handdator

Visa fullständig version : Hur mycket av hungern sitter i huvudet?


Brinke
2014-12-16, 01:07
Ett exempel
Jag käkar frukost oftast gröt med mjölk.
Sen kommer träningen sedan är det middag vid 15, husman såklart.
Sen kan de bli något mellanmål som tex frukt eller nötter,
Tar en proteinshake med mjölk på vägen till jobbet vid 19
Sedan käkar jag matlåda av resterna från middagen vid 21.

Men kan bli hungrig igen vid 00-01 igen, kan tilläggas jag jobbar natt.

Min kropp borde inte vara hungrig efter 21 målet, så jag tänkte sitter mycket av hungern i huvudet?

Mvh

Diomedea exulans
2014-12-16, 01:19
Jag antar att din fråga är: Kan jag lita på att mina hungerskänslor berättar för mig hur mycket mat jag behöver?

Svaret är att det är olika för olika människor. Testa att äta efter hunger; blir du fetare så är det för mycket mat för dig, och vice versa.

OlleHagan
2014-12-16, 13:24
Räkna lite på hur mycket kalorier det faktiskt är i maten du får i dig. Jag hade problem när jag åt gröt till frukost att jag blev hungrig inom 2 timmar. Havregrynsgröt innehåller väldigt lite energi upptäckte jag.

Visst kan en del av hungern sitta i huvudet med. Sedan är det en vana att äta, vi äter i allmänhet för mycket och kroppen anpassar sig snabbt efter denna vana och vill ha mat fast den egentligen inte behöver. Pröva att inte äta vid 12-01 under 2 veckor. Du kommer vara hungrig första veckan... släpper inte suget efter två veckor så är det nog så att du får i dig för lite energi i övrigt... lycka till.

Animalisk
2014-12-16, 13:42
Om du inte äter tillräckligt mättande mat så blir du ju snabbt hungrig igen, bort med flytande föda in med fast mättande mat.

shut teh face
2014-12-16, 13:46
Hungern sitter inte bara i huvudet, det är ju massa saker som styr hur mycket ghrelin (hungershormon) som produceras, har man varit överviktig tidigare så brukar man få leva med hungerskänslor som inte är att lita på .

Jag själv var extremt överviktig i min ungdom och mina hungerskänslor skulle jag aldrig kunna gå efter, då går jag upp i snabb takt. Det enda som trycker tillbaka hungern till mer normala nivåer är träning, särskilt högintensiv konditionsträning, men då har jag problemet att jag blir för lite hungrig och måste tvinga mig att äta mer, annars blir jag sjuk som ett brev på posten. :cool:

Brinke
2014-12-16, 19:38
Eftersom jag äter bara husman i stort sett så blir det ju torsk potatis varma grönsaker, eller kycklinggryta med ris eller dylikt och äter bra med mat så det är inte det att jag äter dåligt eller lite,
Och jag har aldrig vart överviktig alltid spelat fotboll osv.
Men vem vet jag kanske är hungrig av natur :)

4623
2014-12-16, 19:47
Käka pizza, det brukar jag stå mig på ganska länge.

Illustrerade mannen
2014-12-16, 19:49
Jag äter endast en gång per dygn - middag, kring kl 18. Jobbar dagtid. Nästan aldrig hungrig eller sugen - om jag inte fuskat och ätit vid någon annan tidpunkt - om jag exempelvis äter något på morgonen blir jag störthungrig kring lunch och småsugen och småhungrig resten av dagen. Om det sitter i huvudet eller kroppen vet jag inte. Troligen båda.

maqan
2014-12-16, 20:20
Jag är sällan hungrig överhuvudtaget. Men det beror nog på att jag har haft problem med min mage under en längre tid, vilket har gjort att jag helt och hållet har tappat känslan för hunger.

jespauro
2014-12-16, 20:47
Efter att jag personligen testade periodisk fasta och även provade att fasta hela dagar insåg jag att enormt mycket av hunger styrs av huvudet och vad som är ens rutiner.
Var sjukt lärorikt för mig, råder dig att prova!

