handdator

Visa fullständig version : Färga om Skjorta vit med Klorin ?


Vivaldi
2014-12-16, 20:03
Hej allesammans, råkade göra misstaget för ett tag sedan att lägga en T-shirt jag haft på mig då jag använde basiron i samma tvättkorg som min favoritskjorta.

Den har nu alltså några rosablekta fläckar, och jag tänkte därför bleka hela skjortan då en omfärgning ju kommer gå åt skogen pga pigmentsändringen hos de rosa fläckarna.

Jag hade tänkt använda mig utav Klorin vilket mitt lokala ICA hade, är det någon här som har erfarenhet utav det och hur man gör.

Skjortan är alltså av 100% egyptisk bomull.

shadowfire
2014-12-16, 20:54
Finns ingen garanti, men i med klorin+vatten i en hink och ner med skjortan. Låt stå några timmar eller över natten, rör om då skjortan då och då. Tvätta med tvättmedel för vittvätt i maskin sedan (som enda plagg). Är fläckarna kvar hade jag provat med fläckborttagningsmedel som sista försök.

Har lyckats få bort gråa missfärgningar på flera vita plagg genom att göra så.

kaer
2014-12-17, 10:16
Klorin har alltid gjort mig besviken när jag försökt få tillbaka något till ordentligt vit nyans. Vet inte om jag är för feg på doseringen kanske.

Akerhage
2014-12-17, 11:27
Kan man göra detta om man fått missfärgningar under armarna på något sätt? Har massa vita tshirts som har brunaktiga fläckar från deon under armarna, såpass illa så jag inte vill ha på mig dem även om tshirtsen är hela o fräsha annars. Hade varit toppen om jag kan få bort dessa fläckar på något sätt.

mela
2014-12-17, 11:30
Kallt vatten och klorin i en hink, i med skjortan och gör som skuggan sa. Kan behöva upprepas några gånger.

hampfuz
2014-12-17, 11:48
Hur mycket klorin/hink är optimalt?

Minimjölk
2014-12-17, 11:51
Står väl på förpackningen men jag skulle nog köra lite starkare än vad som rekommenderas där.

LadyG
2014-12-17, 12:18
Klorin är för svagt nu för tiden, för 10-15 år sedan var det starkare men efter protester från miljörörelsen har de gjort det svagare.

Vill ni ha något som faktiskt biter ska ni köpa Remol (http://www.mathem.se/varor/flackborttagning/textilvardsmedel-fl-100ml-remol).

Antagligen giftigare än klorin någonsin varit, men det fungerar (och luktar skunk).

shadowfire
2014-12-17, 12:19
Jag doserar mest på måfå bara, klorin bleker rätt duktigt även i mindre mängder, dock är det oftast inte förrän man har tvättat plagget i sig som man ser resultatet.

Akerhage; Vad gäller fläckar under armhålorna så finns det ett fläckborttagningsmedel i en rosa sprayflaska (kommer inte ihåg märket nu, men finns i de flesta matbutiker osv) som fungerar kanonbra för min del. Spraya på fläckarna, låt skummet verka några minuter och sedan tvätta som vanligt. Upprepa en gång till om det inte går bort helt, men för mig har alla fläckar försvunnit direkt på första försöket. Klassiska fläckar från deodoranter med alkohol osv.

TheOne1994
2014-12-17, 12:25
jag är klorinmästare :)

förra veckan tog jag mina svarat MMS Sports byxor och la i klorin en vecka. Efter tvätten kom dom ut som röda :) Bara jag som har sådana...

OT: Låt det ligga i klorin ett par dagar. Säg 10 liter vatten och en hel flaska klorin ( det är ju billigt )

mela
2014-12-17, 12:25
Jag doserar mest på måfå bara, klorin bleker rätt duktigt även i mindre mängder, dock är det oftast inte förrän man har tvättat plagget i sig som man ser resultatet.

