handdator

Visa fullständig version : kolsyra


Olsson
2004-03-31, 12:28
satt o hällde i mig pepsi max när min pappa kom och sa till mig att kolsyran bryts ner till socker i kroppen. stämmer detta, eller är han bara snurrig i huvet som vanligt? finns det något annat negativt med kolsyra?

Tricklev
2004-03-31, 12:32
Hälsa din pappa att blodpudding fövandlas till ett hjärta av kroppen om man äter för mycket av den....

kharon
2004-03-31, 12:36
Originally posted by Olsson
satt o hällde i mig pepsi max när min pappa kom och sa till mig att kolsyran bryts ner till socker i kroppen. stämmer detta, eller är han bara snurrig i huvet som vanligt? finns det något annat negativt med kolsyra?

Nej, kolsyra kan inte förvandlas till socker.

Men jag citerar en text från Paulún.

"Kan läsk vara farligt?
Jag har hört att kolsyra kan påverka skelettet. Stämmer det? Vad är det i kolsyran som är farligt? Kvarstår en eventuell negativ verkan om man skulle dricka avslagen läsk?

Ja, läskedrycker kan påverka benkvaliteten. Det är dock bara läsk som innehåller fosforsyra som är olämpliga (främst cola-drycker). Vi bygger upp skelettet tills vi når 30-årsåldern och därefter minskar benmassan. Denna minskning kan motverkas och eventuellt helt stoppas om man tränar och äter bra. Det gäller dock att bygga upp skelettet maximalt så att man har en god buffert till äldre dagar. Även under uppbyggnaden krävs det att man tränar och äter bra och med bra mat menas sådan som ger mycket kalcium och lite fosfor. Kalciumet bygger upp skelettet medan fosforet binder upp kalciumet och därmed motverkar dess effekter. Även koffeinet i cola-drycker tycks påverka kalciumbalansen negativt. Man har inte funnit bevis för att kolsyran i sig påverkar skelettet så det spelar ingen roll om man låter läsken slå av sig innan man dricker den. Vill du dricka läsk bör du hålla dig till annan läsk än cola-läsk. "

Sparrisen
2004-03-31, 13:07
Kolsyran kanske omvandlas till koldioxid? Det är ju iaf fallet när man öppnar kapsylen.

Sverker
2004-03-31, 15:09
Tar man koldioxid och trycker ned det i en burk så löser det sig i vatten och bildar kolsyra:


Koldioxid + vatten -> kolsyra.
CO2 + H2O -> H2CO3


Nu är det en reaktion som kan vända så när trycket släpper i burken så faller kolsyran direkt sönder till koldioxid och vatten.


Det är inte kolsyra som är problem för oss. Kolsyra är en mycket svag syra. Vi rapar ut den när den hamnar i magen och vi andas hela tiden bort kolsyra från blodet i form av koldioxid.
Problemet är fosforsyran i cola som är starkare och ger surare urin.
Bättre att dricka cola som syras med citronsyra istället. Citronsyran ger ingen sur urin och påverkar inte kalkbalansen.




Sverker
KCG
Chairmaster of Klozzeum Chemestry Guildt.

Olsson
2004-03-31, 15:37
okej, tack för svaren. dax o :smash: far min.

Dolce
2004-03-31, 18:08
Originally posted by Sverker

Bättre att dricka cola som syras med citronsyra istället. Citronsyran ger ingen sur urin och påverkar inte kalkbalansen.


Förmodar att varken coca cola light eller pepsi max, som råkar vara min skötebarn syras med citronsyra:confused:

z_bumbi
2004-03-31, 18:31
Originally posted by Sverker
Sverker
KCG
Chairmaster of Klozzeum Chemestry Guildt.

:D

King Grub
2004-03-31, 18:42
All hail the Chairmaster! :bow:

aliquis
2004-04-01, 00:40
Originally posted by Dolce
Förmodar att varken coca cola light eller pepsi max, som råkar vara min skötebarn syras med citronsyra:confused:
tror biofood importerar en kåla som sötas med agavejuice, har citronsyra och använder sig av riktiga kolanötter istället för koffein... men den är "jordig" i bottnen och dyr, annars helt ok ;D

Dolce
2004-04-01, 22:05
Så, kan det vara farligt för skelettet att dricka drygt 2liter cola light/pepsi max om dan?

shirunai
2004-04-01, 22:52
definiera farligt?


Läs, det är inte bra för skeletet om du dricker cola drycker om du är fysiskt inaktiv...vi pratar stora mängder cola här, tränar du är det inget problem är du orolig drick inte cola drycker.

LunaSpice
2004-04-02, 11:23
Kolsyran ingår även i kroppens buffertsystem för att balansera syra-bas tillsammans med bl.a. bikarbonat och hemoglobin.

Sverker
2004-04-02, 12:12
Har ni sett japanen i filmen Det stora blå ?

Genom att andas djupa andetag en liten stund tömmer man blodet på kolsyra/ koldioxid och blodet blir mer basiskt.
Till slut kommer man till en gräns när det börjar snurra i huvudet och fortsätter man då så svimmar man.

När man svimmat lugnar andningen ned sig och det bildas mer koldioxid/kolsyra som gör blodet lite surare och mer normalt.

b1ff
2004-04-02, 15:11
Originally posted by Sverker
Har ni sett japanen i filmen Det stora blå ?

Genom att andas djupa andetag en liten stund tömmer man blodet på kolsyra/ koldioxid och blodet blir mer basiskt.
Till slut kommer man till en gräns när det börjar snurra i huvudet och fortsätter man då så svimmar man.

När man svimmat lugnar andningen ned sig och det bildas mer koldioxid/kolsyra som gör blodet lite surare och mer normalt.

Ehm svimmar man om man hyperventilerar ett tag? :confused:

Sverker
2004-04-02, 15:17
Originally posted by b1ff


Ehm svimmar man om man hyperventilerar ett tag? :confused:

De flesta brukar lugna ned andningen när det börjar snurra i huvudet , men visst svimmar du ifall du fortsätter.

Blodets pH skall ligga inom vissa snäva gränser. Blir det för högt pH ( basiskt ) fungerar inte hjärnan optimalt och det börjar snurra.

LunaSpice
2004-04-02, 18:05
Det sitter celler i aortabågen och halsartärerna som känner av CO2 och O2-halten i blodet. När CO2 stiger så skickas signaler till hjärnstammen och andningen ökar. Det är nämligen det snabbaste (men minst effektiva) sätt att höja pH´t igen.