handdator

Visa fullständig version : bra magövning?


Dennis012345
2014-12-15, 22:25
Hej

Hittar ingen bra magövning. Dem vanliga sittups eller de som man fäster ben med lutande bänk tycker jag inte ger mig nåt. Trots att jag även lägger på en 25vikt så är det inga problem. Får lixom ingen bra kontakt. Provat även kabelcrunch men lyfter hela magasinet utan problem, så jag antar att jag snarare lyfter fel än att jag har så stark mage.

Körde plankan idag med 10kgs vikt på ryggen och det känndes rätt bra, dock kändes det ett snäpp mer i ländryggen efter ett tag än magen. Ska det vara så?

Så är tacksam för några effektiva magövningar.

pezrulezhaakon
2014-12-15, 22:28
Hej

Hittar ingen bra magövning. Dem vanliga sittups eller de som man fäster ben med lutande bänk tycker jag inte ger mig nåt. Trots att jag även lägger på en 25vikt så är det inga problem. Får lixom ingen bra kontakt. Provat även kabelcrunch men lyfter hela magasinet utan problem, så jag antar att jag snarare lyfter fel än att jag har så stark mage.

Körde plankan idag med 10kgs vikt på ryggen och det känndes rätt bra, dock kändes det ett snäpp mer i ländryggen efter ett tag än magen. Ska det vara så?

Så är tacksam för några effektiva magövningar.

Vanliga crunches på golvet är fullt tillräckliga. Kan du ha nån utfyllnad i svanken och belastar dig tillräckligt, så räcker det.

Dennis012345
2014-12-15, 23:40
Hur långt upp ska man komma i vanliga crunches? Till knäna ?
Vad är skillnad mot de lutande ner med ben fästa?

Samt vad menar du med "kan du ha nån utfyllnad i svanken"?

Sen säger du att crunches är tillräckliga, för bålstabilitet och starkare + mer muskler?

Kör för övrigt sl 5x5 :)

Tack för svaret

Riktiga byggare
2014-12-16, 00:01
Jag får bättre kontakt med cablecrunchen när jag supersettar ab-wheel ( lagrad stång funkar) med benlyft före.

TABBYz
2014-12-16, 00:03
Bra magövningar är basövningar. Bänkpress (brygga såklart), marklyft, militärpress, stångrodd, knäböj. Alla dessa basövningar kommer ge dig en bra styrka och bra magmuskler. Dock så kommer du nog inte känna "bränner som fan kontakten" men det kommer hjälpa dig.

"Tips är att inte använda bälte då halva poängen försvinner :)

Nästadrag
2014-12-16, 00:20
Vanliga crunches på golvet är fullt tillräckliga. Kan du ha nån utfyllnad i svanken och belastar dig tillräckligt, så räcker det.

Vad tycker du om denna övning (hittade inget exempel på YT)

Crunch upp till knäna, ner precis så att skulderbladen tar i marken och vänd.
Använd en vikt bakom huvudet (armbågarna tar i vid knäna)

?

Diomedea exulans
2014-12-16, 00:29
Bra magövningar är basövningar. Bänkpress (brygga såklart), marklyft, militärpress, stångrodd, knäböj. Alla dessa basövningar kommer ge dig en bra styrka och bra magmuskler. Dock så kommer du nog inte känna "bränner som fan kontakten" men det kommer hjälpa dig.

"Tips är att inte använda bälte då halva poängen försvinner :)

Tar bänkpress verkligen på magen? *jorgen*

svenbanan
2014-12-16, 00:51
Hur långt upp ska man komma i vanliga crunches? Till knäna ?
Vad är skillnad mot de lutande ner med ben fästa?

Samt vad menar du med "kan du ha nån utfyllnad i svanken"?

Sen säger du att crunches är tillräckliga, för bålstabilitet och starkare + mer muskler?

Kör för övrigt sl 5x5 :)

Tack för svaret

Han menar säkerligen att det är bra att ha svankstöd. Typ en hoprullad handduk eller speciell dyna eller nåt liknande.

Om knäna och höften är böjda så är det svårare att dra sig upp med musklerna som går över höftleden (eftersom denna reda är böjd) typ höftböjare odyl.

Om man böjer i knä/höft så blir momentarmen kortare för gravitationskraften som trycker nedåt på benen. Dvs benen blir lättare och man kan ha svårt att få upp överkroppen från golvet (vid en situp) eftersom höften lyfter från golvet. Lösningen på det problemet kan vara att förankra fötterna.

Vid crunches så försöker man böja ryggraden framåt (dvs få bröstet närmare höften) utan att böja i höftleden. Dvs om man ligger på rygg så ska man gå från lätt svank till att ryggen istället blir krum. Dvs först rätar man ut svanken så ryggen blir rak, och sedan fortsätter man rörelsen så att man blir lätt framåtböjd istället. Observera att svanken alltså är i kontakt med marken/stödet hela tiden och att det bara är övre delen av ryggen som lyfter från underlaget. Så det räcker i princip med att skuldrorna lämnar golvet (om svanken är kvar).

En situp är i princip i crunch där man också böjer i höftleden. Dvs man börjar som en crunch och fullföljer genom att även böja ihop höftleden.

Skillnaden på att göra dessa på nedåtlutande bänk eller horisontellt på marken är att det blir jobbigare om man kör lutande pga gravitationen och hur den verkar på överkroppen.

Du kan även köra bägge typerna av rörelse från "andra hållet". Dvs du kan cruncha magmusklerna fast det är höften och svanken som lyfter från underlaget medans övre delen av ryggen har kontakt hela tiden. Detta brukar kallas reverse crunch. Och du kan kombinera detta med att böja i höften (som vid en situp). Fast i detta fall får man börja rörelsen med att böja i höften. Dvs ligga på rygg på marken och lyfta upp benen mot taket och avsluta med att trycka upp höften från marken. Vill man göra denna övning tuffare så ligger man på rygg på en sluttande bänk (fötterna nedåt) eller hänger i en pullupstång.

Vill du träna för bålstabilitet skulle jag rekomendera plankan och liknande övningar.

PureWhey
2014-12-16, 01:03
Bra magövningar är basövningar. Bänkpress (brygga såklart), marklyft, militärpress, stångrodd, knäböj. Alla dessa basövningar kommer ge dig en bra styrka och bra magmuskler. Dock så kommer du nog inte känna "bränner som fan kontakten" men det kommer hjälpa dig.

"Tips är att inte använda bälte då halva poängen försvinner :)

Hur mycket tränas rectus abdominis då?
Vilken poäng försvinner om man använder bälte?

svenbanan
2014-12-16, 01:17
Hur mycket tränas rectus abdominis då?
Vilken poäng försvinner om man använder bälte?

Det kan väl kanske tänkas att raka magmuskeln tränas isometriskt i dessa övningar. Dvs man kontraherar ryggsträckarna samtidigt som magmusklerna för att få ytterligare stabilitet i området.