Akerhage; Vad gäller fläckar under armhålorna så finns det ett fläckborttagningsmedel i en rosa sprayflaska (kommer inte ihåg märket nu, men finns i de flesta matbutiker osv) som fungerar kanonbra för min del. Spraya på fläckarna, låt skummet verka några minuter och sedan tvätta som vanligt. Upprepa en gång till om det inte går bort helt, men för mig har alla fläckar försvunnit direkt på första försöket. Klassiska fläckar från deodoranter med alkohol osv.

Tänker du på vanish? Sjukt bra grejor! Finns som pulver osv också som man kan blanda med tvättmedlet.

TomasB
2014-12-17, 12:36
Jag har en fråga.
Jag lyckades lägga en orange tröja med kallingar som har olika färger och annat smått och gott. Så nu är all min tvätt lätt - pissfärgad.

Går det att lösa på nåt sätt? Vanish? Remol?

TheOne1994
2014-12-17, 12:52
Jag har en fråga.
Jag lyckades lägga en orange tröja med kallingar som har olika färger och annat smått och gott. Så nu är all min tvätt lätt - pissfärgad.

Går det att lösa på nåt sätt? Vanish? Remol?

det tror jag inte går att fixa. Enklast är att klorinera skitem och se det som ett misstag helt enkelt. Du kommer få en del nya kläder med annan färg....gratis :)

TomasB
2014-12-17, 13:57
det tror jag inte går att fixa. Enklast är att klorinera skitem och se det som ett misstag helt enkelt. Du kommer få en del nya kläder med annan färg....gratis :)

Då bleker jag bara dom va?

TheOne1994
2014-12-17, 13:58
Då bleker jag bara dom va?

yes sir !

en spann med vatten ca 10 liter ,1 flaska klorin. Låt det ligga 2 dygn, rör runt lite då och då. You got new clothes mate :)

TomasB
2014-12-17, 14:28
yes sir !

en spann med vatten ca 10 liter ,1 flaska klorin. Låt det ligga 2 dygn, rör runt lite då och då. You got new clothes mate :)

Ptja, ska fan testa. Bättre att ha ett par kallingar ljus- istället för mörkblå än lätt urinfärgade.

Vivaldi
2014-12-17, 14:41
Aight, skall testa, om det ser ut som skit kan jag ju färga om dem IGEN då pigmentet ju kommer vara borta ...

Akerhage
2014-12-17, 15:03
Hur gör jag då?? För de flesta av mina vita tröjor har ju något tryck på sig? Vill ju trycket ska behålla sin färg men att färgen under armarna ska bort.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

TheOne1994
2014-12-17, 15:06
Hur gör jag då?? För de flesta av mina vita tröjor har ju något tryck på sig? Vill ju trycket ska behålla sin färg men att färgen under armarna ska bort.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

trycket bleks inte ,det är bara tygfiberna som tar åt sig klorinen. Ofta är trycken av något annat material..

Akerhage
2014-12-17, 15:07
Imponerande att veta som ung pöjk! Tack

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Akerhage
2014-12-17, 15:25
Jag doserar mest på måfå bara, klorin bleker rätt duktigt även i mindre mängder, dock är det oftast inte förrän man har tvättat plagget i sig som man ser resultatet.

Akerhage; Vad gäller fläckar under armhålorna så finns det ett fläckborttagningsmedel i en rosa sprayflaska (kommer inte ihåg märket nu, men finns i de flesta matbutiker osv) som fungerar kanonbra för min del. Spraya på fläckarna, låt skummet verka några minuter och sedan tvätta som vanligt. Upprepa en gång till om det inte går bort helt, men för mig har alla fläckar försvunnit direkt på första försöket. Klassiska fläckar från deodoranter med alkohol osv.

Såg du svarat ju. Menar du vanish?

TomasB
2014-12-17, 15:28
Imponerande att veta som ung pöjk! Tack

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Karln är ju över 40, inte så ungt väl?

Akerhage
2014-12-17, 15:31
Karln är ju över 40, inte så ungt väl?

