handdator

Visa fullständig version : Fortsätta med SL5x5 under deff?


skyclaw
2014-12-15, 16:09
Tjena.

Kortare vikthistoria:
Man, 175cm-ish.
Deffade ned mig från 116kg till 76kg~ från början av 2013 till början av sommaren 2014. Målet var egentligen lägre ned i vikt men 1½ år av konstant deffande satte sina spår och jag slutade helt enkelt gå ned i vikt sista veckorna, trots stort kaloriunderskott. Bestämde mig då att ta en paus till årsskiftet.

Har nu kört SL5x5 sedan sommaren och legat i balans/svagt kaloriöverskott under hela tiden. Stortrivs med SL5x5 och jag har fått bra resultat av detta, jag känner också att jag fortfarande har en del kvar att hämta i SL5x5, har inte gått igenom alla deloads än osv. Statsen för mina vikter ligger idag på 87,5kg i bänken, 120kg i marken och 100kg i böjen (alla är 5x5, dvs inte 1rm). Kroppsvikten ligger på 84kg~.

Problemet här är den att jag är så förbaskat sugen på att ta upp deffandet igen nu efter årsskiftet och bli av med dom sista kilona, är det vansinne nu när jag progresserar så pass bra i sl5x5 eller kan jag få det bästa av båda världarna och få en okej progression samtidigt som jag deffar? Tänkte utgå med ett dagsunderskott på -1000kcal första veckorna.
Någon som varit i liknande situation?

Skulle uppskatta min bf% till ~20-25%.

vicarious
2014-12-15, 17:14
Jag tror det blir svårt att få bra progression med 5x5 på -1000 kcal om dagen. Byta schema vet jag inte om du behöver göra men du får kanske gå in med realistiska förväntningar.

Varför så bråttom med -1000 kcal om dagen? Länge kvar till sommaren :D

skyclaw
2014-12-15, 19:51
Nja är väl mest ivrig med att kickstarta deffen egentligen. Har fungerat bra tidigare med -1000kcal så tänkte köra det till en början.

Hur är det egentligen med orken på sl5x5 under deff? Jag känner mig helt färdig efter ett pass med tillhörande accessoarövningar (chins/dips och mage) idag, tveksamt om jag orkar det under deff.

daloatf
2014-12-15, 20:13
Skulle aldrig palla att köra 5x5 vid ett sånt stort underskott. Tror att du kanske kan köra tre set istället för fem för att bibehålla styrkan och öka eventuellt öka lite.

vicarious
2014-12-15, 22:02
Hur är det egentligen med orken på sl5x5 under deff? Jag känner mig helt färdig efter ett pass med tillhörande accessoarövningar (chins/dips och mage) idag, tveksamt om jag orkar det under deff.

Jag tror du svarar på din egen fråga. Men du kan ju testa :)

ATJL
2014-12-16, 09:08
Jag hade provat att plocka bort 10% av nuvarande träningsvikter, så att du fortfarande kör relativt tungt, och kört 3x5 inledningsvis. Därefter öka vikt och set beroende på hur du känner dig. Ingen vetenskaplig grund till det jag föreslår, bara känsla och erfarenhet.

Mvh

Animalisk
2014-12-16, 13:46
Jag håller med ATJL, fortsätt med samma grundinriktning, fortsätt träna tungt och utvärdera efter någon månad.

skyclaw
2014-12-16, 21:42
Tack för svaren, jag prövar med att deloada 10% och minska till 3x5. Låter bra i mina öron!

Jarp
2014-12-17, 12:52
Vilket är viktigast vid kaloriunderskott, vikt på stången, reps eller set? Jag har på något sätt fått för mig att om jag inte minskar 1RM så är det bra, men att tappa uthållighet är något man får räkna med.