Använder man bälte skapas väl en del stabilitet genom att man trycker ut magen mot bältet. Vilka muskler som gör detta har jag inte koll på. Men man lär väl inte använda musklerna på exakt samma sätt som ifall man är tvungen att skapa "ett eget bälte" genom att spänna transversus abdominis mfl.

Personligen tycker jag ryckböj tar helt sjukt bra på magen. Men jag tror det är främst transversus.

Owe
2014-12-16, 01:59
Tar bänkpress verkligen på magen? *jorgen*

NEJ ! Det gör inte heller marklyft, som många har fått för sig, ock är det så att många övningar är core/stabiltering övningar för inre delen av magmuskulatur som svara bra på statisk träning, så det är inte helt falsk men det är inte heller helt sant då jag tror dom flesta syftar på den synliga magmusklen :rectus abdominis när man frågar efter bra övningar för magmuskeln.


Magmuskeln är nog den mest "feltränade" och missförstådda muskeln man ser i tränings sammanhang med en uppsjö av myter, men jag ska försöka bena ut varför det är så och hur man tränar den.

1. Magmuskelen kan till viss del jämföras med biceps= dom flesta är med på att biceps funktion är att från rak arm kunna böja armen med hjälp av biceps.

Fine, men magmuskelens funktion då, ja det är att kunna vrida/lyfta BÄKENET mot bröstkorgen
Och inget annat än det!

2. Så ben lyft som man oftast ser dom göra på gym har INGET med mage att göra! Det man tränar är höftböjaren .

Men säger någon: det känns ju som fan i magen när jag kör ben lyft, så då måste det ju träna magen eller hur!?

Nej, det man känner av är att magen krampar pga att den stabiliserar under ben lyften.
Detta kan jämföras med någon som står o kör tunga biceps curl med dålig form. Man svingar upp stången första biten till ca hälften och sen möter man detta med att böja på ryggen bakåt i övre del, den faktiska sträckan som biceps får jobba kanske blir någon cm, men lik förbannat så känns det i biceps= statisk träning.

Om man vill göra "ben lyft" för mage, så går det (även om man sällan ser någon göra det korekt ).
Då startar man med att dra upp knäna till parallellt med golvet (eller som vissa säger till 90 grader) , från det läget drar man knäna mot bröstkorgen.

3.Spänna fast fötter, knä mm kommer endast göra att höftböjaren koppas in och mindre belastning kommer magen få.

4.Det finns även personer som kommer få stora problem med kunna träna mage.
Dessa är personer som är väldigt stela i korsryggen att dom inte kan göra "katten" = att stå på händer o knä och runda ryggen uppåt som en arg katt. Kan man inte göra den övningen så är det dömt att misslyckas, är att jämföra med att inte kunna böja armen och tro man kan träna biceps.

5. Av min egen erfarenhet och dom jag har tränat, så vill jag säger att det finns ingen muskel som mage som är beroende av att man hittar känslan!
Så detta med snabba svankande sittupps går helt bort.


Hoppas detta hjälpte något, helst hade velat visa ett klipp hur man bör utföra olika övningar och även visat några nya som fungerar väldigt bra och jag själv kommit på (har alla fall inte sett någon göra dom innan) men jag har tyvärr inte möjlighet eller kundskap om hur man gör sånt.

Riktiga byggare
2014-12-16, 02:42
2. Så ben lyft som man oftast ser dom göra på gym har INGET med mage att göra! Det man tränar är höftböjaren .
Jäpp många har dålig teknik på sina benlyft men det är synd att döma ut övningen för det. Din instruktion att 'dra knäna mot magen' är heller ingen höjdare. Det är bäckenet som ska crunchas upp.


3.Spänna fast fötter, knä mm kommer endast göra att höftböjaren koppas in och mindre belastning kommer magen få.


Nej. Ibland är det en stor fördel beroende på hur rörligheten i ryggraden ser ut samt viktfördelning över-/underkropp.

Owe
2014-12-16, 03:05
Nej. Ibland är det en stor fördel beroende på hur rörligheten i ryggraden ser ut samt viktfördelning över-/underkropp.

Antar du skrev detta med :"Jäpp många har dålig teknik på sina benlyft men det är synd att döma ut övningen för det. Din instruktion att 'dra knäna mot magen' är heller ingen höjdare. Det är bäckenet som ska crunchas upp.

jag dömmer ut BEN LYFT inte knä lyft och som jag beskrev det, så var min poäng just det att det blir det är bäckenet som ska crunchas upp!

Hur lyckas du annas dra knäna mot bröstkorgen och inte bäckenet följer med upp, men om det var otydligt så (?) var det det jag menade med den övningen, så vi är helt eniga om att det är bäckenet som ska röra på dig för det ska bli magträning.

Men det du skev ovan håller jag inte med om, ifall du syftade till att man ska låsa fast fötter?

Jobbat med detta i många år och är med på detta med viktfördelning över-/underkropp, men det kommer man runt med använda ett rep eller dyligt så man kan focusera på dra med magen och hjälpa till med repet till man fått upp styrkan i magen.

Riktiga byggare
2014-12-16, 05:16
Men det du skev ovan håller jag inte med om, ifall du syftade till att man ska låsa fast fötter?

Jobbat med detta i många år och är med på detta med viktfördelning över-/underkropp, men det kommer man runt med använda ett rep eller dyligt så man kan focusera på dra med magen och hjälpa till med repet till man fått upp styrkan i magen.

Det handlar inte om styrka. Redan vid vanliga situps vill mina ben lätta och eftersom jag gärna håller en 20-kilos platta under hakan så måste jag låsa fötterna med knän och höfter i 90 grader för att kunna sitta upp. Du vill säkert säga att jag kommer använda höftböjarna men det stämmer inte. Måste bara ha stödet för att inte höfterna och benen ska lätta.

Illustrerade mannen
2014-12-16, 11:31
Hej

Hittar ingen bra magövning. Dem vanliga sittups eller de som man fäster ben med lutande bänk tycker jag inte ger mig nåt. Trots att jag även lägger på en 25vikt så är det inga problem. Får lixom ingen bra kontakt. Provat även kabelcrunch men lyfter hela magasinet utan problem, så jag antar att jag snarare lyfter fel än att jag har så stark mage.

Körde plankan idag med 10kgs vikt på ryggen och det känndes rätt bra, dock kändes det ett snäpp mer i ländryggen efter ett tag än magen. Ska det vara så?

Så är tacksam för några effektiva magövningar.