R Scarpa27
2014-12-16, 20:54
https://moosevt.files.wordpress.com/2011/12/homer_s_brain2.png?w=640

Morty
2014-12-17, 16:38
Självklart sitter all hunger i huvudet. En magsäck kan inte vara hungrig, den kan bara vara tom eller fylld (till olika grader ofc). Sedan finns det ju massor av delar som utgör hunger såsom stretchreceptorer runt magsäcken, flera hormoner, olika psykologiska faktorer såsom sinnesstämning, tristess, stress (psykisk då), mm mm.

Om du kan äta efter hunger eller inte är ju svårt att svara på. Generellt går folk inte upp i vikt av att äta bra mat utan viktuppgång är ett resultat av känslomässigt ätande, småätande, en dålig diet, etc.

Nattarbete stör ju den circadiska rytmen och sabbar flera av de system som inverkar på hungern. Kanske kan du äta helt efter hunger, kanske inte. Jag skulle säga att pröva, väg dig efter en månad och utvärdera.

maqan
2014-12-17, 19:52
jag skulle säga att pröva, väg dig efter en månad och utvärdera.

+1.

Ajemän
2014-12-17, 20:02
Efter att jag personligen testade periodisk fasta och även provade att fasta hela dagar insåg jag att enormt mycket av hunger styrs av huvudet och vad som är ens rutiner.
Var sjukt lärorikt för mig, råder dig att prova!

Håller med!

Hur vanligt är det inte att man kollar på klockan och blir hungrig...

Toni Radanov
2014-12-18, 00:09
Allt! Kan bevisa det: Skär man av sig huvudet så är man inte hungrig.

I troll'd. Hunger är resultat av ghrelinutsöndring. Sug är något helt annat och sitter i huvudet. :p

Morty
2014-12-18, 11:35
Allt! Kan bevisa det: Skär man av sig huvudet så är man inte hungrig.

I troll'd. Hunger är resultat av ghrelinutsöndring. Sug är något helt annat och sitter i huvudet. :p
Ghrelinutsöndring är en del av vad som sen blir hunger. Hjärnan känner hunger och ghrelin är en hungersignal. Det behöver inte vara ett 1:1-förhållande och att hävda det är en stor förenkling.

Beelz
2014-12-18, 18:39
Efter att jag personligen testade periodisk fasta och även provade att fasta hela dagar insåg jag att enormt mycket av hunger styrs av huvudet och vad som är ens rutiner.
Var sjukt lärorikt för mig, råder dig att prova!

Håller med! Man märker på en gång när man är "riktigt" hungrig, dvs att kroppen börjar få slut på energi och man blir tröttish och oproduktiv på jobbet, i allafall jag som jobbar med ett fysiskt krävande jobb.

Jag äter vid kl 13 och 18/19:30... På morgonen har jag ett sug i magen, det går över, sen kommer det tillbaka vid 11. Sen vid 12/12:30 känner jag verkligen hur jag tappar ork, efter jag ätit vid 13:00 så är det som om jag får världens spark i röven och håller mig tills efter träningen vid 19:30 typ.

Väldigt kul att man har lärt känna sin kropp

Cykelcykel
2014-12-19, 13:25
Håller med! Man märker på en gång när man är "riktigt" hungrig, dvs att kroppen börjar få slut på energi och man blir tröttish och oproduktiv på jobbet, i allafall jag som jobbar med ett fysiskt krävande jobb.

Jag äter vid kl 13 och 18/19:30... På morgonen har jag ett sug i magen, det går över, sen kommer det tillbaka vid 11. Sen vid 12/12:30 känner jag verkligen hur jag tappar ork, efter jag ätit vid 13:00 så är det som om jag får världens spark i röven och håller mig tills efter träningen vid 19:30 typ.

Väldigt kul att man har lärt känna sin kropp

Känner igen mig i det här. Har också ett fysikt jobb.
Äter lunch som första måltid vid 12 börjar jobba 6:30.

timoat
2014-12-20, 21:02
Jag åt alltid gröt till frukost innan, blev hungrig inom en timme. Nu har jag kört LCHF i ett halvår, kombinerat på senare tid med PF 20/4. Fungerar riktigt bra för mig, aldrig hungrig eller trött. De få kolhydraterna jag äter kommer från runt 200 vitkål, 200 broccoli och det lilla man får från 1 dl 4o% grädde. Dock tränar jag inte.

