är inte gammal. ska hålla till nästa år.

Innehåll.
89% äggvita, vatten, surhetsreglerande medel, natriumcitrat och citroncyra.
konserveringsmedel
natriumbenzoat, stabiliseringsmedel E412

Kan det vara så att någon av dessa ämnen som gör att äggvitan börjar smaka äckligt?
Upplever samma sak, troligen är det som du säger att konserveringsmedlen och åldern ger smaken. Helt klart inte värt att köpa skiten iaf 25ägg på netto för 25spänn lätt mer värt och då får man ta lite extra pill o frustration;)

EnergiÖverskott
2014-12-18, 09:54
Det är 11% (minus vattnet) ren skit i. Det är alltså inte ren äggvita så det är inte så konstigt.

Sverker
2014-12-18, 18:12
Äggvitan är inte gjord för att stekas. Den ska troligen vispas till någon fluffig maträtt.

Vet inte ifall citronsyran påverkar smaken men citronsyra är knappast skit.

R Scarpa27
2014-12-18, 19:36
köp riktiga ägg och ät gulan också =)... godare och gulans fett är ju en kanon fettkälla.

så jobbigt är det inte att knäcka ägg, och flesta butiker har 12 pack ägg för 10:- runt jul. köp på.

Xead
2014-12-18, 19:38
http://2on2jq3zqfpd2i4rzs3oxtog9o4.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/ez-cracker-egg.jpg

smeander
2014-12-20, 12:07
Det är konserveringsmedlet som ger en sådan hemsk bismak, jag har provat många dunkvitor men alla smakar blä. Prova fairings äggvita på burk, 120 vitor per burk och du slipper bismaken och att sära på vita och gula. Eller köp vanliga ägg och knäck dem, tråkigt men det tar knappast lång tid för dig 😉


Skickat från ishallen

Trapz
2014-12-21, 22:48
Knäck i 2-3 vanliga ägg.

jespauro
2014-12-22, 21:35
Gäller denna horribla smak även äggvitorna som säljs i staterna? Eftersom var och varannan bodybuilder äter stekta äggvitor från tetror/burkar till frukost kan de ju inte smaka lika vedervärdigt som de vi har här?

Xead
2014-12-22, 21:52
Har du testat stjärnäggs knäckt&klart i typ tetraförpackning? Jag tycker de smakar betydligt bättre än både kronägg och svenska lantäggs vita på dunk.

R Scarpa27
2014-12-22, 21:59
organic valley egg whites har jag för är 100% äggvita inget mer...
0 tillsatser vad jag minns dock ej säker... testa googla ja orkar inte :P