Mycket "anatomisnack" här som vanligt... Jag har skaplig mage och jag kör dragonflags och brutalbänk. Stort fokus på "form" för att verkligen använda magmusklerna så mycket som möjligt. Sen är ju din fett% väldigt viktig för hur dina magmuskler "ser ut"...

r1kkie
2014-12-16, 11:39
Hej

Hittar ingen bra magövning. Dem vanliga sittups eller de som man fäster ben med lutande bänk tycker jag inte ger mig nåt. Trots att jag även lägger på en 25vikt så är det inga problem. Får lixom ingen bra kontakt. Provat även kabelcrunch men lyfter hela magasinet utan problem, så jag antar att jag snarare lyfter fel än att jag har så stark mage.

Körde plankan idag med 10kgs vikt på ryggen och det känndes rätt bra, dock kändes det ett snäpp mer i ländryggen efter ett tag än magen. Ska det vara så?

Så är tacksam för några effektiva magövningar.

Du drar med sannolikhet bara med höftböjarna och inte magen när du låser fast dig. Lägg dig på golvet placera hälarna dikt an mot rumpan sen gör du en crunches så långt upp du kan komma.

z_bumbi
2014-12-16, 11:54
Tar bänkpress verkligen på magen? *jorgen*

Om man inte har en helt kass teknik så gör den det. Däremot hjälper sällan den magträning man får av den vanliga träningen till för att bli tillräckligt stark i bålen så det är lite meningslöst att räkna upp alla övningar man kör och säga att de tränar magen/bålen.

Loke
2014-12-16, 11:58
Hmm, det enda jag känner i magen vid bänkpress är en lätt stretch om jag tagit det lugnt med svankandet ett tag... Jag tror inte jag har helt kass teknik.

Huungg
2014-12-16, 12:15
Är maghjulet en bra övning?

pezrulezhaakon
2014-12-16, 12:24
Hur långt upp ska man komma i vanliga crunches? Till knäna ?
Vad är skillnad mot de lutande ner med ben fästa?

Samt vad menar du med "kan du ha nån utfyllnad i svanken"?

Sen säger du att crunches är tillräckliga, för bålstabilitet och starkare + mer muskler?

Kör för övrigt sl 5x5 :)

Tack för svaret

Så långt du kan föra bröstkorgen mot höften.
En utfyllnad i svanken kan vara en ihoprullad handduk, eller "pilatesmatta".

Om du fäster fötterna så kopplar du in mer av höftböjarna, vilket minskar själva magträningen.
Crunches lämpar sig mest för muskelbygge, men är överförbar på styrka och bålstabilitet.
Magmusklerna är bara en del av bålstabiliteten.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 12:27
Vad tycker du om denna övning (hittade inget exempel på YT)

Crunch upp till knäna, ner precis så att skulderbladen tar i marken och vänd.
Använd en vikt bakom huvudet (armbågarna tar i vid knäna)

?

Beror på hur det specifika utförandet ser ut. Det du beskriver kan utföras på 1000-tals olika sätt med varierande effekt och kvalitet.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 12:32
Är maghjulet en bra övning?

Maghjulet korrekt utförd är en bålstabilitetsövning.

Däremot är väldigt många för svaga för den svårighetsgraden de valt. Övningen ställer stort krav på stabil axelled.
Fördelen med övningen är att den är hyfsat enkel att individanpassa.

Loke
2014-12-16, 12:35
Jag tycker maghjulet kan ta rätt ordentligt på de ytliga magmusklerna.

Snubben
2014-12-16, 12:49
Jag vill slå ett slag för kabelcrunch. Om man väl hittar rätt teknik så man prickar rätt så är den riktigt härlig att köra, vill faktiskt hävda att den (lilla) utveckling jag har haft på min mage är direkt relaterat till just den typen. Fast den är svår för det gäller att verkligen hitta rätt teknik, hur man gör för att "dra ut" musklerna så de är utspända och hur man gör för att "cruncha". Jag har fått experimentera med vinkeln som man står i (höften och uppet), hur jag ska arbeta med magen (andning, fokus), hur knäna ska stå, hur man ska ... gunga (röra sig.. vet inte hur jag ska förklara det).

Min magträning består av kabelcrunch och benlyft, sen kanske jag itne direkt har magen som alla är avis på men det har gett resultat för mig.

Han på youtube ... "Ben Doaizoioakam"-nånting (som många här på kolo verkar följa) har en video om just detta och vad han tycker man ska tänka på, den hjälpte mig mycket.

Spunken
2014-12-16, 13:19
Jag kan varmt rekommendera så kallade "knees to elbows", dvs att du hänger i en pullupstång eller liknande och försöker sedan nudda armbågarna med dina knän.

shut teh face
2014-12-16, 14:59
Vad tycker ni om benlyft i ställning? Raka ben och upp så långt som möjligt (typ upp till bröstkorgen)

http://movies.styrkeprogrammet.se/exercise_thumbnails_420x336/thumbnail_1_exercise_133.jpg

Är det primärt en övning för höftböjaren?

pezrulezhaakon
2014-12-16, 15:49
Vad tycker ni om benlyft i ställning? Raka ben och upp så långt som möjligt (typ upp till bröstkorgen)

http://movies.styrkeprogrammet.se/exercise_thumbnails_420x336/thumbnail_1_exercise_133.jpg

Är det primärt en övning för höftböjaren?

Ja. Primärt höftböjarövning. Ingen dålig övning alls, bara att väääldigt många inte utför den korrekt.

Snubben
2014-12-16, 15:51
Vad tycker ni om benlyft i ställning? Raka ben och upp så långt som möjligt (typ upp till bröstkorgen)

http://movies.styrkeprogrammet.se/exercise_thumbnails_420x336/thumbnail_1_exercise_133.jpg

Är det primärt en övning för höftböjaren?

Ja. Primärt höftböjarövning. Ingen dålig övning alls, bara att väääldigt många inte utför den korrekt.

Dum följdfråga: Det där juh ... benlyft (väl). Är det dumt att köra den om man vill träffa magen från en annan vinkel?

När jag kör den så fokuserar jag på kontakt, andas ut, lyft uppåt (just nu knäna med benen något utsträckt och så försöker jag ... rulla upp magen (tänk höft/lår ska upp mot ansiktet).

shut teh face
2014-12-16, 15:55
Jag älskar den övningen, men jag har alltid tänkt att jag tränat magen. :)

Snubben
2014-12-16, 15:58
Det känns i magen, så något rätt bör man (förhoppningsvis) göra.

shut teh face
2014-12-16, 16:04
Det känns i magen, så något rätt bör man (förhoppningsvis) göra.
Jo det gör jag också men om det är som Owe skriver, att magen snarare krampar för att stabilisera benlyften.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 16:05
Dum följdfråga: Det där juh ... benlyft (väl). Är det dumt att köra den om man vill träffa magen från en annan vinkel?

När jag kör den så fokuserar jag på kontakt, andas ut, lyft uppåt (just nu knäna med benen något utsträckt och så försöker jag ... rulla upp magen (tänk höft/lår ska upp mot ansiktet).

