handdator

Visa fullständig version : Kesella


sexydanny23
2004-03-31, 11:55
Jag undrar om proteinerna och kolhydraterna är långsamma i kesella... I såna fall är det ju dagens middagstips!!!

Arwen
2004-03-31, 13:50
proteinet är väl kasein = långsamt
kolhydraterna är försummbara

King Grub
2004-03-31, 13:59
Båda är långsamma.

Men insulinpåslaget är våldsamt högt! ;)

sexydanny23
2004-03-31, 22:43
Vad innebär högt insulinpåslag?? Att det blir svårare att förbränna??I såna fall var det ju inget vidare mattips!!

Dymion
2004-04-01, 05:25
Använd Sökfunktionen;)

sexydanny23
2004-04-01, 08:23
Det är väl enklare att fråga!!!

Alcazara
2004-04-01, 08:23
Originally posted by Dymion
Använd Sökfunktionen;)


Proteinet i mjukost...det tas upp långsamt va?

Björn S
2004-04-01, 08:46
Originally posted by Alcazara



Proteinet i mjukost...det tas upp långsamt va?
mmmmmmmm

King Grub
2004-04-01, 09:33
Originally posted by Alcazara



Proteinet i mjukost...det tas upp långsamt va?

Ja, och ger ett relativt högt insulinpåslag. Inte som mjölk, men inte som kött eller fisk åt andra håller heller.

sexydanny23
2004-04-01, 11:11
Finns det någon som kan redogöra vad ett högt insulinpåslag innebär...Hittar inte rätt med sökfunktionen:cool:

King Grub
2004-04-01, 11:17
Originally posted by sexydanny23
Finns det någon som kan redogöra vad ett högt insulinpåslag innebär...Hittar inte rätt med sökfunktionen:cool:

Läs (mycket) mer:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=insulin

Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper.

En insulintopp per dag, efter träningen, stimulerad genom ett intag av snabba kolhydrater och vassleprotein, verkar muskeluppbyggande utan den fettinlagrande effekten.

För många insulintoppar per dag försämrar insulinkänsligheten och leder till ökad risk för fettinlagring och försämrade förutsättningar för muskelbygge. Därför är det lämpligt, för de flesta normalbyggare, att dagens övriga mål består av långsamma kolhydrater och protein från mat, dvs kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.

sexydanny23
2004-04-01, 11:26
okej...tack så mycket...För övrigt är således inte Kesella något lämpligt att äta efter träningen eftersom det har långsamma kolhydrater och proteiner och inte i övrigt för att det ger insulintoppar

z_bumbi
2004-04-01, 11:29
Originally posted by sexydanny23
okej...tack så mycket...För övrigt är således inte Kesella något lämpligt att äta efter träningen eftersom det har långsamma kolhydrater och proteiner och inte i övrigt för att det ger insulintoppar

Beror på vad du jämför med och när du äter det.

Det är inte dåligt i alla fall men det finns bättre alternativ.

King Grub
2004-04-01, 11:30
Originally posted by sexydanny23
okej...tack så mycket...För övrigt är således inte Kesella något lämpligt att äta efter träningen eftersom det har långsamma kolhydrater och proteiner och inte i övrigt för att det ger insulintoppar

Nej, efter träningen platsar inte Kesella så bra, just av de anledningarna du nämner.

Inte i övrigt heller, om du vill undvika insulintoppar. ;) Det är inte dåligt eller onyttigt, men kött, fisk, fågel eller skaldjur är bättre proteinkällor.

sexydanny23
2004-04-01, 18:20
Men blir insulinet lägre om man äter mindre av det?? I såna fall kan man ju bara ha lite eller kanske en fjärdedels burk!!

King Grub
2004-04-01, 18:26
Originally posted by sexydanny23
Men blir insulinet lägre om man äter mindre av det?? I såna fall kan man ju bara ha lite eller kanske en fjärdedels burk!!

Om du hade läst vad som står i tråden jag länkat till så hade du vetat det.

Visst blir insulinutsöndringen lägre ju mindre du tar. Men då försvinner samtidigt hela din poäng med en kesellabaserad middag. Men att använda kesellan som den är avsedd att användas: en klick här och en klick där i matlagning och bakning, är alldeles utmärkt.

Makk
2004-04-01, 22:04
När det ändå pratas om GI m.m, och jag inte tycker det är värt att starta en ny tråd för min lilla fråga så ställer jag den här...

Kanske är dumt, men vad är "Parboiled Ris" som nämns som en bra kolhydrat källa...

Nu när jag tänker efter kanske det bara är att slå upp ordet parboiled.. men nån kanske kan svara iaf?

danke!

shirunai
2004-04-01, 22:55
Originally posted by Makk
När det ändå pratas om GI m.m, och jag inte tycker det är värt att starta en ny tråd för min lilla fråga så ställer jag den här...

Kanske är dumt, men vad är "Parboiled Ris" som nämns som en bra kolhydrat källa...

Nu när jag tänker efter kanske det bara är att slå upp ordet parboiled.. men nån kanske kan svara iaf?

danke!

vanligt ris som de flesta äter, uncle bens vanliga, läs på förpackningen, här i Sverige när vi säger ris...menar vi parboiled, annars säger vi tex råris eller "schasminris"

Fatalist
2004-04-02, 00:49
jasminris ;)

King Grub
2004-04-02, 06:31
Parboiled är behandlat med vatten och värme innan det skalas och slipas, vilket gör det "förkokt", och låter näring tränga in från skalet till kärnan och bevaras, till skillnad från vanligt vitt, polerat ris.

Dessutom får det lågt GI genom processen. Jasminris har högt.

Makk
2004-04-02, 08:49
aaa ok! tackar :thumbup:

Spec^
2004-07-08, 00:31
Kesella ska jag börja käka.


Käkar frukost runt 12tiden, tränar runt 14:00.
Ska jag ta kesellan till frullen eller innan läggdags?

Nånstans mitt emellan?