JesperL
2014-12-22, 07:49
Jag anser att vi bör vara medvetna om Hur, Varför och Vad vi stoppar i oss.

Hur äter jag?

Slänger jag i mig maten eller känner jag vad det faktiskt smakar? Ät med alla sinnen!

Varför äter jag?

Medveten om varför jag äter, I vilket tillstånd befinner jag mig i?
Är jag verkligen hungrig eller äter jag i tristess, vana eller dövar jag en känsla? Är jag bara törstig?

Vad äter jag?

Kroppen är fantastisk och det vi äter utgör grunden för hälsa (psykisk, fysisk och själslig)

Så varför inte hylla livet med att ge oss dom bästa förutsättningarna till ett hälsosamt liv?
Det vi stoppar i oss är det enda kroppen har att använda sig av för att vi ska kunna reparera, bygga upp och stärka oss.

Välj mat med respekt och kärlek för dig själv och alla levande varelser vi delar detta fantastiska hem vi kallar jorden.

Medvetenhet är ett måste för en hållbar utveckling som gynnar oss alla!

:)

tlk
2014-12-22, 11:16
Jag anser att vi bör vara medvetna om Hur, Varför och Vad vi stoppar i oss.

Hur äter jag?

Slänger jag i mig maten eller känner jag vad det faktiskt smakar? Ät med alla sinnen!

Varför äter jag?

Medveten om varför jag äter, I vilket tillstånd befinner jag mig i?
Är jag verkligen hungrig eller äter jag i tristess, vana eller dövar jag en känsla? Är jag bara törstig?

Vad äter jag?

Kroppen är fantastisk och det vi äter utgör grunden för hälsa (psykisk, fysisk och själslig)

Så varför inte hylla livet med att ge oss dom bästa förutsättningarna till ett hälsosamt liv?
Det vi stoppar i oss är det enda kroppen har att använda sig av för att vi ska kunna reparera, bygga upp och stärka oss.

Välj mat med respekt och kärlek för dig själv och alla levande varelser vi delar detta fantastiska hem vi kallar jorden.

Medvetenhet är ett måste för en hållbar utveckling som gynnar oss alla!

:)

Jag är nyfiken på hur du min eventuella medvetenhet om hur mat smakar gynnar en hållbar utveckling.

JesperL
2014-12-22, 14:03
Jag är nyfiken på hur du min eventuella medvetenhet om hur mat smakar gynnar en hållbar utveckling.

En hållbar utveckling bygger på utvecklandet av vårt eget medvetande, en större förståelse för hur vi genom våra val påverkar jorden och oss själva.
Ett högre medvetande som tar hänsyn till jorden och jordens resurser.

Om du är medveten om vad du äter och hur det påverkar dig så kanske ditt förhållningssätt till det du äter förändras?
Ingen vill äta något som skadar oss eller jorden, säger du annat saknar du en djupare förståelse och brist på självrespekt, anser jag.

Med den förståelsen som ett vidgat perspektiv ger så kanske inte skräpmat smakar så gott trotsallt?

När vi äter med tacksamhet mår vi bra och när vi mår bra gynnar vi allt runt omkring oss. :)

tlk
2014-12-22, 14:58
En hållbar utveckling bygger på utvecklandet av vårt eget medvetande, en större förståelse för hur vi genom våra val påverkar jorden och oss själva.
Ett högre medvetande som tar hänsyn till jorden och jordens resurser.

Om du är medveten om vad du äter och hur det påverkar dig så kanske ditt förhållningssätt till det du äter förändras?
Ingen vill äta något som skadar oss eller jorden, säger du annat saknar du en djupare förståelse och brist på självrespekt, anser jag.

Med den förståelsen som ett vidgat perspektiv ger så kanske inte skräpmat smakar så gott trotsallt?

När vi äter med tacksamhet mår vi bra och när vi mår bra gynnar vi allt runt omkring oss. :)

Och du har några vetenskapliga belägg för att det här stämmer? Buddhistisk doktrin, t.ex., är inte vetenskap, för övrigt.