Om du samtidigt har en integrerad crunchrörelse i benlyftet, så tränar du magen mer. Men då är det viktigt att du inte sparkar upp benen kraftigt, för då kan magträningen minska till nära nog noll.

Du bör således undvika att pendla kraftigt med benen.

Owe
2014-12-16, 16:06
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tar bänkpress verkligen på magen?

Om man inte har en helt kass teknik så gör den det. Däremot hjälper sällan den magträning man får av den vanliga träningen till för att bli tillräckligt stark i bålen så det är lite meningslöst att räkna upp alla övningar man kör och säga att de tränar magen/bålen.

Då säger jag väl det en gång till: NEJ! varken bänk eller mark tränar magen!
Inte mer än vad ovanstående övningar skulle träna biceps.

Så det handlar inte om kass teknik, utan man fått en kass lektion i anatomi ;)

Sen förstår jag inte vad dom här dumheterna att man tränar mage i bänk o mark kommer från, har sett många påstår det?

Ja dom ger bål styrka, men det är inte samma sak som träna den synliga magmuskelen.

shut teh face
2014-12-16, 16:10
Om du samtidigt har en integrerad crunchrörelse i benlyftet, så tränar du magen mer. Men då är det viktigt att du inte sparkar upp benen kraftigt, för då kan magträningen minska till nära nog noll.

Du bör således undvika att pendla kraftigt med benen.
Sakta upp, sakta ned?
Har du länk till en film som visar korrekt utförande?

Owe
2014-12-16, 16:12
Vad tycker ni om benlyft i ställning? Raka ben och upp så långt som möjligt (typ upp till bröstkorgen)

http://movies.styrkeprogrammet.se/exercise_thumbnails_420x336/thumbnail_1_exercise_133.jpg

Är det primärt en övning för höftböjaren?

Det är en jätte bra övning för magen rätt utförd, vilket bilden inte visar.

Om personen på bilden istället hade böjt knäna 90 grader och från de läget
dragit knäna upp mot bröstkorgen, så är det en dunder övning som är rätt jobbig.

Owe
2014-12-16, 16:13
Jo det gör jag också men om det är som Owe skriver, att magen snarare krampar för att stabilisera benlyften.

Kul att se det är någon som läser o förstår det man skriver :)

shut teh face
2014-12-16, 16:13
Det är en jätte bra övning för magen rätt utförd, vilket bilden inte visar.

Om personen på bilden istället hade böjt knäna 90 grader och från de läget
dragit knäna upp mot bröstkorgen, så är det en dunder övning som är rätt jobbig.
Ok, det förklarar varför den är jobbigare med böjda knän jämfört med raka ben. Jag funderade på det häromdagen ..

Snubben
2014-12-16, 16:21
Om du samtidigt har en integrerad crunchrörelse i benlyftet, så tränar du magen mer. Men då är det viktigt att du inte sparkar upp benen kraftigt, för då kan magträningen minska till nära nog noll.

Du bör således undvika att pendla kraftigt med benen.

Jag hänger i en ribbstol

http://veckorevyn-static-cdn.bonnierdigitalservices.se/scaled/500x292/Global/VeckoRevyn%20ny/LOL/disco/ribbstolar2.jpg?h=765b50c7fe67dd5f6803be4ba1919bdc

Gissar på att det inte bör vara helt tokigt med ribbstol (eller?), vill verkligen känna magen i bästa möjliga mån och givetvis, kontrollerat upp och kontrollerat ner (förutom på de två sista, då är det bara att kriga ;) )

Tack för all input :thumbup:

Snubben
2014-12-16, 16:23
Det är en jätte bra övning för magen rätt utförd, vilket bilden inte visar.

Om personen på bilden istället hade böjt knäna 90 grader och från de läget
dragit knäna upp mot bröstkorgen, så är det en dunder övning som är rätt jobbig.

Vad är skillnaden mot "raka" ben och böjda?

pezrulezhaakon
2014-12-16, 16:24
Sakta upp, sakta ned?
Har du länk till en film som visar korrekt utförande?

Hellre saktare ner än upp iallafall. Så länge man kontrollerar varje millimeter av rörelsen åt båda håll så är det korrekt.
Antingen väljer man att endast köra den som höftböjarövning, varpå man fixerar höften, eller så integrerar man crunchrörelsen i benlyftet.

Det går även att endast köra crunchrörelsen i övningen, fast det kräver en hel del styrka av utövaren. Inte många som fixar det. Tanken är att vara 100% passiv i höftrörelsen.

Hur sträckta ben man väljer är en fråga om belastning.

Owe
2014-12-16, 16:25
Ok, det förklarar varför den är jobbigare med böjda knän jämfört med raka ben. Jag funderade på det häromdagen ..

Ja det finns minst tre förklaringar på det:

1.med raka ben är det många som startar med att ha benen hängande och sen svingar upp benen.
då höftböjaren kommer göra jobbet så blir det lättare pga:

2 höftböjaren har mycket bättre utväxling än vad magen har.

3. den är också starkare än magen, då den lättar får träning i andra övningar.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 16:28
Jag hänger i en ribbstol

http://veckorevyn-static-cdn.bonnierdigitalservices.se/scaled/500x292/Global/VeckoRevyn%20ny/LOL/disco/ribbstolar2.jpg?h=765b50c7fe67dd5f6803be4ba1919bdc

Gissar på att det inte bör vara helt tokigt med ribbstol (eller?), vill verkligen känna magen i bästa möjliga mån och givetvis, kontrollerat upp och kontrollerat ner (förutom på de två sista, då är det bara att kriga ;) )

Tack för all input :thumbup:

Vi leker med tanken att du ska försöka nudda händerna med tårna. ��
Nä, huvudsaken är att du försöker dra höften närmare bröstkorgen.

Raka eller böjda ben är en belastningsfråga.

Owe
2014-12-16, 16:29
Hellre saktare ner än upp iallafall. Så länge man kontrollerar varje millimeter av rörelsen åt båda håll så är det korrekt.
Antingen väljer man att endast köra den som höftböjarövning, varpå man fixerar höften, eller så integrerar man crunchrörelsen i benlyftet.

Det går även att endast köra crunchrörelsen i övningen, fast det kräver en hel del styrka av utövaren. Inte många som fixar det. Tanken är att vara 100% passiv i höftrörelsen.

Hur sträckta ben man väljer är en fråga om belastning.

Mja, men det finns en annan belastning att tänka på med.
med raka ben ökar belastningen på korsryggen negativt.

Men anas var jag enig med dig :)

pezrulezhaakon
2014-12-16, 16:34
Mja, men det finns en annan belastning att tänka på med.
med raka ben ökar belastningen på korsryggen negativt.

Men anas var jag enig med dig :)

Det behöver inte alls vara negativt. Om magen är stark nog att hantera den ökade belastningen så är problemet löst.
Att väldigt många inte har den styrkan visar sig tydligt på gymmet.

