handdator

Visa fullständig version : Hur vig kan jag bli?


Larsson85
2014-12-15, 22:15
Jag har alltid varit relativt stel och ovig av mig. Kanske inte anmärkningsvärt mer stel än andra eftersom det är ganska vanligt att vara stel som man, men ändå så att det stör mig. Om jag sitter på ett golv med benen rakt fram så ser jag t.ex ut som en säck potatis, jag kan inte sitta på sittbenen och ha en rak hållning utan lutar svagt bak och känner mig allmänt obekväm. Samma gäller om jag står med raka ben och försöker nudda marken, jättesvårt, kanske lyckas med fingrarna en kort stund om jag är uppvärmd och anstränger mig.

Jag har försökt stretcha i olika perioder, nu senast har jag gått på bikram yoga i ett par månader. Visst märker man att det blir något bättre, men det är långt ifrån att jag skulle kunna nudda marken med raka ben utan ansträngning.

Det känns som att min kropp inte är byggd för att bli vigare och att det krävs stora ansträngningar för marginella förbättringar. Det här med att inte kunna sitta med benen rakt fram och komma upp på "sittbenen" känns närmare som en skeletal avvikelse än något jag ska kunna stretcha mig till.

Vad säger ni som kan sånt här med rörlighet och stretching. Kan alla bli viga och hur vig kan man bli? Vilken insats krävs för att bli vig och för att hålla det uppe? När jag har försökt tidigare så har det känts som att man lägger spänning på ett gummiband och gör det marginellt längre, för att sen förlora det direkt om man lägger av. Är det möjligt att man har skeletala avvikelser som gör det omöjligt att komma förbi en viss punkt?

bighulken
2014-12-16, 00:26
De flesta kan utöka rörligheten, via stretching.
Men det handlar också om vilken ålder du har, dvs, senor å muskler, ligament, mm....och dess töjlighet.

Mkt annat också, vilket sorts jobb, vad du gjort förut osv.

Men stretcha på helgerna som jag gör, 1.5 Tim på Lördag, 1.5 Tim på Söndagar(Statiskt). Sen kan du även köra lite dynamiska stretchar på gym under träningen, i veckorna.

Då brukar det kunna ge sig efter 1år eller 2år.......Med vänlig hälsning/