handdator

Visa fullständig version : Vilken övning handlar det om 2?


Tanman
2004-03-31, 12:35
Taget från systrarna Kallurs hemsida:

Speed Squat @180% KV P2'
90°Squat-jumps@50% KV

Vad menas? Snabba knäböj? Snabb uppgång eller?
Squat-jumps, hoppar man så högt man kan efter uppgång?

Jag undrar hur mycket träningsvärk jag skulle få efter "speed squat" på 180% av kroppsvikten..fyfaan.

Tricklev
2004-03-31, 12:36
squat-jump är när man hoppas upp en bit... bra för explosiviteten har man hört:cool:

z_bumbi
2004-03-31, 12:57
Speed squat låter som snabba knäböj, jag gissar att man försöker utnyttja "stretchshortening"-reflexen och därför även går ner snabbt.

Upphopp med skivstång på ryggen där man går ner till 90 grader och sen skjuter på uppåt och lättar från marken är nog det senare i alla fall, gissningsvis även här med en snabb nedgång. Går att köra från att man står still i nedre läget men de har tränar så mycket och länge att de nog kör den fullt ut.

Finns det ingen adress så du kan fråga?

Tanman
2004-03-31, 13:28
Som jag misstänkte alltså, plyometrisk träning...du har rätt bumbi, måste kolla med tränaren :) återkommer!

Tanman
2004-04-05, 13:43
Fick svar från tränaren:

"Hej Johan.
Speed-Squats där ligger betoningen på att kunna vända så snabbt som möjligt från excentriskt till koncentriskt arbete.
Squats-jumps liknar i mycket ovanstående men här åstakommer de en full sträckning. Vi använder oss också av endast explosiva former då de skall aktivera så snabbt som möjligt på klapp. Tex på ett ben 90° knäled, explossiv sträckning vi skott/klapp.

Vi blandar olika belastningar, vinklar, hastigheter beroenda på mål med träningen."

z_bumbi
2004-04-05, 15:51
Intressant svar.

Det kom också ganska snabbt, bra PR. :)