Owe
2014-12-16, 16:43
Det behöver inte alls vara negativt. Om magen är stark nog att hantera den ökade belastningen så är problemet löst.
Att väldigt många inte har den styrkan visar sig tydligt på gymmet.

Nej, med raka ben kommer du per automatik att svanka som inte är bra för diskarna.
Att vara SÅ stark i magmuskelaturen så man inte svankar, ja det är typ elit gymnaster som klara av.

Så raka ben är inget att rekommendera, alla fall inte i första läget.

Snubben
2014-12-16, 16:47
Då jag vet mina egna begränsningar så blir det bara en enkel blå platta hängandes mellan fötterna i framtiden.

Tack för all information! Nu blir det till gymmet för att testa, vrida, böja och känna efter. :thumbup:

Owe
2014-12-16, 16:59
Då jag vet mina egna begränsningar så blir det bara en enkel blå platta hängandes mellan fötterna i framtiden.

Tack för all information! Nu blir det till gymmet för att testa, vrida, böja och känna efter. :thumbup:

Bra inställning !

Som jag skrev tidigare, så vill jag mena att träna mage är väldigt mycket att känna efter.

Jag har en special övning som jag brukar lära ut, som handlar just om att hitta känslan, och många gånger har mina klienter givet uttryck för att: men det tar ju inget, och jag säger försök hitta kontakt med magen, vrid lite vänster höger hitta känslan.
Sen går det någon vecka sen brukar dom komma o säga : den där magövningen du visade mig, skit va bra den var .

pezrulezhaakon
2014-12-16, 17:05
Nej, med raka ben kommer du per automatik att svanka som inte är bra för diskarna.
Att vara SÅ stark i magmuskelaturen så man inte svankar, ja det är typ elit gymnaster som klara av.

Så raka ben är inget att rekommendera, alla fall inte i första läget.

Nej. Du svankar för att magen är för svag. Annars händer det inte.
Jag har inga problem att ha raka ben och jag är långtifrån en elitgymnast.

Owe
2014-12-16, 17:14
Nej. Du svankar för att magen är för svag. Annars händer det inte.

Läs igen !

Jag sa inte att det inte stämmer, men SÅ stark mage är jätte sällsynt.
Elit gymnaster fixar det, men vanliga dödliga är det ovanligt, inget att rekommendera i första läget till någon som vill bli stark i magmuskelaraturen .

Och med tanke det var vad TS frågade efter.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 17:27
Läs igen !

Jag sa inte att det inte stämmer, men SÅ stark mage är jätte sällsynt.
Elit gymnaster fixar det, men vanliga dödliga är det ovanligt, inget att rekommendera i första läget till någon som vill bli stark i magmuskelaraturen .

Och med tanke det var vad TS frågade efter.

Man kan vara rätt dödlig och klara av det. Har tränat många vanliga motionärer som klarar det utan några större problem.
Man får ha svart bälte i inaktivitet och soffsittande för att inte klara det efter lite träning.
Många vet inte ens hur de ska göra, och då är det snarare en fråga om kontroll än om styrka.

filmjölk
2014-12-16, 17:41
Jag har en bra som säkert har ett namn men jag vet ej detta namn.

Lägg dig i bänkpressen, kila fast fötterna under bänken, lyft ut stången (lätt lastad, 50kg räcker gott och väl om du inte tränat övningen innan). så med stången på raka armar, gör sit-ups. Givetvis rör du i axelled så att stången är i "bänkpressposition" i botten, och "militärpressposition" i toppen. 2-3 set med 5-10 reps och din mage kommer vara helt mör.

tlk
2014-12-16, 17:48
Bra magövningar är basövningar. Bänkpress (brygga såklart), marklyft, militärpress, stångrodd, knäböj. Alla dessa basövningar kommer ge dig en bra styrka och bra magmuskler. Dock så kommer du nog inte känna "bränner som fan kontakten" men det kommer hjälpa dig.

"Tips är att inte använda bälte då halva poängen försvinner :)

Marklyft, militärpress, stångrodd och knäböj är inte bra magövningar.

Owe
2014-12-16, 18:12
Man kan vara rätt dödlig och klara av det. Har tränat många vanliga motionärer som klarar det utan några större problem.
Man får ha svart bälte i inaktivitet och soffsittande för att inte klara det efter lite träning.
Många vet inte ens hur de ska göra, och då är det snarare en fråga om kontroll än om styrka.

Det skulle jag verkligen vilja se!!!

Du får ursäkta men det här känns mer som : "pissa längs tävling" från din sida.
Ja du har över 5000 tusen inlägg så man ska väl inte fråga sätta dig,,eller?

Well, bara för jag inte har skrivet så mycket på forumet betyder inte att jag inte kan backa upp det jag skrivet.
Har instruerat i över 25 år, har utbildning inom det, är väldigt intresserad av anatomi , något jag läser gärna ( min senaste bok var atlas of anatomy utgiven 2008)på toppen av det har jag en vän som är professor i anatomi som jag bollar tankar med.

Och så sent som igår pratade vi just om detta med svank o diskbrock, inget att ta lätt på.

Generellt är magmuskelaraturen något som inte är den som är så tränad/stark, att ge nybörjare program med raka ben lyft vill jag mena är oansvarigt.

Owe
2014-12-16, 18:18
Marklyft, militärpress, stångrodd och knäböj är inte bra magövningar.

plus på den!
Och jag förstår fortfarande var dessa påstående kommer från?
Magmuskelen är lika (eller mindre) involverad i dessa övningar som biceps är.

Owe
2014-12-16, 18:22
Jag har en bra som säkert har ett namn men jag vet ej detta namn.

Lägg dig i bänkpressen, kila fast fötterna under bänken, lyft ut stången (lätt lastad, 50kg räcker gott och väl om du inte tränat övningen innan). så med stången på raka armar, gör sit-ups. Givetvis rör du i axelled så att stången är i "bänkpressposition" i botten, och "militärpressposition" i toppen. 2-3 set med 5-10 reps och din mage kommer vara helt mör.

Du får ursäkta, men denna gång hade det varit jätte intressant att se det på ett klipp!

Men spontant känns det som du upplever att magmusklerna krampar, vilket inte är samma sak som bra träning för dessa.

pezrulezhaakon
2014-12-16, 18:31
Det skulle jag verkligen vilja se!!!

Du får ursäkta men det här känns mer som : "pissa längs tävling" från din sida.
Ja du har över 5000 tusen inlägg så man ska väl inte fråga sätta dig,,eller?

Well, bara för jag inte har skrivet så mycket på forumet betyder inte att jag inte kan backa upp det jag skrivet.
Har instruerat i över 25 år, har utbildning inom det, är väldigt intresserad av anatomi , något jag läser gärna ( min senaste bok var atlas of anatomy utgiven 2008)på toppen av det har jag en vän som är professor i anatomi som jag bollar tankar med.