JesperL
2014-12-22, 17:13
Emanicapate yourself from mental slavery, none but ourself can free our minds

- Bob Marley

:)

Bossebäver
2014-12-22, 17:18
Emanicapate yourself from mental slavery, none but ourself can free our minds

- Bob Marley

:)

En hashrökande hippietomte som numera mest förekommer i marijuana-propaganda är alltså din källa till kostvetenskap?

tlk
2014-12-22, 17:20
Emanicapate yourself from mental slavery, none but ourself can free our minds

- Bob Marley

:)

Hela ditt resonemang känns, tyvärr, lite von oben.

Nu har jag aktivt utövat vad som i dagsläget kallat för mindfullness i ptja.. 15 år eller så (av religiösa skäl). Jag tycker oavsett det att McDonalds och Dunkin' Donuts serverar den absolut godaste maten som finns. Intresserad som jag är av näringslära är jag också införstådd i hur det påverkar mig.. dvs inte alls negativt på något vis om det är en del av en väl planerad kost.

Ställer mig jäkligt frågande till ditt antagande att mer "medvetenhet" skulle leda till en mer hållbar utveckling. Vad nu hållbar utveckling betyder. Och att mina smakpreferenser skulle ändras.. njäää.. jag tycker oavsett allt att havregrynsgröt är godare än chokladbollar och att mcdonalds är godare än havregrynsgröt.

JesperL
2014-12-22, 17:23
Du skulle förstå vad jag försöker säga om du skulle läsa mellan raderna istället för att massera ditt ego, vill ni inte så vill ni inte jag försöker inte sälja nåt.. Jag uppmanar till att tänka självständigt något som väldigt få tyvärr gör nu förtiden.

tlk
2014-12-22, 17:30
Du skulle förstå vad jag försöker säga om du skulle läsa mellan raderna istället för att massera ditt ego, vill ni inte så vill ni inte jag försöker inte sälja nåt.. Jag uppmanar till att tänka självständigt något som väldigt få tyvärr gör nu förtiden.

Det låter som du umgås med lite tråkiga människor om du upplever det som att det är få som tänker självständigt "nu förtiden" (jämfört med vilken tid då förresten?). Eller är det kanske så att du inte tycker folk tänker självständigt just för att de råkar tänka annorlunda än dig?

JesperL
2014-12-22, 17:36
Vi har alla vår egna subjektiva bild av hur vi uppfattar världen.
Sen är frågan hur mycket den bilden påverkas av yttre faktorer.

tlk
2014-12-22, 17:44
Hur som haver så i sak så håller jag med om att det är en del beteenden som samhället i stort hade mått bra av om de hade ändrats. Jag tror bara inte på hypotesen att det räcker med ökad medvetenhet för att beteende ska ändras. Jag tycker det rimmar illa med det jag har läst om beteendeförändringar och min egen erfarenhet från att jobba med det.

Exempelvis kan du göra en rökare medveten om att rökning inte är hälsosamt. Det får i regel inte rökare till att sluta röka.

JesperL
2014-12-22, 17:57
Förändring kommer ju med ökad medvetenhet, hur det annars ske en förändring om ingen förändrar sitt sett att se på sig själv och världen? Vi kan ju inte förlita oss på att myndigheter ska göra det åt oss för då är vi verkligen ute och cyklar :) Det är upp till var och en.

Om rökaren förstår på djupet vad den utsätter sig för frivilligt och skadar kroppen medvetet så kommer den personen sluta., förutsatt att den får något i utbyte - hälsa

tlk
2014-12-22, 18:36
Förändring kommer ju med ökad medvetenhet, hur det annars ske en förändring om ingen förändrar sitt sett att se på sig själv och världen? Vi kan ju inte förlita oss på att myndigheter ska göra det åt oss för då är vi verkligen ute och cyklar :) Det är upp till var och en.

Om rökaren förstår på djupet vad den utsätter sig för frivilligt och skadar kroppen medvetet så kommer den personen sluta., förutsatt att den får något i utbyte - hälsa

Tyvärr finns det väldigt gott om forskning som visar på att enbart ökande av medvetande inte räcker till för att få igenom beteendeförändringar. Men du som hävdar motsatsen får gärna komma med vetenskapligt belägg för att så är fallet.