Nej fan. Trodde han var född 94 ju. Då är jag inte imponerad längre :)

Mental
2014-12-17, 15:49
Nej fan. Trodde han var född 94 ju. Då är jag inte imponerad längre :)

Han var ju the one 1994!

TheOne1994
2014-12-17, 15:58
så så så nu ska ni inte tjabba om min ålder :)

Kimball
2014-12-18, 00:09
Behöver man få just vita skjortor igen föreslår jag att besöka kemtvätten, de gjorde såväl min gula krage som armhåla i princip som nya om man ber om det, förvånansvärt billigt också, runt 30-40:- / skjorta inkl blekning!

z_bumbi
2014-12-18, 07:40
Imponerande att veta som ung pöjk! Tack

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Kör en tröja i taget för trycket kan variera och avfärgar man en sak samtidigt som något annat så kan det färga trots klorin.
Klorin gör också att t ex bomull blir strävare men det brukar mjukna efter några minuters användning, slitstyrkan påverkas också och längre exponering och/eller högre koncentration ger större påverkan.

Akerhage
2014-12-18, 07:51
Tack, men jag antar att jag kan iaf börja med de vita tshirtarna utan tryck tillsammans. Lägga dem i en hink på 10l vatten med 1 flaska klorin? Och låta dem ligga någon dag? Sen ta de andra med tryck då var och en för sig?

Efter klorinbehandlingen så kör jag dem i tvättmaskinen bara med vittvättmedel?
Tänkte göra detta nu idag efter jobbet nämligen.

TheOne1994
2014-12-18, 07:55
Tack, men jag antar att jag kan iaf börja med de vita tshirtarna utan tryck tillsammans. Lägga dem i en hink på 10l vatten med 1 flaska klorin? Och låta dem ligga någon dag? Sen ta de andra med tryck då var och en för sig?

Efter klorinbehandlingen så kör jag dem i tvättmaskinen bara med vittvättmedel?
Tänkte göra detta nu idag efter jobbet nämligen.

10 liter + 1 liter som du skriver.
det räcker med ett dygn eller så.
Ta var och en om du vill var säker.
Kör sedan med tvättmedel som du brukar.

Akerhage
2014-12-18, 07:57
Låter kanon, men jag antar jag kan använda samma hink för alla kläder va? Behöver väl inte köpa ny flaska klorin för varje plagg?
(fan vad jag känner mig ohuslig i detta. Jag är ganska duktig annars på städ, tvätt o matlagning, tro mig!)

TheOne1994
2014-12-18, 08:01
Låter kanon, men jag antar jag kan använda samma hink för alla kläder va? Behöver väl inte köpa ny flaska klorin för varje plagg?
(fan vad jag känner mig ohuslig i detta. Jag är ganska duktig annars på städ, tvätt o matlagning, tro mig!)

du använder samma spann, men när du tar upp kläderna får du vrida ur dom så vattnet kommer ner i spnnen igen...det blir slaskigt annars :)

Jag hade dock tagit en flaska för varje plagg, kostar klorin 15:-

Akerhage
2014-12-18, 08:23
Tack, förstod givetvis jag kunde använda samma hink, menade ju såklart om jag hade behövt byta vatten/klorin-lösningen mellan omgångarna. Men då vet jag iaf att det rekommenderas att köra en flaska klorin per plagg och byta vatten/klorin för varje omgång. Återkommer med hur mina försök går = )

z_bumbi
2014-12-18, 08:52
Det behövs inte en hel flaska klorin för varje plagg och vad gäller den totala mängden vätska så räcker det att man täcker kläderna. Är det bara fläckar på vissa ställen så häll istället en skvätt klorin på varje fläck och sedan ner med det i vatten och lått det ligga. Om det inte blir bra så är det bättre att upprepa det hela än att slösa med klorinet.

Klorin är inte direkt någon som är bra att hälla ut i avloppet och ångorna kan vara irriterande så se till att vädra rejält.

Som referens så räcker en till två deciliter klorin för att färga av ett par arbetsbyxor från svart till gult om det får ligga i några timmar och behöver man mer avfärgning än det så så skulle jag slänga plaggen.