Och så sent som igår pratade vi just om detta med svank o diskbrock, inget att ta lätt på.

Generellt är magmuskelaraturen något som inte är den som är så tränad/stark, att ge nybörjare program med raka ben lyft vill jag mena är oansvarigt.

Det är inte oansvarigt att träna nybörjare i det. Det är oansvarigt att acceptera ett kasst och överdrivet riskfyllt utförande när man är instruktör. Två skilda saker.

Jag blir gärna ifrågasatt. Men då får man ställa genomtänkta motargument.
Jag skiter i antal inlägg nån har.

tlk
2014-12-16, 18:35
plus på den!
Och jag förstår fortfarande var dessa påstående kommer från?
Magmuskelen är lika (eller mindre) involverad i dessa övningar som biceps är.


Finns, för övrigt, någon EMG-studie som visar på att tung stångcurl köttar magmusklerna mer än tung knäböj. Inte för att EMG-studier är det enda man ska hänga i julgranen liksom.. men wtf basövningar för bålstyrka. Jag blir så trött.





http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1231/jacobdiagramboej1.jpg

KB90 är knäböj med 90 % av max, RB90 är ryckböj med 90 % av 1RM i den övningen, Planka är plankan, S.pla är sidoplanka, Fällk. är fällkniv och sit-up är sit-up med raka ben.

Regards, http://tyngre.se/artiklar/maestarmoetet-ryckboej-vs-knaeboej/

Owe
2014-12-16, 18:37
Det är inte oansvarigt att träna nybörjare i det. Det är oansvarigt att acceptera ett kasst och överdrivet riskfyllt utförande när man är instruktör. Två skilda saker.

Jag blir gärna ifrågasatt. Men då får man ställa genomtänkta motargument.
Jag skiter i antal inlägg nån har.

Som sagt jag skulle vilja se din "nybörjare" göra den övningen utan svanka !

Det känns fotande som "pissa längst" istället för : o fan

Owe
2014-12-16, 18:46
Finns, för övrigt, någon EMG-studie som visar på att tung stångcurl köttar magmusklerna mer än tung knäböj. Inte för att EMG-studier är det enda man ska hänga i julgranen liksom.. men wtf basövningar för bålstyrka. Jag blir så trött.





http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1231/jacobdiagramboej1.jpg



Regards, http://tyngre.se/artiklar/maestarmoetet-ryckboej-vs-knaeboej/

Tackar för den!
Lite syn att det inte framkommer vad KB90 och RB90 är, men du kanske vet?

Ja, enig med dig, man blir trött på personer som hävdar saker som inte ens lärt sig grundläggande anatomi.

tlk
2014-12-16, 19:03
Tackar för den!
Lite syn att det inte framkommer vad KB90 och RB90 är, men du kanske vet?


Det står i mitt inlägg vad KB90 och RB90 betyder.


"KB90 är knäböj med 90 % av max, RB90 är ryckböj med 90 % av 1RM i den övningen, Planka är plankan, S.pla är sidoplanka, Fällk. är fällkniv och sit-up är sit-up med raka ben. "

pezrulezhaakon
2014-12-16, 19:13
Som sagt jag skulle vilja se din "nybörjare" göra den övningen utan svanka !

Det känns fotande som "pissa längst" istället för : o fan

Jag behöver inte bevisa något som jag själv sett under mina instruktioner.
Sålänge klienten har den muskelkontrollen som krävs är inte styrkan så långt borta.
Likaväl har jag sett riktigt starka individer helt misslyckas med att hålla svanken, pga att muskelkontrollen inte finns där. De vet inte hur de ska spänna. Så enkelt är det.

svenbanan
2014-12-16, 19:50
Finns, för övrigt, någon EMG-studie som visar på att tung stångcurl köttar magmusklerna mer än tung knäböj. Inte för att EMG-studier är det enda man ska hänga i julgranen liksom.. men wtf basövningar för bålstyrka. Jag blir så trött.





http://umbracocms.blob.core.windows.net/media/1231/jacobdiagramboej1.jpg



Regards, http://tyngre.se/artiklar/maestarmoetet-ryckboej-vs-knaeboej/

Känns ju som om det borde variera hur bra olika knäböjsvarianter tar på magen beroende på vilken teknik (eller brist på) man använder. Då jag körde en hel del ryckböj (som plågade min bålstabilitet väldigt bra) så hade rätt stora tendenser att "fällkniva framåt" pga dålig rörlighet i framförallt fotleder. Men har man klockren teknik tar det säkerligen mindre...

tlk
2014-12-16, 20:14
Känns ju som om det borde variera hur bra olika knäböjsvarianter tar på magen beroende på vilken teknik (eller brist på) man använder. Då jag körde en hel del ryckböj (som plågade min bålstabilitet väldigt bra) så hade rätt stora tendenser att "fällkniva framåt" pga dålig rörlighet i framförallt fotleder. Men har man klockren teknik tar det säkerligen mindre...

Jo då. Självklart kommer hur mycket du aktiverar en viss muskel bero på din teknik och individuella anatomi... Men du får köra knäböj på mycket konstigt sätt om du ska få bra träning för rectus. Tänk kontrahering mot motstånd och full ROM i rectus.. I knäböj? I militärpress? Osv. Även om du fällknivar framåt så är det ju inte på grund av att du kontraherara rectus mot motstånd liksom utan mer för att du inte lyckas hålla formen.

Du får lite "statisk" träning visst... men knappast så det räcker för att bygga en stark core. "stark nog" för att göra knäböj får du säkert av det dock... vilket förefaller vara "good enough" för många.


Det är mina 2 eurocent i det här. För övrigt tycker jag att magträning gärna ska göras reaktivt. Mark Phillippi och Mike Mahler slängde ihop en tränings-DVD med lite coreövningar som ger något av ett exempel på hur jag menar... hittas på youtube.

svenbanan
2014-12-16, 22:30
Jo då. Självklart kommer hur mycket du aktiverar en viss muskel bero på din teknik och individuella anatomi... Men du får köra knäböj på mycket konstigt sätt om du ska få bra träning för rectus. Tänk kontrahering mot motstånd och full ROM i rectus.. I knäböj? I militärpress? Osv. Även om du fällknivar framåt så är det ju inte på grund av att du kontraherara rectus mot motstånd liksom utan mer för att du inte lyckas hålla formen.

Du får lite "statisk" träning visst... men knappast så det räcker för att bygga en stark core. "stark nog" för att göra knäböj får du säkert av det dock... vilket förefaller vara "good enough" för många.


Det är mina 2 eurocent i det här. För övrigt tycker jag att magträning gärna ska göras reaktivt. Mark Phillippi och Mike Mahler slängde ihop en tränings-DVD med lite coreövningar som ger något av ett exempel på hur jag menar... hittas på youtube.