Hur du plötsligt har blandat in myndigheter i det hela förstår jag inte.

JesperL
2014-12-22, 18:53
Det är vell underförstått att det krävs handling för förändring.. handling är en biprodukt av ett utökad medvetande.

Jag anser att om du är angelägen att sträva efter självutveckling är du beredd att ta till handling, varför skulle du annars söka ett större medvetande? :p
Det är som att köpa en tv för att sen hänga upp den på väggen och aldrig slå på den..
Jag nämnde myndigheter eftersom det är en yttre faktor som jag tror påverkar oss och bidrar till en viss uppfattning om hur världen ser ut vare sig vi tror det eller inte både medvetet/omedvetet.

tlk
2014-12-22, 19:16
Det är vell underförstått att det krävs handling för förändring.. handling är en biprodukt av ett utökad medvetande.

Jag anser att om du är angelägen att sträva efter självutveckling är du beredd att ta till handling, varför skulle du annars söka ett större medvetande? :p
Det är som att köpa en tv för att sen hänga upp den på väggen och aldrig slå på den..
Jag nämnde myndigheter eftersom det är en yttre faktor som jag tror påverkar oss och bidrar till en viss uppfattning om hur världen ser ut vare sig vi tror det eller inte både medvetet/omedvetet.

Poängen är ju fortfarande att det gång på gång har visats att enbart medvetenhet inte räcker till att det blir någon handling. T.ex. kommer det även att behövas en vilja till förändring hos individen, vilket inte alls är en så naturlig följd av medvetenhet som du verkar få det till.


Exempelvis: en person är väldigt kariesaktiv. Hen dricker enorma mängder läsk och frågar hur hen ska sluta få hål. Du gör personen medveten om sambandet mellan läskdrickandet och karies. I de flesta fall får du ingen beteendeförändring här alls fastän medvetenheten hos individen har ökat.

JesperL
2014-12-22, 19:33
Jättesvårt att generalisera, vi alla agerar från vår nivå av medvetenhet. Klart det krävs vilja till förändring men så länge personen i fråga inte upplever vikten av förändring så pass stor att den är villig att uppoffra det som krävs för att göra förändringen så kommer ingen förändring ske.

Jag tror att personer med övervikt vet mycket väl i grund och botten att deras beteende är skadligt och att dom mycket väl vet vad som behövs göras, men så länge dom inte upplever att viljan till förändring väger tyngre än chipspåsen så kommer dom fortsätta med sitt beteende.

Det är brist på ansvarstagande som ligger till grund för det beteendet och orsakerna kan vara många, men så länge beteendet rättfärdigas med ursäkter kommer det att fortlöpa.

Bossebäver
2014-12-22, 20:38
Jättesvårt att generalisera, vi alla agerar från vår nivå av medvetenhet. Klart det krävs vilja till förändring men så länge personen i fråga inte upplever vikten av förändring så pass stor att den är villig att uppoffra det som krävs för att göra förändringen så kommer ingen förändring ske.

Jag tror att personer med övervikt vet mycket väl i grund och botten att deras beteende är skadligt och att dom mycket väl vet vad som behövs göras, men så länge dom inte upplever att viljan till förändring väger tyngre än chipspåsen så kommer dom fortsätta med sitt beteende.

Det är brist på ansvarstagande som ligger till grund för det beteendet och orsakerna kan vara många, men så länge beteendet rättfärdigas med ursäkter kommer det att fortlöpa.

Överviktiga personer är mycket väl medveten om att dessa är feta, stora saker är svårt att missa. Generellt sett så försöker dessa också göra något åt saken.

"Average woman spends 31 years on a diet, researchers say"

http://www.dailymail.co.uk/health/article-430913/Average-woman-spends-31-years-diet-researchers-say.html

Problemet är att dieta är tidsödande och ja, jobbigt. Ponera att snittbantaren har 20 kg till någorlunda kroppsform, vilket är relativt lite. Denna person måste då dieta i 40 veckor innan de ser hyfsade ut. -500 kalorier per dag, varje födelsedag, lördagsmys, firmafest är en dag till eller beroende på personen som bantar, 3 dagar bakåt. Förändringen syns knappt i spegeln från vecka till vecka, till en början knappt från månad till månad.

