handdator

Visa fullständig version : 17 år vill bli stark


RobertJohansson
2014-12-15, 21:50
Tjena! Är en grabb på 17 år, och började gymma för 2 månader sedan. Tränar 5 gånger i veckan och tränar även fotboll två gånger i veckan.

Har tränat dåligt och typ tränat bröst och armar endast. axlar rygg kanske 2-3 gånger på dessa två månader. Ben en gång.
Så skulle vilja ha hjälp med ett träningsschema och övningar.

Har även en fundering över när ni tycker man ska öka på vikterna?

Tack på förhand, uppskattas stort.

Ursäkta om den ligger fel.

Brinke
2014-12-15, 21:54
Tjena! Är en grabb på 17 år, och började gymma för 2 månader sedan. Tränar 5 gånger i veckan och tränar även fotboll två gånger i veckan.

Har tränat dåligt och typ tränat bröst och armar endast. axlar rygg kanske 2-3 gånger på dessa två månader. Ben en gång.
Så skulle vilja ha hjälp med ett träningsschema och övningar.

Har även en fundering över när ni tycker man ska öka på vikterna?

Tack på förhand, uppskattas stort.

Ursäkta om den ligger fel.


Finns jätte bra nybörjar scheman som du kan följa om du använder sökfunktionen på forumet. Zumbis schema tex.

RobertJohansson
2014-12-15, 21:59
Finns jätte bra nybörjar scheman som du kan följa om du använder sökfunktionen på forumet. Zumbis schema tex.

Jag känner att jag har mer att ge än att typ köra de tre stora tre gånger i veckan. Eller är det här verkligen det bästa sättet att öka som nybörjare?

Vill ju gärna köra en 5 gånger i veckan iallafall.

RobertJohansson
2014-12-15, 22:02
Är ju förövrigt väldigt svag trots att jag väger 78kg och är 180cm. Bänkar 40kg x 1 och tar 13.5 i hantelpress t.ex.

Krutpaket
2014-12-15, 22:02
Jag känner att jag har mer att ge än att typ köra de tre stora tre gånger i veckan. Eller är det här verkligen det bästa sättet att öka som nybörjare?

Vill ju gärna köra en 5 gånger i veckan iallafall.

Som Brinke skrev finns det en mängd nybörjarprogram, bland annat Zumbis (som Brinke skrev). Gillar du inte det, eller SL 5x5, eller starting strength, eller någon va de 2,3,4 splitar som finns på forumet får du helt enkelt googla.

EDIT: Mitt tips är SL 5x5 eller en över/under 2 gånger i veckan så du kan fokusera främst på basövningar och få upp styrkan.

RobertJohansson
2014-12-15, 22:04
Som Brinke skrev finns det en mängd nybörjarprogram, bland annat Zumbis (som Brinke skrev). Gillar du inte det, eller SL 5x5, eller starting strength, eller någon va de 2,3,4 splitar som finns på forumet får du helt enkelt googla.

EDIT: Mitt tips är SL 5x5 eller en över/under 2 gånger i veckan så du kan fokusera främst på basövningar och få upp styrkan.


Tack, hur är det med starting strength till exempel, kan man utöka träningstillfällena?

Krutpaket
2014-12-15, 22:12
Tack, hur är det med starting strength till exempel, kan man utöka träningstillfällena?

Jag vill inte va taskig och jag hoppas du når alla dina träningsmål, men denna typ av frågor ställs varje dag och jag är för trött för ännu en sådan här diskussion. Kort kan man säga att det finns en poäng med att köra "bara" 3 dagar i veckan. Med program starting strenght och SL 5x5 ökar man snabbt i styrka och så småningom är man uppe i så pass tunga vikter att kroppen behöver tid att återhämta sig så att man kan ge 100% nästa pass. MER är inte alltid BÄTTRE.

Mitt tips är att du googlar, läser på, testar dig fram och hittar det upplägg som passar dig bäst.

Brinke
2014-12-15, 22:51
Tack, hur är det med starting strength till exempel, kan man utöka träningstillfällena?


Jag kan säga personligen om jag har fått börja om från början hade jag inte krånglat till det som man vill göra som nybörjare jag vet man vill växa fort å bli stark man ser ett schema som funkar för nån men säkert inte för en själv.

Så mitt tips är krångla inte till det kör 4 pass per vecka 2 över 2 under med focus på basövningar som böj, bänk, mark, militärpress, chins med några tilläggsövningar.
Ökar du i basövningar kommer du bli stark garanterat :)

cero
2014-12-16, 02:46
Vill ju gärna köra en 5 gånger i veckan iallafall.

För mycket för nybörjare.

BoBBoLoVe
2014-12-16, 05:58
Jag känner att jag har mer att ge än att typ köra de tre stora tre gånger i veckan. Eller är det här verkligen det bästa sättet att öka som nybörjare?

Vill ju gärna köra en 5 gånger i veckan iallafall.

Hej! Testa att köra SS, du kommer ganska snabbt att inse att det räcker gott och väl med tre gånger i veckan. Om du följer programmet och äter som en häst så kommer du att bäva inför nästa pass när du är en 6-7 veckor in i programmet. Helt klart ett bra program för en nybörjare.

När jag var i din ålder körde jag fem dagar i veckan och mycket överkropp i ca 2 år. Jag lade sedan av med styrketräning i 10 år och började med SS nu i år, bara efter 3 månader på SS så hade jag blivit starkare i allt jämfört med när jag var yngre, och har nu gått långt förbi de vikter jag klarade då. "Lite" och strukturerat ger väldigt mycket för oss nybörjare jämfört med att köra hela kroppen 10 ggr i veckan.

RobertJohansson
2014-12-16, 23:05
Tack för alla svar! Det blir så att jag ger stronglifts ett försök i en månad minst.
Det ni säger låter vettigt, för jag har knappt någon vila.
Tack för allt!

BoBBoLoVe
2014-12-17, 08:03
Tack för alla svar! Det blir så att jag ger stronglifts ett försök i en månad minst.
Det ni säger låter vettigt, för jag har knappt någon vila.
Tack för allt!

En månad är i min mening alldeles för kort tid, ge det tre månader minst. Se även till att hålla koll på att du äter ordentligt, hört så många personer säga att programmen inte fungerar och att de inte blir starkare. Nästan alltid så har dessa personer stått stilla viktmässigt.

Alltidvila
2014-12-17, 19:46
Ta gärna en titt på denna tråden där mängder med scheman finns samlade.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204887

Kedaran
2014-12-18, 07:24
Ta och gå till en klubb som sysslar med styrkelyft och lära dig rätt från början så ska du se att din utveckling kommer gå som på räls.
Där kan du få hjälp med schema men framförallt med teknik och kunskap så du gör rätt, inte skadar dig och utvecklas.

maattee10
2014-12-18, 12:27
här har du en tråd fullt av träningsscheman, om du inte vill ha de som redan rekommenderats:)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209112

RobertJohansson
2014-12-20, 23:56
Ta och gå till en klubb som sysslar med styrkelyft och lära dig rätt från början så ska du se att din utveckling kommer gå som på räls.
Där kan du få hjälp med schema men framförallt med teknik och kunskap så du gör rätt, inte skadar dig och utvecklas.


Finns ju inget sådant i min närhet, tyvärr.

RobertJohansson
2014-12-20, 23:57
här har du en tråd fullt av träningsscheman, om du inte vill ha de som redan rekommenderats:)



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209112


Tack så mycket!