Ja, jag tror inte jag påstått att man får ett bra sexpack av ryckböj. Däremot att man kan få god bålstabilitetsträning (men förmodligen mer transversus än rectus). Särskilt om man har lite rutten teknik som mig... ;)

Dragonflags/bodylever är ju också till stora delar statisk för rectus. Den tror jag nog ger sjujäkla bra träning för nämnade muskel. Marklyft brukar ju framhävas som den primära ävningen för raka ryggmuskeln, och den är ju också (förhoppningsvis) rätt statisk.

filmjölk
2014-12-16, 23:20
Du får ursäkta, men denna gång hade det varit jätte intressant att se det på ett klipp!

Men spontant känns det som du upplever att magmusklerna krampar, vilket inte är samma sak som bra träning för dessa.

Skall försöka filma den. Jag har inte kommit på den själv, har sett den på youtube (men hittar inte det klippet heller)

tlk
2014-12-17, 08:19
Ja, jag tror inte jag påstått att man får ett bra sexpack av ryckböj. Däremot att man kan få god bålstabilitetsträning (men förmodligen mer transversus än rectus). Särskilt om man har lite rutten teknik som mig... ;)

Dragonflags/bodylever är ju också till stora delar statisk för rectus. Den tror jag nog ger sjujäkla bra träning för nämnade muskel. Marklyft brukar ju framhävas som den primära ävningen för raka ryggmuskeln, och den är ju också (förhoppningsvis) rätt statisk.

Alltså jo jo, det är inget fel på statiskt träning. Och som du säger så är dragonfly och lever sköna övningar. Brukar själv köra dem när jag tränar lite mage t.ex. just för att jag tycker de "tar" bra. Det som jag egentligen ville ha fram i mitt inlägg, men misslyckades för jag var halvsovandes, var att den rörelse som rectus utför i din kropp är liksom inget du ens använder dig av i knäböj. Därav är en av mina pet peeves just det här med "basövningar är bra magträning". Det är väl liksom ungefär aldrig i basövningar som du har extra mycket behov av att försöka flektera nedre delen av ryggraden...


Jag köper inte för fem öre att basövningar är tillräckligt för en "god bålstabilitet". Fast här är ju problemet att vad "god bålstabilitet" egentligen betyder är olika beroende på vem man frågar.


Och att böja med rutten teknik vet jag precis allt om. Har provat alla varianter på det. :D



För övrigt så tycker jag lifelines power wheel och tillhörande övningar är supertrevliga för bålstabilitet.

svenbanan
2014-12-17, 11:21
Alltså jo jo, det är inget fel på statiskt träning. Och som du säger så är dragonfly och lever sköna övningar. Brukar själv köra dem när jag tränar lite mage t.ex. just för att jag tycker de "tar" bra. Det som jag egentligen ville ha fram i mitt inlägg, men misslyckades för jag var halvsovandes, var att den rörelse som rectus utför i din kropp är liksom inget du ens använder dig av i knäböj. Därav är en av mina pet peeves just det här med "basövningar är bra magträning". Det är väl liksom ungefär aldrig i basövningar som du har extra mycket behov av att försöka flektera nedre delen av ryggraden...


Jag köper inte för fem öre att basövningar är tillräckligt för en "god bålstabilitet". Fast här är ju problemet att vad "god bålstabilitet" egentligen betyder är olika beroende på vem man frågar.


Och att böja med rutten teknik vet jag precis allt om. Har provat alla varianter på det. :D



För övrigt så tycker jag lifelines power wheel och tillhörande övningar är supertrevliga för bålstabilitet.

Nej jaghåller med om att böjövningar i olika former knappast är alfa och omega vad gäller bålträning. Särskilt inte ifall det är rectus man vill träna. Men just ryckb

Jag blev då redigt trött i bålen av ryckböjar, och upplevde nog i alla fall att detta gav effekt i diverse övningar där bålstabilitet spelar roll. Nu var det ett tag sedan och skulle jag försöka idag så skulle det bli väldigt framåtböjt eftersom jag är stelare än nånsin i fotleden. Men det är säkert som du säger att man bara utvecklar bålstabiliteten till nån viss gräns på detta sätt och att man kanske inte blir lika mycket starkare i bålen (procentuellt sett) som i rumpa/quads om man ökar sitt bästa i ryckböj med 10%. Det kanske bara råkade sammanfalla bra för mig att diverse olika parametrar gjorde att jag kunde få stor nytta av övningen för bålstabilitet just då. Tillräckligt dålig bålstabilitet från början och att diverse orsaker gjorde att övningen gav extra bra resultat för just detta ändamål.

Ja maghjul är snuskigt jobbigt för maggen. Det är en klar favvo för mig också.

tlk
2014-12-17, 11:26
Nej jaghåller med om att böjövningar i olika former knappast är alfa och omega vad gäller bålträning. Särskilt inte ifall det är rectus man vill träna. Men just ryckb

Jag blev då redigt trött i bålen av ryckböjar, och upplevde nog i alla fall att detta gav effekt i diverse övningar där bålstabilitet spelar roll. Nu var det ett tag sedan och skulle jag försöka idag så skulle det bli väldigt framåtböjt eftersom jag är stelare än nånsin i fotleden. Men det är säkert som du säger att man bara utvecklar bålstabiliteten till nån viss gräns på detta sätt och att man kanske inte blir lika mycket starkare i bålen (procentuellt sett) som i rumpa/quads om man ökar sitt bästa i ryckböj med 10%. Det kanske bara råkade sammanfalla bra för mig att diverse olika parametrar gjorde att jag kunde få stor nytta av övningen för bålstabilitet just då. Tillräckligt dålig bålstabilitet från början och att diverse orsaker gjorde att övningen gav extra bra resultat för just detta ändamål.

Ja maghjul är snuskigt jobbigt för maggen. Det är en klar favvo för mig också.

Skillnad på suttigt "ab-wheel" och allt kul man kan göra med ett riktigt powerwheel (lifeline).. just sayin' *spy*


Men jo alltså. Du beskriver det som att du använder din bålstabilitet för att klara av att utföra basövningar. Då räcker det nog och blir över. Gör du inte något annat i tillvaron än just lyfter vikter i 2-dimensionellt plan utan någon egentlig påverkan från utanför detta slutna system som du och din vikt bildar så är det väl inga problem. :)

Kasta spjut är nog jävligt bra för bålstyrka det med skulle jag tro.

shut teh face
2014-12-17, 12:50
Angående den tidigare diskussionen kring benlyft i ställningen, det är den enda "magövningen" jag kört senaste tiden och jag körde crunches idag, klarade 3x30 utan problem med 1 minut vila. Så antingen så har jag tränat magen i benlyft, eller så är antalet crunches inte imponerande, eller så gör jag dem fel.