Det är på grund av besväret, inte medvetenheten, som människor inte bantar.

JesperL
2014-12-22, 21:19
Som jag nämde tidigare pratar jag om en hållbar utveckling då handlar det inte om att dieta/"banta" det handlar om att byta livsstil och sådana förändringar sker bara av en större förståelse dvs ett högre medvetande.

F Ultra
2014-12-23, 01:11
Överviktiga personer är mycket väl medveten om att dessa är feta, stora saker är svårt att missa. Generellt sett så försöker dessa också göra något åt saken.

"Average woman spends 31 years on a diet, researchers say"

http://www.dailymail.co.uk/health/article-430913/Average-woman-spends-31-years-diet-researchers-say.html

Problemet är att dieta är tidsödande och ja, jobbigt. Ponera att snittbantaren har 20 kg till någorlunda kroppsform, vilket är relativt lite. Denna person måste då dieta i 40 veckor innan de ser hyfsade ut. -500 kalorier per dag, varje födelsedag, lördagsmys, firmafest är en dag till eller beroende på personen som bantar, 3 dagar bakåt. Förändringen syns knappt i spegeln från vecka till vecka, till en början knappt från månad till månad.

Det är på grund av besväret, inte medvetenheten, som människor inte bantar.

Skulle dock efter att ha själv befunnit mig i situationen påstå att det faktiskt är en hel del medvetenhet också, människans hjärna är extremt bra på att lura sig själv. Dålig referens kanske men tittar man på alla de tv-program där de ska hjälpa feta personer så fattar de aldrig själva varför de är så feta för "de äter ju och motionerar helt rätt", att de faktiskt äter precis hur mycket som helst och knappt rör på sig är de oftast helt omedvetna om.

jespauro
2014-12-23, 10:02
Ett av de största problemen många människor har idag är självinsikten. Att se sig själv i tredje-person och se vad man gör, och framförallt inte gör.
Stämmer in på F Ultra´s ord.
Vi människor är av naturen lata. Förmodligen lider du av ADD eller ADHD eller dylikt om du kan motsäga dig det. Eller som mig, jag är träningsberoende. Den enskilt största anledningen till att jag tränar 6-7ggr i veckan. Utöver det är jag en sjukt lat person men det tänker inte människor på eftersom jag tränar mycket mycket mer än genomsnittet.

Morty
2014-12-23, 13:47
Skulle dock efter att ha själv befunnit mig i situationen påstå att det faktiskt är en hel del medvetenhet också, människans hjärna är extremt bra på att lura sig själv. Dålig referens kanske men tittar man på alla de tv-program där de ska hjälpa feta personer så fattar de aldrig själva varför de är så feta för "de äter ju och motionerar helt rätt", att de faktiskt äter precis hur mycket som helst och knappt rör på sig är de oftast helt omedvetna om.

Det finns massor av intressanta modeller som syftar till att förmå en medveten ändring av ett ohälsosamt beteende men ingen är såklart hundraprocentig. De är alla intressanta och har bra poänger.
Några bra är:
Health Belief Model:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/The_Health_Belief_Model.pdf/page1-776px-The_Health_Belief_Model.pdf.jpg

Theory of Planned Behaviour:
http://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/MPH-Modules/SB/SB721-Models/Planned%20Behavior.png

Den kanske mest accepterade och använda är Transtheoretical Model & Stages of Change: (modellen är ju mycket större än vad denna lilla bild berättar)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Stages.jpg

tlk
2014-12-23, 14:30
Wests "Time for a change: putting the Transtheoretical (Stages of Change) Model to rest." är klart läsvärd om man är inbiten transteoretiker...

paropirat
2014-12-30, 12:48
I sin bok "Skitmat!" skiljer Jacob Gudiol på homeostatisk (fysiologisk) hunger och hedonisk hunger:

Den fysiologiska hungern byggs upp gradvis och känns mest i magregionen.


Den hedoniska hungern handlar mer om ett "sug" efter tillfällig njutning och belöning.

Kan rekommendera boken för övrigt!