Kollade denna video:
Xyd_fa5zoEU

Riktiga byggare
2014-12-17, 13:57
Angående den tidigare diskussionen kring benlyft i ställningen, det är den enda "magövningen" jag kört senaste tiden och jag körde crunches idag, klarade 3x30 utan problem med 1 minut vila. Så antingen så har jag tränat magen i benlyft, eller så är antalet crunches inte imponerande, eller så gör jag dem fel]

Om du känner dig stark i crunches så har du kanske lyckats så bra med benlyften att du tränat hela magen och inte mest bara nedre delen som man brukar säga om benlyft.:)

pezrulezhaakon
2014-12-17, 14:00
Om du känner dig stark i crunches så har du kanske lyckats så bra med benlyften att du tränat hela magen och inte mest bara nedre delen som man brukar säga om benlyft.:)

Nedre delen?

svenbanan
2014-12-17, 15:00
Skillnad på suttigt "ab-wheel" och allt kul man kan göra med ett riktigt powerwheel (lifeline).. just sayin' *spy*


Men jo alltså. Du beskriver det som att du använder din bålstabilitet för att klara av att utföra basövningar. Då räcker det nog och blir över. Gör du inte något annat i tillvaron än just lyfter vikter i 2-dimensionellt plan utan någon egentlig påverkan från utanför detta slutna system som du och din vikt bildar så är det väl inga problem. :)


Mitt maghjul är hemmagjort av ett gammalt gräsklipparhjul. Vad mer kan man göra än rollouts?

Jag använder väl min bålstabilitet till allt möjligt antar jag. Vad får dig att tro att jag ägnar särskilt mycket tid åt att stå och lyfta vikter på gymet? Det gör jag verkligen inte. Jag tränar lite i garaget till husbehov. Mest med kroppsvikt. Dessutom har jag tidigare spelat volleyboll i en herrans massa år. Dock är det nog tyvärr så att man varit tvungen att träna upp bålstabiliteten separat för att sedan kunna dra nytta av den i volleybollspelandet och inte tvärtom.

Jag skulle tro att de flesta använder sin bålstabilitet för att klara av att hålla formen vid diverse basövningar, och dessutom till en massa annat de ägnar sig åt... ;)

svenbanan
2014-12-17, 15:05
Angående den tidigare diskussionen kring benlyft i ställningen, det är den enda "magövningen" jag kört senaste tiden och jag körde crunches idag, klarade 3x30 utan problem med 1 minut vila. Så antingen så har jag tränat magen i benlyft, eller så är antalet crunches inte imponerande, eller så gör jag dem fel.

Kollade denna video:
Xyd_fa5zoEU

Benlyft är ju kanon för magen. Särskilt om man lyfter upp höften mot slutet av rörelsen.

tlk
2014-12-17, 15:13
Mitt maghjul är hemmagjort av ett gammalt gräsklipparhjul. Vad mer kan man göra än rollouts?


Du kan nog googla upp "lifeline power wheel" på youtube och få en 30-ish minuter lång instruktionsvideo med en hel hoper av övningar. En hel del av dem kommer nog tyvärr inte att fungera med ditt hemmagjorda maghjul.

svenbanan
2014-12-17, 15:19
Du kan nog googla upp "lifeline power wheel" på youtube och få en 30-ish minuter lång instruktionsvideo med en hel hoper av övningar. En hel del av dem kommer nog tyvärr inte att fungera med ditt hemmagjorda maghjul.

Will do. Tack för tipset.

MaxHBG
2014-12-19, 05:51
Hur tränar man rectus abodominis bäst då? Det skulle jag vilja ha svar på! :confused:

z_bumbi
2014-12-19, 07:13
Hur tränar man rectus abodominis bäst då? Det skulle jag vilja ha svar på! :confused:

Jag skulle kunna fråga bäst för vad men kör valfri övning där bäckenet närmar sig bröstbenet med lagom belastning samt någon variant av plankan så har du antagligen gjort det du behöver.

Snubben
2014-12-19, 22:04
Följdfråga på benlyft-diskussionen.

Har kört med lite mer hängande ben nu och försöka få knäna upp mot händerna, däremot undrar jag över tre saker som händer när jag kör.

1. I slutet på crunchen så försöker jag lyfta knäna, försöka rulla, upp mot händerna. Detta innebär att nästan hela ryggen följer med ut i lyften och det känns som det är endast skulderbladen som ligger mot ribstolen. Rätt/fel?

2. Efter jag kört ca 7-8 rep (kör 10) så börjar kroppen vrida sig, vänstra knät kommer lite mer högre/Fram än högra, fötterna börjar peka lite åt höger. Det kommer i rörelsen. Är det någon svaghet som jag måste arbeta på? Hur identifierar jag vad?

3. Ibland så sticker det till i vänster ben, ovansidan låret, 1/3 ner från höften. Händer oftast när låren står rakt ut från ribstolen Riktigt obekvämt, som en eller flera nålar som sticker till snabbt.

svenbanan
2014-12-20, 07:26
Följdfråga på benlyft-diskussionen.

Har kört med lite mer hängande ben nu och försöka få knäna upp mot händerna, däremot undrar jag över tre saker som händer när jag kör.

1. I slutet på crunchen så försöker jag lyfta knäna, försöka rulla, upp mot händerna. Detta innebär att nästan hela ryggen följer med ut i lyften och det känns som det är endast skulderbladen som ligger mot ribstolen. Rätt/fel?

2. Efter jag kört ca 7-8 rep (kör 10) så börjar kroppen vrida sig, vänstra knät kommer lite mer högre/Fram än högra, fötterna börjar peka lite åt höger. Det kommer i rörelsen. Är det någon svaghet som jag måste arbeta på? Hur identifierar jag vad?

3. Ibland så sticker det till i vänster ben, ovansidan låret, 1/3 ner från höften. Händer oftast när låren står rakt ut från ribstolen Riktigt obekvämt, som en eller flera nålar som sticker till snabbt.


1.) Jag brukar inte göra övningen i ribbstol, utan hängande i pullupstång. Men det låter okej tycker jag. Svårt att få upp fötterna så högt annars tror jag.

Så här ser det ju typ ut ifall man inte har stöd för ryggen. http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWHangingStraightLegHipRaise.html

Beemel
2014-12-20, 08:14
1.) Jag brukar inte göra övningen i ribbstol, utan hängande i pullupstång. Men det låter okej tycker jag. Svårt att få upp fötterna så högt annars tror jag.

Så här ser det ju typ ut ifall man inte har stöd för ryggen. http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/BWHangingStraightLegHipRaise.html

Aah den övningen brukar jag köra, kallar den "fladdermusen" =)
Dock klarar jag inte att köra den strikt med raka ben, böjer benen lite för att minska hävstången. Har för stora och tunga fötter helt enkelt. =)